Kapitel 9:
TVÅ RIKTNINGAR
I vårt samhälle
finns nu två politiska huvudströmningar. Två förhållningssätt,
två ideologier, som bryts mot varandra. Detta märks kanske tydligast
inom flykting- och invandringspolitiken, men också inom bl.a. invandrarpolitik,
u-bistånd, kriminalpolitik och socialpolitik.
Genomgående skiljelinjer
är inställningen till demokrati och ekonomi, till resurshushållning
och framtidsansvar, till identitet och nationell gemenskap. Att fastna för
ett bestämt namn på respektive riktning är dock inte lätt.
RIKTNING
A
Vad kalla den första
riktningen - den till vilken Blågula Frågor räknar sig?
Det finns många alternativ, som vart och ett fångar någon
viktig aspekt:
1. Nationalister?
Vår utgångspunkt
är svenska intressen och ett ansvar för Sveriges framtid. Alla
måste vara rädda om landets ekonomi, värna människors
sociala trygghet. Vi är alla beroende av varandra.
Det handlar också
om identitet och gemenskap: vi svenskar finns! Först när man själv
känner sig sedd och respekterad, trygg och stark, kan man ha kraft
att vara öppen utåt och att hjälpa andra.
Nackdelen med beteckningen
"nationalist" är att den har en negativ laddning, och för
många ger associationer i extrem riktning.
2. Demokrater?
Vi hävdar att folkviljan
ska respekteras. Makthavarna får inte i viktiga frågor bedriva
en politik helt på tvärs mot vad medborgarna önskar.
Nackdelen med beteckningen
"demokrat" är att den är både hårdutnyttjad
och luddig. Även våra motståndare säger sig vara demokrater.
3. Populister?
Detta skulle uttrycka ungefär
samma sak, om folklig förankring.
Beteckningen faller på
att den redan är upptagen och att den har en särskild bibetydelse
av principlöshet.
4. Traditionalister?
Vi vill bygga vidare på
det som finns, luta oss mot vårt arv. Vi vill värnar våra
rötter.
Beteckningen är otillräcklig.
5. Konservativa?
Vi vill vara försiktiga
med förändringar, vill bevara vad som är värt att bevara
i samhälle
6. Reaktionärer?
Vi anser att det var bättre
förr, utvecklingen går i fel riktning. Detta gäller dock
bara i vissa avseenden.
7. Reformister?
Förändringar ska
inte ske plötsligt, utan steg för steg.
8. Kommunister?
Vi har alla ett ansvar för
varandra. Vi ska se oss som del av ett nationellt kollektiv med gemensamma
tillgångar att förvalta.
Beteckningen är redan
upptagen.
9. Moderata?
Man ska vara måttlig,
undvika att gå till överdrift - "lagom är bäst".
Det är också viktigt att lyssna på andra, att ta hänsyn
och att söka kompromisser.
Också upptagen.
10. Dualister?
Behovet av hjälpinsatser
från svensk sida överstiger Sveriges möj-ligheter att hjälpa,
Sverige kan därför inte hjälpa alla. Såtillvida föreligger
ett dilemma. Vi ser att det finns mer än ett perspektiv, mer än
en sida av saken.
11. Moralister?
Det behövs en samhällsmoral,
av annat slag än den rådande. En moral av gemensamt ansvarstagande,
civilkurage och medborgaranda. Något annat än strävan efter
omedelbar egennytta och personliga fördelar.
12. Dissidenter
Åsiktsmässigt
är vi avvikare. Men detta gäller bara i förhållande
till den minoritet som behärskar den offentliga scenen, inte i förhållande
till folkmajoriteten. Tvärtom - vi företräder sannolikt den.
13. Ekonomister?
Resurserna är begränsade.
Det gäller då att hushålla, använda pengarna effektivt
- försöka få ut mesta möjliga av det som satsas.
I stat och kommuner finns
det samband mellan olika utgiftsposter. Satsar man mer på ett område,
då blir det mindre över till andra områden - det är
som "kommunicerande kärl".
Eller så måste
inkomsterna ökas. Utgifter måste, i varje fall i längden,
balanseras av motsvarande inkomster. Egentligen borde detta vara självklart
för envar, men det har - som det visat sig - kommit att bli "dynamit".
Är det något
som drabbar människor, så är det en ekonomi som har havererat.
Just därför att "det handlar om människor" (och
dit räknas även svenskar) måste man se till att samhället
fungerar.
14. Realister?
Politiken ska vara förankrad
i verkligheten. Här innefattas vad som täcks av beteckningen "ekonomist".
Dessutom att hänsyn måste tas till medborgarna - hur de tänker,
känner och reagerar. Man måste ta både ekonomiska och sociala
realiteter till utgångspunkt.
Det räcker inte med
hjärta, det krävs även hjärna när man beslutar.
Man måste se till helheten och till långsiktiga effekter. Erkänna
problem och målkonflikter.
Beteckningen rymmer mycket,
men har en valör av inkrökthet - tappar bort att vi också
har visioner.
15. Den nya centern!
Vi är jordnära,
representerar i grunden ett enkelt "bondförnuft", står
med fötterna på jorden. Vi företräder en lagom-linje,
avskyr extremism.
Dessutom står vi ju
Centerpartiet nära i miljöfrågor. Men medan den gamla centern
uteslöt Sven-Olle Olsson i Sjöbo så utgör han för
oss - den nya centern - ett demokratiskt föredöme!
Beteckningen har också
sin poäng mot bakgrund av att andra gärna sätter beteckningen
"höger" på riktning A. Det är ju missvisande -
snarare ligger vi politiskt i mitten, eller täcker in hela höger-
vänster-skalan.
Detta är nog den bästa
beteckningen för riktning A.
RIKTNING
B
Också för den
andra strömningen finns flera möjliga, men på olika sätt
otillräckliga, beteckningar:
1. Liberaler?
De motsätter sig regleringar
och vill bl.a. släppa invandringen fri. Den enskilde individen ska
ha maximal frihet.
2. Anarkister?
Som ovan, plus att de inte
begränsar sig till demokratiska metoder för att främja sina
syften. De förkastar dialogen. Broar vill de hellre riva än bygga.
3. Humanister?
De ser närsynt till
vissa individer, enskilda fall. "Det handlar om människor"
- då ska man bortse från kostnadsaspekter. De struntar i långsiktiga
konsekvenser och sociala effekter i stort - för andra människor.
4. Goda?
De uppfattar sig själva
som goda, och de är kända som att vara goda. Allt handlar i grunden
om förmåga till inlevelse och medkänsla. Finns bara en sådan
empati, då löser sig också resten.
Beteckningen är inte
bra, då ju resultatet av all "godhet" i slutändan kan
bli motsatsen.
5. Generösa?
De vill visa frikostighet
och "generositet" - allt åt alla! Resurserna i samhället
uppfattas som obegränsade.
Beteckningen blir missvisande,
då generositeten i praktiken omfattar bara vissa utgiftsområden
och vissa grupper.
7. Extremister?
De går långt
i sina krav. De är också ofta beredda att gå långt
i sina metoder. De kan även vara extremt ensidiga i sin verklighetstolkning
- de mäter med olika mått.
Beteckningen är alltför
starkt laddad.
8. Fundamentalister?
De gör en fundamentalistisk
tolkning av tesen "alla människors lika värde". Den
uppfattas som en absolut rättighet för envar att bosätta
sig i vilket land vederbörande önskar. I praktiken betyder detta
en slags global allemansrätt till Sverige, och att invandringen stannar
av först när man når en balans: vi får det lika jävligt
här som där.
Denna fundamentalism kan
rentav slå över åt andra hållet, så att utlandsfödda
tillmäts större människovärde än infödda svenskar.
Detta har sin motsvarighet
inom kriminalpolitiken, när brottslingar i praktiken tillmäts
större vikt än deras offer, särskilt deras kommande offer,
som är anonyma.
Beteckningen är redan
upptagen.
9. Absolutister?
Som ovan.
10. Moralister?
De är ofta uppfyllda
av självgodhet. De betraktar motståndare som sämre människor
- antingen dumma/okunniga eller onda. De är ofta moraliserande och
fördömande.
Men "moral" är
ju inte något att förknippa speciellt med denna strömning.
11. Elitister?
De utgörs till stor
del av ett socialt, ekonomiskt och kulturellt högre skikt i samhället,
som flyter ovanpå. De hyser ofta ett förakt mot vanliga svenskar.
Många av dem har dessutom föga kontakt med invandrare, och hyser
ett latent förakt även gentemot dem.
12. Rättroende?
De är "politiskt
korrekta", företräder de officiellt sanktionerade åsikterna.
Ordet "mångkulturellt samhälle" framkallar hos dem
positiva känslor.
13. Toleranta?
I lovsången till det
"mångkulturella samhället" ligger samtidigt en föreställning
om att olika värderingar och kulturer är likvärdiga. Man
ska visa respekt och vara tolerant. Det finns egentligen inget "rätt
och fel".
Men man visar ju ingen respekt
eller tolerans gentemot landsmän, kritiska till den generösa flyktingpolitiken.
14. Internationalister?
Vi har samma ansvar för
alla människor i världen. Gränserna ska vara öppna,
helst ska alls inte finnas nationer. Existerar alls någon svensk etnisk
identitet? Människor ska inte delas upp - det finns inte "vi"
och "dom". Här finns ingen särskild lojalitet med det
egna folket, det saknas en elementär självbevarelsedrift.
Men inter-nationalism förutsätter
nationer.
15. Gränslösa!
Här innefattas flera
tidigare punkter: omåttligheten, gränslösheten, bristen
på egen identitet och avsaknaden av lojalitet med Sverige. Inget tak
ska finnas för invandringen, inget tak ska finnas för kostnader
och inga nationella gränser ska gälla. Aldrig är det nog!
Man kan också gå långt i val av metoder för att främja
sina syften.
Beteckningen "De gränslösa"
är nog den bästa, den fångar det mesta som denna andra strömning
representerar.
Ett starkt alternativ för
att beteckna riktning B skulle kunna vara "De god-kända".
TVÅ
MÄNNISKOSYNER
Hos "de gränslösa"
finns också en anti-demokratisk människosyn och en anti-intellektualism.
Detta är de sannolikt
själva lyckligt omedvetna om, och de protesterar förmodligen livligt.
Om de nu inte bara avfärdar påståendet med en axelryckning,
som alltför absurt. Men praktiska erfaren- heter - delvis beskrivna
i kapitel 4 - visar att det är precis så illa!
De gränslösas
människosyn framgår kanske tydligast i tidskriften Expo. Detta
är inte bara en liten tidskrift, framställd av några unga
entusiaster, som i ungdomligt oförstånd kan trampa över
och gå för långt. Nej, tidskriftens verksamhet är
sannolikt noga planerad, medveten och genomtänkt.
Expo har dessutom, som det
visat sig, stöd från etablissemanget. Den stöds av ett antal
kändisar, men också organisationer som ABF och SSU. Framförallt
backas den upp av de stora massmedierna.
Detta visade sig genom miljonupplageutskicket
den 10 juni 1996, med de två största dagstidningarna. Det visade
sig dessförinnan genom Expressens återgivning av Expo-artiklar
den 6-7 maj samma år, på flera helsidor med de svartaste rubriker.
Vilket sedan fortplantades vidare till andra dagstidningar.
Till grund för dessa
skriverier ligger en människosyn som liknar den "anti-kommunism"
som Joe McCarthy demonstrerade i USA på 50-talet. Dvs det finns vissa
människor som är onda. Naturligtvis försöker dessa efter
bästa förmåga att dölja denna sin ondska - kanske tror
de t.o.m. uppriktigt själva, att de inte skulle vara onda. Den gode
demokratens uppgift blir att avslöja det verkliga förhållandet.
Skulle offret ifråga
faktiskt har sagt något mindre lyckat, då naglar man givetvis
fast vederbörande vid denna formulering. Men finns inget sådant
uttalande kan man vinkla och tolka, så det passar in. Finns inte ens
detta kan man ändå drämma till med lämplig etikett.
Vad "kommunist" var för McCarthy är "rasist"
för Expo.
En annan metod är "guilt-by-association",
som förekommer på två sätt. Ett sätt är
att märka ord och utnyttja ords laddningar, för att ge associationer
till en individ, grupp eller riktning, som redan är "märkt"
(antingen för att den verkligen är skum, eller för att den
är ett redan avverkat offer). Ett annat sätt är att påtala
eller påskina någon form av samröre mellan offret och redan
märkta:
Har offret läst en
olämplig bok eller tidskrift? Har en av offret skriven artikel fått
applåder från fel håll? Har offret någon gång
talat i telefon med, fått brev från eller rentav träffat
någon som redan är märkt? Eller någon, som i sin tur
träffat någon...
Den nämnda Expressenartikeln
gick så långt, att den försökte framställa det
som komprometterande för de anklagade, att de skrivit brev till makthavare,
och att de försökt bilda opinion för sina åsikter i
flyktingpolitiken! Vad som i andra sammanhang är en självklar
rättighet för människor blir plötsligt otillåtligt.
Naturligtvis kommer de utpekade
att resa invändningar, men detta är "föga överraskande",
och bekräftar snarast hur förslagna de är. Onda människor
är förslagna. Någon rätt till genmäle ska därför
inte ges, någon debatt behövs inte.
Det är tvärtom
viktigt att en anklagad inte ges chansen att komma undan, genom att förklara
bakgrunden till ett ställningstagande, genom att nyansera ett uttalande
eller rentav överge en ståndpunkt. En debatt i sak är också
onödig. Den som är ond ha naturligtvis fel, den som är god
har rätt - och behöver inte ta intryck av andras argument. Det
finns inget att orda om.
Skulle personer, skandaliserade
genom denna typ kampanjer, drabbas av personligt lidande behöver man
inte lägga vikt vid detta. De är ju onda, och ett litet straff
är då bara på sin plats.
Det är dock inget självändamål
att straffa vederbörande, det blir snarast en bieffekt. Nej, ändamålet
är att skrämma vederbörande till tystnad och att avhålla
andra från kontakt med vederbörande. Alla ska vara rädda
för alla, människor ska isoleras från varandra. Då
blir de inte så "farliga".
Det handlar alltså
inte om att övertyga med fakta och argument, det handlar inte om att
man genom en öppen debatt tillsammans ska närma sig en sanning,
hitta lösningar eller nå kompromisser. Med ondskan köpslår
man inte...
Mot detta kan ställas
den demokratiska människosynen. Enligt denna finns inga människor
som är renodlat vare sig goda eller onda, vi är alla sammansatta.
Och vi befinner oss i konstant förändring, vi tar intryck av erfarenheter,
formas av vår miljö, dvs av varandra.
Det är inte genom straff,
skräck och skuld, som människor utvecklas positivt - utan genom
att de möts med respekt. Varje människa behöver känna
en identitet och en grupptillhörighet, varje människa behöver
trygghet och möjlighet att påverka sin situation.
Varje människa har
rätt att bli tagen på allvar. Dvs gör man fel, säger
man fel, har man fel - då ska man mötas med kritik. Kritik som
är saklig.
Man visar inte en annan
människa respekt, genom att aldrig framföra kritik. Att inte tro
sig kunna ställa krav på en människa, det är att behandla
henne som otillräknelig.
Det innebär heller
inte att visa en annan människa respekt, om man avfärdar henne
genom stämplar och etiketter, inte lyssnar på vad hon har att
säga.
Varje människa måste
dessutom ha rätt att ändra ståndpunkter, ges chansen att
utvecklas. Dialog är nödvändig. Alla måste få
komma till tals, och alla har själva något att lära. Man
ska försöka locka fram varandras bästa sidor, inte de sämsta.
Det finns mer än två
lägen, vad gäller generositet. Det finns en hel skala av mellanlägen.
Var man ska lägga sig måste man själv ha rätt att avgöra.
Godhet kan inte påtvingas utifrån, genom hot.
Den demokratiska människosynen
är mer tolerant och förstående, den respekterar individerna
mer än vad McCarthyismen gör.
MOT
UPPLÖSNING?
Ekonomiska och sociala förändringar
i det svenska samhället, inte minst genom inflytande utifrån,
verkar nu upplösande. Det finns inte lika mycket av sammanhållande
kitt som förr. Denna utveckling accentueras genom en systematisk propaganda
från dem som behärskar massmedia; av en ideologi som påbjuder
"tolerans" och "förståelse" intill självutplåning.
Man gör det rentav till en dygd att strunta i det egna landet och den
egna framtiden. Vi svenskar ska bara se till alla andras intressen, aldrig
till våra egna. Frågan är om vi överhuvudtaget existerar...
Detta går igen inom
så många områden:
Om en asylsökande förfalskar dokument och ljuger om
sin identitet är det OK - "du skulle ha gjort likadant, om du
var han"!
Om man kräver att "flyktingar" som begår
grova brott ska utvisas, då kan man få höra argumentet
att "I så fall ska också kriminella svenskar utvisas!"
Om någon begår brott så har detta någonstans
en förklaring. Vederbörande var kanske arbetslös.
Om någon är arbetslös beror det på samhället.
Vederbörande var kanske diskriminerad.
Om någon fått förtidspension så kan finnas
bara en förklaring - vederbörande är utsliten genom för
hårt arbete.
Om någon missköter sin hälsa och drar sjukvårdskostnader
är det OK - samhället betalar.
Om någon smiter från skatt, jobbar svart eller bidragsfuskar
är det OK - "alla andra gör likadant".
Om det är kaos i skolan, så beror det inte på
eleverna, lärarna och föräldrarna. Nej det beror det på
bristande resurser och att samhället utanför skolan är så
hårt.
Genomgående är
ansvarsbefrielsen. Man kan alltid skylla ifrån sig. Ingen kan kritiseras
för sina handlingar eller uteblivna handlingar. Och det finns ingenting
att göra åt någonting (annat än att kräva "mer
resurser" och "extra satsningar").
Paradoxalt nog kan en ansvarslös
inställning ofta gå hand-i-hand med denna uppfattning om sig
själv som ett föredöme, som mer än andra företrädare
för godhet. "Människor är viktigare än siffror"
- av budgetar ska man inte låta sig begränsas.
Men konsekvensen, om samhällsekonomin
raseras, blir ju med ofrånkomlighet att människor drabbas. I
synnerhet de svagaste och särskilt utsatta grupperna.
Den ekvationen går
inte ihop, att alla ska kunna få allt och att ingen ska behöva
ta ansvar. Full frihet åt envar - det mynnar ut i ofrihet för
alla!
ETT
NYTT PARTI?
De gränslösa har
en total dominans inom massmedia, kulturliv och politik. Den nya centern
finns inte företrädd av något enda parti i riksdagen - trots
att den sannolikt utgör en majoritet inom väljarkåren!
Mot denna bakgrund finns
ett uppenbart BEHOV av ett nytt parti i Sverige. Varför har ett sådant
inte redan bildats?
Förklaringen ligger
i SVÅRIGHETERNA, som är många.
Ett problem är massmedias makt, och motståndet
från journalistkåren. Ett sådant parti skulle få
svårt att nå ut med sitt budskap, en nidbild är vad som
skulle presenteras för allmänheten.
Ett annat problem
ligger i bristande engagemang från medborgare i allmänhet, få
är beredda att ge ett aktivt stöd åt något parti.
Ett tredje problem
- kopplat till det tidigare - är bristen på både "fotfolk"
och ledning. Det är ont om medborgare med nödvändiga kunskaper
för att kunna bära upp mandat i EU-parlament, riksdag och kommunala
fullmäktigen.
Ett fjärde problem
- återigen sammanhängande med det tidigare - är avsaknaden
av ett genomarbetat program, av en politik som hänger ihop. Med preciseringar
följer alltid risken för oenighet, avhopp och splittring.
Ett femte problem
- inte minst - är ekonomin. Bristen på ekonomiska resurser. De
etablerade partierna skulle inte överleva länge utan sina miljoner
i statligt och kommunalt partistöd.
Här finns en paradox.
Just förhållanden som gör ett nytt parti så nödvändigt
- bristen på mening och riktning, mål och framtidstro - är
också det viktigaste hindret för samma parti att etablera sig.
MEN BEHOVET finns alltså
där. Inte bara av att erövra mandat, utan också av att organisera
en rörelse, att nå ut med ett budskap och att ge röst åt
människor.
Ge röst åt den
nu tystade majoriteten av svenskar.