Kapitel 2:
HUR BLEV SVERIGE
DEMOKRATISKT?
Sverige har inte alltid
varit en demokrati. Under seklernas lopp har vi haft antingen envälde
eller fåtalsvälde. Makten har växlat mellan - eller delats
upp mellan - kungen och överklassen.
RÖSTRÄTT
I slutet av 1800-talet genomfördes
en riksdagsreform: ståndsriksdagen ersattes av en tvåkammarriksdag.
Därefter skedde en stegvis demokratisering, genom utvidgning av rösträtten
och valbarheten. 1921 infördes allmän och lika rösträtt
i Sverige, för val till såväl riksdagen som kommunala församlingar.
Utvidgningen av rösträtten
genomdrevs inte utan motstånd, pådrivande var arbetarrörelsen
och liberalerna. Demokratiseringen sammanhängde alltså med sociala
förändringar: en ny medelklass och en arbetarklass hade uppstått.
Många arbetarfamiljer led nöd, och längtade efter bättre
materiella villkor. För att kunna hävda sina intressen behövde
de politiskt inflytande.
Motståndet var i själva
verket envist och hårdnackat! Rösträtts-kampen pågick
under många decennier, och krävde stora uppoffringar.
Studiematerialet "Grundkurs
för socialdemokrater", utgiven 1970 av Föreningen Socialistisk
Debatt, beskriver denna utveckling:
"...strävade
SAP från början att erövra den politiska makten med 'lagliga'
medel. Då arbetarna redan var så många fler än
kapitalägarna, och dessutom blev alltfler, utgick man ifrån
att allmän och lika rösträtt snart skulle leda till socialdemokratisk
majoritet i riksdagen. Därmed skulle man också nå den
makt som behövdes för att radikalt förändra samhället.
På Norrköpingskongressen
framlades förslag om en folkriksdag, där även den borgerliga
rösträttsrörelsen skulle vara representerad. Aktionen skulle
vara en påtryckning på riksdagen att gå med på
rösträttsreform.
När denna folkriksdag
valdes 1893 deltog så mycket som 150.000 väljare, vilket var
fler än vid det föregående andrakammarvalet. En uppvaktning
hos statsministern avvisades: 'Jag känner ej några representanter
för det svenska folket, utsedda på annat sätt än
våra grundlagar angiva'. 1896 valdes ånyo en folkriksdag."
Detta följdes upp med
en namninsamling:
"1899 tecknade
393.000 svenskar på krav om rösträttsreform. När
listorna överlämnades till kungen, lovade denne anbefalla en
'allsidig prövning'. Inte heller detta ledde dock någonvart.
När värnpliktstiden
förlängdes 1901 aktualiserades tidigare framförda förslag
att tillgripa politisk storstrejk för rösträtt. En extra
partikongress 1902 skulle ta ställning till frågan. Branting
gick emot förslaget, men kongressen beslöt ändå enhälligt
dels om en storstrejk, dels om återkommande demonstrationer.
Bådadera kom
till stånd samma år. Den första demonstrationen den 20
april möttes på Gustav Adolfs torg av beridna poliser med sablar.
Poliserna gick löst på folkmassan och en mängd arbetare
skadades allvarligt. Ovanpå detta utdömdes böter - för
demonstranterna.
I storstrejken deltog
120.000 personer, eller 85% av den svenska arbetarklassen. Arbetet lades
ned i ett par dagar.
Endast små delreformer,
som bitvis utvidgade rösträtten, genomfördes dock. 1909
hade de flesta män rösträtt till andra kammaren. Inga kvinnor
hade alltså rösträtt. Första kammaren var fortfarande
förbehållen de rika: en person kunde ha upp till 40 röster
om han hade mycket egendom. Även till andra kammaren gällde
vissa, om än låga, inkomstgränser för rösträtten."
"I riksdagen hade
gång på gång före och under kriget förts fram
motioner från socialdemokrater och liberaler om allmän och
lika rösträtt för både män och kvinnor. Motionerna
hade antagits i andra kammaren, den mer demokratiskt valda, men första
kammaren satte sig konsekvent emot, och förslagen föll.
Inför trycket
av händelserna ute i Europa och oron inom landet vågade nu
första kammaren inte längre hålla emot. Hellre mista en
del än mista allt, resonerade man. Den 12 december 1918 beslöt
regeringen att omedelbart ta upp till behandling frågan om författningsrevision
och den 17 december togs beslut på urtima riksdag om allmän
och lika rösträtten till riksdagens båda kamrar och till
kommunala församlingar."
FOLKRÖRELSER
Demokratiseringen låg
också på ett annat plan: människor gick samman och blev
aktiva. Organiserade sig. Det gällde då inte bara partier, utan
också fackliga organisationer och konsumentkooperativa föreningar.
Detta gav i sig ett inflytande.
Betydelsen låg även
på ett kulturellt och moraliskt plan. De som motarbetade utvidgningen
av rösträtten misstrodde öppet arbetares förmåga
att begripa samhällsfrågor och att på ett ansvarsfullt
sätt kunna hantera makt. Inom arbetarrörelsen blev det viktigt
att sådana farhågor skulle komma på skam.
Det växte fram en arbetarrörelsemoral
om att göra rätt för sig, och att förtroende var något
man skulle leva upp till. Rättigheter motsvarades självklart av
skyldigheter. Inställningen återspeglades i en paroll som "Gör din plikt - kräv
din rätt!" Vid första-maj-demonstrationerna tog man på
sig finkostymen.
Arbetarrörelsen, liksom
frikyrkorörelsen och nykterhetsrörelsen, fyllde en viktig folkbildande
roll. Dessa folkrörelser spred, tillsammans med folkskolan, kunskap
till de många människorna.
LEDNING,
SAMMANHÅLLNING OCH HOPP
Det fanns en social sammanhållning,
bottnande i att man umgicks till vardags, på arbetsplatser och i bostadsområden
- samt i sina organisationer. Målet för det fackliga och politiska
arbetet hade en självklar inriktning: att ta tillvara de gemensamma
intressena, att förbättra villkoren för gruppen. Den som
valdes till uppdrag representerade gruppen.
Behovet av materiella förbättringar
var bara en sida av saken. En förutsättning för demokratiseringen
var samtidigt att vissa förbättringar redan hade skett, så
att man fick hopp om att förändringar var möjliga.
Man fick fram ledare, som
kunde ta initiativ och visa vägen.
SAMARBETE
OCH LEGITIMITET
Demokratiseringen genomdrevs
genom strid, men utvecklingen rymde också samarbete. Olika grupper
tog hänsyn till varandras intressen. Man sökte bra kompromisser
och konstruktiva lösningar, såg till vad som var bra för
Sverige som helhet.
Ett exempel på detta
är Saltsjöbadsavtalet 1938, mellan LO och SAF. Saltsjöbadsandan,
för fred på arbetsmarknaden.
Detta bidrog till ett klimat
av tolerans och en anda av ömsesidig respekt. Det bidrog också
till framsteg och sociala reformer, vilket gjorde att demokratin upplevdes
fungera - den vann i legitimitet.
Den ökade produktiviteten
möjliggjorde samtidigt arbetstids-förkortningar, som gav mer fritid
och bättre förutsättningar att engagera sig i föreningsarbete.
Tekniska framsteg inom media
gav, parallellt med högre standard, medborgarna större möjligheter
att hålla sig informerade. Där fanns både dagspress och
radio, senare även television.
ANDRA
FAKTORER
Bakom de materialla framstegen
låg samarbetsandan, men också de tidigare berörda faktorerna:
landet hade en bra ledning
det fanns en sammanhållning och överhuvudtaget kulturella
faktorer - som pliktkänsla, punktlighet och hederlighet. En god arbetsmoral.
Dessutom hade Sverige fred,
stod utanför andra världskriget. Vi undgick förödelse
när andra länders produktionskapacitet slogs sönder. Detta
gav möjligheter till avsättning för svenska produkter.
Men Sveriges ekonomiska
uppgång hade ju börjat redan på 1800-talet, genom faktorer
som:
import/lån från utlandet, av kunnande och kapital
efterfrågan från utlandet, på svenska råvaror
och produkter
svenska uppfinningar.
STABILITET
OCH DEMOKRATI
Göran Persson fick
häftig kritik för sitt uttalande om stabilitet i Kina. Men man
kan se saken också från en motsatt utgångpunkt. Stabilitet
är viktigt! Utan ett mått av stabilitet kan demokrati och mänskliga
rättigheter komma att äventyras.
Stabilitet kan uppnås
på i princip två vägar: välfärd eller förtryck.
Sverige har under flera
decennier haft politisk stabilitet. Grundvalen för detta har varit
en god ekonomisk utveckling, som givit välstånd. Frågan
har gällt hur man ska "fördela det växande välståndet
rättvist".
Det har funnits en framtidstro,
en känsla av att utvecklingen går åt rätt håll.
Medborgarna har känt förtroende för sina politiska företrädare,
de har också kunnat lita på tjänstemän. Hederligheten
och en ambitionen att tjäna det allmänna har tagits för självklar.
Det har också funnits
trygghet och ett mått av jämlikhet. Envar har haft möjlighet
att påverka sin situation - en viss social rörlighet har förekommit.
Standardskillnaderna har varit jämförelsevis små - Sverige
har varit ett samhälle utan skarpa klassklyftor.
Alla har således kunnat
vara någorlunda nöjda - det har saknats anledning att "göra
uppror".
Kina utgör exempel
på en annan väg. Där är förtrycket öppet
och gränslöst. Vid behov kör man över människor
med tanks.
Men inte ens i en diktatur
kan makthavarna helt bortse från materiella villkor och orättvisor.
Stabiliteten i Kina uppnås inte bara genom förtryck, utan också
genom ekonomisk utveckling.
Och stabiliteten i Sverige
uppnås inte bara genom välstånd. Det finns å ena
sidan en säkerhetsventil i form av demokratiska fri- och rättigheter,
å andra sidan en stötdämpare i form av underhållnings-
och medvetandeindustri.