Hans Bergström, tidigare
DN-redaktör och nu boende i USA, skrev i SvD den 27/5 -05 om tystnaden i Sverige:
"Vad
skapar tystnadens zoner i ett land som Sverige? Den stora risken
är inte lagar som begränsar yttrandefriheten - där
är vi liberalast i världen - utan oskrivna hänsyn
som hämmar yttrandeviljan.
Detta har
att göra med två strukturella omständigheter:
dels att vi
har ett statsbärande parti vars perspektiv och maktbaser
har varit präglande på det svenska samhället
under generationer;
dels att vi
är ett konsensussamhälle, där rädslan
för social utstötning är stark. Det värsta
som kan drabba en svensk är att få stämpeln 'tillhör
ej längre gruppen'.
Till dessa
båda klassiska drag läggs nu ett tredje, nämligen
en stenhård mediekonkurrens som är på
väg att mörda en god tradition av publicistiska avsikter
och folkbildning."
Beträffande
den första punkten har på ett ytligt plan förekommit
ett antal "avslöjanden" på senare tid. Bergström
talar dock om något något mer djupgående:
"...nämligen
att det långvariga maktinnehavet för ett parti (88
procent av tiden sedan 1932) tenderar att bygga vanor, strukturer
och anpassningar som understödjer de perspektiv på
samhället som präglar makten.
Högre
bidrag är bättre än lägre. Mer utjämning
är ädlare än belöning för utbildning.
Myndigheter
bärs alltid av en högre moral när de granskar
friskolor och vårdentreprenörer. FN är heligt.
I skolan
behövs kuratorer snarare än disciplin. Den som har
kommit till Sverige i namn av 'flykting' kan knappast vara yrkeskriminell
eller terrorist. Etcetera."
Hans Bergström
talar om "tystnadszoner och tabun för vissa perspektiv".
"Problemen
för dem som får nedskurna bidrag är lätta
att illustrera med levande människor. De missade möjligheterna
i forskning, företagsutveckling och egenkraft för andra
livsspår faller utanför det konkreta och lätt
beskrivbara."
Det handlar
också om anpasslighet:
"För
varje år av förväntan om fortsatt samma parti
i regering tenderar många som är beroende av makten,
även näringslivsorganisationer, att bli försiktigare
i kritik av sakernas tillstånd. Myndighetsledningar finner
det lämpligt att springa några hundra meter extra
i 'rätt' riktning när husse visslar."
Den andra punkten
gäller konsensuskulturen:
"Ren
galenskap kan ta över hela samhället, om bara galenskaparna
förmår inympa ett mått av rädsla hos alla
som har annan mening. Dagens mest slående exempel på
detta är extremfeminismens segertåg.
En djupt
mysticistisk, antirationell och dogmatisk typ av feminism - fjärran
från den gamla strävan till jämställdhet
mellan kvinnor och män - har erövrat inte bara medierna
utan landets regering och högskoleledning. Konkurrensen
om kvinnliga röster till vänster är en orsak,
men också rädslan hos många att klassas som
'antifeministiska'.
Eftersom
strävan till jämställdhet med rätta har stark
legitimitet, vågar få stå upp mot extremfeminismens
anspråk på monopol i uttolkningen."
Den tredje
punkten:
"Färre
tidningsägare vill något med sin tidningsutgivning.
Fler utgivare är tillsatta enbart som 'tidningsmakare',
utan att förväntas stå för något särskilt.
Den kvalificerade morgonpressens ekonomiska resurser har kraftigt
urholkats genom tv-reklam, gratistidningar och andra marknadsförändringar.
Konkurrensen
om att hävda sig i försäljning under stentuff
konkurrens och tränga igenom i en tid av larm har samtidigt
stärkt utvecklingen mot medier utan annan inre kompass än
'framgång hos publiken'.
Vi ser det
mest tydligt i lanseringen av några 'krönikörer'
i kvällspressen, där enda kriteriet är att de
ska väcka sensation och därmed läsarintresse genom
att uttrycka sig så grovt och personligt förolämpande
som möjligt."
"I
denna nya värld är begrepp som upplysning, rationalitet,
folkbildning och fördjupning helt främmande. Den innefattar
även en total utsuddning av gränserna mellan det privata
och det offentliga.
Det finns
ingen personlig integritet och ingen privat sfär. Vi går
därmed från en upplysningskultur till en skvallerkultur.
Upplysningskulturen byggde på att medierna hjälper
medborgarna att lyfta sig i den offentliga sfären, till
mer av principiella synsätt och allmänintresse.
Skvallerkulturen
avskaffar tvärtom medborgarskapet, genom att även
i den offentliga sfären vädja till läsarnas lägsta
instinkter av avundsjuka, nyfikenhet på det privata och
illvilja.
'Det ska
vara sant och relevant' har varit två kriterier som har
suttit djupt i varje ansvarig utgivares medvetande. Skvallerkulturen
bygger på motsatsen: vad som sprids behöver inte vara
sant och det är inte relevant."
"Förutom
att skvallerkulturen sänker nivån på det offentliga
samtalet, skrämmer den också till tystnad. Det implicita
budskapet är: 'Om
du angriper mig i sak, svarar jag med att skandalisera din person,
inklusive ditt utseende, och ditt privatliv.'"
Hans Bergström
konstaterar avslutningsvis:
"I
en konsensus- och rädslokultur som den svenska kommer då
de modiga som vågar stå emot, även vid risk
för offentlig hängning, att kunna räknas på
ena handens fingrar."