Kapitel 10:
NÄTVERK
När detta skrivs, i
mitten av januari -97, pågår fortfarande massdemonstrationerna
i Belgrad. Trots förtrycket råder där en tillförsikt,
människor är inte längre rädda, de har fått hopp
och framtidstro.
Belgradsexemplet visar vilken
kraft människor kan få, när de går samman. Vad som
kan åstadkommas med enighet och mod, humor och fantasi. Hur massmedias
informationsblockad kan brytas.
Kan något motsvarande
åstadkommas i Sverige? Kan också vi gå samman?
NÄTVERK
FÖR SVERIGE!
För svensk del blir
det kanske fråga om något mindre spektakulärt, kanske måste
förändringen här ske genom ett stort antal små steg.
Steg mot ökad samverkan mellan människor.
En samverkan som leder till
att samtal öppnas och att medvetenheten växer, att rädslan
bryts och att det skapas en kampvilja.
En samverkan som leder till
att en rörelse kommer i gång, att nätverk så småningom
organiseras inom varje kommun, kommundel och kvarter. Nätverk som betyder
allianser mellan förvärvsarbetande och arbetslösa.
Allianserna skulle även
i övrigt överskrida gränser och bryta barriärer. De
skulle omfatta unga som gamla, män som kvinnor, infödda som invandrade.
Vad skulle då kunna
vara föremål för samverkan, i sådana nätverk?
Här finns en hel skala
av möjliga uppgifter, på olika nivåer:
· barnpassning
· ungdomsverksamhet
· tillsyn av äldre/handikappade
· matlag
· fester
· bokcirklar
· frågesporter
· naturutflykter
· kulturutbyte
· resor
· hundpassning
· blomvattning
· brottsförebyggande
· läxläsning
· motionsverksamhet
· alternativa mediakanaler
· byteshandel
· gemensamt ägande/nyttjande
· kollektivboende
Nätverk för Sverige.
Bara fromma förhoppningar, luftslott och ogenomförbara visioner?
Behoven finns ändå där.
Möjligen finns två
förutsättningar för att sådana nätverk ska komma
igång:
a) att arbetstiden förkortas
b) att TV:n stängs
av.
Ur boken "Ej till salu":
"Bra uppväxtvillkor
- vad menar vi med det?
De viktigaste komponenterna
i en bra uppväxtmiljö är att den skall stärka egenvärde
och identitet, ge tillhörighet och gemenskap, bygga på uppgifter
och ansvar samt främja samverkan och solidaritet. Med bra uppväxtmiljöer
menar vi bl.a:
- miljöer som människor
kan överblicka, där barn och ungdomar kan och får ta ansvar
för de gemensamma angelägenheterna. Barn och ungdomar skall kunna
få en produktivt betydelsefull roll, ha uppgifter och ett ansvar samt
utveckla sina inneboende resurser, som ger mening åt tillvaron.
- miljöer där
generationerna samarbetar kring viktiga frågor. Barn och ungdomar
måste ges möjlighet att kontinuerligt växa in i vuxensamhället
med stöd från de vuxna.
- miljöer som har
produktiva uppgifter för alla, även barn. Det ökar människornas
engagemang och motverkar servicetänkande, passivitet och expertvälde.
- miljöer som motverkar
social utslagning och isolering, främjar en positiv social kontroll,
som bygger på solidaritet och gemenskap samt motverkar behovet av
en samhällets kontrollapparat.
- miljöer som fyller
ungdomsåren med meningsfull verksamhet, dvs verksamhet som ger egenvärde,
identitet, tillhörighet, samverkan och gemenskap, och därigenom
skapar alternativ till det kommersiella fritids- och kulturutbudet.
Utifrån dessa krav
blir närsamhället i form av t ex boendeområdet, området
kring skolan etc av största vikt för barnen."
GLOBALT
OCH LOKALT
Nationalism och internationalism
behöver inte stå i motsättning till varandra. Det kan tvärtom
komplettera varandra, ja rentav vara varandras förutsättningar.
Den globalisering som nu
pågår, med frihandel och miljöförstöring, okontrollerad
migration och okontrollerade kapitalflöden över gränserna,
får förödande konsekvenser.
Lyssna på mottagaren
av det alternativa ekonomipriset 1996 - professor Herman Daly.
"Den globaliserade
ekonomin med obegränsad frihandel och tillväxt skapar massfattigdom,
socialt elände och förgiftar och förstör miljön.
Vi ekonomer har blivit en fara för jordklotet och dess invånare.
Det säger professorn i ekonomi Herman Daly,...Han hävdar faktiskt
att frihandeln som den bedrivs idag är ett hot mot det mänskliga
släktets möjlighet att överleva."
"- Jag insåg
gradvis att ekonomisk tillväxt också har kostnader. I Brasilien
såg jag ju konkret hur det mesta av tillväxtens resultat tillföll
de redan välbärgade, som fick det ännu bättre. Jag såg
även befolkningsfrågan. Det finns de som hävdar att de fattiga
kommer att föda färre barn den dag de får det bättre.
Haken är bara att de flesta fattiga aldrig får det bättre.
Lönerna går nämligen inte upp upp hur mycket man än
investerar, därför att tillgången på billig arbetskraft
i u-länderna är obegränsad."
"De lagar och restriktioner
som stater försöker ålägga industrin för att förhindra
miljöförstöring och för att skydda växter och djur
kringgås därför att kapitalet söker sig dit där
lagar saknas.
- Det kommer att utvecklas
en världsmarknad inte bara för försäljning utan även
för arbetskraften, vi kommer att få ett globalt lönesystem,
därför att alla länder måste föra samma lönepolitik,
med lägre löner som resultat,...De sociala skyddsnäten kommer
att rivas upp och brytas ner, skyddet för miljön blir minimal.
Det transnationellt kontrollerade kapitalet tar över för att till
varje pris kunna genomföra handeln till sin fördel."
Daly hade studerat Ricardos
teorier om komparativa fördelar när olika länder specialiserar
sig på att producera vad de är bäst på. Dessa teorier
" förutsatte
att endast varorna skulle utväxlas, kapitalet skulle förbli inom
den egna nationen, det skulle inte flytta. Frihandelsepoken under förra
seklet förutsatte verksamhet för den egna nationens bästa,
i konkurrens med andra nationer.
Om kapitalet förblir
orörligt stämmer de klassiska teorierna. Men så är
det ju inte idag, som alla vet. Pengar förflyttar sig med blixtens
hastighet vart de vill på klotet."
"- Ingenstans står
det i läroböckerna att förutsättningen är att kapitalet
stannar i respektive hemland. Annars kan det ena landets ekonomi bli helt
ödelagd, och folket utan arbete."
I USA har under de senaste
20 åren 80 procent av löntagarna fått se sina reallöner
falla med över 17 procent pga den liberaliserade handeln, säger
Daly.
Vad kan då göras?
Daly:
"- U-länderna
måste införa födelsekontroll liksom Kina gjort och vi måste
svara med en konsumtionskontroll i i-länderna. Vi måste finna
former för en tillväxt som betalar för sig genom att dess
produktionsprocess effektiviseras, renas och förfinas."
Ur DN i november -96:
Det gäller här
att bygga upp lokalsamhällen - självstyrande och självförsörjande.
Kretsloppssamhällen med en fungerande demokrati. Samhällen, där
människor tillsammans tar ett ansvar för sin tillvaro. I praktiken
måste här finnas olika nivåer: kommun, region och nation.
Just för att kunna
uppnå sådana samhällen, anpassade till mänskliga behov
och miljöns gränser måste vi lyckas bryta oss ur det strupgrepp
som det internationella kapitalet nu tagit om världens folk och nationer.
Här behövs våra förenade krafter, över alla nationsgränser.
Annorlunda uttryckt: det
krävs en global samverkan för lokalt självstyre.
PARADIGMSKIFTEN
Kopernicus (1473-1543) och
Galilei (1564-1642) presenterade teorier om att det var Jorden som roterade
kring Solen och inte tvärtom. Denna föreställning var först
kontroversiell, men så småningom slog den nya världsbilden
igenom. Vi hade fått ett paradigmskifte.
I Sverige, på tröskeln
till det nya sekelskiftet, står vi inför nya paradigmskiften.
Lika litet då som nu röner dock budbärarna uppskattning
från de makthavande. Ledande företrädare för Den Moral(ist)iska
Eliten har således avfärdat Ingrid Björkmans tankar inom
flyktingpolitiken såsom "rappakalja".
Ändå är
den bärande tanken hos henne, Jan Elfverson och Åke Wedin ett
bejakande av internationell solidaritet. De vill bara att satsade resurser
ska utnyttjas bättre - så att fler kan bli hjälpta, samtidigt
som hjälpen i högre grad når verkligt skyddsbehövande.
En bärande tanke är
också att Sverige ska ta tillvara de resurser som många flyktingar
utgör - genom investering i utbildning och hjälp till återvändande,
när situationen i hemlandet så tillåter. Därigenom
kan vi också lämna ett bidrag till utveckling i u-länderna.
Björkman-Elfverson-Wedins
recept skulle med andra ord gagna tre parter:
1. Sverige, som får
minskad försörjningsbörda gentemot arbetslösa.
2. U-landet, som får
ett form av bistånd det behöver.
3. Individen, som får
komma till nytta.
Utifrån flyktingpolitiken
löper också en tanketråd i en helt annan riktning, nämligen
att Sverige har ett ansvar främst för sina egna medborgare. Innan
vi kan vara solidariska utåt måste vi klara av att visa solidaritet
med oss själva och varandra.
Demokrati ska gälla
- dvs Sverige ska inte gå längre i solidaritet än vad svenska
folket kan och vill ställa upp på. Svenska intressen måste
komma i första hand.
Nationalismen innebär
solidaritet - att vi har ett gemensamt projekt, och ett ansvar för
varandra. De rika knyts upp i en solidaritet med de fattiga inom landet,
de begåvade i solidaritet med de mindre begåvade, de starka
i solidaritet med de svaga.
Nationalism kan alltså
vara någonting i grunden positivt och konstruktivt. Det kan betyda
ett ansvarstagande för våra barn, våra unga och våra
gamla - för vår gemensamma framtid.
En central del av paradigmskiftet
består i insikten om att solidaritet måste vara någonting
ömsesidigt. Samhället kan inte ses bara som mjölkkossa, som
alla försöker få ut så mycket som möjligt av.
Envar måste också själv försöka bidraga - annars
går ekvationen inte ihop.
"Gör din plikt
- kräv din rätt!" Så löd en av parollerna hos
den framväxande arbetarrörelsen. Hela denna paroll måste
åter komma till heders.
Även om ekonomin kan
och ska expandera, genom bättre utnyttjande av de mänskliga resurserna
är det faktum att vi lever på en begränsad yta, med begränsade
naturresurser och begränsade möjligheter att ta hand om avfall.
En viktig del av paradigmskiftet blir därför ett kretsloppstänkande.
SKILJELINJEN
Det är viktigt att
ha klart för sig var skiljelinjen inom politiken går.
Den går inte mellan
människor födda i Sverige och människor födda
utomlands
religiösa och icke-religiösa
kristna och muslimer
ljushåriga och mörkhåriga
skåningar och stockholmare
män och kvinnor
yngre och äldre.
Nej, den verkliga skiljelinjen
är en annan!
PÅ ENA SIDAN finns
där de hederliga. Människor som vill göra rätt för
sig och ta hänsyn till andra. Demokrater som tar avstånd från
våld och är redo till en dialog där meningar skiljer sig.
PÅ ANDRA SIDAN finns
de destruktiva. Fifflarna och de gränslöst giriga. Brottslingarna
och våldsverkarna. Samhällsupplösarna.
Hoppet för Sverige
och framtiden står till en allians mellan alla de hederliga - oavsett
religion, utseende, osv.
Det viktiga är inte
om man är höger eller vänster, katolik eller protestant,
jude eller muslim. Det viktiga inte under vilken beteckning man går
- det viktiga är hur man är det man är!
"Många av
dagens samhällsproblem som sjuklig masskonsumtion, samvetslös
miljöförstöring, respektlöshet mot äldre och
politikerförakt har... sin yttersta orsak i frånvaron av en
religiöst och kulturellt förankrad värdegrund.
Vi tror därtill
att främlingsfient-ligheten och polariseringen skulle avta avsevärt
om vårt samhälle tryggt vilade i sin kollektiva, och nödvändigtvis
inklusiva, identitet; ett sammanhållande kitt..."
"Sverige genomgår
en djup identitetskris där alltfler börjar omvärdera och
ifrågasätta det moderna projektets innehållslöshet,
utpräglade relativism och värdenihilism. Det är ett gott
tecken."
Två unga muslimer
i SvD-insändare den 2/1 -97