Kapitel 7:
ARBETE ÅT ALLA!
Under arbetarrörelsens
framväxt i slutet av 1800-talet var det en dröm att en gång
kunna befrias från tvånget att ägna nästan all sin
vakna tid åt "slitet för brödfödan". Man
hoppades på en tid, när maskinerna skulle ha tagit över
en stor del av arbetet, så att människan skulle få mer
fritid, tid att ägna sig åt olika intressen.
Nu är vi där!
Inte bara maskiner, utan också datorer, har tagit över arbetsuppgifter.
Och detta har blivit till ett problem!
Varför kan inte arbetstiden
fördelas jämnt, så att de som har arbete får en arbetstidsförkortning,
samtidigt som arbetslösheten minskar?
Varför kan inte arbetstiden
och fritiden fördelas mer jämnt?
Det finns också ett
annat perspektiv. Inom framförallt vårdsektorn finns stora behov,
som nu inte tillgodoses. Vad som inträffat är att yrkeskunniga
människor avskedats, samtidigt med att offentlig verksamhet - som skolor
och vårdinstitutioner - på många håll förfaller.
Behoven finns, av ytterligare arbetsinsatser!
Har samhället inte
råd att låta alla arbeta?
Det slöseri som här
förekommer är i själva verket dubbelt:
Samhället försummar att utnyttja resurser, av människor.
Det sker en "kapitalförstöring" - av humankapital.
Många far illa av arbetslösheten, förlorar i självförtroende
av att inte vara efterfrågade, förlorar i yrkeskompetens av att
vara borta från arbetslivet.
Finns det någon väg
bort från detta vansinne?
"SPARA"
ELLER "SLÖSA"?
Akut befinner sig vår
regering i en "rävsax":
Å ENA SIDAN finns
statsskulden, de höga ränteutgifterna och behovet av att minska
denna skuld. Detta talar - åtminstone enligt konventionell visdom
- för åtstramningar, så vi får råd att betala
av.
Å ANDRA SIDAN finns
arbetslösheten och behovet av att nedbringa den. Detta skulle tala
för en expansiv linje, med höga statsutgifter (i varje fall på
kort sikt), för att skapa arbetstillfällen.
Det finns svårigheter
med båda dessa handlingslinjer, med såväl spara-linjen
som slösa-linjen. Men låt oss först diskutera några
centrala begrepp.
ARBETE
OCH PRODUKTION
Med "arbete" menas
vanligen att någon har en anställning och arbetar för lön.
1. Arbete kan vara betalt, men behöver
inte vara det. En hel del viktigt arbete utförs obetalt. Dit hör
hushållsarbete, barnpassning, ideell föreningsverksamhet.
2. Arbete kan utföras för andras
räkning, eller bara för egen räkning. Lagar man sin mat eller
bäddar sin säng själv, kan det också ses som arbete.
Med en tillräckligt vid definition blir arbete detsamma som aktivitet.
3. Arbete kan också definieras som
produktion, men behöver då inte betyda att man producerar varor.
Det kan lika väl bestå i att man utför tjänster. I
praktiken är detta den vanligaste formen av arbete.
Allt arbete behöver
alltså inte medföra omsättning av varor, än mindre
förbrukning av resurser eller miljöförstöring.
4. Även där arbete utförs
för pengar behöver det inte handla om lönearbete, med en
bestämd ersättning. Det finns också fri företagsamhet,
där man kan göra vinst på en verksamhet.
5. Lönearbete kan ske för ett
privat företag eller i den offentliga sektorn. I debatten har ekonomiprofessorer
talat om den offentliga sektorn som "tärande", men ett arbete
är inte i sig mindre nyttigt, för att man arbetar åt stat
eller kommun.
6. Ett arbete kan vara mer eller mindre
nyttigt, dvs täcka mer eller mindre angelägna behov i samhället.
I praktiken styr efterfrågan vilka arbeten som utförs, men det
finns många behov som inte tar sig uttryck i efterfrågan. För
att kunna efterfråga måste man ha pengar.
Omvänt kan sägas,
att mycket av vad som efterfrågas är mindre angeläget -
men någon har gott om pengar.
7. Ett arbete kan utföras mer eller
mindre effektivt. Det kan också vara mer eller mindre kvalificerat.
Med bättre motivation, bättre utbildning och bättre utrustning
kan effektiviteten ökas. Då kan det utföras med bättre
resultat på kortare tid.
8. I effektivitetsbegreppet kan läggas
både att arbetet inte sliter ned hälsan på den person som
utför det, och inte skadar miljön.
Ett arbete kan vara monotont
och tråkigt, eller det kan vara intressant och utvecklande, ge anseende
och självförtroende. Många arbetsuppgifter är tråkiga,
men någon måste ändå utföra dem.
Ett arbete kan vara "meningsfullt",
även om det är tråkigt - förutsatt att de arbetsuppgifter
som utförs är nyttiga för samhället.
SPARA-LINJEN
Antag att vi väljer
spara-linjen, och konsekvent satsar på den. Vilka problem kan då
uppstå, vad blir konsekvenserna?
Vad betyder dessa "besparingar"
- helt konkret? Jo, att det sker "neddragningar" i offentlig verksamhet:
Detta kan ta sig uttryck i avskedanden eller uteblivna nyanställningar,
dvs fler människor görs arbetslösa.
Det kan också betyda sänkta löner eller uteblivna
löneökningar.
Därtill kan staten allmänt sänka nivåerna
på olika former av bidrag.
Allt för att minska
statens utgifter. Men följden blir att människor tappar i köpkraft.
De får mindre pengar att röra sig med, och kan då köpa
mindre. Det kan också vara så, att man känner en större
osäkerhet om framtiden och av den anledningen avstår från
att göra av med pengar. Allt detta mynnar ut i en lägre efterfrågan.
"Efterfrågan"
är ett nyckelbegrepp. När företag inte får avsättning
för sina produkter, då minskar naturligtvis lönsamheten.
Och då måste de till slut avskeda anställda. Detta ger
i sin tur ökad arbetslöshet, minskad köpkraft, osv. Det hela
blir en nedåtgående spiral.
Lägre löner -
och färre löner - ger lägre skatteunderlag. Statens inkomster
minskar därigenom, och besparingen blir kanske i slutändan inte
så stor.
Den ökade arbetslösheten
ökar samtidigt trycket på AMS, trycket på särskilda
arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Om stat, landsting och kommuner
i ena änden avskedar människor, för att staten i andra änden
ska ge dessa människor AMS-arbeten - vad har man då vunnit ekonomiskt?
Bilden kompliceras också
av att när staten sänker nivån på t ex A-kasse-ersättningen
får kommunerna istället ökade utgifter för socialbidrag.
Människor lämnas ju inte att svälta ihjäl.
Då minskar inte köpkraften
fullt så mycket, men å andra sidan blir heller inte besparingen
särskilt stor, i de offentliga utgifterna som helhet. Man har flyttat
över utgifter från stat till kommuner, men totalt har man inte
kommit undan.
En annan aspekt är
de långsiktiga effekterna:
ANTAG ATT man halverar personalen
i skolorna, försämrar skolmaten och använder gamla läromedel.
Kortsiktigt kan detta betyda besparingar - men ett antal år senare
kan det slå tillbaka, om eleverna inte har lärt sig något
i skolan.
Kunniga människor behövs
för att starta och hålla igång företag, och utan företag
blir det varken arbetstillfällen eller skatteintäkter!
ANTAG ATT man skär
ned inom polisväsendet och åklagarväsendet. Då blir
färre brottslingar gripna och färre blir dömda. Och då
ökar brottsligheten. Särskilt den ekonomiska brottsligheten medför
stora kostnader för samhället - det handlar om många miljarder
i uteblivna skatteintäkter.
ANTAG ATT man pressar de
offentliganställda att arbeta hårdare - ger dem längre arbetstider
och mer stressande arbetsmiljöer. Då kommer fler att bli sjuka
och fler att slitas ut i förtid. Sjukskrivningar och sjukvårdsbehov
skapar utgifter för samhället.
ANTAG ATT gränskontrollerna
tunnas ut, så att smuggling av bland annat narkotika underlättas.
Med en ungdomsgeneration där narkotikabruk tilltar blir kostnaderna
för samhället på sikt enorma.
Sänks lönerma
tillkommer ytterligare en aspekt. Den är att detta kan göra det
mer inkomstbringande att leva på olika kombina- tioner av bidrag än
att försörja sig genom eget arbete. Då blir det heller ingen
besparing.
SLÖSA-LINJEN
Väljer vi istället
slösa-linjen - vilka kan då bli komplikationerna?
Innebörden av denna
är att samhället satsar offensivt, och tar sin utgångspunkt
i de många arbetslösa. Dessa ska sättas i arbete, även
om detta kortsiktigt medför ökade statsutgifter.
Fördelarna är
uppenbara: man tar tillvara de mänskliga resurserna, och man får
hjulen att snurra. Fler löner skapar köpkraft och efterfrågan,
nya arbetstillfällen och mer skatteintäkter.
Finansieringen av denna
offensiva satsning kan ske på tre sätt:
A. riksgäldskontoret
ökar upplåningen
B. riksdagen höjer
skatterna
C. riksbanken ger ut
fler sedlar.
Vilken av dessa vägar
man än väljer, följer problem.
A. Med skulder följer ränteutgifter.
Sverige har redan nu en statsskuld på 1.400 miljarder kronor, och
bara räntorna - c:a 100 miljarder - utgör den största enskilda
posten i statsbudgeten. Med ökad skuldsättning följer snart
sämre lånevillkor, dvs högre räntesatser. Till slut
når man en punkt, då statens kreditvärdighet är ifrågasatt.
Då kanske man alls inte kan få lån, annat än till
rena ockerräntor.
B. Höjda skatter kan istället
medföra andra problem, beroende på vilka skatter man höjer.
Högre inkomstskatter
på lägre inkomstnivåer ger orättvisor, genom att göra
det mer lönsamt att leva på bidrag än på eget arbete.
Hårdare beskattningen
av företagen leder till färre etableringar av företag, eller
att företag t.o.m. lämnar Sverige. Förmögenheter är
lätta att flytta utomlands. Kranarna står öppna - valutaregleringen
avskaffades ju på 80-talet.
Återstår fastighetsskatten
och bensinskatten, men någonstans finns även där en gräns.
Allmänt gäller
för skattehöjningar, att det drar in köpkraft. Om det var
efterfrågan som man önskade stimulera, då har man inte
uppnått något.
C. Utgivning av mer sedlar ökar köpkraften,
men detta ger samtidigt ökad inflation.
En viktigt del av problemet
är också att en stimulans av efterfrågan i Sverige inte
kommer enbart svenska företag och svensk arbetsmarknad tillgodo. Köper
människorna fler produkter, framställda utomlands, så skapar
detta sysselsättning där, men inte här.
Omvänt skulle naturligtvis
svenska företag dra nytta av en efterfrågestimulerande politik
i andra länder, som handlar med Sverige. Ländernas ekonomier är
sammanlänkade - handlingsutrymmet för ett enskilt land är
begränsat.
NÅGRA
DEBATTÖRER
Några som förespråkar
"slösa-linjen" är Sven Grassman, Carl Hamilton, Johan
Ehrenberg och Per-Gunnar Berglund. De menar, att en nations ekonomi inte
kan jämföras med ett hushålls. En nation kan inte spara
på samma sätt som en privatperson.