Pia Kjærsgaard i Politiken den 30/5 -05:
Danmark är på utlänningsområdet
äntligen på rätt kurs. Nu är tid att inleda fas 2,
skriver Dansk Folkepartis ordförande och föreslår bl.a.
gränskontroll, upphävning av permanent uppehållstillstånd,
och DNA-test på familjesammanförda barn.
"Vi kan välja
att bli ett starkare föregångsland" var vad den tidigare socialdemokratiske statsministern, Poul
Nyrup Rasmussen, hävdade som det långsiktiga drömmål
som han i samarbete med de radikala, kopplat till utlänningspolitiken.
Idag kan målet sägas var uppnått:
Danmark har blivit Europas föregångsland - dock icke så
som Poul Nyrup Rasmussen hade föreställt sig. Drömmen kunde
nämligen realiseras först när andra tog över efter att
han förlorat makten i valet 2001.
Idag reser parlamentariska delegationer
från andra europeiska länder till Danmark för att lära
av de nödvändiga åtstramningar som vi har gjort; och runt
om i Europa - i länder som Portugal, Spanien, Storbritannien, Holland,
Tyskland och Belgien - sneglar man på Danmark i de lagändringar
som är på gång på utlänningsområdet, eftersom
man ju runt om i de gamla europeiska länderna nu äntligen har
förstått nödvändigheten av att återinföra
normaltillståndet. Och att det är nu i den 11:e timmen, som de
gamla europeiska kulturerna skall kunna bevaras.
Det gläder mig att Danmark och stora
delar av Europa nu kommit så långt att det som vi sagt i flera
år nu accepteras som förnuftigt. Och man kan samtidigt undra
över varför det tog så många år. Tänk vad Europa hade kunnat besparas om man i tid lyssnat
till våra varningar.
Även fast den förtvivlade situationen
på utlänningsområdet på hemmaplan inte kan skyllas
på oss, så har det likväl varit vår strävan
att normalisera den. Och vi har fått igång ett fruktbart samarbete
med regeringen om det, eftersom normalisering är precis det som vi
i detta sammanhang vill uppnå.
Några av våra motståndare
- och det gället inte minst denna tidnings ledarskribenter - har konsekvent
hävdat det motsatta, nämligen att vi representerar det extrema.
Men det kan inte vara mer fel. Det är det normala som vi nu är
på väg tillbaka till vad gäller utlänningspolitiken
i Danmark. Det är motsatsen till det onormala, det abnorma, som varit
gällande här hemma sedan ändringen av utlänningslagen
1983. Denna lag som har Hans Gammeltoft-Hansen som arkitekt och
förfärande tanke den konservative Poul Schlüter
som byggmästare.
Det som vi nu har satt igång är
således att Danmark håller på att bli normaliserat. Normalisering är att kunna säga farväl
till det skruvade. Normalisering är att vända extremismen ryggen
och att sluta leva i fantasier. Normalisering är att ha båda
benen på jorden. Och efter ett knappt kvarts århundrade av högtflygande
fantasier är Danmark nu åter så smått på benen.
Jag betraktar det som satts igång
under valperioden 20 november 2001 till 8 februari 2005 som den första
fasen i det som till slut skall bli Danmarks politik vad gäller flyktingar
och invandrare. Vid det senaste folketingsvalet fick Dansk
Folkparti ytterligare stöd, och VOK-majoriteten bekräftade att
det danska folket stöder inriktningen av utlänningspolitiken.
I Dansk Folkeparti är vi nu så
smått klara med att lägga fast den andra fasen i utlänningspolitiken.
Denna fas har en hel del att göra med den välfärdsdebatt
som officiellt startar när Välfärdskommissionen vid jultiden
har levererat sin utsaga, men som inofficiellt redan är i full gång.
Det är dock bara de sedvanliga välfärdsförringande temana,
man hittills har vågat ta tag i för diskussion - om vi skall
avskaffa förtidspensionen, om vi ska höja pensionsåldern
- eller om folkpensionen eventuellt ska minskas.
Det skulle vara långt mer relevant
om frågan om antalet flyktingar och invandrare, och de enorma utgifter
som de påför oss, blev diskuterat. Men här sviker modet.
Och detta till trots att en framtidssäkring av välfärden
inte är möjlig, om vi inte får överblick över
den årliga tillströmningen av nya flyktingar och invandrare i
de kommande åren. 1997 meddelade Danmarks Statistik att det offentligas
utgifter till flyktingar och invandrare uppgick till knappt 30 miljarder
kroner årligen. Efter det har vi inte haft ordentliga uträkningar,
med det årliga beloppet har nog inte blivit mindre.
Denna fråga tar jag och mina kolleger
redan upp i möten runt om i landet så fort framtidens välfärdssamhälle
diskuteras. Men medan vanliga människor mycket gärna vill ha också
denna diskussion, är de andra partierna inte villiga att ta den i Christiansborg;
här försiggår således samma strutspolitik som under
tidigare år.
Men denna gång skall inte strutspolitikerna
få sätta dagordningen.
Vi har ett par stora uppgifter som måste
klaras av innan vi på allvar kan gå igång på utlänningsområdet:
den nya kommunala strukturen skall göras färdig. Det skall ske
i juni. Och vi ska ha avstämningen om EU-författningen överstökad
senast i september. Men med Finansplans-förhandlingarna - och senare
välfärdsreformen - vill DF markera dessa som inledningen till
implementering av fas 2 i utlänningspolitiken. Det borde vara
en självklarhet att utlänningspolitiken blir en del av den kommande
välfärdsreformen.
Jag tycker därför, som rimligt
och riktigt, att jag redan nu skissar några av de normaliseringsåtgärder
på utlänningsområdet som vi ämnar föreslå.
I detta sammanhang vill jag dock först tillåta mig tillstå
att det på utlänningsområdet redan skett mycket poistivt
till gagn för det danska folket. Jag har alltid sagt rent ut att en
framgång
med integrationen av utlänningar från den tredje världen
bara kunde säkras om invandringen skedde i ett kontrollerat tempo.
Alltså att antalet invandrare var avgörande, och blir än
mer avgörande, för landets framtida välfärd. Tidigare
fann man det opassande när jag tog ordet antal i min mun - idag
torde det visa sig allmänt accepterat.
Och syftet med de åtstramningar som
vi genomförde var också att nedbringa antalet asylsökande
och familjesammanföringarna, vilket lyckades. År 2001 sökte
12.512 personer asyl i Danmark,
år 2002 var detta antal halverat till 6.068, år 2003 ytterligare
nedsatt till 4.593, och år 2004 var talet nedbringat till 3.235. För
de fyra nämnda åren ser talen för uppehållstillstånd
ut så här: 6.263, 4.069, 2.447 och 1.592. Procentsatsen för
beviljade asyler under samma fyra år: 53 procent, 28 procent, 22 procent
og 10 procent. Familjesammanförda: 10.950, 8.151, 4.791 og 3.832.
Vi kan glädja oss över hur långt
vi kommit men också samtidigt erkänna att de problem som
skapats med ghettoisering, nedbrytning av grundskolan, gängkriminaliteten
bland invandrare etc, kräver än mer kontroll av vem som kommer
in i landet, liksom att en rad ytterligare åtgärder nu skall
verkställas fram till normaliseringen.
Åtgärderna ges som följande
punkter:
Idag ges permanent uppehållstillsånd efter sju års vistelse
i Danmark. Vi önskar att den överordnade princip vore att begreppet
permanent uppehållstillstånd helt tas bort, men att det på
dispens kan ges permanent uppehållstillstånd efter tio år.
Dessutom säger vi att det permanenta uppehållstillståndet
bara kan ges till familjesammanförda och invandrare - aldrig till flyktingar.
Det förhåller sig ju faktiskt så att Danmark inte är
förpliktigat av någon konvention att ge permanent uppehållstillstånd
till flyktingar. Flyktingar skall enligt konventionerna skyddas, men inte
ha permanent vistelse; de
skall däremot sändas hem igen när förhållandena
i hemlandet tillåter det.
Vi vinnlägger oss att det fortast möjligt sker en total nedbrytning
av ghettona i Danmark. Det är en skam för landet att det finns
ghetton, och det första steget i nedbrytningen är, att de invånare
som försörjs av offentliga medel, och som bor i ghettona, skall
tvingas att flytta till en bostad i ett annat område - kanske till
en annan kommun, och om nödvändigt till en annan landsände.
Vi hyllar på
det hela taget principen att flyktingar inte skall kunna flytta fritt förrän
de blivit självförsörjande, och att flyktingar som kommunplacerats runt om i landet
inte ska kunna flytta innan integrationsperioden på tre år (vi
ser gärna detta förlängt till fem år) är till
ända. Kravet från oss till de nya är att de skall vara självförsörjande
och själva kunna betala för sin nya bostad - oavsett det är
tal om inflyttning i en hyrd bostad eller i bostadsrätt.
Ofta har vi torgfört att flyktingarna - kvotflyktingar, i det följande
- ska hjälpas i sitt närområde, och detta håller nu
på att bli allmänt accepterat av de flesta europeiska regeringar
som en god idé. Fokus
på hjälp till flyktingar i deras närområde skall förstärkas,
och alltfler Danida-medel skall slussas över till att lösa denna
uppgift genom byggande av flyktingläger i exempelvis Afghanistan,
Somalia, Iran, Irak och Kenya. Dansk Folkeparti vill redan i finansplanen
2006 öronmärka Danida-medel för denna uppgift.
Vi vill i samband därmed skriva in möjligheten att hålla
inne u-hjälpen för u-länder som inte är villiga att
ta emot sina egna medborgare. Det finns redan i det senaste finansavtalet
mellan regeringen och Dansk Folkeparti inskrivet en möjlighet att sänka
bistånd, men vi vill nu föreslå att bistånd omgående inställes så
länge u-landet inte från Danmark tar emot de egna medborgare
som fått avslag på ansökan om uppehållstillstånd.
Många utlänningar utvisas efter ett avtjänat straff för
kriminalitet - och det är bra att utvecklingen gått i den riktningen.
Men i samband med det - och för att effektivt kunna säkra att
de inte vänder tillbaka igen illegalt - önskar Dansk Folkeparti
att gränskontrollen
återinförs, något
vi utan problem emellertid kan göra själva inom Schengensamarbetet.
Med ett återinförande av gränskontrollen bekämpar vi
samtidigt människosmuggling och införsel av narkotika och vapen.
Det är naturligtvis vårt mål att Schengensamarbetet skall
hävas, men sekundärt är vi emellertid tillfreds med att kontrollen
genomföres.
Tilldelning av danskt medborgarskap är dessvärre långsamt
på väg att åter komma ut ur kontroll. På detta område
måste vi erkänna av vi inte har gjort det vi skulle. Att erhålla danskt medborarskap
skall vara undantag snarare än regel. Och ett minimum för att uppnå det skall
vara självförsörjning i minst tio år och att kunna
tala och skriva danska. Terrorister med danskt medborgarskap ska få detta
återkallat.
Det ska bli stopp för utbildningsresor - läs: hjärntvätt,
som enligt uppgift upp emot 5.000 barn årligen blir oskyldiga offer
för. Föräldrarna skall om möjligt utvisas - liksom att
allt offentligt bistånd till familjen indrages.
På samma sätt skall semesterflyktingarna - alltså
folk som reser på semester till det land de flydde från - utvisas
och uppehållstillståndet i Danmark återkallas.
På det hela taget skall flyktingar och familjesammanförda och
många andra utlänningar som inte kan, eller inte vill, finna
sig till rätta i här, motiveras till att resa. Det är många
flyktingar i Danmark - exempelvis från Balkan eller från de
palestinska självstyrelseområdena, som borde resa redan nu. Det
gäller också de som fått permanent uppehållstillstånd:
de skall motiveras till att resa - och erbjudas bra villkor för repatriering.
Utvisning av kriminella
utlänningar skall göras mycket lättare. Vi
kommer framöver inte att visa tolerans för kriminella utlänningar.
Fängelsedömda utlänningar skall inte kunna uppnå försöksfrigivande
- och ska som huvudprincip, vad gäller grova förbrytelser, om
möjligt utvisas efter avtjänat straff. Vi ska ej heller vara toleranta
när det rör sig om terrorister. Det skall införas en nolltoleranspolitik
mot personer och organisationer som stödjer terrorganisationer.
Vi skall tala om för de nya i landet att det är den danska kulturen
som skall vara kännetecknet för Danmark. Vi ska i framtiden kunna
ge uppehållstillstånd till utlänningar som skriver under
en förbindelse om att följa dansk lag och danska regler samt respektera
och värdesätta dansk kultur - dvs demokrati och likställdhet
mellan könen. Vi
kommer inte längre att knäböja för särregler, varken
i skolan eller på arbetsplatsen.
Andra åtgärder som Dansk Folkeparti vill arbeta för: det
skall framöver bli slut rösträtten för utlänningar
från tredje land. Bara utlänningar från Norden eller EU
skall kunna rösta vid kommunala val i Danmark. Inresevisum skall innehålla fingeravtryck och
registreras centralt.
Vi vill upphäva
lagen om uppehållstillstånd till förkunnare eftersom fanatiska islamiter använder precis denna
väg till att ta sig in i landet; vi vill dock samtidigt sörja
för möjligheter till dispens, således att exempelvis präster
från den rysk-ortodoxa kyrkan eller ordentliga imamer får komma
in tillfälligt, tillstånd som gäller ett år i taget.
Familjesammanföringsreglerna
skall skärpas ytterligare.
Vi vill att det införs en bankgaranti på minst 100.000 kroner,
och vi vill införa ett DNA-test för familjesammanförda barn
eftersom det ju visat sig att många familjesammanförda barn i
verkligheten inte är barn till de personer som hävdar att de är
deras föräldrar.
Det är många års försummelser
som skapat de mycket stora problemen på utlänningsområdet,
de som nu är vardag i landet, och vi vill från Dansk Folkepartis
sida inte tolerera att detta område utesluts från den välfärdsreform
som fram emot jul på allvar kommer upp till diskussion.
Danmark vet nu av smärtsam erfarenhet
vad strutspolitik för med sig. Tidigare hade Dansk Folkeparti möjlighet
att varna bara i tal och skrift. Numera har det danska folket givet oss
de parlamentariska möjligheterna att förhindra en ny strutspolitik
i landets framtida välfärd. Dessa parlamentariska möjligheter
vill vi nyttja.