Korrekt om korrekt

Från webbsidan Resonproduktion:

"JAG HADE FÖRMÅNEN att få vara opponent på den uppsats om politisk korrekthet som John Järvenpää lade fram i början av juni 2005 vid Lunds Universitet.

Uppsatsen gav mig en bra inblick i ett ämne som hela tiden har funnits mitt framför näsan på mig men som jag inte har reflekterat över tidigare. Det som framför allt väckte mitt intresse var hur etablerade och maktfullkomliga samhällsinstitutioner använder sig av politisk korrekthet för att konstruera en sanning som passar dem och som förkastar, eller snarare förtrycker, alla avvikande åsikter.

Med stor förvåning underkänner examinatorn uppsatsen med motiveringen att uppsatsen är för lång, och dessutom utan att ha läst den! Jag håller med om att uppsatsen är för lång, men att med det som utgångspunkt och utan att läsa den, underkänna en uppsats är inte bara nonchalant utan helt oacceptabelt. En tjänsteman vid en institution, som finansieras av allmänna medel, och som har myndighetsutövning måste enligt min mening ta ett större ansvar i sin profession.

Läser man sedan handledarens kommentarer blir mönstret ännu tydligare, det är inte uppsatsen som det är fel på utan det är ämnet. Politisk korrekthet som samhällsfenomen får inte blottläggas och makteliten får inte ertappas med byxorna nere då de för allmänheten bakom ljuset. Handledaren hävdar att politisk korrekthet inte är ett sociologiskt ämne, mycket märkligt. Om politisk korrekthet inte är ett samhällsfenomen vad är det då?

John visar i sin uppsats hur politisk korrekthet institutionaliserar och monopoliserar utvalda politiska åsikter. John visar hur man med hjälp av politisk korrekthet kan upprätthålla och permanenta en maktposition i samhället och hur avvikande åsikter beläggs med skam och framställs som samhällsfarliga. Detta är utan tvekan ett sociologiskt problem och väl värt att lyfta fram och belysa.

Vidare hävdar handledaren att det inte finns någon koppling till sociologisk teori, vilket även det är helt fel. I uppsatsen beskriver John politisk korrekthet utifrån Berger & Luckmanns teorier rörande social konstruktion av verkligheten. Genom politisk korrekthet kan makteliten konstruera en verklighet som monopoliseras till en allmän verklighet, fri från avvikande åsikter.

Politisk korrekthet kan även förklaras utifrån Bourdieus teorier om habitus, fält och kapital. Inom det politiskt korrekta fältet, det vill säga det fält som kontrolleras av etablerade institutioner och politiska partier, sker maktutövningen. För att få tillträde till detta maktens finrum krävs ett politiskt korrekt habitus. För att sedan kunna påverka makten inom fältet krävs ett politiskt kapital och detta kan bara upparbetas genom att vara politisk korrekt.

Till skillnad från examinatorn så har jag läst uppsatsen, inte bara en gång utan flera gånger, och det finns brister som behöver rättas till, men de är varken omfattande eller osociologiska. Genom att flytta merparten av exemplen från den löpande texten till bilagor med hänvisning, kommer man snabbt tillrätta med längden på uppsatsen. Genom att väva in Berger & Luckmann i analysen får man med den sociologiska teorin. Detta behöver man inte ens vara professor för att förstå, men det är inte det underkännandet handlar om.

Efter att ha fått lite distans till uppsatsseminariet och fått ett vidare perspektiv står det helt klart för mig att det inte handlade om att underkänna en uppsats, utan att stoppa ett farligt ämne och en icke politisk korrekt person, John Järvenpää.

Peter Hallberg, juli 2005"

 


 

 Se vidare:

John Järvenpää i Köpenhamn