Fallaci
En
text av Brendan Bernhard är författare till White Muslims. From
L A to New York to Jihad. A study of converts to Islam in the West, Melville
House. Översatt av Inger-Siv Mattson, maj 2005:
Bakgrunden
till EU:s Medelhavssamarbete eller Barcelonaprocessen
Den
italienska journalisten och författarinnan Oriana Fallaci har ställt
frågan: 'Är den muslimska invandringen
till Europa en konspiration?'"
"Hur
blev Europa ett hem för ca 20 miljoner muslimer under enbart tre decennier?
Hur gick det till när islam från att ha varit en icke-faktor
i Europa blev en religion som hotar kristendomens särställning?
Hur kan det vanligaste pojknamnet i Bryssel vara Muhammed? Kan det verkligen
vara sant att muslimerna planerar att bygga en moské i London med
plats för 40 000 personer? Är det sant att muslimerna snart är
i majoritet i holländska städer som Amsterdam och Rotterdam? Hur
kunde Europa, som i två krig räddats av USA och vars muslimska
bosnier så sent som 1999 räddats av USA, förändras
till en plats där 'jag om jag hatar amerikaner kommer till himlen och
om jag hatar muslimer hamnar i helvetet?' frågar Fallaci.
I
ett försök att besvara dessa frågar har den cancersjuka
författarinnan, som är utsatt för dödshot och anmälningar
för islamofobi (hon skall ställas inför rätta i Paris
i juni) förenat historia med erfarenheter från egna reportageresor
i en litterär form som är som en självupplevd thriller.
I
Förnuftets styrka (som sålts i mer än 800 000 exemplar enbart
i Italien) ger hon en bild av hur ett muslimskt maktövertagande kan
komma att se ut.
Hon
beklagar att hon så länge var omedveten om den omvandling av
väst som var på gång redan på 60- och 70-talen. Trots
att tecknen fanns redan då.
Ett
av dessa tecken fick hon redan 1972. när hon intervjuade den palestinske
terroristen George Habash. Medan en av hans livvakter höll en pistol
mot Fallacis huvud berättade han att 'det palestinska
problemet rörde sig om avsevärt mycket mer än om Israel.
Arabernas mål var att starta ett krig mot Europa och Amerika och försäkra
sig om att det hädanefter inte skulle finnas någon fred för
väst. Araberna skulle avancera steg för steg, millimeter för
millimeter, år efter år, decennium efter decennium. Beslutsamma,
envisa, tålmodiga. Detta är vår strategi. En strategi som
vi skall utsträcka över hela planeten.'
Fallaci
trodde då att han enbart talade om terrorism. Det var först senare
som hon förstod att han 'också menade ett
kulturellt krig, ett demografiskt krig, ett religiöst krig, som skulle
genomföras genom att man skulle stjäla land efter land från
dess medborgare. Kort sagt kriget skulle föras genom invandring, fertilitet,
påstådd mångkultur. Det är låg-intensivt men
dödligt krig som förs över hela jorden - vilket vilken tidningsläsare
som helst kan se.'
Fallaci
är inte den första som funderat över den snabba muslimska
omvandlingen av Europa. Den engelske upptäcksresanden Jonathan Raban
konstaterade 1979 i sin bok Arabia. A Journey through the Labyrinth '
I mitten av 70-talet tycktes mängder av araber ha kommit till London
över natten. Ena dagen var araberna ett avlägset folk som bodde
i tält och vaktade kameler. Nästa dag var de våra grannar.'
Andra
författare som bättre än Raban kände till den muslimska
världen har blivit lika perplexa. 1995 sade den idag avlidne amerikanske
författaren Paul Bowles, som länge bott i Tanger, till Brendan
Bernhard att han 'inte kunde förstå hur
fransmännen kunnat släppa in miljoner nordafrikanska muslimer
i Frankrike.' Trots att Bowles levt med muslimer i större delen
av sitt liv fann han det högst osannolikt att så många
muslimer skulle kunna integreras i ett modernt och sekulärt europeiskt
land.
Kanske
skulle Bowles ha funnit denna passage i Fallacis bok intressant: '1974
talade den algeriske presidenten Houari Boumedienne inför FN:s generalförsamling.
Utan några omskrivningar sade han:'En dag kommer
miljontals män att lämna den södra hemisfären för
att ta sig till den nordliga. Men inte som vänner. De kommer att komma
som erövrare och de kommer att erövra era länder
genom att uppfylla dem med sina egna barn. Segern skall komma genom
deras kvinnors livmödrar.'
Ett
så oförblommerat uttalande av en president inför ett internationellt
forum tycks ofattbart. Men t o m den brittiske journalisten Adam Le Bor
som hyste en nästan devot vördnad för de muslimska invandrarnas
svåra situation i väst citerade i sin bok A Heart turned East"
(1997) en Londonbaserad mullah: 'Vi kan inte erövra
dessa länder med tanks och trupper så vi måste besegra
dem genom vårt stora antal.' Idag är sådana uttalanden
vanliga. Nyligen informerade Mullah Krekar, sedan länge bosatt i Oslo,
Aftenposten om att 'muslimerna kommer att förändra Norge, inte
tvärtom. Se bara på utvecklingen i Europa där mängden
muslimer förökar sig som mygg. År 2050 kommer 30 procent
av befolkningen i Europa att vara muslimer.'
Med
andra ord kommer Europa att erövras genom att det blir Eurabia,
vilket Fallaci bedömer att det är på god väg att bli
redan nu. Med många hänvisningar till Bat Ye’ors forskning
berättar Fallaci om ursprunget till ordet Eurabia - ett ord som nu
finns i våra lexika. Första gången det användes var
i mitten av 70-talet när en tidning med detta namn gavs ut i Paris.
Utgivare var en Lucien Bitterlin, dåvarande ordförande i Association
of Franco-Arab Solidarity och idag ordförande i French-Syrian Friendship
Association. Eurabia gavs samtidigt ut av Middle East Internationel (London),
av France- ays Arabes (Paris), Groupe d’Etudes sur le Moyen Orient
(Geneve) samt av European Coordinating Committee of the Associations of
Friendship with the Arab World. Denna organisation beskriver Fallaci som
en utvidgning av EEC - dvs dagens EU. Enligt Fallaci, som inte skräder
orden, var samtliga dessa organisationer 'de som bär
det officiella ansvaret för den största konspirationen i modern
tid."
Kort
uttryckt var denna konspiration iscensatt av Europas och Arabvärldens
regeringar. Enligt dem gick européerna, som fortfarande led av sviterna
efter PLO:s första terroristattacker och som var ivriga att få
tillgång till den arabiska oljan, som gjort ännu värdefullare
genom OPEC-krisen 1973, med på att acceptera arabisk 'arbetskraft'
dvs invandrare i utbyte mot oljan.
De
europeiska regeringarna gick också med på att sprida propaganda
om den islamiska civilisationens framgångar, förse arabstaterna
med vapen, ta parti för araberna mot Israel och allmänt följa
den arabiska linjen i allt som rörde politik och kultur. Hundratals
möten och seminarier ägde rum som en del av den 'Euro-arabiska
dialogen' Det hela utmärktes av den europeiska undfallenheten för
de arabiska kraven. Fallaci berättar om ett seminarium i Venedig 1977
där tio arabstater och åtta europeiska stater deltog. Seminariet
slutade med ett enhälligt beslut om att 'det
arabiska språket skulle spridas i Europa.' Beslutet bekräftade
också 'den arabiska kulturens överlägsenhet.'
Medan
araberna krävde att européerna skulle respektera arabernas religiösa,
politiska och mänskliga rättigheter i väst hördes inte
ett pip från de europeiska regeringarnas utrikesministrar beträffande
frånvaron av frihet i arabstaterna. För att inte tala om den
kompakta tystnaden inför den avskyvärda behandlingen av kvinnor
och andra minoriteter i länder som Saudi-Arabien. Inga krav ställdes
på att araberna skulle lära sig något om den västliga
civilisationen Med andra ord såldes – enligt Fallaci - en stor
del av Europas kulturella och politiska oberoende ut av en koalition av
ex-kommunister och socialistiska politiker. Är vi förvånade?
Fallaci är det inte. Hon konstaterar att 'den
italienska eller snarare den europeiska vänstern hade förälskat
sig i Khomeini precis som de nu är förälskade i Bin Laden
och Saddam Hussein och Arafat.'
Fallaci
hävdar gång på gång att det inte finns något
som heter "moderat islam."
Enligt
Brendan Bernhard är Fallaci betydligt mer optimistisk när det
gäller USA än Europa när det gäller att stå emot
hoten från islam och hyllar New Yorkbornas mod att tradtionsenligt
fira nyår på Times Square trots allvarliga terroristhot.
Bernhard
konstaterar att hon - trots att hon bor i New York -är lika mycket
en paria i amerikanska media som i europeiska. 'Den
enda skillnaden' skriver Bernhard 'är att vi inte åtalar henne
och ställer henne inför rätta.'
Som
den norske mullahn sade till Aftenposten: 'Vårt
sätt att tänka kommer att visa sig vara mäktigare än
ert.' Låt oss hoppas att han har fel. Det blir vanliga européer
och amerikaner samt modiga muslimer som den Somaleinfödda holländska
politikern Ayaan Hiris Ali som kommer att visa att han har fel och inte
våra intellektuella eliter (artister, filmproducenter, skådespelare,
författare). Många av dessa - anfrätta som de är av
förakt för den egna kulturen - är farligt nära att bli
dagens motsvarighet till den norske författaren Knut Hamsun, som så
till den grad hatade engelsmännen att han ställde sig på
nazisternas sida i andra världskriget. Förnuftets styrka är
minst sagt en välkommen och nödvändig motpol till den förhärskande
intellektuella atmosfären."