Kapitel 6:
BLÅSNINGAR
Av betydelse för förfallet
var alltså en del systemfel och processer som pågick under längre
tid. Men det handlade också om ett antal enskilda politiska missgrepp
under 80-talet. "Blåsningar", skulle man också kunna
kalla det.
"Missgrepp" är
kanske missvisande, det anger ju att det inträffade var oavsiktligt.
Frågan är ju om inte regeringen uppnådde vad den önskat.
Eller så förmådde den bara inte bedöma konsekvenserna
av sina åtgärder, visste inte vad den gjorde.
Förändringarna
innebar en oerhörd maktförskjutning, från våra demokratiskt
valda politiker till "marknaden" - genomförd av dessa politiker.
De abdikerade så att säga, frivilligt.
Följden av den förda
politiken blev skuldkris och massarbetslöshet.
"Omkring 600 miljoner
timmar sysselsättning förvann på tre år 1991-1993.
Snart sagt hela 1980-talets ökning annulerades i depressionen,..."
Per-Gunnar Berglund, i "Konsten
att avskaffa arbetslösheten":
DEVALVERING
De började, kan man
säga, med ett antal devalveringar. Den borgerliga regeringen hade 1981
devalverat kronan med 10%. Den femte i ordningen sedan 1973.
1982 tillträdde en
socialdemokratisk regering, med Kjell-Olof Feldt som finansminister. Denna
s-regering proklamerade "Den Tredje Vägens Politik", och
gjorde s.a.s. en rivstart - genom att i oktober samma år devalvera
med hela16%.
Innebörden av en devalvering
är ju att kronan skrivs ned. Tanken är att svenska produkter ska
bli billigare för utlandet och exporten därigenom öka. Exportföretagen
kan då nyinvestera och anställa fler.
Exporten ökade också
under 1983, med 10%. Men samtidigt fick exportföretagen en kraftigt
ökad likviditet - ett överflöd på kapital. Detta kapital
användes inte för produktiva investeringar i Sverige. Varför?
Det berodde inte på
att utrymme saknades för lönsamma investeringar i Sverige. Men
för många företag var det mer lockande att köpa konkurrenter
i andra länder, för att skaffa sig en mer dominerande position
på marknaden. Så var fallet med t ex Electrolux.
De investeringar som ändå
gjordes i Sverige var ofta i fastigheter, vars värden gick upp snabbt.
AVREGLERINGAR
· 1985 beslöt
s-regeringen att häva utlåningstaket för banker, bostadsinstitut
och finansbolag. 1983 hade den avskaffat bankernas likviditetskvoter. Nu
var kreditregleringen i stort sett avskaffad.
Resultatet lät inte
vänta på sig. På tre år nästan fördubblades
utlåningen. Den ökade med 300 miljarder kronor över den
normala nivån.
Det var åter fråga
om fastighetsaffärer. Här köpte man inte längre med
pengar som man faktiskt själv hade, utan med pengar som man lånat
upp. Fortsatta värdestegringar skulle både täcka ränteutgifter
och ge vinst. Spekulerandet i sig drev samtidigt upp priserna. Det blev
som en uppåtgående spiral - men denna byggde på förväntningar,
inte på reella värdestegringar.
Vi fick en klipp- och casinoekonomi
- med stora förtjänster utan samband med produktiva investeringar
eller normal affärsverksamhet. Situationen var långsiktigt ohållbar
- fastighetsvärdena kunde ju inte fortsätta att stiga i all oändlighet.
Så långt ville man dock inte tänka, utan klättrade
allt längre ut på grenen...
1987 gav s-regeringen klartecken för fastighetsinvesteringar
i utlandet.
1989 avskaffade s-regeringen resten av valutaregleringen, som
begränsat möjligheterna till vissa andra investeringar utomlands.
Sin kulmen nådde svenska
utlandsinvesteringar 1990. Under treårsperioden 1989-91 förvärvades
fastigheter och börsaktier utomlands för 140 miljarder kronor.
Det var dubbelt så mycket som utlandsinvesteringarna i tillverkningsindustrin.
En sämre tidpunkt för
avregleringar än just efter de stora devalveringarna, med detta kapitalöverflöd,
var svår att tänka sig.
För övrigt. Samtidigt
som man avreglerade för privata aktörer reglerade man 1989 för
staten, genom införande av den s.k. valutalånenormen. Den innebar
att staten inte skulle få ta upp lån utomlands. När så
ändå blev nödvändigt måste staten låna
via svenska banker - som ju fick ta upp lån i utlandet.
Därigenom blev det
väsentligt dyrare för svenska staten än om den kunnat låna
utan mellanhänder. Svenska skattebetalare fick stå för notan.
BANKKRISEN
Sedan inträffade det
förutsebara. Fastighetsvärdena slutade till slut att stiga, de
började tvärtom att falla. Här var det två faktorer,
som inverkade. Dels hade räntorna stigit i Tyskland efter murens fall
1989, vilket höjde räntorna även i Sverige. Dels genomfördes
1990 en skattereform i Sverige, som gjorde det mindre lönsamt att ta
lån.
När fastighetspriserna
föll blev många låntagare oförmögna att betala
igen sina lån.
Nordbankens styrelse kunde
redan i augusti begrunda förluster på 1,7 miljarder kronor -
och det var bara en början. Sedan var Första Sparbanken helt konkursfärdig.
Därefter kom Östgöta Enskilda Bank, Gota, Föreningsbanken
och även SE-banken. Störst blev förlusterna i Gota.
Bankernas kreditförluster
blev 20 miljarder under 1990, 50 miljarder under 1991, och de fortsatte.
Under perioden 1990-93 uppgick de till totalt 180 miljarder kronor - 20
procent av utlåningen.
Förlusterna berodde
främst på fastighetsmarknaden och en dålig kreditprövning.
Med ett överflöd av kapital hade bankerna inte varit så
noga med vilka de lånade ut till och till vad dessa personer lånade.
Här rymdes förmodligen även direkta svindlerier och ren kriminalitet
Staten fick gå in
för att rädda den statliga Nordbanken, med mångmiljardtillskott
i olika omgångar. Sedan måste även andra banker få
ett antal miljarder. Totalt blev det 60 miljarder kronor.
Räddningen av bankerna
skedde också genom ett vidgat räntegap, ett vidgat gap mellan
den ränta man gav och den man tog på lån. Fram till mitten
av 80-talet låg detta gap på 3-4 procent. Under 90-talet var
det uppe i 7-8 procent.
Både som skattebetalare
och som bankkunder fick vi medborgare stå för notan.
VALUTAKRISEN
En ny, borgerlig, regering
hade tillträtt hösten 1991, med Anne Wibble som finansminister
och Carl Bildt som statsminister. Bengt Dennis alltjämt riksbankschef.
Nu proklamerades "Den Enda Vägens Politik".
Den svenska kronan hade
i maj 1991 knutits till ecun, vilket innebar en fast växelkurs. 1 ecu
sattes att motsvara 7.40 kronor. Detta innebar en övervärdering
av kronan, och skulle snart framkalla en valutakris.
En första signal kom
redan i december . Den finska marken devalverades, och på ett par
dagar försvann 25 miljarder kronor från Sverige. Svaret blev
en räntechock. Riksbanken skrev upp räntan - från 6% till
17,5%.
Sverige hade lovat andra
länder att aldrig mer devalvera efter -82 och potentiella valutaspekulanter
fick inte bibringas uppfattningen att spekulation mot kronan kunde löna
sig. Statens försvarsvapen blev då dels räntehöjningar,
dels stödköp av kronor utomlands, genom Riksbankens valutareserv.
Hösten 1992 tog spekulationerna
mot kronan ny fart. Riksbanken tvingades tömma hela valutareserven
på knappt 100 miljarder i utländsk valuta, för stödköp
av kronor utomlands. När detta inte räckte lånade man ytterligare
156 miljarder utomlands, för fortsatta stödköp.
Samtidigt fanns det andra
som sålde, inte minst ett flertal stora svenska företag. Electrolux
sålde kronor för 10 miljarder, räknade med att kronan skulle
skrivas ned. Då skulle företaget tjäna pengar.
Kronförsvaret fortsatte
med otroliga räntehöjningar. Den 16 september höjdes den
till 500%! Dessa chockhöjningar av räntan gjorde att mängder
av svenska företag gick omkull. Mer än 100.000 industrijobb försvann.
Ytterligare åtgärder
bestod i krispaket, för att skära ned de statliga utgifterna och
minska budgetunderskottet, i hopp om att därigenom vinna "marknadens"
förtroende. Socialdemokraterna var med på de två första
paketen, men inte det tredje.
Den 19 november 1992 släppte
riksbanken den fasta växelkursen. Kronan fick flyta i förhållande
till andra valutor.
Skattebetalarna hade förlorat
åtminstone 25 miljarder kronor på det misslyckade kronförsvaret.
Electrolux och andra storföretag hade däremot tjänat miljarder.
Till detta kom innebörden
av de tre krispaketen.
"Valutamarknaden har
ingen koppling till den verkliga ekonomin. Av 128 miljarder som flyttades
under en månad 1992 var bara 4 miljarder såna som flyttades
för verkliga köp av varor/tjänster andra än valutor."
Johan Ehrenberg, i "Pengar,
makt och alla vi andra"
SKATTEREFORMEN
I slutet av 1980-talet kom
socialdemokraterna och folkpartiet - Ingvar Carlsson och Bengt Westerberg
- överens om ett nytt skattesystem, som genomfördes 1990. Innebörden
var att:
a) progressiviteten i beskattningen minskade,
för att sänka marginalskatterna.
b) det totala skattetrycket sänktes
också.
c) tidigare möjligheter vid beskattning
för avdrag på låneräntor beskars. Denna avdragsrätt
hade ju, i kombination med inflationen, resulterat i en massa lånefinansierad
lyxkonsumtion.
Skattereformen ledde, som
det visade sig, till kraftigt minskade intäkter för staten. Statsbudgeten
gick inte längre ihop. Det blev ett underskott varje år på
10-tals miljarder kronor. I Wibbles första budget 92/93 saknades över
100 miljarder, men då låg orsakerna inte bara i skattereformen.
Carlsson/Westerberg hade
styrts av liberal ideologi och önsketänkande. Sänkta marginalskatter
skulle ge "dynamiska effekter", dvs människor skulle vilja
arbeta mer och skatteunderlaget skulle öka. Man bortsåg från
att viljan till övertidsarbete redan var hög. Antalet arbetade
timmar per sysselsatt hade ökat under hela 80-talet.
En utgångspunkt för
skattereformen var också att just vissa människors arbetsinsatser
var särskilt värdefulla. Det gällde då särskilt
att stimulera just dem till att arbeta mer, det skulle alla vinna på.
Men kanske räknade
man här helt fel. Innebörden av skattereformen var ju att många
människor i mellaninkomstlägen plötsligt fick mycket mer
pengar över, utan att de behövt arbeta mer. För den som redan
tidigare tyckte sig ha tjänat tillräckligt - kunde det inte ligga
nära tillhands att då minska sina arbetsinsatser?
Eller så kommer viljan
till arbetsinsatser inte bara ur materiella belöningar - särskilt
i de skikt som det här gällde, med ofta intressanta arbetsuppgifter,
där den viktigaste belöningen kanske bestod i anseende, personlig
utveckling, o.dyl. Så är det nog. Men då behövdes
ju inga ytterligare ekonomiska belöningar.
En effekt av att det nya
skattesystemets fördelningspolitiska profil - med mer skatteuttag på
låginkomsttagare och mindre på höginkomsttagare - var att
efterfrågan på dagligvaror minskade. Lägre inkomsttagare
använder ju en större andel av sin inkomst för konsumtion.
Lars Ingelstam, i boken
"Arbetets värde och tidens bruk":
"I själva verket
tror jag inte att man alls kan förstå arbetsliv eller samhällsklimat
i Sverige, varken nu eller i framtiden, om man inte uppfattar arbete som
i första rummet en fråga om moral, vilja och livsinnehåll."
KOMMUNALA
BANTNINGAR
1991 infördes ett kommunalt
skattestopp - primärkommunerna tilläts inte höja sina skatter.
Ungefär samtidigt skars de statliga bidragen till kommunerna ned.
Kommunerna fick därigenom
ekonomiska svårigheter och tvingades till "besparingar".
Detta betydde i många
fall utförsäljning av kommunala tillgångar - som mark, fastigheter
och bolag (för energi, vatten, transporter).
Sådana utförsäljningar
är ju kortsiktiga åtgärder - det ger inkomster bara en gång,
men på sikt ger minskat kommunalt handlingsutrymme. I slutändan
får kommuninvånarna betala notan - det kan bli som att sälja
en sedelpress.
Det betydde också
nedskärningar i den kommunala verksam-heten - direkt eller via kostnadspress
genom anbudsförfarande. Med avskedande av personal som resultat. Det
gäller inte bara primärkommunernas, utan även landstingens
verksamhet.
En effekt av detta blev att den redan höga arbetslösheten
förvärrades.
En annan effekt blev tyngre börda och en mer stress för
kvarvarande personal. Det drabbade arbetsmiljön för ofta hälsomässigt
redan hårt utsatta grupper.
En tredje effekt blev kapitalförstöring. När sjukhusavdelningar
stängs eller hela sjukhus läggs ned innebär detta att gjorda
investeringar inte kommer till nytta.
"...1993, det tredje
året med kommunalt skattestopp, väntas 80.000 jobb försvinna
i kommunerna. Det sker i ett arbetsmarknadsläge som inte varit så
besvärligt sedan 20- och 30-talen."
Björn Elmbrant
EU-MEDLEMSKAP
Som "pricken över
i" efter alla svångremmar och allt stålbadande kom så
det svenska EU-medlemskapet.
Av utrymmesskäl kan
vi inte i denna bok fördjupa oss i detta ämne - även om det
i och för sig borde inta en självklar och central plats i en diskussion
om demokrati. Men det skulle föra för långt, det är
ett ämne för en särskild bok.
Låt oss här bara
konstatera, att det 1994 hölls en folkomröstning i frågan.
Ingvar Carlsson hade i denna valkampanj satt sin heder i pant på att
ett EU-medlemskap var nödvändigt för Sverige, varpå
han avgick. Och Sverige står där, med sitt medlemskap.
Uppenbarligen spelade partitakiska
hänsyn in för Carlsson: han ville beröva moderaterna en valfråga.
Precis som han med skatte-reformen tagit ifrån dem marginalskattefrågan.
Redan före omröstningen
hade Sverige ett långtgående avtal om frihandel med EU, det
s.k. EES-avtalet. Argumentet för medlemskap var alltså inte ekonomiskt,
utan politiskt. Sverige skulle få rösträtt i EU:s beslutande
organ, och möjlighet att påverka.
I vilken utsträckning
Sverige i realiteten har fått ett inflytande i nom EU kan diskuteras.
Odiskutabelt är att beslut inom EU är överordnade beslut
i den svenska riksdagen.
Skulle Sverige nu lämna
EU, återgår vi inte till den situation som rådde före
folkomröstningen. Något EES-avtal finns ju inte längre.
MED
FACIT I HAND
Kjell-Olof Feldt och Bengt
Westerberg, SAF och moderaterna, fick som de ville. De segrade. Nu kan var
och en konstatera vad som blev resultatet.
"Löntagarfonder
är ett jävla skit, men nu har vi baxat dem ända hit",
skaldade Feldt i sin riksdagbänk . Ett mer intensivt negativt laddat
begrepp än ordet "löntagarfonder" fanns knappast på
80-talet. På den frågan lyckades man från borgerligt håll
verkligen mobilisera en massrörelse.
Denna mobilisering, denna
opinionsvind, har naturligtvis del i det som sedan inträffade, slag
i slag. Nu har vi facit:
200 miljarder kronor försvann ur landet
Sverige har fått en massarbetslöshet
Vi har en statsskuld som ger årliga räntutgifter på
cirka 100 mijarder kronor.
Den öppna arbetslösheten
uppgick hösten 1996 till 336.000 personer, vilket motsvarade nära
8% av arbetskraften.
Lägger man till detta
personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder samt vuxna och friska
som inte står till arbetsmarknadens förfogande blir procentsiffran
väsentligt högre.
Av de arbetslösa var
135.000 långtidsarbetslösa. Många är ung- domar, som
aldrig får komma in på arbetsmarknaden. Detta kan självfallet
vara socialt förödande, och farligt.
Ett annat resultat - av
kapitalflykten, arbetslösheten, skattereformen, bankskandalerna, fallskärmeriet,
invandreriet mm - är den enorma statsskulden. Den uppgår till
mer än 1.400.000.000.000 kronor.
Var det från höger
en medveten politik att rasera statsfinanserna - för att sedan med
hänvisning till "tvingande ekonomiska skäl" kunna driva
igenom det "systemskifte" man önskade?
En antydan om att det faktiskt
skulle kunna förhålla sig på det viset ger en jämförelse
mellan perioder av s-regering och perioder av borgerlig regering, i hur
statsskulden ökat:
1973 var statskulden 46
miljarder kronor, 1996 var den uppe i 1.394 miljarder. Under tiden 1973-96
ökade den alltså med 1.348 miljarder . 852 miljarder av denna
ökning inträffade under borgerlig regering, 496 under s-regering.
Men antalet borgerliga regeringsår
var ju färre under denna period. Räknat i upplåning per
år blir siffran i snitt 95 miljarder för borgerliga regering,
35 miljarder för s-regeringar.
Tage Erlander konstaterade
på sin tid att "löntagarfonder flyttar inte till Liechtenstein".
Med mer av löntagarfonder
skulle Sverige sannolikt ha befunnit sig i ett bättre läge idag.
Det är ju pengar som stannar inom landet.
DEMOKRATI-ASPEKTER
På det som inträffat
under 80- och 90-talen kan också läggas ett antal demokrati-aspekter:
1. Varför ingen
pluralism?
Bildt och Wibble talade
visserligen om "Den enda vägens politik": det som gjordes
måste göras, det fanns inget alternativ. Men ändå...
Varför sade ingen ifrån?
Det är själva
idén med ett flerpartisystem, att det ska finnas alter-nativ. Det
ligger också som ett journalistiskt uppdrag, att stå för
en kritisk granskning.
Och här fanns en särskild
yrkeskår - ekonomerna - med uppgift just att ägna sig åt
nationalekonomi. Hur kunde de undgå att se, vartåt det barkade?
Var det inte uppenbart för dem att 80-talets spekulationsekonomi var
i grunden ohållar? Varför slog de inte larm?
I själva verket fanns
kanske både ekonomer, politiker och journalister med andra uppfattningar
- problemet var kanske att de inte släpptes fram. Vi medborgare fick
inte veta att de ens existerade. Media fungerade som en sil och ett filter.
Det handlar också
om likriktning. Särskilt vad gäller ekonomer är påfallande
hur så många är stöpta i samma form. Sven Grassman
menar att många nationalekonomer helt enkelt är köpta.
Några citat ur Grassmans
böcker:
"Nu sponsras och doneras friskt från
Handelsbanken och SE-banken, nu inrättas styrelser och forskningsråd
och stipendier. Nu planeras marmorpalats i vår slitna universitetsstad,
och nu differentieras professorslöner, så att näringslivsvänliga
forskare får helt andra ekonomiska resurser och personlig prestige
än den övriga grå massan av forskare och lärare. För
storbankerna är detta kaffepengar, för de mottagande slitna och
avlövade universiteten är det ofantliga injektioner, ..."
"Folk vill gärna
tro att de som definierar reallöner och arbetslöshet är opartiska
vetenskapsmän. De vill inte tro att våra ekonomer är till
salu. Men tänk efter: Du sitter där med en liten professorslön
(14.000 i månaden) och dåligt med assistenter. Så får
du tjänsterum på SE-Banken, betalda semesterresor över hela
världen och en effektiv sekreterare. Du får status genom att
tillhöra etablissemanget och alla tidningsredaktörer bockar sig
för dig.
Så är cirkeln
sluten: ur de ökade företagsvinsterna går en rännil
tillbaka till dem som gav vetenskaplig förpackning åt vår
sänkta välfärd, som fick den att framstå som ekonomiskt
nödvändig. Men folk vägrar tro att dessa respekterade vetenskapsmän
tagit emot miljonvärden ovanpå sin professorslön. När
det är förbjudet att ta emot en hundralapp för en tullare!"
"Två tongivande
nationalekonomer som Nils Lundgren och Ingemar Ståhl åtar sig
omfattande utredningsuppdrag år SAF och industri- förbundet i
fundamentala skatte- och industripolitiska frågor. Det har skett helt
öppet och utan smussel. Man frågar sig dock hur media kan fortsätta
att presentera dessa vetenskapsmän som oberoende, eller ännu mer
bisarrt, som socialdemokratiska ekonomer.
I vintras (1981, vår
anm) skrev sex socialdemokratiska ekonomer en uppmärksammad artikel,
som sanktionerar och rentav kräver en hårdare 'åtstramning'
än den som den borgerliga regeringen prövat under senare år.
Två av de sex (Klas Eklund och Harry Flam), är för sin utkomst
beroende av skattefria Wallenbergstipendier. De saknar all anställningstrygghet,
deras karriär och deras ekonomiska villkor regleras suveränt av
näringsliv och banker."
EKONOMERNAS INSATS har inte
bara bestått i att tiga, när de borde tala. Den har också
bestått i att tala, när bort tiga.
Under hela 80-talet bedrevs
en formlig kampanj från ekonomer i media, på temat att Sverige
"halkat efter" ekonomiskt, i förhållande till andra
länder. Underförstått: politiken måste ändras.
Denna kampanj bedrevs med
diverse statistiska manipulationer. Jämförelser av BNP-ökning
mellan länder gjordes i procent istället för i reala termer.
Underskott överdrevs. Märkliga klassificeringar gjordes, där
de som arbetade inom offentlig sektor räknades som "tärande".
Dessa ekonomer fick stort
utrymme i media och de gavs en särskild tyngd, genom att framträda
som "opartiska" och "experter". Allt-medan LO-ekonomerna
- som var mer vetenskapliga, sakliga och hederliga - framstod som företrädare
för ett "särintresse".
Vissa av dessa kampanj-ekonomer
- Assar Lindbeck, Bo Södersten och Klas Eklund - gick till och med
fram som "socialdemokrater".
Kampanjen hade sin verkan,
och bidrog till den politiska kursomläggning som sedan följde
- trots att Sveriges ekonomi varit god och trots att vi hävdat oss
väl i jämförelse med andra länder. Efter kursomläggningen,
däremot, har Sverige halkat efter också i verkligheten.
Nils Lundgren, ekonom
2. Varför fria?
Här har miljardbelopp
rasat iväg, genom banksvindlerierna. Och ingen ställs till ansvar,
förövarna går fria! Hur kan det komma sig?
Många av dem som bär
ansvaret för den politik som lett Sverige in i denna kris fortsätter
nu att deltaga i den politiska debatten, som om ingenting egentligen har
hänt! Borde det inte finnas åtminstone en karenstid?
3. SAP
De åtgärder som
s-regeringen vidtog var inte beslutade inom partiet. Beslutet att avreglera
kreditmarknaden 1985 behandlades aldrig på något protokollfört
möte för partiets VU eller partistyrelse. Partikongressen hade
snarast tagit beslut i motsatt riktning, om skärpt kreditpolitisk lagstiftning
och skärpt valutareglering.
Den förda politiken
sammanföll däremot väl med önskelistor som tidigare
presenterats av SAF och SNS.
Sven Grassman:
"Både Olof
Palme och Ingvar Carlsson har i grunden haft mycket begränsat intresse
för det underliggande och viktiga ekonomiska skeendet, de har helt
litat på Kjell-Olof Feldt."
"Själv skulle
jag tro att det till att börja med varit fråga om ett underläge
kunskapsmässigt i förhållande till den mäktiga, breda
och kompakta krisbild av svensk ekonomi som målats upp under 70-talet
och början av 80-talet av banker, näringsliv och en armé
av ekonomer skolade i borgerliga handelshögskolor."
"Feldt...ansåg
uppriktigt att den offentliga sektorn blivit väl stor och att reallönerna
var för höga i Sverige, kort sagt att välfärdsbygget
hade gått för långt.
Troligen var det en rationell
egotripp från en enkel man av folket som aldrig kunnat nå ett
sådant mått av inflytande och framgång i vårt samhälle
om han inte valt att i grunden spela på de rikas villkor."
"Kjell-Olof Feldt...
anförtroddes... i stort sett all makt rörande penningvärde,
förmögenhetsfördelning och politisk opinionsbildning i det
tidigare frustande välmående välfärdslandet Sverige.
Med tungt opinionsstöd från handelshögskolor, Dagens Nyheter
och ett entusi-astiskt näringsliv använde han denna makt till
att omfördela från kultur till kommers, från löner
till finansiella övervinster och från kvinnligt till manligt."
Björn Elmbrant:
"I januari skisserade
SNS-ekonomerna den politik som i stora drag genomfördes de följande
åren: fasta växelkurser, avreglering av kreditmarknaderna, fria
kapitalrörelser, en skattereform som avskaffade de inkomstutjämnande
inslagen i beskattningen, och tanken att prisstabilitet var viktigare än
full sysselsättning."
"När Arbetsgivarföreningen
märkte att man så lätt hade fått den idétörstande
regeringen att nappa på lönestoppet, höjde man ribban ännu
en bit. SAF begärde nu offentligt av regeringen två karensdagar,
en arbetsgivarperiod i sjukförsäkringen och ett kommunalt skattestopp.
"Trots att LO i
debatten döms ut som ett skumt särintresse, som påstås
vara oförmöget att se helheten, var det egentligen bara LOs ekonomer
som tidigt såg helheten i kreditpolitiken, nämligen att den höll
på att barka åt skogen."
NÅGRA
RÖSTER
Avslutningsvis ytterligare
några citat från olika böcker, med anknytning till Sverige
och krisen:
Reinius, "Stålbadet":
"Den svenska utlandsskulden
hade, sedan valutaregleringen släpptes fullt ut 1989, fördubblats
från cirka 300 miljarder kr första kvartalet 1989 till 603 miljarder
kr andra halvåret 1992."
"Sammantaget stödköpte
den svenska riksbanken valuta för ungefär 260 miljarder kr. På
detta tjänade en och annan valutaspekulant goda pengar, bland annat
den internationellt välkände herr Soros."
"Det konstaterades
också att kreditförlusterna successivt ökat och att de totalt
bedömdes uppgå till cirka 100 miljarder kronor för åren
1992-93."
"Den finanskris
som i sitt djupaste skede beräknades kosta 150-200 miljarder kr kanske
så småningom kostar staten bara 50 miljarder kr eller mindre.
Men den kostar också mycket i form av en utebliven balanserad och
dynamisk ekonomi under hela 1990-talet."
Elmbrant, "Så
föll den svenska modellen":
"Det återkommande
socialdemokratiska motivet till jättedevalveringen var ju den alltför
låga vinstnivån inom näringslivet. Men åtta månader
tidigare hade det, enligt samma socialdemokrater, funnits mycket höga
vinster och en överlikviditet inom näringslivet.
- - -
När den nya regeringen
nu lade ytterligare 16 procent devalvering.... gjorde de det i fullt medvetande
om att det redan skvalpade runt för mycket pengar i svenskt näringsliv
och att det fanns ett starkt spekulativt drag i ekonomin..."
"Feldt verkade inte
ha insett den fulla vidden av att han med deval-veringen slängt extra
bensin på inflationsbrasan och att det nu blev ytterligare fart på
de spekulativa ekonomiska krafter han ogillade..."
"Men det är
viktigt att understryka att spekulationsekonomin inte föddes i november
1985 i och med kreditavregleringen. Babyn hade kommit till världen
under 70-talets inflation och hade sedan vuxit sig stark i storföretagen
under tre små och två större devalveringar."
"Nu ville moderaterna
reducera den svenska modellen till att vara 'den socialdemokratiska modellen'.
De låtsades aldrig ha varit med i det förflutna. Banden bakåt
var nu avklippta på ett okonservativt sätt.
Istället var det
full fart framåt. Moderaterna krävde avregleringar, privatiseringar
och mer av marknadsekonomiska lösningar."
Hamilton/Rolander, "Att
leda Sverige in i krisen":
"En närmare studie hade emellertid
visat att inflationen vid den tidpunkt Carl Bildt kom till makten inte berodde
på löneökningar utan på den stora skattereform som
genomförts ett år tidigare. I själva verket visade Sveriges
ekonomi vid regeringstillträdet...fallande inflation.
- - -
Sverige hade fått
en regering som hade lovat att bekämpa inflationen. Men det fanns inte
längre någon inflation att bekämpa."
"Än idag vet
ingen hur stora kostnaderna var för skattebetalarna och för folkhushållet
att två gånger under hösten 1992 tömma valutareserven.
- - -
"...de besparingar
regeringen planerade för det kommande budgetåret skulle uppgå
till ... 20 miljarder, alltså något mindre än de 'slantar'
Bildt och Wibble spelade bort under en hektisk novembervecka."
"Uppfattningen att
social rättvisa, särskilt i nedgångstider, måste offras
för tillväxt är en i grunden felaktig tanke. Det är
just i nedgångstider, i tider av svält, krig och prövningar,
som bördorna måste fördelas rättvist. Om nationens
elit är upplyst och verkligen har det långa perspektivet för
ögonen, ser den till att själv axla de tyngsta bördorna.
Bakom klockartron att
det som är bra för de rika är bra för alla och att sociala
orättvisor i det långa loppet skulle gynna de som lever på
samhällets skuggsida, döljer sig sällan en djupare insikt
än det nakna egenintresset."
"Statens urusla
finanser är inte viktiga för moderaterna - de är intressanta
som en 'norm' bakom vilken ett brett stöd kan samlas för nedskärningar.
- - -
Det stora budgetunderskottet
är det främsta medlet för att säkerställa systemskiftet
på lång sikt.."
ARBETSLÖSHETENS
PARADOXER
Arbetslösheten rymmer
en dubbel paradox.
STORA BEHOV finns inom bl.a.
barnomsorg, skola och äldrevård. Behov som är eftersatta.
Samtidigt går yrkesutbildade
människor hemma om dagarna. Människor som skulle både vilja
och kunna göra insatser, men som inte får.
MÅNGA ANSTÄLLDA
har alltför många och långa arbetsdagar, med alltför
mycket stress, alltför tung arbetsbörda. Många slits ned
hälsomässigt, många får alltför litet fritid.
Samtidigt slits andra ned
- psykiskt - av att inte vara efterfrågade. Samhället förmår
inte att få behov och resurser att mötas.
Men som ska framgå
av nästa kapitel är arbetslösheten egentligen onödig.
"Redan föreställningen
om att inte vara önskad, att inte behövas, gör att moralen
bryts ned... den svåraste belastningen för arbetslös ungdom
är värderingen; både från omgivningen och från
en själv."
Lars Ingelstam