Kapitel 5:
"ETT RIKT LAND"
Fullt så okomplicerat är det
nu inte, som antyds i kapitel 2 - att det bara är att byta ut de politiker
som har misskött sina uppdrag. Även där detta i och för
sig är möjligt -det finns motkandidater och bakom dessa går
att uppbåda en väljarmajoritet - så kan de misslyckade
politikerna ha hunnit "ställa till det". De ekonomiska skadorna
kan vara svåra att reparera!
Just detta är vad som nu har drabbat
Sverige. En viktig reservation, dock: allt är inte politikernas fel
- det finns flera aktörer som får dela på anvaret!
Sverige hamnade 1994 på åttonde
plats inom EU i standard, mätt efter BNI, dvs köpkraftsjusterad
BNP. Utanför jämförelsen ligger då USA, Kanada, Japan
och Norge, vilka också hamnar före oss. Detta innebär en
dramatisk tillbakagång för Sverige, jämfört med 60-talet.
Varför har Sverige halkat efter? Hur
gick det till? Var började utförsbacken? Först måste
då hållas i minnet bakomliggande faktorer, svåra för
någon politiker att göra något åt.
Den särskilt gynnsamma situation som
Sverige befann sig i under efterkrigstiden var med nödvändighet
övergående. Förr eller senare måste andra länder
ha återhämtat sig och börjat komma ikapp. Då hårdnar
ofrånkomligen konkurrensen på världsmarknaden. Mycket som
vi tidigare kunde göra bäst kan andra nu också göra,
ibland både bättre och billigare.
PLÅNBOKSFRÅGOR
Kanske just framgången rymde fröet
till nedgången. Välfärden och tryggheten skapade en allmän
föreställning om ett överflöd som aldrig skulle behöva
sina: "Sverige är ett rikt land".
Den banade vägen för ekonomiskt lättsinne.
Politikerna uppfattade sig själva som
jultomtar. Deras uppdrag var att ständigt vara snälla
och dela ut "klappar" - i form av nya angenäma reformer.
I valrörelserna gällde det att kunna lova något.
Från väljarhorisont stod frågan,
inte minst genom insatser från journalister i både TV och kvällspress:
vad tjänar just jag mest på? Vilket parti ger mig bäst utdelning
- fram till nästa valtillfälle?
Detta kunde motsvaras av uttryckliga riktlinjer
inom partierna, till ombudsmän och valarbetare: valet handlade om "plånboksfrågor"!
Väljarna såg bara kortsiktigt egoistiskt på situationen,
till detta har partiet ifråga att anpassa sig! Det blev allt mindre
av visioner, problematisering eller ansatser till folkbildning. Det gällde
att maximera antalet röster i valen, oavsett hur dessa röster
vanns. Den enskilde partimedlemmen förväntades "sitta still
i båten".
En faktor bakom denna strategi var att partierna
behärskades av en nomenklatur. Människor med politiken som levebröd
en särskild klass, med sina egna intressen. För dem var
de politiska posterna ett självändamål posterna gav
dem trygghet, standard och status. Det viktiga var då att partiets
rösteantal gav så många mandat som möjligt.
I avtals- och lönesammanhang har också
funnits ett tryck att driva upp nivåerna, från både höger
och vänster, från både fack och massmedia.
Enligt högerideologi ska det finnas löneskillnader, som respektavstånd
och incitament. Det är en förutsättning för att det
ska "löna sig att arbeta".
Enligt vänsterideologi är "lönekampen" en viktig
del av klasskampen, för slutmålet - det klasslösa samhället.
Respektive fackliga organisation driver naturligtvis krav för sina
respektive gruppintressen.
För vissa journalister är det alltid välkommet med en "utsatt
grupp" att få solidarisera sig med. Sverige är ju, som sagt,
"ett rikt land".
Varje grupp har kunnat jämföra
sig med "jämförbara grupper". Flygkaptener kan jämföra
sig med flygkaptener i andra länder, läkare med flygkaptener,
sjuksköterskor med läkare, osv. Det har alltid funnit någon
annan grupp, som har det bättre, och som man "halkat efter"
i förhållande till.
Svenska företagsledare har också
blickat ut internationellt för sina jämförelser, och talat
om nödvändigheten av höga löner för att inte "toppbegåvningar"
ska försvinna utomlands. Tjänstemän i offentlig förvaltning
hissas också upp, enligt samma filosofi om konkurrenskraft. Och efter
dem följer politikerna, med automatik.
För en äldre typ av ledare, en
pedagog som finansminister Sträng, har i det moderna medialandskapet
blivit mindre utrymme. Journalisterna har tagit över.
Sammantaget blev resultatet att man avlägsnade
sig från Keynes' teorier, om konjunkturutjämning. Enligt Keynes
skulle man i högkonjuktur överbalansera statsbudgeten och hålla
igen efterfrågan. S.a.s. "spara i ladorna", för att
ha ett överskott, så att man sedan i lågkonjunktur kan
underbalansera budgeten och därigenom stimulera efterfrågan och
sysselsättning.
Ett tillämpande av Keynes teorier i
ett enskilt land har dessutom försvårats av det ökade internationella
beroendet. Om efterfrågan stimuleras i Sverige så är det
inte bara svenska produkter som får avsättning. Leder det till
att svenskarna köper fler japanska videoapparater, fler amerikanska
datorer eller fler tyska bilar, så skapar inte detta fler arbetstillfällen
i vårt land.
FALLSKÄRMERI
De ersättningar man gav varandra inom
makteliten gällde rena fantasibelopp:
Det kunde handla om månadslöner som var högre än årslönen
för en industriarbetare, och styrelsearvoden i motsvarande klass.
Sedan kom dessa fantastiska "fallskärmar" - avgångsvederlag
och pensionsförmåner - som ju baserade sig på de extrema
lönerna.
Utöver detta fanns en flora av mer eller mindre dolda tjänsteförmåner,
som lägenheter och bilar, utlandsresor och fritidshus. Representation.
Allt utdelat enligt principen: "borstar
du mig på ryggen, så borstar jag dig". Det började
inom det privata näringslivet, där man s.a.s. "badade"
i pengar efter devalveringen 1982. Det spred sig snart till den offentliga
sektorn.
Det som inträffade var uttryck för
ett moraliskt förfall, och ett nästan "fritt fall".
Det blev en kapplöpning om att kapa åt sig mest, enligt principen
"Efter mig, syndafloden". Man avsade sig ansvaret för Sveriges
framtid, vände ryggen åt det egna folket.
Detta är vad som här läggs
in i begreppet "fallskärmeri".
Raden av exempel som här figurerat
är ju oändlig. Ett av de första gällde Nordbanksdirektören
Rune Barnéus, som tillförsäkrades 6 miljoner kronor när
han avgick. Detta var särskilt stötande, då anledningen
till hans avgång var bankens miljardförluster.
Hur kunde Barnéus anse sig värd
så mycket pengar? En förklaring låg kanske i perioden av
framgångar för bankerna, som cheferna uppfattade vara ett resultat
mer av deras insatser än av devalve-ringar och konjunkturer.
Men hur kunde de som beslutade om fallskärmarna
gå med på sådana belopp? En förklaring var naturligtvis
gruppsammanhållning och ytterst en form av egenintresse. Själva
situationen under valutakriserna (mer därom i kapitel 6) kan också
har spelat in. Där handlade det om miljarder kronor, som kunde rinna
iväg på en vecka, eller några timmar. I det sammanhanget
var några miljoner "småpotatis", om det snabbt kunde
ge "rätt person på rätt plats".
Barnéus skulle dock vida överträffas
av många andra, t ex direktör Åke Hallman på statliga
Apoteksbolaget eller direktör Göran Löfgren på fackföreningsägda
BPA. Där nådde man höjder på 50 miljoner!
Hallman var för sin del inte bara mottagare
av fallskärm, han var också själv med om att dela ut fallskärmar
till andra. Där var han så att säga generös. Värdet
av de samlade fallskärmarna till direktörer i Apoteksbolaget uppgick
till 125 miljoner kronor.
Så långt var det osolidariskt
gentemot skattebetalarna, men man höll sig ändå inom lagens
råmärken. Det stannade dock inte vid detta - man bröt även
mot gällande regler.
Tanken med en pension är att ge trygghet
- man ska ha pengar att klara sin försörjning, även om man
inte kan arbeta mer. När det gäller fallskärmeriet inträffar
- ovanpå de fantastiska beloppen - det otroliga att pensionerna utbetalas
även till dem som har fått ett nytt arbete, ofta t.o.m. ett mycket
välavlönat sådant!
Enligt reglerna för statliga bolag
ska pensionen minskas med eventuell ny inkomst. Dessa regler har följts
av bara litet mer än hälften av de 200 statliga bolagen.
Fallskärmeriet spred sig också
till fackpampar, kommunpampar, med flera. Kända exempel är Motalapolitikerna
med sina resor och Gävlepolitikerna med sina porrklubbsbesök.
Känd blev också landshövding Marjasin med sin spritrepresentation
och sina dubbla debiteringar. Vägverkets Per-Anders Örtendahl
lyckades på fyra år bo och "representera" för
över 8 miljoner kronor.
Någon ånger märktes sällan
från de ertappade, snarast kände de sig förorättade.
HTF-basen Lars Hellman uttalade, efter att ha avgått med ett fallskärmsavtal
värt 5,5 miljoner: "Nu ska jag för första gången
tänka på mig själv."
Det vore kanske underligt om inte förmånerna
i den statliga förvaltningen här följde med. Statsråd,
statssekreterare och politiska tjänstemän fick under tioårsperioden
1986-96 sina löner höjda med i genomsnitt 120%. En månadslön
på 40-50.000 kr är vanlig.
Våra riksdagsledamöter kommer
- med arvoden, traktamenten och särskilda ersättningar - upp i
liknande belopp.
Vart tar alla dessa pengar vägen? Hur
mycket av pengarna används till konsumtion i Sverige? En hel del sätts
ganska omgående in på bankkonton utomlands. Förmodligen
bara en mindre del genererar nya arbetstillfällen i vårt eget
land.
JULTOMTERI
Denna överklassens girighet, dessa
klasskillnader och orättvisor, denna illojalitet mot landet, skapade
ett samhällsklimat. Det gav signaler uppifrån och ned.
Excesserna inom samhällets ledande
skikt bidrog till en moralupplösning också i de nedre skikten.
Detta tog sig uttryck i socialt bidragsfusk och svartjobb, skattesmitning
och diverse småfiffel.
Här handlar det också om systemfel.
Ersättningsnivåerna vid sjukskrivning ligger på nära
100%, samtidigt som det saknas kontroller - detta förutsätter
ju en närmast änglalik ärlighet hos medborgarna.
Socialbidragen ska tillförsäkra
bidragstagaren en "skälig levnadsstandard", och dit räknas
"en hel del". Om man lever på bidrag eller försörjer
sig genom eget arbete ska inte behöva betyda några större
ekonomiska skillnader.
Resultatet blir ofta höga bidragsnivåer.
För barnrika familjer kan det rentav ge mer att leva på socialbidrag
än att försörja sig genom eget arbete. Tag t ex en sexbarnsfamilj.
Det månatliga bidraget blir cirka 16.700 kr, därutöver hyran
betald. Detta motsvarar ett inkomstläge på mer än 40.000
kr för en förvärvsarbetande!
En annan sida av saken är att medan
socialbidragstagare kan öka sina inkomster genom att skaffa fler barn
- med cirka 2.000 kr i månaden för varje barn - gäller detta
inte för en förvärvarbetande.
De höga bidragsnivåerna skapar
en ekonomisk rationalitet, i fel riktning - det kan löna sig bäst
att inte arbeta. Detsamma gäller ibland A-kasse-ersättningar,
som ju baserade sig på inkomst i ett tidigare arbete.
Socialbidragen hamnar dock inte med automatik
högt, där finns ett starkt inslag av godtycklighet. Mycket beror
på i vilken kommun eller socialdistrikt man råkar bo, på
vederbörande tjänsteman och på den sökandes personlighet.
Den som är påstridig, krävande eller hotfull kan många
gånger få ut mer än den som är timid.
Medan en förvärvsarbetande måste
ta ansvar för sin egen ekonomi, göra prioriteringar bland utgifterna
och anpassa utgifterna till inkomsterna, gäller detta inte på
samma sätt för den som lever på bidrag. En socialbidragstagare
kan få extra socialbidrag för utgifter utöver norm, som
t ex läkarbesök, glasögon, spädbarnsutrustning etc.
Anders Isaksson har intresserat sig mycket
för dessa välfärdsstatens problem. Ur hans bok "Alltid
mer, Aldrig nog":
"Socialbidraget...har...
förvandlats till en kassareserv för närmare en femtedel av
befolkningen i yrkesaktiv ålder....formas bilden av en ständigt
växande, offentligt försörjd underklass, ett proletariat
på folkhemmets nedre botten som i sin relation till kommunernas sociala
myndigheter påminner om ett krävande barn inför sina föräldrar:
de vill ha pengar till än det ena, än det andra, till en soffa,
till en telefonräkning, till reparation av en utdömd skorsten,
och när de inte får det, testar de systemets gränser genom
att driva sina krav vidare till länsrätt och kammarrätt -
och där de inte sällan vinner."
"Det sociala lever
inneslutet i sin egen värld, en glaskupa utan ömsesidighet där
staten spelar sin roll och medborgaren sin: statens uppgift är att
ge och att bädda mjukt, medborgarens rätt att kräva och få....
I denna värld existerar ingenting så banalt som en andrahandsmarknad
för barnvagnar, där finns inga vänner som ställer upp
med vad de inte längre behöver..."
"I det socialas
verklighet är alla hjälpsökande på något sätt
'drabbade', utan egen förskyllan och ansvar, offer för ditten
och datten, och skillnaden mellan 'den vanliga människan' och den vanliga
klienten tycks ligga i att den förstnämnde inte tidigare varit
klient - och inte heller förmodas behöva bli det."
"Här sitter
välfärdsstatens ömma punkt, ..den rör vid den enskildes
ansvar för sitt liv, hans beteende, hans val i skilda livssituationer,
hans motivation, hans ambitioner att förkovra sig, ja ytterst hans
vilja att försörja sig själv."
"...förutsättningen
för bidraget ligger i just avsaknaden av tillgångar. Det missgynnar
vanliga löntagare med ett 'förflutet' (en ärvd sommarstuga,
ett mindre sparkapital på banken etc) men gynnar flyktingar och ungdomar
- vilka också råkar vara just de grupper som sedan några
år dominerar bland bidragsmottagarna."
"...en mycket enkel
fråga: ska medborgaren med en sparad slant tömma sin bankbok
innan han får samma hjälp som den som inte sparat en krona eller
som gömt undan sina pengar i madrassen?"
"I en del förorter,
exempelvis Rinkeby i Stockholm och Rosengård i Malmö, lever nu
närmare hälften av den vuxna befolkningen på bidrag... Något
hundratusental människor sitter... fast i välviljans fattigdomsfälla
och fler är på väg, alla försedda med goda bostäder
och hyggliga löpande inkomster, men utan möjlighet att höja
sin levnadsstandard på vanligt hederligt, beskattat arbete: i låglönejobb
äts i stort sett varje intjänad krona upp av minskade bidrag,
så den ekonomiska rationaliteten leder mot svartjobb och kriminalitet...
för den som vill förgylla sitt liv med lite mer guldkantad konsumtion."
"....efterfrågan stiger när
priset faller och när det faller ner mot noll är efterfrågan
utan gräns. Välfärdsstaten har satt priset för att inte
arbeta till noll för mycket stora grupper, minimerat skillnaderna mellan
att försörja sig själv och upphöjt möjligheterna
att låta staten försörja sig till en medborgerlig rättighet...
Utbudet skapar sin egen efterfrågan,.."
Sedan har vi systemet för förtidspensionering.
Medan socialbidragsutgifterna totalt ligger
på nivån 10 miljoner kr per år ligger utgifterna för
förtidspensioneringar fyra gånger så högt - på
nivån 40 miljarder! Vid utgången av år 1994 var antalet
förtidspensionärer 410.000. 7)
En förtidspension har, i varje fall
tidigare, genom "rätt planering" kunnat ge höga ersättningsnivåer.
Recept: arbeta intensivt under en kort period, för att driva upp de
inkomster på vilka AP-ersättning sedan grundas. Pengarna tas
till största delen ur AP-fonderna, men går även till personer
som hunnit betala in litet eller ingenting till dessa fonder!
Medan andelen förtidspensioneringar
bland svenskar under perioden 1975-91 låg nästan still kring
4% (åldersgruppen 16-64 år) ökade andelen förtidspensionerade
bland invandrare från 4% till över 10%.
Av grekerna i Sverige hade, i början
av 90-talet, mer än 80% fått förtidspension vid 64 års
ålder. Också för turkar och jugoslaver låg andelen
på nära 4/5!
En förtidspensionär behöver
inte längre stå till arbetsmarknadens förfogande. Han eller
hon kan därför flytta utomlands, och få pengarna sända
dit. Med konsumtionen förlagd utanför Sverige genererades inga
arbetstillfällen här.
Det ekonomiska lättsinnet har tagit
sig också andra uttryck.
Inom biståndspolitiken gällde
det att klara "enprocentsmålet" - vår u-hjälp
skulle uppgå till minst 1% av BNP. Vad pengarna faktiskt användes
till, om de faktiskt gjorde någon nytta, tillmättes mindre betydelse.
Var syftet med biståndet mer att döva dåliga samveten hos
vissa svenskar, än att faktiskt åstadkomma vissa resultat i u-länderna?
Ibland blev det i praktiken till och med så, att biståndet gjorde
mer skada än nytta! Detta har påtalats av bl.a. Ugandas president,
Museveni.
INVANDRERI
Ett annat område, präglat av
symbolhandlingar, är flyktingpolitiken. Den styrdes av en strävan
hos de makthavande att få känna sig "goda", parad med
särintressen från bl.a. advokater som hade sin utkomst av verksamheten.
Formellt har Sverige ända sedan slutat
av 60-talet haft en "reglerad invandring", men denna reglering
har i praktiken bara kommit att omfatta arbetskraftsinvandring. Genom asylinstitutionen
har portarna istället öppnats för en massinvandring, som
tog fart under 80-talet. 1989 nåddes en toppnotering, som på
nytt överträffades 1992.
De flesta asylsökande fick så
småningom stanna, om än oftast på humanitära grunder,
inte därför att de haft skyddsbehov (vilket inte hindrar media
att hela tiden tala om "flyktingar"). Till detta kom en anhöriginvandring.
Under både 1995 och 1996 har denna utgjort 60% av den totala invandringen.
En topp nåddes under 1994, med totalt
över 70.000 beviljade uppehållstillstånd (PUT). 1995 låg
antalet på drygt 30.000, och 1996 låg det kvar på samma
nivå. Det betyder mer än en fördubbling jämfört
med år 1982. 8) Under 15-årsperioden 1982-96 utfärdades
en halv miljon PUT.
Här handlade det alltså i liten
utsträckning om arbetskraftsinvandring, och de nyanlända kan sällan
klara sin egen försörjning i Sverige.
Många invandrare står inte ens
till arbetsmarknadens förfogande. För svenska män (= svenska
medborgare) var andelen i arbetskraften (som har arbete eller söker
arbete) 70% år 1994 - motsvarande siffra för utländska medborgare
i Sverige var under 50%. För svenska kvinnor var siffran också
70% - motsvarande för utländska kvinnor var 30%!
Till detta kommer att bland dem som söker
arbete ofta finns språksvårigheter och bristande kompetens -
vilket ger helt naturliga förklaringar till att vederbörande inte
får ett arbete.
DEN "POLITISKT KORREKTA" FÖRKLARINGEN
lyder ändå att arbetslösheten bland invandrare helt beror
på diskriminering, från svenskarnas sida. Och att den höga
kriminaliteten bland invandrare beror på arbetslösheten. "Det
finns inget invandrarproblem, det finns bara ett arbetslöshetsproblem".
För att göra en liknelse: Du har
ett flygplan, dimensionerat för att ta 100 passagerare, som du fyller
med 200 passagerare. Halvvägs över Atlanten börjar bränslet
ta slut och planet tappar höjd. Då är det flygplanet det
är fel på - inte att du har lastat fel.
"Politiskt korrekt" är också
ett indignerat avståndstagande från att "spela
ut olika grupper mot varandra". Men verkligheten är den att
de höga socialbidragsutgifterna kostar kommunerna stora belopp, och
att detta går ut över andra budgetposter. De som får betala
för invandreriet blir i realiteten barn och ungdomar, äldre och
sjuka.
Anders Westerberg, i "Bota eller skrota
invandrarpolitiken?":
"De senaste 10 åren
har nästan 400.000 utländska medborgare fått uppehållstillstånd
i Sverige... Från myndigheter och statliga utredningar uttalar vi
... besvärjelsen att vi ser dem som en resurs...
Ser man till situationen
för den stora majoriteten av de 400.000 som kommit hit det senaste
decenniet, så har de, om man ser till realiteter, inte bidragit genom
att utveckla Sverige. De har inte ens bidragit genom att försörja
sig själva. En förfärande stor del är arbetslösa
och lever på socialbidrag. Majoritetens kunskaper i svenska är
så dåliga att de isoleras i samhället och utestängs
från jobb och social gemenskap med svenskar. Kriminaliteten är
större än bland majoritetsbefolkningen och utvecklingen mot segregation
i boende och kultur blir allt tydligare och närmar sig ghettostrukturer.
I verkligheten tycks det senaste decenniets invandrare inte vara en resurs
- snarare en börda för samhället."
"- Informationssamhällets
förändring av arbetsmarknaden kombinerat med massarbetslöshet
gör att inte ens välutbildade svenskar får jobb. Hur skulle
då lågutbildade invandrare kunna få det?
- Invandringen de senaste
tio åren har i allt högre utsträckning kommit från
icke-europeiska länder. Detta gör integrationen i det svenska
samhället mer komplicerad än under arbetskraftsinvandringen på
50- och 60-talet. Att de flesta kommer utan pass eller andra handlingar
gör ju inte saken bättre.
Ovanstående...
leder till problem som är oundvikliga. Det finns en tendens i svensk
officiell debatt att blunda för detta problem - att förneka att
det är ett reellt och stort problem. Det sker bl.a. när invandrarna
framställs som en resurs som skulle kunna tillvaratagas - om vi inte
vore så fördomsfulla eller okunniga."
Ur boken "Flyktingpolitikens andra
steg":
"Så stod till
exempel 1994 bara knappt 50 procent av de manliga iranska medborgarna i
arbetsför ålder till arbetsmarknadens förfogande, av dessa
var 40 procent arbetslösa. Motsvarande tar för iranska kvinnor
var ännu mer alarmerande."
"Jan Ekberg har...
visat, att konjunkturläget i stort sett saknar betydelse för invandrare
från starkt avvikande länder."
"Sålunda ökar
invandrarnas andel av socialbidragen. 1994 var 30 procent av bidragshushållen
utländska. De uppbar 5,2 miljarder kronor, eller 50 procent, av den
totala bidragssumman."
I JÄMFÖRELSE MED andra länder
i Västeuropa intar Sverige en ojämförlig tätposition.
Inget annat land har tillåtit en sådan asyl- och anhöriginvandring.
Inget annat land har heller varit så slappt i att bevilja medborgarskap.
De behöver inte ens kunna tala svenska!
"Den generösa flyktingpolitiken"
- den kallas faktiskt så, även av sina anhängare - har hjälpt
vissa individer, till mycket stora kostnader. Bara tandvården och
sjukvården för alla bosnier, kosovoalbaner och somalier har belastat
hårt. Nu är aktuellt att avskaffa tandvårdsförsäkringen,
och sjukvården skärs ned.
De som hjälpts är de som lyckats
ta sig till Sverige - vilka ofta inte varit särskilt skyddsbehövande.
Från u-länderna har det till stor del handlat om en välutbildad
elit - som skulle ha behövts i sina egna länder, för att
bistå med utvecklingen där.
Mer än hälften av de som söker
asyl har slängt sina ID-handlingar - ofta vet vi alltså inte
ens vilka personer det är som får stanna här. Många
har sedan visat sig vara direkt kriminella.
Anhöriginvandringen är också
svårt att kontrollera. Uppgifter om släktskap och/eller hushållsgemenskap
i en annan världsdel - hur ska svenska myndigheter kunna ta reda om
dessa verkligen stämmer? Många får därigenom stanna
på falska grunder.
SUGET ATT FÅ KOMMA TILL SVERIGE för
t ex en 6-barnsfamilj från Afrika kan av naturliga skäl vara
starkt. Från den dag de får sitt PUT kan de lyfta bidrag som
motsvarar två svenska arbetarlöner. Jämförelsen med
vad familjen kan få i sitt hemland blir fullständigt hisnande!
SVEKET
MOT DE GAMLA
Till "förlorarna" i den stora
huggsexan hör naturligtvis de svaga grupperna - de som haft svårt
att hävda sig politiskt, de som inte lyckats göra sig synliga
i massmedia. Dit hör de gamla.
Utvecklingen i Sverige under 80- och 90-talet
innebär ett fruktansvärt svek den generation som byggt upp landet!
Det är knappast en tillfällighet, att det nu uppstått ett
särkilt pensionärsparti.
Det handlar då knappast om pengar,
i varje fall inte i första hand. Nej, det handlar främst om respekt
och värdighet, rättvisa och trygghet.
Inom politiken är det ungdom som gäller,
erfarenhet förefaller mest vara en belastning. SSU hade, under Ingvar
Carlssons tid som SSU-ordförande, som främsta paroll att bryta
"gubbväldet" och åstadkomma en föryngring på
politiska poster. Detta har han, som partiledare och statsminister, lyckats
genomdriva med råge. I riksdagen finns knappt längre en enda
pensionär.
Bristen på politiskt inflytande får
naturligtvis genomslag också i de beslut som fattas. När det
saknas medel inom kommuner och landsting, när svångremmarna måste
dras åt - då är det inte minst de äldre som får
ta stryk.
KONKRET kan detta yttra sig i vårdhem,
i brist på personal, måste låta de intagna gå och
lägga sig redan på eftermiddagen, och de får äta bara
två gånger per dag.
Det kan yttra sig i att gamla inte får
flytta från en kommun till en annan, för att kunna bo i närheten
av sina vuxna barn. 1.300 sådana fall var aktuella under 1995, men
i bara en tredjedel av fallen fick personen flytta. Kommunen som skulle
ta emot hade inte vårdplatser eller inte ville ta på sig en
kostnad.
Det kan yttra sig i att ett landsting (som
i Östergötland) inte längre har råd att betala hörapparater
för de äldre som behöver sådana.
Det kan yttra sig att sjukhus tvingas skriva
ut gamla patienter innan de är friska. Det är inte ovanligt att
sådana äldre till följd därav dör inom kort tid.
I Stockholms län avled under 1994 över 200 patienter inom två
dygn efter utskrivning. Fem år tidigare var siffran c:a 50.
Det förekommer också att gamla
kan ligga döda länge i sina hem, innan de upptäcks. Även
de som s.a.s. står under uppsikt lider, då hemtjänstens
personal kan göra bara få besök, och då inte har tid
mer än några minuter.
Många av våra gamla lider i
tysthet.
Detta kontrasterar mot den helt groteska
uppmärksamhet som enskilda utlänningar kan få i våra
svenska massmedia. Något som självfallet väcker en bitterhet
hos många äldre.
Så här skriver Arne Särnmark,
pensionär, i ett brev till redaktionen för Blågula Frågor:
"Jag grubblar ständigt
på vad det är i vår historia, lynne eller nationalkaraktär
- vilket fult ord - som drivit oss dithän vi står idag. Där
de som äger ord och makt utvecklat en ringaktning och ett hat mot allt
och alla av inhemskt ursprung, medan så mycken kraft och omsorg ägnat
åt alla uppdykande främlingar. Falsk identitet - än sen?
Falskt pass - än sen? Falskt ursprungsland - än sen? Falsk resväg
- än sen? Påhittad historia - än sen? Brottsling på
flykt - än sen? "
"Hur kan de tycka
det vara rättfärdigt att i ord och handling ge global allemansrätt
till ett land som erövrats och försvarats med våra förfäders
blod; byggts upp i svett på åkrar, i skogar och i gruvor, för
att nu med tårar sörjas av alla som ser sin arvsrätt förskingras?
Och den sorg vi då känner, inte ens den får vi ha kvar.
Den förvrids och skuldbeläggs. Den görs ful och omoralisk.
Den ges namn som främlingsfientlighet, rasism och slutligen nazism."
Till bilden hör att skilsmässofrekvensen
i vårt land är hög och att många svenskar bor ensamma.
Även bland dem som ännu inte nått pensionsålder väcks
frågor: När jag blivit gammal, vilken hjälp kan jag då
få? På ålderdomen - är det något annat än
otrygghet som väntar?
SVEKET
MOT DE UNGA
Ett extremexempel när det gäller
unga på viktiga poster är den 23-åriga kvinna som placerades
som landstingsråd i Stockholm. Ytligt sett kan detta vittna om stort
inflytande för de unga i samhället, men denna flicka blir naturligtvis
mest av allt en gisslan, i praktiken blir det "de tunga gossarna"
som bestämmer.
Ett barn i Sverige har i genomsnitt 600
leksaker hemma. Det kan tyda om stor omtanke om barnen, och så är
det kanske. Inte desto mindre far barn och ungdomar illa i dagens samhälle.
Det går att tala också om ett "svek mot de unga".
Cirka hälften av alla äktenskap
upplöses. Antalet skilsmässor ökade från 10.000 år
1966 till 20.000 år 1981. Många barn bor nu i hem med bara en
förälder. Skolsituationen varierar från skola till skola,
men i många fall ges eleverna inte rimliga chanser att lära sig.
De får inte en bra orientering i tillvaron, inte goda förutsättningar
att klara sig i livet. Ungdomsarbetslösheten gör att många
aldrig kommer in på arbetsmarknaden, de fångas i ett utanförskap.
Jämför med den generation som
växte upp på 60-talet! Kontrasten är slående, när
det gäller barn ur arbetarklassen. Då fanns möjligheterna
att se sig om i världen. Man kom från ett välmående
land med gott rykte, självförtroendet var självklart. Man
hade också de ekonomiska förutsättningarna att göra
resor. Och efter en resa fanns något att återvända till.
Idag är detta förändrat,
i båda ändar. Dels är det svårare att resa. Dels är
situationen också i Sverige förändrad, den har blivit otryggare.
Våldet har brett ut sig i stadskärnorna på kvällarna
- man får vara på sin vakt, om ska ut och roa sig. Förövarna
är ofta invandrare, offren ofta "svennar".
Men media ger inte en korrekt bild. När
en invandrare eller utlänning råkar illa ut slås det upp
stort och länge. När motsvarande händer en svensk förbigås
det mer eller mindre med tystnad. Man mäter alltså med olika
mått. En ung svensk tillmäts inte samma värde.
Lägg till detta alla kampanjer mot
rasism, dessa bannor för främlingsfientlighet, anklagelserna för
okunnighet och de återkommande maningarna att skämmas för
sitt ursprung.
Det är inte säkert att de ungdomar
som drabbas av allt detta själva kan ge ord åt sin situation.
Men de kan knappast undgå att känna, att det är något
som är fel, något som inte stämmer.
Vad vi här talar om är alltså
arbetarklassungdomar. Den unge svensk eller unga svenska, som kommer ur
ett medelklasshem med studietraditioner och god ekonomi hamnar i en annan
sits. Då blir det säkert möjligt att klara sig bra i skolan,
få ett arbete med god inkomst samt att göra resor och själv
knyta kontakter.
Ovanpå sin trygghet och välmåga
kan vederbörande då tillgodoräkna sig en nyfikenhet på
världen, en öppenhet för andra männi-skor och ett intresse
för andra kulturer. Bingo!
SVEKET
MOT INVANDRARNA
En grupp som drabbas dubbelt av den generösa
flyktingpolitiken är de många - till stor del arbetskraftinvandrade
- som kom till Sverige under 60- och 70-talen. De fick ett arbete, lärde
sig svenska och blev integrerade i vårt samhälle.
De får nu - som andra förvärvsarbetande
- betala på skatten för denna politik. Därutöver får
många erfara främlingströtthet, möts av frostiga attityder
- från svenskar som inte skiljer på tidigare invandrade (som
arbetskraft) och nyligen invandrade (genom asylinstitutionen).
Hade invandringen fått fortgå
i en lagom takt, då skulle situationen idag ha varit annorlunda.