Invandringen till Danmark

Från Räknenissen, den 25/4 -04:

 

Jens Jackie Jensen skriver i Tidehverv September 1999 med utgångspunkt från Rockwool Fondens Forskningsenhet "Invandringen till Danmark". Förlaget Spektrum 458 sidor 248 kr
 
01 Så började det
02 Kedjevandringen
03 Den danska modellen
04 Ett nät av lögner
05 Utopisterna
06 Den tysta majoriteten
07 Integrationen
08 Två perspektiv
 
Världens samlade befolkning växer med 78 miljoner varje år. Cirka vart tolfte år blir det en miljard fler människor på klotet. Denna utveckling kommer att fortsätta under de kommande årtiondena. Enligt FN:s befolkningsprognos från 1996 faller de femton EU-ländernas folkmängd från 371 miljoner år 2000 till 363 miljoner år 2025. De europeiska födelsetalen har sedan länge stabiliserats och det kan t o m noteras en mindre tillbakagång.
 
På motsatt sätt förhåller det sig med länderna söder och öster om Medelhavet. Under loppet av de nästa 25 åren kommer enbart Nordafrikas folkmängd att växa från nuvarande 200 miljoner till 326 miljoner. I det tropiska Afrika söder om Sahara förväntas en ökning från 681 miljoner till 1.500 miljoner. En motsvarande ökning av folkmängden kommer att äga rum i Mellanöstern och i en rad huvudsakligen muslimska länder i Asien. Den så kallade befolkningsexplosionen är således nästan uteslutande koncentrerad till tredje världen, där man bara i ringa utsträckning är rustad att klara en sådan belastning.
 
Om de nya generationerna och de som redan är födda ska ha utbildning, arbete och bostad, så kommer det att krävas att dessa länder flerdubblar sin bruttonationalprodukt. Men det är i praktiken inte möjligt. Att föreställa sig sådana lösningar är fantasiskapelser och skitsnack. På motsvarande sätt har allt tal om familjeplanering och därav minskad nativitet hittills varit utan resultat.
 
Det är denna fastlåsta situation som under de senaste 30 åren har skapat en fortlöpande invandringspress mot Europa och USA, Kanada, Australien och New Zeeland. Det vill säga de nationer som tillsammans utgör den västerländska kristna civilisationen.
 
Befolkningspressen från den tredje världen mot de västerländska demokratierna kommer under de kommande år att tillta i styrka och omfattning. Vi har hittills bara sett toppen av isberget.
 
Men för närvarande uppges antalet utlänningar enbart i Västeuropa till 22,4 miljoner. Siffran kan dock höjas med minst tre miljoner med de som har fått sig tilldelat medborgarskap. Dessutom måste siffrorna tas med förbehåll eftersom de olika länderna använder ogenomskådliga metoder i beräkningarna. Förmodligen i syfte att fördunkla de offentliggjorda statistiska beräkningarna. Antalet invandrare och efterkommare till invandrare bosatta i Danmark anges nu officiellt till 346 000. Men denna siffra kommer naturligtvis att öka stadigt.
 
Det är om förloppet av denna invandringsprocess som Rockwool Fondens Forskningsenhet har utgivit en mycket fyllig rapport. Som man skriver, för att lägga fram en solid och nyanserad samhällsvetenskaplig kunskap till landets politiska beslutsfattare och till den offentliga debatten.
 
Bland de forskare som har utarbetat rapporten finns cand. polit. Sören Petersen, som beskriver invandringen till Danmark från 1960 till 1997. Och cand. mag. Bent Jensen som analyserar samma tidsrymds tidningsdebatt om de främmande i Danmark.
 
Rapportens huvudavsnitt som utmärker sig för stor expertis och omfattande dokumentation har skrivits av engelsmannen David Coleman, demograf vid universitetet i Oxford och under Margaret Thatchers regering särskild rådgivare till den brittiske inrikesministern. I det följande refereras det till övervägande del till David Coleman.
 
Så började det

Från mitten av 1950-talet och in på 1960-talet rådde det i hela västvärlden ekonomisk tillväxt och framgång. Industrin arbetade för full kapacitet. Sysselsättningsgraden var hög. Befolkningens levnadsstandard märkbart ökande. Allt gick så bra att det oundvikligen måste väcka bekymmer i vissa kretsar.
 
Den 29/6 1964 publicerade dagstidningen "Aktuelt" en krönika av dåvarande handelsminister Hilmar Baunsgaard. Ministern förutsåg att Danmark snart skulle stå inför problemet att sakna arbetskraft. Han hänvisade till att t ex Sverige och Västtyskland redan hade skapat större välstånd och framgång genom att importera utländsk arbetskraft.
"Danmark har nu nått dit där vi på allvar ska ta med också den utvägen i våra överväganden", skrev han.
 
Hilmar Baunsgaards tankar vann bifall hos en del arbetsgivare. Men de flesta tidningar vände sig emot hans förslag och fackföreningsrörelsen sade klart från. Hans Rasmussen från Smedeförbundet sade att arbetsgivarna hellre skulle kunna spara litet på de stora vinsterna och i stället investera pengarna i rationalisering och ny teknologi. Det skulle nog lösa problemen.
 
Den starka smeden hade sannerligen rätt. Det var faktiskt vad som skedde i Japan. Här övertog industrirobotar det tunga och monotona arbetet. Den därvid frigjorda arbetskraften överfördes till mer komplicerade uppgifter. Vilket gav Japan ett ekonomiskt och teknologiskt försprång och samtidigt säkerställde japanernas nationella homogenitet.
 
Men i Danmark ökades pressen på att efterlikna den utveckling som länge hade pågått i Sverige och Tyskland. Arbetsgivarnas klagan över brist på arbetskraft vann vartefter förståelse i pressen och bland politikerna. Sommaren 1965 öppnades det därför för import av 2.000 spanska arbetare för att avhjälpa den så kallade "svinpuckeln" i köttindustrin. Det underströks att det klart handlade om en nödlösning av begränsad omfattning.
 
Men arbetsgivare i andra branscher krävde nu också billig utländsk arbetskraft, för att som det hette förhindra inflation och skapa större marknader. Det ledde efter hand till en hastig ökning av antalet invandrande främmande arbetare, som nu främst kom från Turkiet, Jugoslavien och Pakistan. l juni 1970 kunde arbetsministern meddela att tillströmningen hade vuxit till cirka 1 000 man i månaden.
 
I befolkningsmajoriteten uppstod det en uttalad oro över den oreglerade invandringen. Beteckningen "främmande arbetare" fick en olycklig klang. Lobbyn för invandring av billig arbetskraft införde därför ordet "gästarbetare". Den nya benämningen skulle framhäva att de främmandes vistelse i landet var något tillfälligt. Gästerna hade givetvis bara kommit för en kortare period och skulle snart återvända hem igen.
 
Samtidigt möttes den allmänna oviljan mot invandringen med skarpa inlägg i pressen. Befolkningen korrigerades, uppfostrades och förmanades. Vänsterorienterade intellektuella varnade mot en spirande dansk rasism. Flera skribenter slog fast att danskarna borde skämmas.
 
I början av 1970-talet klingade högkonjunkturen av. På hösten 1973 inträffade oljekrisen. Ekonomisk nedgång och massarbetslöshet hotade. De stora fackförbunden krävde ögonblickligt stopp för fler "gästarbetare". Arbetsgivarna gjorde inga invändningar. Anker Jörgensens regering såg sig nödsakad att införa totalt stopp för arbetskraftsinvandringen. Detta stopp medförde dock inget stopp för invandringen. Den fick i stället en helt annan grundval. För det första skickades "gästarbetarna" från Turkiet, Jugoslavien och Pakistan inte hem efter att oljekrisen satte in, även om arbetslösheten steg kraftigt. I stället fick de gradvis permanent uppehållstillstånd och arbetstillstånd. För det andra fick "gästarbetare" som hade fått permanent uppehållstillstånd rätt att få sina hustrur och barn till Danmark på grundval av reglerna om familjeåterförening.
 
Antalet "gästarbetare" från Turkiet, Jugoslavien och Pakistan, som på vid den tidpunkten vistades i Danmark var cirka 19 000. Därutöver fanns det några tusen portugiser, spanjorer, italienare och greker, men de kände sig som helhet inte frestade av Anker Jörgensens generösa erbjudande utan föredrog att åka hem till sina fädernesländer.
 
Kedjevandringen

I likhet med Danmark accepterade de västeuropeiska länderna under loppet av 1970-talet principen om familjeåterförening. l första omgången resulterade det i att miljoner "gästarbetare" runt om i Europa nu inte längre var benägna att resa hem, utan i stället valde att sända bud efter sin familj med avsikt till varaktig bosättning. Det tillfälliga blev permanent.
 
Gradvis växte de första invandrargrupperna till egentliga etniska minoriteter. Det har visat sig att invandrare ofta väljer att bo i omedelbar närhet av varandra - dels för att bevara en livsstil som ligger närmast möjligt den som de hade i sina hemländer, dels för att beskydda medlemmar i gruppen mot oönskad påverkan från det nya landet.
 
Barn och unga invandrare som växer upp i dessa etniska enklaver föredrar oftast traditionen av arrangerade äktenskap eller också läggs det på dem av föräldrarna. Efter hand som invandrarbefolkningen av ickeeuropeiskt ursprung har vuxit har invandringen av äktenskapspartners av båda könen antagit en ökande omfattning. Under de senare årtiondena har 80 procent av den kontrollerade invandringen till Europa dominerats av sådana, särskilt äkta makar. T ex utgjorde invandringen med anknytning till familjeåterföreningar 90 procent av invandringen till Belgien och Västtyskland 1988. Medan det i Frankrike var 70 procent.
 
Många av dessa äktenskap anses först och främst vara arrangerade med invandring för ögonen snarare än för äktenskapets skull, skriver David Coleman. Det är likaledes en utbredd uppfattning att det i en del fall i verkligheten handlar om olagliga transaktioner som äger rum utifrån ekonomiska motiv.
 
I augusti 1987 citerades Ishöjs borgmästare Per Madsen i pressen för uttalanden om att turkarna i stor omfattning missbrukade de sociala bidragen. Det värsta problemet var dock enligt borgmästaren att de turkiska barnen i Ishöj blev bortgifta med turkar i hemlandet, och plötsligt hade man också svärfamiljen boende i kommunen. Kort efteråt utgav Ishöj Kommun en rapport där man bland annat hade följt 23 slumpmässigt valda invandrare som 1970 hade kommit till kommunen. Undersökningen visade att de 23 år 1987 hade blivit till 371.
 
Rapporten från Ishöj Kommun är ett utmärkt exempel på det utbredda fenomen som kallas kedjeinvandring. Det vill säga att varje familjeåterförening närmast automatiskt drar med sig den nästa återförening, som så åter utlöser ett nytt led i kedjan, led efter led i en ändlös process. Enligt årssummering från det danska inrikesministeriet gavs det år 1998 tillstånd till familjeåterförening till cirka 10 000 personer. Medan det samma år gavs uppehållstillstånd till knappt 5 000 asylsökande. (Jyllands Posten 23/6 1999) Det står klart att rätten till familjeåterförening har skapat en obruten ström av invandring från länderna i tredje världen till Europa. Men det har visat sig omöjligt att dämpa eller stoppa tillströmningen på grund av hänsyn till "de mänskliga rättigheterna".
 
Tidigare hade man uppfattningen, skriver David Coleman, att invandrare skulle bilda familj i det land där den manlige parten bor. Men det har den Europeiska Mänskliga rättighetsdomstolen dock en annan syn på. Alla länder som har skrivit under den Europeiska Konventionen om de Mänskliga Rättigheterna är i dag skyldiga att ge både män och kvinnor inresetillstånd med äktenskap som syfte.
 
"De mänskliga rättigheterna" har nu stundom samma upphöjda kultstatus som tidigare gällde de marxistiska dogmerna i Sovjetunionen och Maos tankar i Kina. Denna ideologiska paralysering av "de mänskliga rättigheterna " har lett till att huvuddelen av den legala invandringen från tredje världen till Europa består av äkta makar och andra personer med rätt till försörjning.
 
Det spelar ingen roll att de nytillkomna inte är arbetssökande eller det inte heller finns arbete att få. Detta understryks av att i Danmark har 77 procent av invandrarna och flyktingarna från tredje världen offentlig försörjning i form av socialbidrag, a-kassa etc. Det betyder en kostnad för det danska samhället som måste räknas i miljarder. Men ekonomiska konsekvenser räknas inte när det blåses i "de mänskliga rättigheternas" gälla pipa.
 
Kedjeinvandringen kommer att fortsätta opåverkad, eftersom mottagarländerna har frånskrivit sig rätten att ingripa. Vid sidan av kedjeinvandringarna anländer varje år ett väsentligt antal asylsökare. Människor som hävdar att de är utsatta för förföljelse i sina hemländer. Det är denna kategori som vanligen benämns flyktingar.
 
Den danska modellen

1983 antog Folketinget en ny utlänningslag som avlöste utlänningslagen av 1952. 1983 års lag lade i realiteten Danmark öppet för alla som sökte asyl. Varje utlänning som vid gränsen sade ordet "asyl", hade enligt den nya lagen rätt att komma in i Danmark och kunde kräva obetingad rätt att vistas i landet medan ansökan behandlades. Ärendebehandlingen kunde i varje enskilt fall sträcka sig över flera år, eftersom lagen också gav ansökaren rätt att få ett eventuellt avslag behandlat av flera instanser.
 
1983 års lag väckte både uppseende och förundran i andra länder. Danmark vann internationellt rykte för att gå i spetsen för en humanitär flyktingpolitik. Danska politiker kunde därefter i internationella församlingar sätta sig till rätta i det moraliska högsätet och med tyngd yttra sig om "mänskliga rättigheter" och "världsfreden".
 
Men 1983 års lag fick onekligen sina ekonomiska kostnader. Under den gamla flyktinglagen från 1952 tog Danmark emot mindre än tusen flyktingar om året, företrädesvis människor från de kommunistiska länderna. Med 1983 års lag som grund avlöstes den beskedliga inströmningen av en annan sorts massiv tillströmning från tredje världen. Antalet asylsökande flerdubblades med tillresande från Sri Lanka, Libanon, Iran, Irak, Turkiet, Etiopien, Somalia, Algeriet, Zaire, Nigeria och flera andra länder. Danmark uppnådde global status som eftertraktat resmål.
 
Därtill ska läggas att 1983 års lag också gav flyktingar rätt till familjeåterföreningar. Vilket givetvis medförde nya ändlösa kedjeinvandringar. Med 1983 års lag påförde politikerna Danmark en permanent invandring av en storleksordning som ligger utom deras egen kontroll. Men det var kanske var det som var avsikten.
 
En väv av lögner

Även om det rent politiskt i de olika länderna råder förståelse för äkta flyktingars svåra situation samt motstånd mot diskriminering av främmande, så är man nästan överallt emot fortsatt massinvandring, skriver David Coleman.
 
Det stora antalet asylsökande gör det nödvändigt att skilja mellan de fall som inte tål en närmare granskning eller som är uppenbart grundlösa. T ex noteras det i en rapport från det brittiska Inrikesministeriet att "
det råder inga tvivel om att asylsystemet missbrukas av personer som söker inresa av rent ekonomiska skäl. Många ansökningar är helt enkelt en väv av lögner".
 
Under 1990-talet har över 90 procent av alla asylansökningar i Europa avslagits som primärt ekonomiskt grundade och inte baserade på fruktan för förföljelse. Det betyder alltså att bland de många tusen asylsökarna utgör de verkliga flyktingarna knappt 10 procent.
 
Men även om det gavs avslag på de ogrundade ansökningarna antas det att minst 80 procent av dessa avvisade asylsökare fortfarande uppehåller sig i värdlandet. En rad faktorer gör det svårt att skicka ut avvisade asylansökare ur landet, skriver David Coleman. En del förstör sina identitetspapper vilket gör det svårt att skicka tillbaka dem till deras hemland. Andra utnyttjar den långa väntetiden på behandlingen av asylärenden och försvinner in i de lokala invandrarsamhällena. Andra gifter sig eller får barn. Allt detta medför att avvisade asylsökare ofta får tillstånd att stanna av humanitära orsaker, men mest för att det bedöms att en utvisning rent fysiskt inte kan genomföras, och inte för att deras fall berättigar dem att stanna.
 
Inom kategorin de som inte är berättigade att vara i Europa, men som ändå är här, finns också en stor del av de så kallade illegala invandrarna. Det vill säga människor som med hjälp av kriminella organisationer har smugglats in över de västländernas gränser. Varefter de plötsligt dyker upp mitt inne i ett land och kräver - asyl. Ofta är de utan pass eller andra papper och utan minsta dokumentation om den resväg de har tillryggalagt. Det samlade antalet illegala invandrare som för närvarande uppehåller sig i Västeuropa uppskattas vara mellan 3,5 och 5 miljoner. Det beräknas att det årliga inresandet ligger på omkring 350 000.
 
Upplysningar från polis och immigrationsmyndigheter och forskare har påvisat att man i dag står inför en helt ny typ av ekonomiska organisationer som står bakom den illegala invandringen. Dessa organisationer är specialister på människosmuggling, och det är i ökande omfattning dessa organisatörer som bestämmer vart strömmen av invandrare ska dirigeras.
 
Det är en grotesk situation att det i praktiken har överlåtits till gangsters i Nordafrika och Mellanöstern att styra invandringen till Europa, både vad beträffar tid, plats och antal. Men hela den politiska sfären är i den frågan grotesk.
 
Människosmugglarna är också leverantörer av falska dokument och uppdiktade asylhistorier som ansökarna kan utnyttja. Det är likaså tydligt att de flesta illegala invandrarna på förhand är välinformerade om vilka formaliteter som är förbundna med asylansökan och hur det står till med välfärden i de olika europeiska länderna.
 
Även om de illegala invandrarna huvudsakligen får avslag på sina asylansökningar, vilket som sagt kan ta flera år, så visar erfarenheten att de vid en eller annan tidpunkt ändå får uppehållstillstånd.
 
Organisationerna för människosmuggling är en välorganiserad affärsverksamhet med säkra resvägar och agenter i mottagarländerna. 1996 omsatte "affärsområdet" människosmuggling enligt International Organization för Migration (IOM) omkring sju miljarder USA-dollar. Omräknat till danska kronor 50 miljarder. Det rör sig om svindlande förtjänster varje år. Förtjänster, som långt överträffar vad man kan tjäna på försäljning av narkotika. Och samtidigt är det i stort sett riskfritt.
 
Det är därför förutsebart att brottssyndikaten för människosmuggling kommer att fortsätta och förstärka sina aktiviteter, så mycket mer som det inte finns någon politisk vilja att dämma upp trafiken.
 
Utopisterna

Människosmugglarna är emellertid bara en utlöpare av den samlade invandringsindustrin. De är parasiter som har vuxit fram genom omständigheterna, som råttor som dyker upp där omständigheterna inbjuder till det. Men den egentliga invandringsindustrin är skapad och styrd av de olika ländernas härskande intellektuella eliter.
 
Rapporten nämner i det sammanhanget påtryckningsgrupper, rådgivande organ, lobbyister och enskilda personer som målmedvetet verkar för invandring. Exempelvis advokater som har yrkesmässig fördel av de många asylärendena. Likaså humanitära hjälporganisationer som tillvaratar invandrarnas och egna intressen på den inhemska befolkningens bekostnad. Man bör inte förbise att invandringsindustrin är ett multimiljardföretagande med tiotusentals anställda.
 
De elektroniska massmedierna ingår också i bilden. Via TV och radio utvecklas en oupphörlig enkelriktning och åsiktsterror mot den breda befolkningen. Det görs med en arrogans och nedlåtenhet vars motsvarighet bara känns från totalitära regimer. Utan den massiva assistansen från mediefolket skulle invandringsindustrin knappast kunna hållas i gång.
 
Men ska ansvaret placeras, så är det nu en gång de politiska beslutsfattarna som har utformat och antagit den lagstiftning som har öppnat gränserna för massinvandring, och det är samma politiker som har undertecknat de internationella konventioner, som de sedan gömmer sig bakom, utan för ett ögonblick betänka att dessa konventioner faktiskt kan sägas upp med kort varsel. Det kan t o m sägas med stor säkerhet att det aldrig skulle kunna falla politikerna in att befria nationen och folket från konventionernas tvångströja.
 
Konventionerna är heliga och oberörbara. I sig rymmer de den utopi som ska frälsa mänskligheten och skapa evig fred på jorden. Gentemot utopin betyder verkligheten ingenting, logiken och livet själv måste ge plats för de ideologiska uppenbarelserna. Men liksom alla tidigare utopier bär också denna vanvettet och självdestruktionen i sig. De starkt uppreklamerade "mänskliga rättigheterna" kommer oundvikligen att leda till att de europeiska folken förlorar sina medborgerliga rättigheter, sin frihet, rätten att tala ut och säga ifrån, de kommer att förlora förstfödslorätten till sitt fädernesland och rätten att vara ett folk och en nation. Det är den dolda dagordningen bakom "mänskliga rättigheternas" fagra ord.
 
Så är konsekvensen av de visioner som förenar den privilegierade intellektuella överklass som i dag sitter på regeringsmakten i de flesta europeiska länder. Krafsar man dessa politiker litet på huden, dyker de gamla 68-orna fram. De är för övrigt tämligen ömskinnade.
 
Men just 68-generationen utmärkte sig från första start med att hata allt som var äldre än de själva. De förkastade med skadeglädje alla grundläggande värden och traditioner, heder och lojalitet, familj och religion. De framträdde malligt som den historielösa och fäderneslandslösa generationen.
 
Det enda som de under all sin tid har frambragt är ett andligt tomrum. Detta tomrum försöker de nu fylla ut med djupsinnigt tal om "mänskliga rättigheter" och proklamationer om den nya världsordningen. Det är allt vad de har att ge folket.
 
Den tysta majoriteten

Hur ställer sig de europeiska folken till en framtid där landgränserna bryts ner och de gamla nationalstaterna ombildas till multietniska samhällen? De inhemska befolkningarna i Europa betraktar sina länder som helstöpta och färdigbildade, skriver David Coleman. De söker inte en ny etnisk identitet och de uppfattar inte etnisk olikhet som en fördel, utan tycker tvärtom att massinvandringen förvärrar de problem som redan finns vad gäller ekonomi, arbetslöshet, bostadsbrist och kriminalitet. Efter hand som invandrarströmmarna har tilltagit i omfattning och mångfald, brer det ut sig en ökande oro över dessa nya främmande befolkningsgrupper som antalsmässigt i många stadsområden dominerar bilden i sådan grad att man för bara trettio år sedan inte skulle ha trott möjlig.
 
De inhemska befolkningarna har ofta ett mycket ansträngt förhållande till alla dessa främmande, vars vanor och beteende förefaller dem märkvärdiga och vars lojalitetskänsla de tvivlar på. De europeiska folken hyser fortfarande den uppfattning som tidigare var den normala och rådande, att deras demokrati, välstånd och välfärd representerar ett folkarv som är summan av flera generationers insats, vilket ger medborgarna en gemensam lojalitets- och ansvarskänsla.
 
Förr uppfattade man det som självklart att landets egna medborgare hade företrädesrätt till alla samhällsskapade privilegier och ensamrätt till alla politiska rättigheter. Det var den klassiska grundvalen för att bestå som en nation och ett folk med gemensam historia, religion och traditioner, gemensamt ansvar och gemensamt öde. Man fann det lika självklart att eventuella invandrare fick anpassa sig för att bli accepterade i det nya samhället. Det betydde att om de ville uppnå politiska rättigheter fick de ge avkall på sina tidigare tillhörigheter och sympatier om dessa stred mot dem som gällde i värdlandet. Om invandrarna vägrade att uppfylla dessa villkor, så blev de påminda om att det - till skillnad mot den inhemska befolkningen ­ när som helst stod dem fritt att resa tillbaka till sitt hemland. Men den sortens synpunkter gjorde man kort process med på 1980-talet och början av 1990-talet, skriver David Coleman. I dag skulle de vanligen bli betraktade som "diskriminerande" eller t o m "rasistiska".
 
Integrationen

Samtidigt som det kan konstateras en ökning av den takt varmed invandringen fortsätter, har myten om att invandrarna kommer att åka tillbaka till hemlandet, helt förstummats. Nu är svaret på alla frågor och lösningen på alla problem integration och åter integration. Det råder bred enighet bland politiker och internationella byråkrater om principerna för integrationen.
 
Det gäller för alla europeiska länder att de inhemska och de utländska befolkningsgrupperna ska behandlas likvärdigt vad beträffar sociala bidrag, bostad, undervisning och utbildning. Vidare att varje form av diskriminering ska bekämpas genom lagstiftning och med ökat stöd till projekt som främjar den ömsesidiga rasmässiga förståelsen.
 
En rad internationella organ har med sina tolkningar om moral, rättvisa och mänskliga rättigheter i hög grad präglat integrationspolitiken. Dessa organs initiativ tjänar till övervägande del invandrarnas intressen och innebär stora offentliga utgifter. Till exempel rekommenderade Europarådets Parlamentariska Församling att det skulle göras en aktiv insats inom utbildning, stadsplanering och bostadsbyggande för att avhjälpa bristen på kvalifikationer bland invandrarna och förbättra deras bostadsmässiga och sociala förhållanden.
 
På motsvarande sätt är EU:s institutioner engagerade i integrationspolitiken. Bland andra har EU:s Rådgivande Kommitté mot "Rasism och Xenofobi" krävt att EU:s maktbefogenheter gentemot medlemsländerna ska utvidgas ytterligare för att se till att Gemenskaperna har kapacitet att bekämpa "rasism och främlingshat". Detta krav framhävs också i Amsterdamtraktatet bland de gemensamma aktionerna i den mellanstatliga tredje pelaren.
 
I enlighet med detta har de flesta europeiska länder infört nya lagar och administrativa system som ska undertrycka främlingsfientliga handlingar, känslor och tankar. Ett sätt att ta sig an saken, säger David Coleman, är att specifikt förbjuda ord, anmärkningar, tal, uttalanden, trakasserier och våld riktat mot invandrarminoriteterna samt handlingar som på avsiktligt eller oavsiktligt sätt uppviglar till rashat. I de anglosaxiska länderna har man t o m börjat tolka de olika förbuden mycket brett för att främja ett "politiskt korrekt" språkbruk.
 
Det står klart för denne författare, säger David Coleman, att kritik av vandringsprocessen motverkas av censur som påläggs och självpåläggs förlagen på grund av rädslan för att överträda lagstiftningen om rasdiskriminering.
 
Information om invandringens negativa följder undertrycks. Utgivning av statistik och annat material som eventuellt kan tolkas till nackdel för invandrare och etniska minoriteter förbjuds. Till exempel offentliggjordes statistik över gatukriminalitet fördelat på ras av Londons polis fram till 1989 varefter det inte längre var tillåtet.
 
Ordet integration betyder sammansmältning av olika delar till en helhet. Eller sammanfoga och fullborda. Man anser sig alltså i stånd att genom integrationen skapa ett slags folkgemenskap mellan muslimer och kristna. Men en sådan kombination är logiskt omöjlig, det bevisar alla historiska erfarenheter. Ingen kan förena vad som i grunden är komplett oförenligt.
 
Ändå tycks det bland politikerna råda den säkra övertygelsen att integrationen kan fullbordas med hjälp av naturaliseringar ­ dvs tilldelande av medborgarskap. Man har därför i de flesta europeiska länder gjort det utomordentligt lätt för utlänningar att få medborgarskap. Med tiden betraktas tilldelning av medborgarskap som en ren formalitet. I Danmark utställs det i snitt medborgarskap till cirka 9 000 utlänningar om året. Till det kommer att barn under 18 år samtidigt får medborgarskap som bipersoner till sina föräldrar. Varigenom antalet ungefär fördubblas.
 
Det är svårt att säga vilka omständigheter som skulle kunna medföra ett avslag på en begäran om medborgarskap. Tidigare domar för grov kriminalitet är inget hinder. Tilldelningen av medborgarskap försiggår i hastigt tempo som på ett löpande band. En snabb massproduktion av nya medborgare. Men vid inte någon gång har man försökt få den inhemska befolkningens samtycke.
 
De naturaliserade personerna glider i regel ur de statistiska översikterna över utlänningar. Vilket har lett till att man i vissa länder har kunnat inge de inhemska befolkningarna det missvisande intrycket att antalet personer av utländskt ursprung sjunker. Medan det i verkligheten ökar.
 
Två perspektiv

På olika sätt försöker makteliten att fördunkla och förtiga sanningen. Men sanningen kommer fram ändå. Eliten förnekar uppenbara fakta. Men fakta är hårda krabater, i det långa loppet kan man inte komma förbi dem.
 
Det är ett faktum att tillströmningen från tredje världen mot Europa fortsätter ohämmat och i ökande takt. Och att ingenting görs för att förhindra det. Det är ett faktum att invandrarbefolkningarna överallt i Europa ökar väsentligt snabbare än de inhemska befolkningarna.
 
Exempelvis upplyser Rockwool Rapporten om att antalet invandrare och efterkommare av invandrare bosatta i Danmark är 346 000. Men enligt den senaste beräkningen från det danska Inrikesministeriet har antalet nu vuxit till 413 000. Men denna siffra upprättades 1998, så den är redan föråldrad. På grundval av officiella beräkningar från Storbritannien, USA, Tyskland och Frankrike bedömer David Coleman att, om inte invandringen från tredje världen upphör och tendenserna i nativiteten fullständigt kommer i nivå med mottagarländernas, - vilket för ögonblicket just inte förefaller sannolikt - så kommer de befolkningsgrupper i Europa, som ursprungligen är invandrare, att fortsätta öka i det oändliga. De kan således med tiden bli en majoritet. På samma sätt kommer den del av den amerikanska befolkningen som härstammar från Europa att upphöra att vara en majoritet omkring år 2050.
 
Om det enbart är upp till den intellektuella överklassen, så kommer Europa inom få årtionden att bli omsprungen av överskottsbefolkningen från tredje världen. Detta perspektiv passar som hand i handske till de ideal om moral och rättvisa som dikteras av "de mänskliga rättigheterna" och ingår i den "nya världsordningen". Det kommer att betyda att de europeiska nationalstaterna slutgiltigt kommer att förvandlas till multietniska samhällen. Begrepp som folket och nationen kommer att tillhöra en svunnen tid.
 
Det kommer samtidigt att resultera i att de sociala och ekonomiska systemen bryter samman på grund av överbelastning, och att demokratin avlöses av inre upplösning och politiskt kaos. Den härskande klassen av gamla 68-or - de nya totalitärerna - har det gemensamma draget att de alla är historielösa och fäderneslandslösa. De har därför inget att förlora. Det enda som driver dem och binder ihop dem är begäret efter oinskränkt makt och personlig berikning och vällevnad. Det är eliternas perspektiv.
 
Men det finns ett annat perspektiv. Ett folkligt perspektiv, som bygger på övertygelsen om att den västerländska kristna civilisationen trots allt inte låter sig tillintetgöras utan kamp. Det är just vad Mogens Camre från Dansk Folkeparti så utmärkt ger uttryck för när han i en tidningskrönika bland annat skriver:
 
"De som tror att den europeiska kulturen kommer att låta sig vältas överända känner inte stämningarna i Europa. De europeiska folken känner sin trygga och fredliga tillvaro hotad. De ser den växande strömmen av vapen, narkotika, människor, våldskriminalitet in över sina yttre gränser, de ser muslimska samhällen breda ut sig och bygga ut sin egen identitet för européernas pengar och de upplever den muslimska fundamentalismens tillväxt.

Samtidigt känner fler och fler européer att många politiker genom eftergivenhet gentemot den främmande invasionen i Europa håller på att upprepa 1930-talets dumheter. De som inte har förstått vad som håller ihop ett samhälle och vad som river ett samhälles sammanhållning och stabilitet i stycken, kommer knappast att regera det 21:a århundradets Europa".
 
NB! I relation till ovanstående omnämnande av en väsentlig och uppseendeväckande bok om invandringen till Danmark ska det noteras att boken i stort sett inte har väckt något uppseende i danska medier. Dessa brukar annars göra ett rätt stort nummer av Rockwool Fondens publikationer. Av ett eller annat skäl har så inte varit fallet denna gång.


 Se vidare:

Invandringskostnader

Kedjeinvandring