Antirasismen som
myt
Några texter av Sigurd Skirbekk
, översatta från norska till svenska av signaturen "Räknenissen"
på Exilen:
Det handlar om avsnitt ur Sigurd Skirbekks
bok "Ideologi, myte och tro ved slutten av et århundre. Sosiologisk
kulturteori och funksjonsanalyse", utgiven i Oslo 1999)
I ett kapitel med rubriken "Antirasismen
som myt" sätts först upp fem kännetecken för
vad som ska betecknar myter i politik och kulturliv:
Myter refererar till kända berättelser som är menade att
utsäga något viktigt om våra liv.
Myterna ger form till ett allmänt tema genom att förtäta
det till en kamp mellan två krafter.
Myterna vill aktivera vårt engagemang genom att dramatisera dessa
två krafter som uttryck för det goda och det onda. Det behöver
inte vara lika vikt i framställningen av de två. Så länge
den ena är entydigt bestämd som antingen god eller ond, är
också den andra bestämd.
Myterna har en arketypisk eller upprepande karaktär. Det är upp
till vakna väktare att påminna om deras närvaro i ständigt
nya situationer och förklädningar.
Folk kan väckas till att känna igen det mytiska dramat i sin situation,
genom bestämda koder eller symboler.
"Centralt i myterna,
i motsats till i ideologierna, står berättelsen; inte en vilken
som helst berättelse, utan en som binder samman de fem nämnda
kännetecknen: Myter är avsedda att förmedla en berättelse
som säger något viktigt om våra liv, som ger form till
ett allmänt tema genom att förtäta det till en kamp mellan
två krafter, som ser dessa två krafter som uttryck för
det goda och det onda, utkämpat i en kamp som har en arketypisk karaktär
och som därför ständigt måste vinnas på nytt,
så att det blir en uppgift för mytens väktare att väcka
människor till att känna igen dramat i sitt liv varje gång
de står inför moraliska val i kritiska situationer.
Myter används i
många sammanhang, och de som förmedlar myter är inte alltid
klara över att de ofta är med om att konsolidera en konfliktförståelse,
som många gånger kunde ha lösts eller i alla fall mildrats,
genom en debatt där parterna hade respekt för varandras olika
perspektiv.
Invandringsdebatten,
så som den har drivits i offentliga medier under flera år, är
ett exempel på en sådan debatt som egentligen inte har blivit
en debatt, utan snarare ett slags ställningskrig där parterna
försöker avslöja varandra genom att ta allt som motparten
säger i värsta mening, snarare än att undersöka hållbarheten
i olika argument. Att detta har varit möjligt hänger samman
med vissa myter som - när dessa inte känns igen som myter - verkar
som en blockering av normal demokratisk debatt.
Den eller de genomgripande
berättelserna i invandringsdebatten handlar inte om människor
som sätter sig över naturens gränser, med antropocentriska
idéer om egna rättigheter, eller om människor som reser
från överbefolkade områden och korsar civilisationsgränser
utan att vilja anpassa sig. En omfattande genomgång av reportage och
inlägg om invandringsproblematik i olika media indikerar att den bakomliggande
berättelsen som det fortfarande spelas på handlar om händelser
under andra världskriget.
Av och till utvidgas
visserligen tidshorisonten till att också gälla européernas
attityd till infödda i andra världsdelar under tidigare århundraden,
utan att det gör framställningen mer balanserad. 'Den vite mannens
börda' och speciellt slavhandeln med Afrika i tidigare århundraden
dras ofta fram som ett argument för att betrakta invandringspolitiken
som en moralisk botövning. Närmare studier av slaveriets utbredning
gör det dock rimligast att beteckna många av dessa framställningar
som mytiska. Historiker har räknat ut att européer har varit
medskyldiga i en slavhandel med runt tio miljoner afrikaner till
Amerika över en trehundraårsperiod. I jämförelse har
en del beräknat att så mycket som fjorton
miljoner afrikaner
kan ha exporterats som slavar till den muslimska världen i en tidsrymd
mellan det sjunde och det tjugonde århundradet. Oavsett riktigheten i siffrorna så
är det svårt att se att berättelser om den historiska slavhandeln
skulle ge muslimer från Orienten en speciell rätt att bosätta
sig i Europa i våra dagar, i ett slags moralisk efterräkning
från den tredje världen riktad mot den första.
Den mest använda
berättelsen i invandringsdebatten, som är avsedd att utsäga
något viktigt och väsentligt om våra moraliska förpliktelser,
den handlar likväl om historiskt närmare händelser. Den handlar
om andra världskriget, om kampen mot nazismen och inte minst om nazisternas
förföljelse av judarna på en rasistisk grund.
Det finns många
sätt att berätta historien om Kriget på, men det sätt
som har störst mytisk relevans i samband med invandringen är den
som får motstånd mot en liberal invandringspolitik att framstå
som moraliskt förkastlig eftersom denna ståndpunkt påminner
om attityder som många kämpade mot under kriget. Kriget ses då
som en kamp mellan moraliskt onda och goda krafter, konkretiserat av nazismen
och antinazismen. Aktörerna i den sistnämnda fronten kommer därmed
att inkludera både röda armén och västallierade arméer
såväl som olika deltagare i nationella motståndsrörelser.
Redan en sådan
indelning kan antyda att vi här står inför något annat
än en historisk analytisk framställning. Trots allt som kan sägas
om sammansättningen av militärallianserna under kriget, kommer
myten att förutsätta att den avgörande kampen stod mellan
de som kämpade för demokrati, frigörelse och antirasism och
de som var för diktatur, förtryck och rasism. Tar man i betraktande
de beräkningar som talar för att Stalins politik förorsakade
förlusten av fler civila liv än Hitlers politik även
när vi räknar antal offer i förhållande till de befolkningsmängder
som de två diktatorerna behärskade år för år
- så kan en sådan indelning av krigens parter verka nog så
sökt, om fackhistoriska berättelser om krigets ogärningar
som skulle läggas till grund .
Lika fullt kan det hävdas
att alla allierade styrkor under andra världskriget kämpade mot
en regim som drev systematisk judeutrotning på rasistisk grund, även
om detta under kriget inte var det mest uttalade motivet för att delta
i striderna. När de mellan fem och sex miljoner icke-stridande judar
som omkom under kriget har fått en speciell betydelse i förhållande
till de totalt mellan etthundrasextio och etthundrasjuttio miljonerna civila
offren för olika politiska regimer i detta århundrade, utifrån
R.J. Rummels beräkningar, så skulle detta kunna förklaras
teoretiskt på flera sätt. Det kan på goda grunder hävdas
att utrotandet av judarna var mer målstyrt och planmässigt organiserat,
och därmed mer ondskefullt än det mesta av det andra mördandet
som var mer indirekt. Det kan också hävdas att en del judar har
varit ganska duktiga att använda samhällsforskning och mediekanaler
till egenfokusering.
Här kommer det dock
att argumenteras för en tredje tolkning, som kan kallas det mytiska
behovet: Morden på judarna har fått en speciell betydelse för
den stora berättelsen, eftersom dessa folkmord kan knytas direkt till
rasistiska och nazistiska uppfattningar, och för att de därmed
ger en konkret hållpunkt för att förena det inhumana, det
icke-vetenskapliga och det politiskt auktoritära i en bild. Om detta
kan framstå som urbilden av ondskan, samtidigt som det framstår
som en motpol till nyliberala ideal, har flera nyliberala teman fått
ett nästan ogenomträngligt försvar.
För att kunna bli
en myt måste framställningen av judeutrotningen, som var verklig
nog, få en bestämd form. Mytiskt uttolkad måste nazism
och rasism ses som två sidor av samma sak. Ondskan, uttryckt genom
judeutrotningen, måste ses som ett resultat av den politiska nationalsocialistiska
ideologin och av en pseudovetenskaplig rasism. - Det kan ges många
exempel som passar in i en sådan utläggning; och om denna utläggning
bara var avsedd som en berättelse som skulle illustrera en moralisk
poäng, fanns det inte mycket att invända mot den. Men i mytisk
form utger berättelsen sig för att vara en allmängiltig avledning
av en entydig historisk erfarenhet och då blir utläggningen mer
problematisk.
Rasismen i europeisk
historia har inte varit en tysk uppfinning, långt mindre en tysk nazistisk
specialitet. Den har existerat i många länder utan att tidigare
ha lett till någon Förintelse. Inte heller i Tyskland fick utrotningarna
någon större omfattning förrän ett par år efter
krigsutbrottet, och efter att det var klart att landsförvisning hade
blivit omöjlig. Det kan vara riktigt att den europeiska rasismen under
en period framstod som mer systematisk än på andra ställen
och detta kan ha samband med sidor av västerländsk vetenskap.
Men om forskningen bidrog till att skärpa de rasistiska fördomarna
under en period, har västerländsk forskning bidragit till att
relativisera och mildra samma fördomar under senare perioder. Rasistiska
attityder mellan etniska grupper är i dag efter allt att döma
genomgående mindre brutala i både Europa och Nord-Amerika än
mellan flera etniska grupper i Afrika och Asien.
Historisk erfarenhet
passar inte heller utan vidare in som belägg för en allmän
koppling mellan rasism och ondska. Om vi vill mäta ondska utifrån
benägenheten att vilja plåga andra människor kan misshandel
av fångar av en annan ras vara ett mått på rasistisk ondska.
Det är dock svårt att se att fångmisshandel skulle ha varierat
systematiskt med grad av rasism hos fångvaktarna under andra världskriget.
Mot bakgrund av vår kunskap om hur fångar i japansk och sovjetisk
fångenskap behandlades under kriget, jämfört med behandlingen
av till exempel östasiatiska fångar bland engelska och amerikanska
fångvaktare med delvis utbredda rasistiska attityder, verkar inte
kopplingen mellan rasism och misshandel särskilt konsekvent. Här
passar nog Rummels förklaring av våld som ett utslag av makt
utan motmakt åtskilligt bättre.
Om dessa berättelser
bara förhöll sig till tidigare förhållanden skulle
de ändå kunna försvaras långt. Men en mytisk berättelse
ska också tjäna en aktuell konfliktförståelse genom
att visa att det hela tiden är en bestämd frontbildning som upprepar
sig. Det är av detta skäl som hänvisningarna till ett
rasistiskt och nynazistiskt hot blir viktiga och problematiska. Tillgänglig
forskning tyder på att det som skulle kunna kallas nynazism i vårt
land är knutet till marginella grupperingar med minimalt inflytande
på den folkliga skepsisen mot invandringen. Forskningen tyder också
på att det är mycket annat än ideologi som håller
ihop dessa grupper och att deras ideologi dessutom är nog så
sammansatt av idéer som det annars är vanligt att tillägna
både vänsterradikala och högerradikala traditioner, även
om det är ett faktum att provocerande ledare behänger sin aktivitet
med gamla nazisymboler.
Det finns goda skäl
att tro att många i dessa gäng inte ser att de genom sin aktivitet
indirekt stöder den antirasistiska front som de säger sig bekämpa.
Men om gängen på så sätt kan vara naiva är det
knappast förklaringen till att de stora medierna blåser upp skildringarna
av deras aktivitet. Här presenteras gängen konsekvent som del
av ett nynazistiskt hot som det övriga samhället är förpliktigat
att slå ned på hårt. I denna hotbild används orden
rasism, nazism och nationalism mycket om varandra.
Även om inte alla
invandringsmotståndare utan vidare kan räknas som nazister och
rasister, så kan de - med referens till myten - ändå hängas
ut som oansvariga individer som bidrar till utbredning av attityder som
i sina konsekvenser leder till etnisk rensning och i värsta fall till
en ny Förintelse. Om folk inte förstår detta på egen
hand blir det en uppgift för liberala talesmän att berätta
vad främlingsrädsla leder till. Därmed blir det meningsfullt
för TV att låta skildringar av lokala stridigheter mellan invandrare
och infödda följas upp av filmer och reportage om nazistiska koncentrationsläger.
Frontlinjerna under kriget och frontlinjerna i dag förutsätts
vara desamma.
Men, ofta visar det
sig att olika parter i den offentliga invandringsdebatten snabbt blir eniga
om att nazismen var illa, utan att detta leder till att de blir eniga om
invandringspolitiken. Tvärtom kan de upprepade referenserna till nazismen
bidra till att förstärka motsättningarna, eftersom parterna
har olika syn på vem i dagens debatt som har flest likhetsdrag med
nazisterna. Det kan utan tvivel hävdas att
en del invandringsmotståndare verkar skrämmande, kanske de också
har kalla och auktoritära personlighetsdrag. En del kan till och med
visa tendenser till en våldsam nationalism, med åsikter som
kan slå över i diskriminering på etnisk grund. Likafullt
kan det också hävdas att många invandringsliberaler och
antirasister visar våldsamma och antidemokratiska drag, att de delvis
leds av människor utan djupare nationella känslor och att flera
av dem är politiska opportunister som kryper för inkräktarna
och driver åsiktscensur mot goda norrmän. I ett sådant
perspektiv blir det invandringsliberalerna som mest liknar bilden av den
idealtypiska nazisten. - Mytens funktion är bland annat att hjälpa
uttolkarna att styra utanför en diskussion av svåra perspektivval.
En berättelse baserad på en moralisk tudelning ser till att
bara en utläggning blir den rätta.
Det relativa i den dominerande
myten kan bli tydligare om den sätts upp mot en anti-myt. I stället för att tudela fronterna under andra
världskriget som en ideologisk strid mellan nazister och antinazister
skulle den grundläggande motsättningen kunna betraktas som en
strid mellan folk som ville försvara sina fädernesländer
på en nationalistisk grund, och människor som var villiga att
lägga länderna under en imperialistisk överhöghet. Förlorarna i dessa krig var de som inte hade
förstått styrkan och nödvändigheten av en nationell
politik. Judarna och zigenarna fick dessvärre lida för att de
inte hade utvecklat en nation och en armé att försvara sig med.
Tyskarna led nederlag för att de satsade på en övernationell
nyordning utan att den gången att brytt sig om den nödvändiga
nationella och civilisatoriska legitimeringen av en sådan ordning.
En senare tragedi, som delvis bottnade i en liknande brist på politisk
realism i förhållande till nationalism, kan vi finna bakom de
misslyckade försöken att skapa statsgränser på en administrativ
snarare än på en nationell grund i det forna Jugoslavien.
För att undvika
missförstånd kan det finnas skäl att understryka följande:
När vi här kallar en framställning för mytisk, är
det inte för att påstå att det grundtema som myten refererar
till inte har ägt rum, utan för att peka på hur myten låser
in en mångtydig verklighet i en bestämd tolkning. När det
här sägs att berättelserna om judeförföljelserna
ingår i en samtida myt ligger det i detta ingen bagatellisering av
den historiska förföljelsen av judarna. Försök från
så kallade revisionister att betvivla reliabiliteten eller hållbarheten
av utrotningsförsöken får i detta sammanhang debatten att
spåra ur. Det är validiteten eller användbarheten av berättelsen
om judeförföljelserna under kriget som det här ställs
frågetecken kring. Det vill säga relevansen av vissa historiska
händelser för att finna svar på samtida utmaningar knutna
till bland annat överbefolkning och till förhållande mellan
olika civilisationer.
Utbredandet av vissa
mytiska uttolkningar av andra världskriget tyder på att vi här
står inför utläggningar som appellerar till långt
fler än de som har ett personligt förhållande till detta
krig. Kopplingen mellan Förintelsen och fascism, och mellan fascism
och genetiska förklaringar till sociala skillnader har blivit en viktig
referens för talesmän i politik och media, i kulturliv och forskning.
Skälen till detta kan vara flera. En näraliggande förklaring
är att dessa kopplingar bidrar till att begränsa den offentliga
debatten om sociala skillnader till samhällsbestämda förhållanden
och därmed till förhållanden som kan tänkas kunna upphävas
med acceptabla medel.
En myt kan ofta vara
nyttig som en varnande berättelse men utan ett analytiskt korrektiv
kan den lätt leda på avvägar. Om en myt blir den allt dominerande
kan detta skenbart verka som en kulturell integration. Men detta kan bli
en form av integration som kommer i motsättning till förutsättningar
för dialog och för utvecklandet av insikt som skulle ha varit
viktig för en mer helhetlig samhällsförståelse.
En ensidig fokusering
på folkmorden i vårt århundrade som förorsakade av
regimer med högerextrema ideologier och myter har länge täppt
till insikt i de folkmord som har begåtts av regimer legitimerade
av vänsterradikala ideologier och myter. Ett uppställande av både
högerradikal och vänsterradikal mytologi som farlig skulle i nästa
omgång kunna legitimera liberala regimer. Men det är först
när myterna konfronteras med analytisk kritik som det blir möjligt
att utveckla insikten att all maktlegitimering som inte tillåter
kritik är farlig och att detta också gäller myter som
legitimerar nyliberal maktutveckling."