Kapitel 3:
HOT MOT DEMOKRATIN
Demokratin i Sverige håller
nu på att urholkas. Vi lever ännu på ett "gammalt
kapital", på vad tidigare generationer byggt upp. Det saknas
återväxt i form av ett folkligt deltagande och engagemang.
Med tilltagande ekonomiska
problem och behov av nedskärningar - med åtföljande protester,
växande politikerförakt, osv - kan de demokratiska friheterna
i framtiden komma att inskränkas. Steg för steg.
FÖRÄNDRINGAR
Flera förändringar
- bilismen och televisionen, storstadstillväxten och befolkningsomflyttningarna,
arbetslösheten och den lägre skolstandarden - verkar i samma riktning.
Människor isoleras och blir politiskt passiviserade, samhället
fragmentiseras.
Arbetsplatsen ligger allt
längre från bostaden. Detta motverkar umgänge på fritiden
med arbetskamrater. Arbetets uppläggning motverkar ofta kontakter ens
på arbetsplatsen. Sällan har man numera sett samma TV-program
kvällen före, har inte detta som samtalsämne på rasterna.
Fritiden och erfarenheterna skiljer sig.
Inte heller ger organisationer
en sådan gemensam grund, då allt färre är aktiva medlemmar.
Föreningsverksamheten möter hård konkurrens från TV
och andra alternativ, dessutom blir ju resorna långa och tidsödande.
Vilken betydelse har för
övrigt någons närvaro på ett fackligt eller politiskt
möte - kan man påverka besluten? Fattas det överhuvud-taget
några beslut av intresse? Och om så sker - får de någon
betydelse, eller begravs de i nästa instans?
Med internationalisering
och öppnare gränser, individualisering och frihetsideologi ökar
tillgängligheten av droger. Drogmissbruk är ju en faktor som motverkar
samhällsengagemang. Det är själva idén med alkohol
och andra droger, att vända verkligheten ryggen.
PARTIERNA
Olle Wästberg, i boken
"Det tomma rummet":
"Det är tomt
i den svenska politikens centrum....I tomrummet skriar TV-budskapen som
vindandar.
Vad gjorde man tidigare
i detta centrala rum? Styrde landet, naturligtvis. Förändrade
de normer som fanns i samhället.
Rummet hade öppna
dörrar. Partierna och folkrörelserna hade kontakter, påverkades
och styrdes av breda folklager.
Sakta stängdes dörrarna.
Isolerglas installerades. Politikerna tittar ut på folket men hör
inget.
"...har slutenheten
ökat successivt. Sverige har blivit allt mer fragmentiserat. Den gemensamma
värderingsbasen eroderar. Samtidigt som de teknologiska framstegen
kommer allt snabbare, växer de destruktiva krafterna. Politikerna kan
i allt mindre utsträckning bedöma effekterna av sina egna beslut."
De "styrandes",
"makthavarnas" legitimitet börjar undergrävas. En av
orsakerna till detta är att de styr allt mindre - därför
att de inte besitter makten att göra det.
Följden blir "löftesbrott".
I valrörelserna har man lovat, eller givit intryck av att lova, reformer
eller uteblivna nedskärningar - något som senare visar sig omöjligt
att infria. Den ekonomiska utvecklingen, storföretagens makt och Sveriges
internationella beroende ger allt mindre handlingsutrymme för våra
politiker.
Politikerföraktet växer
också genom den låga moralen eller maffia-mentaliteten bland
alltför många politiker och andra makthavare på olika nivåer.
Man visar ingen lojalitet med det egna folket, med de människor som
man ska företräda.
Även där det inte
gått så långt som till korruption är partierna toppstyrda
och förstelnade. De fungerar alltför litet som debattfora och
kanaler för påverkan, idékläckare och problemlösare.
Istället har de blivit en karriärväg, för människor
som kanske aldrig i sitt liv haft ett vanligt arbete.
I samband med nomineringar
dominerar ett kvottänkande, där man bryr sig mindre om en kandidats
politiska åsikter och mera om huruvida vederbörande är man
eller kvinna, ung eller gammal, bor här eller där...
Jan Lindhagen, i boken "Hotet
mot arbetarrörelsen":
"Med vardagens avpolitisering
framträder partiapparaten allt naknare. Byråkratin växer
- inte bara i form av ökat antal anställda i rörelsens tjänst.
Den saknar motvikt i vardagens politiska liv bland medlemmarna. I den meningen
förtvinar demokratin inom rörelsen."
"Partiapparaten
erbjuder en karriärmöjlighet för mer eller mindre begåvade
medlemmar av arbetarklassen. Partiapparaten gör dem till 'tjänstemän'
genom att bjuda en väg till högre utbildning och insikter i det
offentliga livet. På så sätt, säger Michels, skaffar
sig den f.d. proletären ett jobb och en ställning, som gör
honom mer och mer överlägsen sina uppdragsgivare. Slutligen förlorar
han gemenskapen med sin klass."
Vid "de politiska köttgrytorna"
har lönerna höjts kraftigt, samtidigt har, med varje ny regering,
antalet "sakkunniga" och "experter", pressekreterare
och informatörer ökat. Det tycks ske med automatik. På så
vis skapas nya arbetstillfällen.
Vi har fått en ny
klass i samhället, med sin egen arbetsmarknad och sina egna trygghetssystem.
Inom denna klass tar man ansvar för varandra, ordnar reträttplatser
vid behov.
Till stor del känner
man ju varandra, är rentav sammanvävda genom ett nätverk
av släktskap och ingiften. Nya politiker rekryteras till största
delen ur hem, där föräldrarna är politiker. Allt detta
skapar naturligtvis distans till vanliga människor.
När politiken förstelnas
sjunker kvalitén på de beslut som fattas - det är ett
rimligt antagande. På att det också i praktiken förhåller
sig så finns ett övertydligt exempel: lotteri-riksdagen.
När tvåkammarriksdagen
skulle ersättas med en enkammarriksdag blev detta föremål
för långvarigt utredande och hela det remiss- förfarande
som hörde till. Ändå landade man vid en riksdag på
350 ledamöter - ett jämnt antal. Snart inträffade det
förutsägbara - vi fick en jämviktsriksdag, med 175 "socialistiska"
ledamöter och 175 "borgerliga". Varpå författningen
i all hast på nytt måste ändras.
En viktig faktor är
dessutom frågornas komplexitet, problemens svårighetsgrad. Det
gör att många människor resignerar.
Men politiker kan göra
saken värre, genom att lägga ut dimridåer snarare än
att klarlägga skiljelinjerna, käbbla mer än ta fasta på
gemensamma utgångspunkter och ibland ge varandra erkännanden.
Politiska företrädare på riksnivå är så
förutsägbara, de har axlat roller. Exemplen är tyvärr
många, på hur politiker istället för att agera folkbildare
utnyttjar människors okunnighet för att vinna röster.
Ett exempel var (m)-affischer
om att (s) skär ned inom sjukvården i Stockholms läns landsting.
Underförstått: med (m)-regim skulle detta inte ha skett. Men
det är ju moderaterna som mer än socialdemokraterna företräder
en skattesänkarlinje. Med en (m)-linje blir det rimligen än mindre
resurser till sjukvård!
Ett annat exempel är
när KDS på torgmöte direkt pläderar för att inte
bry sig om att inkomster och utgifter ska gå ihop (man ska "lyfta
blicken" från kontoböckerna).
Det kan också vara
massmedia som är "boven". Det kan vara journalisterna, som
inte ger politikerna chansen att komma till tals på ett vettigt sätt.
Och om t ex en statsminister försöker hålla media på
distans, inte helt vill ställa upp deras villkor, blir han häcklad
av journalisterna. Då är han "dryg".
Det är omvittnat att
det blåser hårt på toppen, att många ministrar har
en orimlig arbets- och beslutssituation. Mediafolket kräver att de
ska stå ständigt till förfogande, utan varsel. Varje felsägning
kan få ödesdigra konsekvenser, då kan drevet vara ett faktum.
Listan på ministrar
som förvandlats till "affärer" av media och som tvingats
avgå - ibland pga bagateller - har med åren blivit allt längre.
Gränsen mellan den kritiska bevakning som hör medias demokratiska
uppdrag till och en rent destruktiv roll är hårfin!
Trycket från massmedia
gör också att politikerna kommer att fungera som brandsoldater.
Ur boken "Röster om språket och den nya tekniken",
från Sekretariatet för framtidsstudier:
"...statsråd,
ämbetsmän och riksdagsledamöter berövas sin arbetsro.
Varje minut måste de vara beredd på att avge förklaringar
för pressen uttala sig i radio och uppträda i TV-rutan. Ofta får
de varken tid att reflektera eller konsultera...."
"...de som skall
fatta ansvarsfulla beslut som angår oss alla, i stor utsträckning
av media tvingas till att ta hand om alla möjliga småkriser snarare
än att tänka på sikt och på mer övergripande
lösningar... De måste ständigt rycka ut för att släcka
bränder och får därför mindre tid till att sätta
ihop föreskrifter eller konstruera byggnader som minskar eldfaran."
Med tillräckligt höga
krav på politiker, med tillräckligt odrägliga arbetsvillkor,
tillräckligt mycket av spott och spe - vem vill längre vara politiker?
Redan politiska förtroendeuppdrag
i sig kan vara mycket tids- krävande, det går åt många
kvällar till möten. Den som sitter i t ex en kommunfullmäktige
får tjocka luntor med text att sätta sig in i, inför beslut.
Är det självklart,
att det alltid finns personer, som är beredda att kandidera?
MAKTMEDIA
En central roll i den aktuella
degenereringen av svensk demokrati spelar vår press och våra
etermedia. Dessa massmedia brukar kallas "den tredje statsmakten",
men riktigare vore nog beteckningen "den första statsmakten".
Journalisterna har kanske mer makt än ledamöterna av regering
och riksdag.
I själva tekniken ligger
en maktkoncentration - bara ett utvalt fåtal kan ges tillträde
till scenen. Och journalisterna har visat sig redo att "ta ut svängarna"
i hanteringen av sin makt. De kräver underkastelse från politikerna,
och de tvekar inte att utöva förtryck mot enskilda medborgare
(se vidare kapitel 4!). Därav rubrikens beteckning: "maktmedia".
I de nyhets-, debatt- och
granskningsprogram som ändå tar upp samhällsfrågor
- hur görs detta? Journalisterna visar en kluven inställning till
medborgare i allmänhet, demonstrerar en blandning av å ena sidan
populism och okritiskhet, å andra sidan elitism och folkförakt.
I enskilda "paketerade"
inslag kan "mannen på gatan" eller någon annan "drabbad"
få säga något förutbestämt, om hur en åtgärd
är ett "slag i ansiktet" , hur politiker inget vet om verkligheten,
osv. Även på insändarsidor kan vanliga medborgare släppas
fram, för att avreagera sin ilska.
Debattsidorna, i de stora
dagstidningarna, är däremot reserverade för folk med titlar.
Allra tydligast märks detta i Dagens Nyheter. Håkan Arvidsson
i SvD, den 8/12 -96:
"Studien...slår
fast att DN-debatt inte är någon insändarsida, vare sig
för etablissemanget eller den stora allmänheten. I mycket hög
grad är sidan redigerad och tendensen är att den blir mer och
mer redaktionellt designad... Redaktionen tar allt oftare initiativ till
vad som skall tas upp och kontaktar skribenter. Det betyder likväl
inte att det spontant insända materialet helt trängts ut. Sådana
bidrag härrör dock undantagslöst från den etablerade
eliten."
Ï den mån samhällsprogram
i TV ger plats för mer sammanhängande resonemang så är
urvalet av deltagare snävt. Där platsar sällan vanliga medborgare,
där finns utrymme bara för vissa åsikter.
Vad som figurerar i TV:s
debattprogram är en begränsad krets av återkommande individer.
"Rolodexarna", som finns med i redaktionernas kortregister. Ofta
kända främst för att de är så kända. Många
tituleras "experter" eller "sakkunniga". Alltid redo
att ha en åsikt - om än det ena, än det andra.
Gränsen mellan å
ena sidan information och samhällsprogram, å andra sidan underhållning
och skämt, kan ibland bli flytande. Vi har fått "infotainment".
Det har till och med förekommit program med namn som "Åsiktshets"
och "Åsiktsmaskinerna" - där det gällde att snabbt
tycka till om något, ointressant vad, om det som just kom upp.
Hur komma till tals i media?
Det är många grupper som vill göra sig hörda, men som
inte lyckas.
Sveriges Television har
här "visat vägen". En av Stureplansskyttarna fick tala
på bästa sändningstid, lägga ut texten i 15 minuter
eller mer, om det ena och det andra. Dessutom ostörd av kritiska journalistfrågor.
På motsvarande sätt agerade TV2:s Rapport - lät lasermannen
prata direkt till tittarna, för att framföra sin syn på
invandring. Budskap: skjut några människor, så blir du
hörd!
Den 4/1 -97 var det dags
igen. Militanta veganer hade bränt några bilar och förstört
värden för miljoner. Belöning: ett till deras budskap välvilligt
Rapport-inslag.
Detta var ju ägnat
att uppmuntra till fler aktioner av detta slag, och mycket riktigt: inom
en vecka därefter skedde två liknande attentat. Ett som förstörde
vägfordon för byggande av Norra Länken i Stockholm. Ett som
brände upp ytterligare några Scan-bilar.
Borde inte räkningarna
skickas till Rapport-redaktionen?
Den 30 november 1996 uteblev
de våldsamheter i Stockholm, som förekommit vid tidigare år.
Orsaken var uppenbar: denna gång hade media tigit inför detta
datum, avstått från att trissa upp stämningen genom spekulationer
om sammandrabbningar. För detta förtjänar redaktörerna
naturligtvis ett erkännande!
Omvänt har de alltså
tidigare burit ett ansvar för våldsutvecklingen - både
genom att spekulera inför den 30 november och genom att sedan, i stort
uppslagna reportage, rapportera om våldsamheterna. För våldsverkarna
fungerade detta som belöningar - det var till stor del mediauppmärksamheten
som drev dem till deras dåd.
Hur förklara journalisternas
attityder och agerande? Till stor del gäller samma sak för journalister
som för politiker: urvalet är från början snävt,
man stöps i samma form och markkontakten är sedan dålig.
Detta ger en bristande förståelse för hur vanliga medborgare
lever och tänker.
Denna begränsning skulle
inte behöva få så svåra konsekvenser, om bland journalisterna
åtminstone fanns en medvetenhet om den. Men istället paras okunnigheten
ofta med en förträfflighet och en självgodhet. Detta möjliggörs
av grupplojalitet och umgänge mest med likasinnade, där man återkommande
får sina uppfattningar bekräftade.
Av betydelse är naturligtvis
också ägarförhållanden och makt-strukturer inom massmedia.
Vad som lönar sig bäst för en enskild journalist är
att hålla sig inom ramarna och göra vad som förväntas.
Den som går sin egen väg kan skada sin karriär, och hans/hennes
kritiska inslag blir kanske ändå inte sänt/publicerat.
Så här skriver
Maria-Pia Boethius, i sin bok "Några som inte älskar oss
håller på att förändra vårt land":
"Medierna säger
sig stå som garant för yttrandefriheten och tryckfriheten. Detta
är inte sant. De censurerar, redigerar och utelämnar, stryker
ner och refuserar, bestämmer dagordningen och avgör vilka som
ska tillåtas komma till tals, de överdriver, ljuger, vinklar,
sensationaliserar och dramatiserar. Så har det alltid varit och man
har sagt att det rättar till sig av sig självt genom mångfalden
av medier. Men snart ägs alla medier av en stormrik liten elit, som
kanske har olika namn men som stävar åt samma håll."
"I dag har media
framförallt blivit maktens och de rikas förlängda arm. Jag
tror aldrig att de varit så likriktade som nu - utom i dikaturer."
"I Sverige ägs
de stora och inflytelserika tidningarna undantagslöst av mediekonglomerat
och mångmiljonärer. De blir dessutom djupt förorättade
när man påpekar detta uppenbara faktum. Men så är
det: Bonniers, Stenbeck, Wallenberg och Schibsted."
"När medierna
inte längre drivs av några djupare idéer och övertygelser
eller etiska hänsyn utan bara av vinstintressen, blir deras mer utstuderade
´åtaganden´ destruktiva. Medierna är på en
och samma gång: åklagare, uppviglare, domare, nämndeman,
skampåle, spioner, skval-lerbyttor, angivare, biktfäder, experter
på allt, propagandamakare, korstågare, gråterskor, blottare,
lynchmobb och moralens väktare."
Olof Petersson skriver om
"journalismen", i sin bok "Politikens möjligheter":
"Ett nyckelbegrepp
i journalismens ideologi är avslöjandet. Verklig-heten ligger
dold bakom en slöja. Det är inte var och en förunnat att
kunna rycka bort slöjan. Härtill krävs ett särskilt
hjältedåd.
Tanken bygger på
en alldeles speciell demokratiuppfattning. Det rör sig om en egenartad
blandning av elitism och populism. Journalistens förmåga att
genomskåda makthavarna blir avgörande för demokratin. Folket
både upphöjs och misstros. Journalisten har folkets uppdrag att
nå och förmedla den kunskap som folket inte förmår
finna på egen hand. Samtidigt medför fokuseringen till avslöjandet
att det också är journalisten som avgör vilken kunskap folket
vill nå. Det blir journa- listen och inte medborgaren som drar slutsatsen.
Den allsidiga informationen får därmed stå tillbaka för
hjältedådet."
"Det värsta
som kan hända, enligt journalismens ideologi, är att makthavarna
lämnas ensamma med det oskyldiga folket. Politikerna får därför
inte tala direkt och oförmedlat med medborgarna. Här måste
journalisten gripa in, förmedla, tolka och omtolka. Enligt journalismen
är journalistens uppgift att ställa sig mellan, att 'ta ledningen'."
"Två världar
står mot varandra. Journalismen bygger på tillspetsning av en
enda synpunkt, politiken på avvägningar mellan vanskliga dilemman.
Journalismen står för förenkling, politiken för komplexitet.
Journalismen strävar efter polarisering, politiken efter kompromisser.
Journalismens styrka är intensifiering av nuet, politiken ser till
de långsiktiga konsekvenserna. Journalismen handlar om konkretisering,
poli-tiken om generella principer. Journalismen tolkar genom personifiering,
politiken genom program."
"Journalismen är
betydligt sämre ägnad att förstå hur stora historiska
processer går till, hur system och institutioner fungerar, att politik
trots allt är möjlig, hur medborgare i samverkan kan skapa nya
gemensamma projekt för sitt samhälles framtid, hur man skall finna
den lämpligaste avvägningen mellan demokratins många dilemman;
kort sagt hur vi bäst skall ordna samhället för att vi skall
kunna leva tillsammans."
"Från medborgarnas
perspektiv är problemet inte i första hand att journalisterna
varit för starka utan att alternativen varit för svaga."
"Det gäller
också att massmedierna har konkurrens av andra perspektiv, av alternativa
tolkningar av samhället."
ANTI-KULTUR
Sedan har vi TV-mediet i
sig, och dess underhållningsfunktion.
Rubriken här, "anti-kultur",
är i en bemärkelse felaktig. Också TV förmedlar ju
en form av kultur - problemet är att det är en dålig kultur.
Detta kräver genast
en förklaring. Hur kan man skilja på "bra" och
"dålig" kultur? Kan det bli något annat än
subjektivt tyckande?
Utifrån ett demokrati-perspektiv
kan man faktiskt sätta upp vissa objektiva kritierier:
Bra är den kultur som stimulerar till aktivitet och deltagande - dålig
är den som passiviserar och likgiltiggör.
Bra är den kultur som förstärker värderingar om medmänsklighet
och solidaritet - dålig är den som uppmuntrar till våld,
hänsynslöshet och förakt för svaghet.
Bra är den kultur som förstärker människors självförtroende
och livsvilja - dålig är den som gör människor osäkra
och rädda.
TV gör människor
till åskådare, och skapar distans.
Maj Fant och Johannes Olivegren,
i boken "Ensamliv":
"Informationsexplosionen
avtrubbar vår förmåga till inlevelse, enga-gemang, hänsyn
och skapar stress. Informationen är uppstyckad, tillspetsad och vinklad.
Det dramatiska, det lättfångade, får plats i medierna,
men inte själva sammanhanget. När man inte kan sortera ut den
information man skulle behöva, och inte förstår budskapen,
blir man osäker. Osäkerheten i sin tur skapar mer främlingskap
och ökar privatiseringen."
"Många människor
saknar värdegemenskap med andra på arbetsplatsen, i bostadsområdet,
på fritiden... ...informationssamhället erbjuder mest envägskommunikation.
Ju mer sådan information vi får, desto mindre förstår
vi, eftersom vi inte kan fråga om sådant som är oklart."
Programutbudet, själva
innehållet i sändningarna, förstärker den passiviserande
effekten. Vad som dominerar är sport och frågetävlingar,
"såpoperor" och amerikanska serier. TV tillhandahåller
förströelse, och fungerar som tidstjuv.
Till detta kommer våldsindoktrineringen!
Där har utbudet ökat med fler TV-kanaler. Våld framställs
som ett naturligt sätt att lösa konflikter, ett normalt inslag
i vardagen.
Framförallt är
denna indoktrinering farlig genom att den framställer det som att grov
misshandel inte får effekter. Unga kan därigenom bibringas uppfattningen
att sparkar och slag inte allvarligt skadar andra människor.
MEDBORGARNA
Ett ansvar ligger också
hos medborgarna. Där finns:
för mycket av kortsiktig egoism - för litet av idealitet.
för mycket av feghet - för litet av civilkurage.
för mycket av gnäll och populism - för litet av
konstruktivitet och syn till helheten.
Det brister alltför
ofta i medborgaranda. Detta märks på många håll inom
förvaltningen: inom domstolsväsende och poliskår, socialvård
och sjukvård, försvarsmakt och skolvärld. Inom skolan lärs
rentav ut hyckleri och osjälvständighet - se nästa kapitel!
En orsak till den bristande
medborgarandan ligger i att samhället på flera sätt blivit
otryggare. Arbetslösheten och den svagare anställningstryggheten
gör att den som har arbete upplever sig - med rätt eller orätt
- ta risker genom att "sticka upp". Svångremmar, nedskärningar
och osäkra framtidsutsikter förstärker obenägenheten
att ta sådana risker.
Våldsbrottslighet
och stölder ökar, samtidigt som förtroendet för rättväsendet
sviktar. Genom att ingripa riskerar en individ mycket för egen del,
men får sedan dåligt stöd från samhället. Därför
ligger man lågt, tittar bort, försöker rädda sitt eget
skinn. Från stökiga bostadsområden flyttar man iväg.
Resultatet blir ökad boendesegregering, och fler "tickande bomber".
På en nivå för
sig ligger den organiserade brottsligheten. Lyckas en maffia slå rot,
då kan det betyda direkta personliga risker, för myndighetspersoner
som försöker utföra sitt arbete och för medborgare som
opponerar. De kan drabbas av hot mot sina familjer, i förlängningen
blir de fysiskt eliminerade, som fallet varit i Colombia, Mexico och Ryssland.
ORÄTTSVÄSENDE
En viktig del av demokratins
problem i Sverige har samband med det juridiska systemet - som är till
för att skipa rättvisa, men som alltför ofta inte förmår
göra det.
Ett problem är att
brottslingar går fria - för att samhället saknar resurser
att alls väcka åtal. Ärendena i domstolarna samlas på
hög och väntetiderna blir så långa att allt hinner
preskriberas. Det kan också vara så att beviskraven är
så höga, att det av den anledningen inte kan bli en fällande
dom.
Det är inte ovanligt
att den, som med största sannolikhet faktiskt är en brottsling,
i slutändan tilldöms stora skadestånd. De som handhar detta
juridiska system får också sin beskärda del, av skattebetalarnas
pengar.
Ett annat problem är
att hederliga medborgare blir dömda. Alltför ofta har det inträffat
att den som ingriper mot en våldsman eller försöker beivra
brott, i slutändan blir den som döms. Detta strider naturligtvis
mot den allmänna rättskänslan. Det är också kontraproduktivt,
om samhället önskar att medborgarna ska ställa upp för
varandra.
Ytterligare ett problem
är hur svenska domstolar gång på gång kört över
kommuner, och beslutat att socialbidrag måste ligga på en viss
nivå, att en person ska ha rätt att få resor betalda till
sitt tidigare hemland, att en familj ska få bostadsbidrag för
att inte behöva flytta till en mindre lägenhet, osv.
Konsekvenserna blir orimliga,
på flera sätt. Dels bortser man från att samhället
har begränsade resurser, och ska vissa ha mer blir det mindre åt
andra. Det blir djupt orättvist. Dels strider det mot rättsuppfattningen,
hos dem som får betala. Hela systemet går på tvärs
mot demokratins idéer, att folket ska bestämma. Politiker görs
maktlösa.
Bakom detta ligger en bestämd
ideologi, där advokater och domare ser sig som objektiva och opartiska
uttolkare av lagar och paragrafer. Juristerna lever i sin egen värld.
Parallellen till flyktingpolitiken
är övertydlig. Genomgående, hos dem med tillträde till
den massmediala scenen, är synsättet att den enda frågeställningen
är vad som är asylsökandes intressen och på vilket
sätt olika lagparagrafer kan mobiliseras till stöd för dessa
intressen. Samhällsekonomi och folkvilja - svenska intressen - blir
ovidkommande.
INVANDRINGEN
Då är vi inne
på ämnet invandring, som också skapar problem, när
det gäller rättssäkerhet och svensk demokrati - genom den
boendesegregering och etniska uppdelning som sker. Det hade inte behövt
vara så, om invandringen skett i lagom takt, om man givit akt på
dess sammansättning och man hållt kontakt med folkviljan. Men
så har inte varit fallet.
Resultatet kan vi nu se.
Från invandrarföreträdare i debatten framförs mer eller
mindre förtäckta hot, om våld i stor skala. Redan är
det ett faktum att större delen av gatuvåldet i våra större
städer kommer från gäng av unga invandrare.
SKOLAN
OCH SPRÅKET
Situationen i många
skolor är nu sådan, att både lärare och elever är
hotade. Misshandel av lärare har blivit ett nytt begrepp. I vissa skolor
installeras övervakningskameror, och vakter patrullerar korridorerna.
Också detta har samband med invandringen. De stökigaste eleverna
kommer vanligen från invandrarhem.
Den huvudsakliga förklaringen
till situationen i skolan ligger dock på ett annat plan.
Några citat ur boken
"Röster om språket och den nya tekniken":
"Medan huvudprincipen
för inlärning tidigare var direkt deltagande i praktiskt arbete
för att lösa gemensamma uppgifter och där uppgifterna i sig
krävde disciplin, så har huvudprincipen nu blivit inlärning
genom en skola utan praktiska uppgifter, avskärmad från yrkeslivet
och utan samarbete med andra åldersgrupper. Inlärning sker genom
indirekt erfarenhet där kravet på disciplin ställs genom
en auktoritetsperson."
"Dem miljö
som de unga befinner sig i ger inte många anledningar till ansvarsfulla
produktiva handlingar... skolgången är en enda lång förberedelse
för något man skall göra senare när man går ut
i arbetslivet.".
"Barnen är
kvar i familjer från vilka de aktiviteter de kunde lära sig något
av genom att delta är utflyttade. Barnen är samtidigt utestängda
från det yrkesliv dit aktiviteterna har flyttat."
Det är en sida av saken:
skolans och de ungas bristande kontakt med arbetslivet. I andra änden
har skolan att konkurrera med ett media- och fritidsutbud som tidigare inte
var fallet:
"Varken familjen,
skolan eller lokalsamhället har möjlighet att välja ut vilken
slags påverkan de unga skall utsättas för.... Det är
få saker en lärare kan berätta om som barnen inte har hört
förut och hört bättre berättat.".
Det handlar alltså
om konkurrens från TV-mediet - konkurrens om tiden, konkurrens i prestationsförmåga.
Det handlar också om den rastlöshet, otålighet och bristande
koncentrationsförmåga som TV-mediet bidrar till.
Med tilltagande svårigheter
att förmedla kunskap i skolan infinner sig risken att man sänker
kraven, i någon slags missriktad jämlikhetsambition.
Ur "Röster om
språket":
"Den språkliga
kommunikationen överlämnad åt det improviserade talet måste
bli alltmer bristfällig... Det finns en benägenhet att så
långt möjligt tillmötesgå denna språkliga hjälplöshet,
där en beklagansvärd okunnighet och en förkastlig lättja
tycks ha ingått förening. Det sker genom tilltagande förenkling
och vulgarisering av språkmedlen i den allmänna likställighetens
namn.
Men genom sådan
nivellering bidrar man blott att vidmakthålla eller öka det språkliga
handikappet hos en stor mängd människor, en språklig invalidisering
som inte bara går ut över dem som läsare utan även
som tänkande, talande och kännande varelser.
Man rör sig även
med så förrädiska begrepp som finkultur och folk- kultur.
Till finkulturen räknas då uppenbart förmågan att
kunna läsa i någorlunda kvalificerad mening. Åt folkkulturen
tycks närmast återstå bildmedia och den allra enklase läsning.
Där uppstår en klyvnad, så att man får ett skikt
av människor som verkligen kan läsa samt mer eller mindre skickligt
uttrycka sig skrift och tal, medan ett annat, ojämförligt större
folkskikt inte kan det. Risken är att det uppstår ett väldigt
språkets proletariat."
"...kulturen, inte
minst litteraturen, bör vara åtkomlig för vem som vill och
kan tillägna sig den. Men det måste självklart finnas många
olika nivåer, en rikedom av valmöjligheter. Allt är verkligen
inte för alla och kan aldrig bli det. I annat fall skulle man riskera
att det blev ingenting för någon.
Själva demokratibegreppet
missbrukas grovt i sammanhanget. Demokrati får inte fattas som likställighet
på lägsta nivå, utan som lika yttre möjligheter för
alla att utveckla sig och nå så högt som var och en har
förmåga till. En motsatt inställning utgör ett förräderi
mot demokratins innersta idé..."
"TAPPADE
SUGAR"
Av betydelse för möjligheterna
till medborgerlig aktivitet är de er-farenheter som människor
får göra, när de försöker engagera sig. Fungerar
de demokratiska kanalerna? Är det möjligt att påverka? Respekteras
fattade majoritetsbeslut?
Här finns tyvärr
exempel i negativ riktning.
1. SAP
Ett exempel utgörs
av det Socialdemokratiska Arbetar-Partiet.
Modellen för demokratiskt
arbete är ju att man tar upp en fråga inom sin grundorganisation,
får denna att ställa sig bakom kraven i form av en motion. Motionen
går vidare till regional nivå, och behandlas där. Sedan
går den vidare till partikongressen, som är partiets högsta
beslutande organ. Får man partikongressen att ställa sig bakom
sina förslag, då har man rimligtvis nått ända fram.
Vid partikongressen 1978
hände just detta. Mot partistyrelsens vilja lyckades Maj-Britt Theorin
få igenom ett beslut angående nya militära flygplan. Innebörden
av beslutet var att inget nytt svenskt stridsflygplan skulle utvecklas efter
Viggen. Detta skulle vara den socialdemokratiska linjen.
Snart visade det sig att
partiledningen och s-regeringarna efter 1982 inte respekterade detta beslut.
JAS utvecklades ändå, och kom med åren att sluka bortåt
100 miljarder kronor av skatte-betalarnas pengar.
JAS är inte det enda
exemplet på bristande demokrati inom SAP. Det speglar snarare ett
mönster än ett undantag. Det har hållits rådslag om
t ex energifrågor och om Öresundsförbindelse. I båda
fallen har partistyrelsen givit skruvade tolkningar av resultaten, för
att PS ska kunna fullfölja den linje man redan bestämt sig för.
Partiledningens ställningstagande för svensk EU-anslutning hade
inte ens föregåtts av en intern partidiskussion.
Så kan det gå
till inom ett parti som i själva namnet försvurit sig åt
demokrati!
Partikongressen 1981 antog
ett handlingsprogram, "Framtid för Sverige". Där fanns
med bl.a. följande punkter:
öka investeringarna
den inhemska efterfrågan måste i ökad utsträckning
tillgodoses genom svensk produktion
minska oljeförbrukningen och gå över till andra
energikällor
utnyttja svenska råvaror coh naturresurser bättre
den offentliga sektorns efterfrågan bör inriktas på
att stödja utveckling, produktion och sysselsättning inom landet.
Året därpå
vann socialdemokraterna riksdagsvalet, men vad som följde blev den
politik som beskrivs i kapitel 6 - krönt med en EU-anslutning.
2. Kärnkraftsomröstningen
1980 hölls en folkomröstning
i Sverige, om kärnkraften. Formellt var den bara rådgivande,
men partierna hade förbundit sig att respektera dess resultat. 80%
av de röstande uttalade sig för en avveckling av kärnkraften,
inom högst 25-30 år.
Ändå sker inte
detta. Anledningen anges vara att man inte lyckats få fram alternativa
energikällor. Men vad beror det på? För att få fram
alternativ måste man använda ekonomiska styrmedel, så att
en efterfrågan uppstår och en marknad skapas. Det handlar inte
bara om teknik i sig, det handlar också om pengar och lönsamhet.
Men alternativen har aldrig
givits en chans att utvecklas. Skatter och prissättning har missgynnat
biobränslen, vindkraft och annat, har gynnat kärnkraft. Man har
heller inte uppmuntrat hushållning med energi. Direktverkande el,
som är ett ineffektivt sätt att använda energi, har brett
ut sig.
Vi är nu inbyggda i
ett beroende av kärnkraft, javisst. Men detta har skett genom planmässiga
åtgärder och en bestämd politik. Därbakom har funnits
en viljeinriktning.
Vad som här skett,
är alltså att makthavarna "statuerat exempel". De har
visat att det inte lönar sig att försöka påverka. Detta
kan självfallet bli förödande för demokratin, om människor
så att säga "tappar sugen".
EKONOMI
OCH KULTUR
Demokratins möjligheter
är direkt kopplade till den ekonomiska och kulturella utvecklingen.
Det är inte svårt att se ett hotfullt scenario, en brygd som
kan leda till en explosiv situation, med jakt på syndabockar, samt
krav på enkla lösningar och snabba resultat:
1. Hög arbetslöshet, och problem
med självkänslan. Kanske rena försörjningsproblem.
2. Svårigheter att få överblick
och att se sammanhang. Dels genom att frågorna faktiskt är komplicerade,
dels genom att man själv är dåligt rustad med kunskaper.
3. Hopplöshet och brist på
framtidstro. Man tycker att samhället går mot upplösning,
och man ser ingen utväg.
4. Man känner sig trampad på, upplever orättvisor.
Tycker sig inte bli respekterad, ingen lyssnar.
Syndabockarna kan då
för svenskars del utgöras av invandrare, och för invandrares
del utgöras av svenskar...
Fant/Olivegren, i boken "Ensamliv":
"Den passivitet
som uppstår i kölvattnet på bristande framtidstro är
det mest destruktiva som kan hända ett samhälle. Det är viktigt
att ... skapa framtidstro."