Kapitel 1:
VAD ÄR DEMOKRATI?
"Demokrati" betyder ju "folk-styre".
Men vad innebär det, att "folket styr"? Innebär det
att majoritetens vilja i varje enskild fråga, i varje ögonblick,
ska gälla? Är det idealet?
I så fall kanske den tekniska utvecklingen
snart kan ge oss förutsättningar att förvandla varje medborgare
till sin egen riksdagsledamot - förse envar med hörlurar och en
bärbar knappsats: "ja", "nej" respektive "avstår"...
Hakarna vore ju två, och de hänger
ihop. För det första har inte varje medborgare den tiden och den
kunskapen, för att kunna vara med och avgöra allt. För det
andra är opinionen föränderlig, labil. Vad som en dag är
majoritet, kan nästa dag vara minoritet.
Med andra ord: beslut måste vara genomtänkta,
välgrundade och förankrade. Så att de inte måste ändras
redan dagen därpå.
"SIFO-DEMOKRATI"
OCH POPULISM
Det finns, inte minst inom mediaetablissemanget
och bland politiskt ointresserade personer, en föreställning om
"SIFO- demokrati". Om någon (som har råd därtill)
har beställt och låtit publicera en opinionsmätning i en
fråga, vars resultat stöder vederbörandes egen uppfattning
- då förväntas politikerna agera i enlighet med denna opinion.
Alltså: politikerna förväntas
vara vindflöjlar och opportunister, utan egna övertygelser och
uppfattningar! Deras allt överskuggande mål skall vara att hålla
sig populära hos så många som möjligt, ständigt
ute på röstfiske, måna att inte stöta sig med någon.
Haken med SIFO-demokrati är ju att
de tillfrågade kanske inte vet någonting om den fråga
som de tillfrågats om - de har inte tagit del av några fakta,
inte hört några argument för eller emot. De behöver
heller inte ta ansvar för sitt tyckande - de är till och med anonyma.
SIFO-demokratin står populismen nära.
Dvs vad som gäller är den omedelbara och spontana åsikten
i varje fråga. Man behöver inte bry sig om att olika åsikter
i olika frågor ska gå ihop. Man kan t ex kräva utgiftsökningar
på i princip varje område, samtidigt som man hatar skatter,
accepterar svartjobb och själv gärna bidragsfuskar.
MEDBORGAR-DEMOKRATI
Alternativet till SIFO-demokratin är
inte att man ska strunta i majoritetens uppfattning! Alternativet är
att man får fram denna uppfattning på ett annat sätt, nämligen
genom saklig information och fri debatt. Då får man en uppfattning
som mognat i samspel med andra, den blir byggd på eftertanke, insikt
och ansvarskänsla.
Alternativet skulle man kunna kalla en medborgar-demokrati.
I vilken utsträckning en sådan fungerar beror på åtminstone
tre aktörer:
a) Medborgarna
b) Partierna och politikerna
c) Massmedia
a) Medborgarna
Det måste finnas medborgare som är
besjälade av en medborgaranda. De måste vara intresserade av
sitt samhälle. De måste vara beredda att ta ansvar - genom att
avsätta tid för att sätta sig in i politiska frågor,
genom att vara redo att själva kandidera till förtroendeuppdrag.
De måste uppskatta politiker som är
ärliga, som tar ansvar och försöker arbeta långsiktigt.
b) Partier och politiker
Partiernas och politikernas roll i en medborgar-demokrati
blir till stor del folkbildarnas. De ska slåss för vad de tror
på, tydligt formulera sina argument. Peka på problem, klargöra
avvägningar och dilemman. Visa på vilka punkter man skiljer sig
i åsikter från andra partier och politiker, och förklara
varför. Ta risken att få mothugg, lida nederlag och bli impopulära.
c) Massmedia
I det moderna samhället har massmedia
kommit att spela en alltmer central roll. Det blir chefredaktörerna
och journalisterna - och ytterst ägarna av media - som avgör vilka
som ska få komma till tals. En fungerande demokrati förutsätter
att företrädare för olika åsiktsriktningar kan komma
ut med sina fakta och argument, så att medborgarna får tillgång
till en allsidig information. Först då kan de bilda sig en egen
uppfattning.
DIREKT
OCH REPRESENTATIV DEMOKRATI
I praktiken kan inte väljarna vara
med och besluta i mer än ett begränsat antal frågor. Direkt
demokrati, där alla deltar, kan man främst ha i helt lokala sammanhang.
På nationell nivå kan det förekomma bara undantagsvis,
genom allmänna folkomröstningar i enskilda frågor.
Vad vi har är en representativ demokrati,
där det handlar om att välja företrädare, för att
på dem överlåta att besluta i enskilda frågor. Vad
man kan gå på är en allmän åsiktsinriktning,
ytterst handlar det om att ge förtroende.
Det viktiga blir då att ansvar senare
kan utkrävas, dvs att väljarna kan få klart för sig
hur de valda motsvarat förtroendet och senare har möjlighet att
byta ut dem.
GRÄNSER
FÖR MAJORITETEN
MEN ÄVEN OM en majoritetsuppfattning
mejslats fram genom en aldrig så grundlig diskussion, så finns
det gränser för vad en majoritet får besluta. Det finns
mänskliga rättigheter som inte får kränkas. Även
om t.ex. Hitler skulle ha haft en majoritet av tyska folket bakom sig, så
hade han inte rätt att gasa ihjäl människor.
Mellan sådana uppenbart oetiska beslut
och tillåtna majoritetsbeslut finns en gråzon. I demokratin
ligger en idé om kompromissande och hänsynstagande till andra.
Det är ju så, att en uppfattning
grundas inte bara på någon objektiv saklighet och klokskap,
det handlar i praktiken ofta om gruppintressen - intressen som kan stå
i konflikt med andra gruppers intressen. Det gäller då att finna
rimliga avvägningar.
Den goda kompromissen borgar också för att beslut blir långsiktigt
hållbara, och inte rivs upp så fort som majoritetsförhållandena
har förskjutits. 51% bör från början lyssna på
vad övriga 49% anser.
YTTRANDEFRIHET
Vad en majoritet (eller en minoritet) heller
inte får kränka är själva de demokratiska spelreglerna.
Man får t ex inte hindra andra att komma till tals. Yttrandefriheten
måste gälla alla - även meningsmotståndare!
Eller, från medborgarnas och väljarnas
synvinkel: Det måste finnas tillgång till en allsidig information
och en möjlighet att ta del av vad företrädare för olika
åsiktsriktningar har att komma med, av fakta och argument. Detta tål
att upprepas...
RÄTTSSÄKERHET
En annan viktig förutsättning
för demokrati är rättssäkerhet.
Även om man formellt sett har rätt
att yttra sig kan denna möjlighet ryckas undan om politiskt arbete
medför personliga risker. Sådana risker kan spänna över
hela fältet: från dåligt anseende, förlorat arbete
och ekonomiska kostnader - till direkt fysiska hot och risker för den
personliga säkerheten.
Saknar ett samhälle rättssäkerhet,
då kan inte demokratin fungera. Då finner de flesta priset för
engagemang vara för högt, och följden blir en passivisering.
För det fåtal som trots allt engagerar sig, blir priset desto
högre.
DEMOKRATISK
KULTUR
Detta leder i sin tur över till en
annan viktig aspekt: civilkurage, moral och kultur.
Även där det finns både
yttrandefrihet och rättssäkerhet har demokratiskt arbete ett visst
pris - i form av en del personligt obehag, tidsåtgång och ekonomiska
kostnader. Det är ofrånkomligt, att det måste finnas samhällsmedborgare
som är beredda att ändå engagera sig.
Å andra sidan tillhör det demokratiska
principer att man ska respektera även meningsmotståndare, och
kunna föra ett civiliserat samtal. Man ska inte gå till personangrepp,
utan skilja på sak och person. Man ska lyssna på vad andra säger
och menar, visa en vilja till förståelse. Man ska ta fasta på
en motståndares starkaste argument, och notera inte bara de punkter
där man är oense utan också vad man är överens
om.
I vilken utsträckning en sådan
demokratisk kultur vunnit spridning i ett samhälle påverkar också
graden av demokrati.
RESULTAT
En sida av demokratin är att många
människor deltar i den demokratiska processen. En annan sida av saken
är att denna process ger resultat, att deltagandet "lönar
sig" - att demokratin "levererar".
Av betydelse då är att den demokratiska
processen har något att besluta om. I vilken utsträckning så
är fallet har samband med åtminstone två faktorer:
1. Finns det ett nationellt handlingsutrymme?
Eller sätts ramarna för den ekonomiska
politiken genom beslut på den internationella kapitalmarknaden? Har
ens regering och riksdag i Sverige någon verklig makt?
2. Finns det en solidaritet och en
nationell sammanhållning?
Eller har den inhemska makteliten sagt upp
sin lojalitet med det egna folket?
MAKT
OCH LEDARSKAP
Det finns en ideologisk föreställning
om att makt är någonting fult. Detta är i grunden en antidemokratiskt
föreställning!
Demokrati handlar just om makt:
Vem ska ha makten, och för vilka syften?
Ska makten vara kontrollerad eller okontrollerad?
Finns inte makten hos folket och dess företrädare,
då finns den förmodligen någon annanstans.
Motsvarande gäller ledning och ledare.
Det anses också suspekt - det associerar till "der Führer"
i 30-talets Tyskland.
Men frågeställningarna blir liknande:
I vilken riktning leds vi?
Sker det med förbundna eller öppna ögon?
Kan vi byta ut ledarna när vi så önskar?
Frågan är också om de som
formellt sitter i ledningen verkligen har makt. Har de någon överblick,
kontrollerar de utvecklingen? Kan de alls påverka vad som sker?
Eller är Sverige idag likt en buss
som rusar fram i 110 km/h på en motorväg - utan att någon
sitter vid ratten?
LEGITIMITET
En fungerande demokrati förutsätter
att den har en legitimitet hos folket
I ena änden handlar det om materiella
villkor. Dels samhällets resurser, dels fördelningen av dessa
resurser. I andra änden handlar det om en föreställning hos
medborgarna om att det finns rättvisa och att de kan påverka.
Det krävs också vissa gemensamma värderingar och en känsla
av samhörighet bland medborgarna.
Finns allt detta, som ett sammanhållande
kitt, då kan grupper acceptera beslut från högre nivåer
som går dem emot. Saknas denna legitimitet för besluten kan olika
grupper på olika sätt revoltera, och sabotera de demokratiska
besluten. Sprider sig detta, då börjar ett samhälle gå
mot upplösning.