Blågula FRÅGOR, nr 4/97:
Intervju med Kenneth
Sandberg:
Solidaritet med vem?
Blågula Frågor presenterar
här en intervju med Kenneth Sandberg - ordförande i organisationen
"Folkviljan och massinvandringen".
Kenneth har genom sitt ordförandeskap
hamnat i "blåsväder". Mot detta har han att sätta
sin övertygelse - hämtad ur kunskaper, men också ur en trygghet
i sina egna värderingar.
Kenneths politiska liv har handlat
om arbete för solidaritet.
Kenneth Sandberg föddes 1945, i Skåne,
som det sista barnet i en syskonskara på nio. Det var i ett arbetarhem
han växte upp, där hushållning med det man hade var en dygd,
där hjälpsamhet och ärlighet var självklarheter.
7 år i folkskola - mer blev det inte,
trots läshuvud. Alla syskonen hade ju börjat arbeta i fabrik.
Kenneth blev bilelektriker. Bildade familj och rustade ett eget hem.
VÄNDPUNKT
Allt detta varade fram till 1976, som i
flera avseenden blev en vändpunkt i Kenneths liv. Det gällde både
utbildning, arbete och politik.
Kenneth började vuxenstudera, gick
vidare med universitetsstudier i Lund och tog en fil. kand i sociologi 1982.
Arbetade sedan, fram till 1989, med forskningsprojekt om demokrati. Då
fick han anställning som handläggare på Invandrarverket
- vi ska återkomma till det - men parallellt med detta fullföljde
han en fil.lic-examen, med disputation 1991.
Kenneth drogs också in i politiken.
Han kom från en socialdemokratisk miljö, men nu blev det VPK.
Samhällsengagemanget slukade honom totalt. Det handlade om allt från
internationell solidaritet till matmoms, från kärnkraft till
dagisplatser. Kenneth sålde Ny Dag och samlade pengar till Nicaragua,
sprang i trappor för Hyresgästföreningen och hjälpte
ungdomar till fritidssysselsättningar.
Kenneth och hans familj har offrat mycket
på ideellt arbete - av både tid och pengar.
VPK SKÅNE
Det visade sig snart att arbetet på
Invandrarverket och erfarenheter i övrigt medförde problem. Det
gav nämligen Kenneth Sandberg insikter, som i VPK blev till en belastning.
Han märkte hur det skett en förändring i sammansättningen
av dem som sökt asyl:
- Från Latinamerika hade först
kommit människor direkt från stadion i Santiago de Chile. Människor
som varit politiskt aktiva, och som ofta utsatts för tortyr. Under
80-talet blev det alltmer en svans, som inget visste om politiskt arbete
för det gemensamma samhället.
- Då är det inte längre
fråga om solidaritet, utan det omvända. Resurserna satsas fel
från svensk sida.
Det började på VPK Skånes
årsmöte 1990 - ett distrikt dominerat av "Lundavänstern".
Dvs människor mest ur medelklassen. Experter på testuggeri och
marxistiska fraser, men fjärran från folks verklighet och främmande
för egna uppoffringar.
- Rutinmässigt gör man vid
sådana årsmöten uttalanden i någon aktuell fråga.
Vid detta tillfälle hade en grupp irakier direktavvisats till Polen,
som då var första-asylland.
Kenneth berättar också att irakierna
inhystes i en turistanläggning, med hög standard efter polska
mått. Irakierna åkte ofta taxi in till staden i närheten,
och betalade med dollar. De hade alltså ekonomiska tillgångar
som polackerna - som betalade deras uppehälle - själva inte kom
i närheten av.
I Polen ville irakierna dock inte ansöka
om asyl - det var till Sverige de ville.
Distriktsstyrelsen föreslog ett uttalande
mot att Sverige "kastade ut flyktingar". Kenneth begärde
då ordet och klargjorde innebörden av Genevekonventionen och
första-asyllandsprincipen. Det hjälpte inte, uttalandet antogs.
För VPK i Skåne var ideologin överordnad fakta - när
kartbilden inte stämmer med terrängen gäller kartan.
VPK KÄVLINGE
Kenneth Sandberg hade dock bara börjat
driva en linje i flyktingpolitiken. I augusti 1991 hade han en insändare
i en lokaltidning i Kävlinge - den kommun utanför Lund, där
han bor.
Ur insändaren: "Mycket
tack vare hårt arbete, försakelser och omtanke om sina efterföljande,
har våra gamla skapat dagens välfärd. Ett minimum är
därför att vi ger dessa en god ålderdom..." Rubriken
löd: "Hög tid att ta hand om våra egna!"
Detta var som att "svära i kyrkan"!
Kenneth hade ställt "grupp mot grupp" - till råga på allt "svaga grupper". Två kvinnor inom VPK:s lokalförening i
Kävlinge rekommenderade - genom media - Kävlinge-väljarna
att i det förestående kommunalvalet stryka Kenneths namn på
valsedlarna.
Det visade sig senare att Kenneth strukits
på bara 5% av valsedlarna. Däremot hade de två kvinnorna
strukits på ca 30% av valsedlarna.
Det visade sig också att VPK ökade
från 1 till 2 mandat. Genom denna valframgång (tack vare Kenneth)
kom också en av de två kvinnorna in i Kävlinge kommunfullmäktige.
Efter valet skrev Kenneth ytterligare en
lokal insändare kring flyktingpolitik: "Journalister
och sanning - finns den kombinationen?"
Bl a skrev han: "Helt tabu är
att ifrågasätta det sätt som våra resurser används
på. Detta trots att det är uppenbart för den stora allmänheten
att miljarderna spenderas på en mycket liten, delvis privilegierad,
grupp som anländer till Sverige. Och att vi därigenom inte har
åstadkommit något för de många som finns kvar, eller
för att förebygga orsakerna till flykten..."
"Otillåtet är också
att hävda att svenskarna har gjort sig förtjänta av det lugn
och den relativa välfärd som uppnåtts. Ändå kan
det konstateras att vi i det här landet har en arbets- och skattemoral
som kanske saknar motsvarighet i omvärlden."
"Det samhälle vi idag har
är mycket resultatet av att det inom nationen funnits en stor etnisk
majoritet, ett gemensamt språk och i stort sett en religion. Nu har
den absurda situationen uppstått att dessa faktorer,.. inte längre
anses vara en angelägenhet för svenska folket."
Detta blev för mycket för hans
motståndare. Krav restes på uteslutning.
UTESLUTNING?
Partisekreteraren, Kenneth Kvist, uttalade
sig i tidningen Arbetet om insändarna: "Dessa uttalanden stämmer
inte med partiets linje...Dessutom verkar Sandberg ha glömt viktiga
historiska fakta som vallonernas och andra invandrares insatser..."
Som svar på ett brev från Kenneth
skrev partistyrelsen i december -91:
"Vänsterpartiet
står för en generös flyktingpolitik utgående från
solidaritet och insikten om alla människors lika värde. Partiet
ser kampen mot den tilltagande rasismen och invandrarfientligheten som en
huvuduppgift. ...varje eftergift för inbillningen att t ex svenskar
skulle vara förmer än andra är oförenlig med partiets
grundåskådning..." "Det är vårt intryck
att Du i dessa grundläggande avseenden icke delar partiets ståndpunkt..."
I ytterligare ett partistyrelsebrev, några
månader senare, skärptes tonen: "...finns det en undervegetation
av försåtliga påståenden och ståndpunkter som
i praktiken uttrycker fientlighet mot och avståndstagande från
invandrare. Den öppna rasismen skulle inte kunna existera utan denna
undervegetation..."
Någon uteslutning blev det dock inte
denna gång, bara nästan. Kenneth uppmanades dra sin "egna
slutsatser beträffande förtroendeuppdrag och medlemsskap i partiet".
UTESLUTNING
Hösten 1992 restes på nytt krav
på uteslutning, detta efter ett tal i kommunfullmäktige av Kenneth,
kring flyktingmottagning. Han sade där bl a:
"Den här frågan har
åtminstone två aspekter - dels gäller det kostnaderna,
dels handlar det om vad det är för människor i något
slags humanitär mening...vilken typ av nödsituation är det
egentligen?"
"...fattar inte jag varför
vi inte skulle få anlägga ekonomiska aspekter på det. Vi
gör det ju på allt annat här i livet. Vi diskuterar och
fattar varje dag beslut om ekonomi, beslut som får direkt betydelse
för människors väl och ve inom vårt lands gränser."
"...allmänheten som idag
är mycket frustrerad över den åsiktsmaffia, den moralelit,
som går ut och deklarerar att vi har råd men som i verkligheten
väldigt sällan är med och betalar någonting - det är
andra som får stå för kostnaderna, både ekonomiskt
och socialt."
I ett uttalande för Skånska Dagbladet
säger Kenneth Sandberg:
"Det är på tok för
stor invandring idag och den stora merparten har kanske bara ekonomiska
flyktingskäl. I slutändan kommer det att drabba dem som verkligen
behöver asyl, eftersom folk kommer att säga nej till all invandring."
Denna gång blev det partistyrelsens
beslut - i december 1992 - att utesluta Kenneth Sandberg ur Vänsterpartiet.
Motiveringen var att han trots varningar "fortsatt att som lokal partiföreträdare
offentligt föra fram argument som underblåser främlingsfientlighet..."
Kenneth Sandbergs kommentar, i Sydsvenskan:
"Genom den verklighetsfrämmande,
liberala flyktingpolitik som nu förs spelar vi bara de marginella rasistiska
grupperna i händerna. Samtidigt saboteras den positiva syn på
invandrare som svenska folket alltid har haft."
Och i Arbetet sade Kenneth:
"Uteslutningen är tragisk
med tanke på tidigare misslyckade paralleller i Östeuropa. Det
är synd att Vänsterpartiet har så svårt att särskilja
visioner och reella möjligheter...Man skall inte rensa ut på
grund av åsiktsskillnader, man skall istället ha en debatt."
En debatt hade också förordats
en vecka tidigare i ett brev från distriktsstyrelsen i VPK Skåne
: "vår
flyktingpolitiska linje behöver diskuteras brett i partiet".
I samma riktning hade PS uttryckt sig året innan i ett av breven till
Kenneth: "Partistyrelsen vill ha en fri och öppen debatt om flyktingpolitiken."
Någon bred debatt i sakfrågan
- flyktingpolitiken - kom dock aldrig till stånd inom VPK.
KOMMUNFULLMÄKTIGE
Som en följd av uteslutningen aktualiserades
Kenneths plats i fullmäktige. Partiet krävde att han skulle lämna
den. Detta vägrade Kenneth, som beslöt att sitta kvar perioden
ut som "politisk vilde":
- Det var ju mig som Kävlingeborna
hade valt.
Uteslutningen aktualiserade också
det fortsatta partimedlemskapet för andra vänsterpartister i Kävlinge.
I ett uttalande förklarade några av dem bl a följande:
"Problemet med
den förda flyktingpolitiken är att den ger signaler som lockar
människor hit i förhoppning om ekonomiskt och socialt välstånd.
.. Om vi menar allvar med solidaritet måste vi använda våra
medel på ett ansvarsfullt och konstruktivt sätt. Nuvarande flyktingpolitik
är främst ägnad att upprätthålla Bengt Westerbergs
helgongloria."
"Allmänheten
har inte tillåtits att framföra sina synpunkter, och tyvärr
har Vänsterpartiet med fördömande klichéer bidragit
till att tysta folket. Inte heller inom partiet har det tillåtits
någon debatt: Kenneth Sandbergs inlägg i frågan bemöttes
istället med försök till munkavle och därefter uteslutning."
"Det uppenbara
stöd som Kenneth Sandberg erhöll i 1991 års allmänna
val ogiltigförklaras och beskrivs som extremistiska yttringar från
det okunniga folket."
"För oss
ter det sig föga meningsfullt att stanna kvar i ett parti som dels
i en viktig fråga avslöjar sitt fjärmande från verkligheten,
dels åsidosätter grundläggande demokratiska principer."
På så vis förlorade (v)
i Kävlinge utöver Kenneth fyra medlemmar. Kvar blev två.
Det räckte naturligtvis inte för att upprätthålla en
verksamhet. (v) finns efter valet 1994 inte längre representerat i
Kävlinge kommunfullmäktige.
KOMMUNENS VÄL
Det fanns efter uteslutningen inget annat
parti som Kenneth kände sig självklart kunna gå med i. Samtidigt
var det svårt för honom att lägga av med politik. När
flera av hans sympatisörer föreslog honom att starta ett nytt
lokalt parti behövde han därför inte mycket betänketid.
Ett möte sammankallades i oktober 1993
och resultatet blev bildandet av "Kommunens Väl". Inom ett
halvår hade man fått 200 medlemmar - fler än något
annat Kävlinge-parti, med undantag av (s).
En viktig programpunkt för detta nya
parti blev naturligtvis flyktingpolitik, där en restriktiv linje förespråkades.
Reaktionen från media och från de etablerade partierna blev
den förutsägbara: hela skalan av kända tillmälen vräktes
över Kommunens Väl.
Väljarna gick dock inte på detta.
I valet 1994 fick Kommunens Väl hela 8 mandat, av totalt 49. Blev därmed
det tredje i storlek, efter (s) och (m). Folkpartiet minskade från
5 till 2 mandat. Dess ledare Claes Westerlund, lämnade kort därefter
politiken.
NÄTVERK
Kenneth Sandberg insåg behovet av
att organisera ett motstånd mot den förda flyktingpolitiken i
Sverige som helhet. Ett möte sammankallades 1995, med likasinnade i
Skåneregionen.
- Vi bildade en arbetsgrupp och sedan
har det rullat på.
Det gjordes informationsutskick till dem
som tecknat sig för detta och det togs ut en avgift för att täcka
detta. "Nätverk Syd" hade bildats.
Informationen i utskicken spreds vidare
och man fick fler medlemmar, även utanför Skåne.
- Efter en tid knoppades motsvarande
föreningar av även i andra delar av Sverige, som gjorde sina egna
utskick. Vi fick Nätverk Syd, Nätverk Väst, Nätverk
Ost och Nätverk Inland.
I början av 1997 bildades en samordningsgrupp
för dessa nätverk och vid det omskrivna mötet i Solna den
27 april presenterades centralorganisationen "Folkviljan och massinvandringen"
- med Kenneth Sandberg som ordförande.
FOLKVILJAN
Vad vill "Folkviljan"?
Kenneth Sandberg hänvisar här
till Folkviljans flygblad, där bl a krävs:
•
flykting- och invandrarpolitik i enlighet med folkviljan
•
stopp för "flyktinginvandring" utan FN-konventionens asylskäl
•
tillfälliga uppehållstillstånd som huvudregel
•
effektiva återvandringsprogram, kopplade till utvecklingsbistånd
för hemländerna
•
utvisning av invandrare som begår brott
•
restriktivare bidragsregler och socialbidragsnormer
•
skärpta krav för svenskt medborgarskap
Kenneth betonar särskilt det betänkliga
i att genast ge PUT - permanenta uppehållstillstånd - som nu
sker:
- Här skiljer vi ut oss från
andra västländer. Permanenta uppehållstillstånd betyder
att vi påtar oss en försörjningsbörda för resten
av deras liv! De behövs ju inte på arbetsmarknaden.
- Men den där
punkten om socialbidrag, vad betyder den konkret? Ska nivåerna sänkas
generellt, även för svenskar, eller handlar det bara om nyanlända
invandrare?
- En kvalifikationstid för invandrare,
före fullt åtnjutande av sociala förmåner, är
högst rimligt.
- Folkviljan har också
gått ut med uppgifter om invandringens totala kostnader, ni har angivit
62 miljarder. Men ni har hittills varit dåliga på att förklara
vad som ligger i den siffran! Eller hur?
- Det är Åke Björk,
gymnasielärare och m-politiker i Norrköping, som gjort de beräkningarna.
Sannolikt är det för lågt tilltaget. Jag skulle bli förvånad,
om det inte finns kostnadsposter som han inte fått med. Tidigare har
nationalekonomen Ferdinand Banks angivit närmare 100 miljarder kronor.
- Men visst, du har rätt. Vi
bör redovisa Björks kalkyl.
- Till exempel på
Internet?
- Bland annat. Vi arbetar
på det.
- Ni gör anspråk
på att företräda folkets vilja i flyktingpolitiken. Ni är
här mer representativa än samtliga riksdagspartier sammantagna.
Är det så?
- Ja. Det har gjorts flera mätningar
och undersökningar, senast Anders Lange 1995, som visar att ca 70 procent
av svenska folket önskar en mer restriktiv politik.
- Den undersökningen visar samtidigt
att få svenskar är emot invandrare . Svenska folket förmår
hålla isär kritik mot en politik och fientlighet mot individer.
Det är bara journalisterna som inte tycks klara den distinktionen....
- Så anklagelserna
mot er för "rasism" med mera är ogrundade?
- Fullständigt! Självklart.
- Är det ändå
inte ett problem att en organisation som Folkviljan kan dra till sig individer
som ni helst vill slippa?
Kenneth hänvisar till Folkviljans stadgar.
Där talas om att en medlen inte får företräda en "nazistisk,
fascistisk, kommunistisk eller annan extrem ideologi." Och det läggs
det på individen själv att avgöra, huruvida han/hon är
en sådan "-ist".
- Kan man ha ett kriminellt
förflutet, och bli medlem i Folkviljan?
- Vi har hittills inte ställts
inför något sådant fall.
- Skulle Expo-journalisten
Hübinette, med sitt kriminella förflutna, kunna bli medlem om
han önskade?
- Förmodligen skulle det bli
fråga om en prövotid först.
- Om SSU-aren Paolo
Roberto ansökte om medlemsskap, vad skulle hända?
- Samma sak där, han skulle sannolikt
först hållas i karantän.
- Men är inte
Folkviljan partipolitiskt obunden?
- Jovisst. Men våra reservationer
mot Roberto gäller hans våldsbenägenhet.
Folkviljan är alltså öppen
för människor av olika politiska schatteringar. Där finns
det mesta - från f.d. vänsterpartister till moderater.
Kenneth har inga svårigheter att samarbeta
med moderater:
- Jag känner att det finns konservativa
värden, som också jag kan ansluta mig till.
-Det finns en gemensam
ådra, som förenar?
- Ja. Heder och ärlighet, ett
värnande om svenska intressen. Man ska vilja göra rätt för
sig, inte se samhället som en mjölkkossa.
- Det gäller också en uppskattning
av det som gjorts av generationer tillbaka, inte minst kulturellt.
- De som byggde landet
ska tillmätas betydelse?
- Precis!
Här kommer vi in på något
centralt, när det gäller Kenneths värderingar och rättsuppfattning:
DE BYGGDE LANDET
Kenneth's gamle far behövde en gång
färdtjänst, och övertalades av barnen att söka denna
hjälp. Det handlade inte om mycket pengar, men det blev nej.
- Han propsade inte, de gamla har
ju den mentaliteten. De vill inte ligga till last. Handläggarna på
det sociala förstår inte de äldre, de saknar inlevelseförmåga.
Samtidigt kan det, menar Kenneth, formligen
vräkas ut pengar på människor som inte bidragit till vår
välfärd, som just kommit till Sverige. Människor som ofta
har en rakt motsatt mentalitet än den hos svenska åldringar.
- Det låter
som att du ställer grupp mot grupp. Får man göra det?
- Resurserna är begränsade,
då måste man prioritera.
- Men då säger
Röda Korsets företrädare att det är flyktingarna som
ska prioriteras. Det är alltid de som har det värst. Är det
inte så?
- Både och! Globalt - ja. Men
det är ju inte dom som kommer hit. Det är därför fullt
rimligt att vi tar hand om våra egna i första hand.
- Det låter
som att du sitter fast i ett vi-och-dom-tänkande.
- Ja. Vi är en grupp människor
här och nu, som måste hjälpas åt. Vi har ett land
tillsammans. Det är inget konstigare än att det finns hushållsgemenskaper
och familjer.
Det som Kenneth var inne på, att det
sker ett slöseri med kommunala medel kan illustreras med ett konkret
exempel från Kävlinge, om flyktingsamordnaren som var så
populär bland sina "kunder".
POPULÄR HANDLÄGGARE
Det var en kvinna som suttit ett år
på Hinseberg, därför att hon förskingrat några
miljoner på Posten, där hon arbetat. Efter avtjänat straff
utbildade hon sig till socionom (studierna påbörjades kanske
under fängelsetiden) och hon fick praktik i Kävlinge kommun, som
flyktingassistent.
Det gick bra, det visade sig att hon "hade
god hand om flyktingar". Så hon fick fast tjänst. Och hon
avancerade till flyktingsamordnare och fick två medhjälpare under
sig.
Det började gå rykten om att
allt inte stod rätt till och till slut gjorde revisorerna en granskning
av hennes verksamhet.
- När dom öppnade hennes
skåp rasade det ut en drös av lösa papper och kvitton. Det
var kaos, det fanns ingensomhelst ordning på beslutsföring och
journaler. Hon hade försnillat cirka 4 miljoner kronor för kommunen!
Redan befintlig bidragslagstiftning är
generös, menar Kenneth, i vad en flykting har rätt till. Det finns
dessutom tolkningsmöjligheter som ger möjligheter att tänja
den. En generös handläggare kan ge väsentligt mer i bidrag
än han/hon måste, utan att bryta mot lagen. I det här fallet
var det fråga om 4 miljoner därutöver, i strid med lagen.
- Hon hade t ex beviljat 50.000 kronor
till en person för ett bilinköp.
Vid rättegången undrade man hur
detta kunde ha pågått så länge. De anvariga inom
kommunen förklarade detta med att kvinnan varit så populär,
flyktingarna hade stått i kö för att få komma till
henne.
Kenneth har för sin del inte varit
lika populär som handläggare. Vi ska snart komma till det.
FOLKVILJAN IGEN
Hur ska Folkviljan få genomslag för
sina krav? Målet är, säger Kenneth, att bli en massrörelse:
- Det finns all anledning för
människor att engagera sig. Ingen kommer ju undan konsekvenserna av
den förda politiken.
- Men finns det något
som tyder på att svensken har självbevarelsedrift?
- Där ligger ett problem. Freden
och välfärden tycks ha demobiliserat och passiviserat svenska
folket.
Uppenbart är att det gått trögare
än väntat, att värva nya medlemmar till Folkviljan. Många
svenskar är rädda, och de har knappast blivit mindre rädda
genom medias agerande gentemot Folkviljan.
Detta är ett kapitel för sig:
Massmedia bojkottade den presskonferens
som Folkviljan inbjöd till den 27 april. Ändå blev Folkviljan
inom loppet av några veckor därefter "ökänd".
Hur var detta möjligt?
En förklaring ligger i journalisten
Eva Hernbäck,, som visade sig ha varit närvarande. Hon producerade
en nidartikel på nyhetsplats i DN (se www.algonet.se/~milld: "Modern
journalistik"!). En annan förklaring ligger i två polare
till Eva - från Expo - som förgäves försökt tränga
sig in på Folkviljans möte.
På uppgifter från Expo och Eva
Hernbäck baserade övriga media sedan sina uppgifter. Ett drev
drogs igång, där företrädare för ett antal organsationer
spelade en aktiv roll. Det gällde framförallt Thomas Idergard
från MUF och en yngling från Röda Korsets ungdomsförbund.
Folkviljan stämplades som "rasistisk"
med mera. Vad grundades dessa anklagelser på? Det närmaste man
kom var Expo-uppgiften att på mötet siktats individer med förflutet
i BSS.
Drevet mynnade ut i krav på repressalier
mot individer som medverkat på mötet:
•
Sten Andersson borde lämna riksdagen och uteslutas ur moderaterna,
tyckte MUF.
•
Kajsa Ekholm-Friedman borde skiljas från sitt forskningsarbete, ansåg
rödakorsungdomar. Kurdo Baksi (flykting undan förföljelse
i Turkiet) tyckte att hon dessutom borde dras inför domstol.
•
Kenneth Sandberg borde få sparken som SIV-handläggare, menade
många. José Alberto Diaz (flykting undan förföljelse
i Chile) var i AB t.o.m. inne på att de flesta svenskar borde får
sparken (de som är "främlingsfientliga" och i sitt arbete
har med människor att göra (www.algonet.se/~milld, De god-kända:
"Tolerante Diaz"!)
De ståndpunkter och argument som Folkviljan
fört fram förbigicks med tystnad.
Ett inslag i denna mediakampanj är
av särskilt intresse - sändningen av TV-programmet "På
din sida" i mitten av maj. Där skrevs förmodligen mediahistoria,
genom journalisternas grova övertramp i behandlingen av Carl Johan
Lidefelt, inbjuden företrädare för Folkviljan (se "På vems sida?"!).
YRKESFÖRBUD?
Ordförande i en "rasistisk"
organisation och samtidigt handläggare på Invandrarverket - var
det lämpligt? Det var många som nu ville ha bort Kenneth Sandberg
från hans arbete:
•
Pierre Schori uttalade i riksdagen att "om en tjänsteman
vid invandrarverket har rasistiska åsikter bör han eller hon
överväga om det går att vara lojal mot arbetsgivaren."
"Likaså är det rimligt att invandrarverket tar ställning
till i vilken grad en sådan person tillåts ha kontakt med asylsökande."
•
Generaldirektören för invandrarverket, Lena Häll-Eriksson
uttalade sig i media att "det är klart olämpligt att människor
med Kenneth Sandbergs uppfattningar arbetar hos oss".
•
Kävlingepolitikern Claes Westerlund (som tappat 3 av 5 fp-mandat i
kommunfullmäktige) anklagade Kenneth för att vara olämplig
på sin tjänst. Till stöd för detta åberopade
han ett fall med en bosnisk kvinna som gråtit efter ett förhör
med Sandberg.
•
Kenneths "generösa" kollegor på Invandrarverkets mottagningsenhet
i Malmö ville också ha bort honom. De sammankallade ett möte
i frågan med regionchefen, ett möte där Kenneth inte fick
vara med.
Detta leder över till frågan
om hur man arbetar på Invandrarverket och vad som är en SIV-handläggares
uppgift.
IMPOPULÄR HANDLÄGGARE
På Invandrarverket i Malmö -
Region Syd - finns nu tre enheter:
- asylenheten
- mottagningsenheten
- integrationsenheten.
Det är asylenheten som handhar frågor
om uppehållstillstånd i Sverige.
Mottagningsenheten handhar sociala frågor
och bidrag. Kenneth Sandberg arbetar på mottagningsenheten, men har
ibland tjänstgjort även på asylenheten, som utredare.
I sitt arbete har Kenneth inte varit populär
hos alla. Många asylanter har märkt hur han varit mer restriktiv
än sina kollegor. Somliga har därigenom blivit missnöjda,
och klagat. Det har hänt att klagomålen vidarebefordrats av hans
kollegor och att han blivit inkallad till chefen.****
Detta väcker åtminstone två
frågor:
1. Vad är en handläggares uppdrag på Invandrarverket
- i vilken utsträckning har han/hon att
a) visa ansvar gentemot de skattebetalare som står för
både hans/hennes lön och alla de bidrag som betalas ut?
b) göra "kunderna" nöjda?
2. Vad är det för människor som Kenneth har till arbetskamrater?
Frågorna hör ihop. Formellt är
det inte mottagningsenheten som avgör vilka, och hur många, som
får stanna i Sverige, men i praktiken har den betydelse - genom de
signaler den sänt ut.
De som kommit hit har, säger Kenneth,
mötts av ett så generöst spenderande, att de knappt kunna
tro sina sinnen. De har kunnat ringa hem och berätta: "Det
är sant!" Och snart har fler packat sina väskor,
med destination Sverige.
Förklaringen till detta ligger i sammansättningen
av personalen - som inte är något olycksfall i arbetet. Den är
resultatet av en linje i rekryteringen:
- Det har varit en merit om vederbörande
tycker det är "intressant att arbeta med människor,
särskilt flyktingar". Ju flummigare, desto bättre!
Dessutom är en stor del av de anställda
på mottagningsenheten själva invandrare.
- Verket ville väl föregå
med gott exempel i att ge arbete åt invandrare.
Av svenskarna är många gifta,
sambo och/eller har barn med invandrare.
Allt detta påverkar, menar Kenneth,
synsätt och lojaliteter.
Det överdrivet generösa mottagandet
får inte bara den ovannämnda effekten av att ge signaler för
fler att söka sig till Sverige, den uppmuntrar också till kravfullhet.
Man lär sig att det lönar sig att vara missnöjd och ständigt
kräva mer.
Kenneth nämner
ett exempel från 1992, då det kom extremt många asylsökande
och mottagningsresurserna var överansträngda. Ett av de många
ställen som togs i anspråk för att göras till flyktingförläggning
var en attraktiv turistanläggning vid Byerum sandbad på norra
Öland. För asylsökande var den dock inte attraktiv, den låg
alltför långt från närmaste stad.
Så när en grupp asylsökande
i Malmö skulle att sändas dit blev det en två dagars sittstrejk.
De strejkande blidkades genom att en särskild "shopping"-busslinje
upprättades mellan förläggningen och Borgholm.
När Byerum-anläggningen senare
skulle återgå till att användas som turistanläggning
var den så nedsliten, att den först måste totalrenoveras.
Ett alls inte ovanligt fenomen. Och flatheten från de ansvariga kunde
i sådana sammanhang vara total.
Kenneth berättar om en jugoslavisk
familj som efter utflyttning lämnade efter sig ett rum där möbler
och det mesta var helt förstört, det handlade om systematisk vandalisering.
Kenneth försökte utverka att de skulle bli på något
sätt skadeståndskyldiga, men det hela rann ut i sanden. Ingen
chef ville ta i detta.
Man kan ju fråga sig, vad det är
för människor som beter sig på detta sätt, vad det
är för några som kommer hit. Kenneth menar att det handlar
om ett snett urval, inte något representativt urval av människor
från respektive land. Än mindre är det vanligen fråga
om några idealister och förkämpar för demokrati.
Kenneth menar att de ofta är personer
som är vana att ta för sig, mer inställda på att ta
än att ge.
VÄGAR
TILL PUT
Det är svårt att få asylinstitutionen
att fungera i praktiken som den är tänkt. Den är ju till
för förföljda och skyddsbehövande. Sedan möjligheterna
till arbetskraftsinvandring minskat, med införandet av den "reglerade
invandringen", försöker många istället utnyttja
asylinstitutionen för att baxa sig in i Sverige.
Här finns organisation - människosmugglingen
omsätter stora belopp. Och svenska skattebetalare är delvis med
och finansierar redan hitresan! Somliga reser på kredit och betalar
organisatörerna i efterhand, genom delar av de bidrag som de får
när de anlänt.
Organisatörerna förser sina kunder
med inte bara biljetter, passhandlingar och färdväg, de får
också en historia att dra vid asylförhör. Som handläggare
går man, berättar Kenneth, till en början på många
sådana uppdiktade historier. Men när men för 10:e eller
50:e gånger hör samma historia, då blir man misstrogen.
Plötsligt kan en ny typ av historia
bli väldigt vanlig. Då har det utgått nya direktiv. Organisatörerna
får naturligtvis veta vilka varianter som fungerar.
Allmänt gäller att förstöra
eller gömma undan sina passhandlingar. Detta för att kunna dölja
sin identitet och/eller sin färdväg. Därmed försvåras
återsändande till hemlandet, men också tillämpning
av första-asyllandsprincipen.
Ett annat påtryckningsinstrument kan
vara gråt. Även om tårar givetvis också kan vara
äkta, när man inte får vad man önskar.
Men en PUT-sökande behöver inte
ge upp efter ett avslag. Det finns en hel trafikkarusell av ytterligare
vägar att sedan pröva - till stor del möjliggjorda genom
de svenska mycket höga kraven på rättssäkerhet.
Kenneth anger några av dessa vägar:
1. Överklaga till UN (utlänningsnämnden).
2. Lägga
in en NUT (ny ansökan)
- Den går att lägga in i princip
hur många gånger som helst. De två fäderna i familjen
Sincari/Gümüscü lade in NUT 11 respektive 12 gånger!
Detta förlänger vistelsetiden
i Sverige och kan skapa skäl till PUT som från början inte
fanns: man börjar må dåligt eller barnen har hunnit rota
sig.
3. Gå under jorden, gömma sig
Som ovan.
4. Koppla in massmedia
Journalister har visat sig redo att ofta
utföra rena beställningjobb - presentera ensidigt vinklade framställningar,
helt enligt önskemål.
5. Gifta sig med en svensk
6. Få barn med en svensk, eller en invandrare med
PUT
7. Försvinna och dyka upp med ny identitet, börja
om
8. Skaffa sig asylskäl i efterhand, från Sverige.
Detta kan ske genom att man konverterar
från islam.
Kenneth känner till också en
annan variant:
- Det var en iranier som, efter avslag
från SIV, deltog i demonstrationer i Sverige. Han gick där under
en banderoll, riktad mot mullorna i Teheran. Detta filmades, förmodligen
av kamrater till honom, och videokasetten skickades till ambassaden. Utlänningsnämnden
blev sedan tvungen att låta honom få PUT och flyktingstatus!
UTAN GRÄNSKONTROLL
Svårigheterna för Sverige att
värja sig illustreras också av de bosnier som nu kommer från
Tyskland. Dessa skulle ha kunnat direktavvisas vid gränsen - om det
hade funnits en fungerande gränskontroll. Men så är alltså
inte fallet.
När de väl är här kommer
vi inte undan. Varje ärende måste prövas, och här går
Sverige efter andra kriterier än Tyskland:
- Tyskland skickar tillbaka bosnier,
även om de tills vidare tvingas bo några mil från den ort
där de tidigare haft sin bostad. Vi skickar tillbaka, bara om de kan
bo där de tidigare har bott.
Kenneth tycker att detta är inkonsekvent:
- Många norrlänningar har
ju tvingats flytta långa avstånd inom Sverige.
Den bristande gränskontrollen har samband
med Schengenavtalet, men också med besparingsambitioner. När
staten ska minska sina utgifter blir det nedskärningar hos bl a polis
och tull. Kenneth har invändningar:
- Det är ingen besparing! En
barnfamilj som illegalt passerar gränsen kan betyda en kostnad för
skattebetalarna på bortåt en miljon om året. En effektiv
gränskontroll skulle vara lönsam för samhället.
ÅTERVANDRING
Svensk flyktingpolitik är, anser Kenneth,
i grunden osolidarisk:
- Vi har dränerat andra länder
på ofta friska, unga och välutbildade människor. Deras arbetsinsatser
skulle ha behövts på hemmaplan.
För att nu i möjligaste mån
reparera den skada som vi bidragit till bör återvandringsprogram
skapas, helst kopplat till biståndsinsatser.
Som Kenneth ser saken kan det skapa komplikationer
att bosnier eller somalier skickas tillbaka med stora summor pengar:
- Först lämnade dessa människor
sina landsmän i sticket när de hade det svårt. Sedan kommer
de tillbaka välgödda, med renoverade tänder och pengastarka.
Det är klart att det är lika med motsättningar.
- Absurt nog har svensk asylpolitik
skapat ytterligare problem, nämligen konflikten mellan "kvarstannarna"
och "svikarna", som lockats till Sverige.
Samtidigt inser Kenneth att det är
nödvändigt med ett visst återvandringsbidrag. Hans förslag
är dock att detta individanknutna bidrag kompletteras med ett lika
stort bidrag till den kommun, dit individen kommer. Därigenom kan friktioner
motverkas.
ÅTER TILL FOLKVILJAN
Kenneth Sandberg ser allvarligt på
situationen i Sverige, han menar att mycket av våra ekonomiska och
sociala problem är kopplat till den förda flykting- och invandringspolitiken.
- Det handlar om att försöka
rädda den svenska modellen, med trygghet för alla medborgare.
- Får vi inte en ändring
av politiken på det här området, då tar det stopp
först när inga längre vill komma hit. Först när
det har blivit lika jävligt här som där, när också
Sverige förvandlats till ett samhälle av kaos, misär och
laglöshet.
Detta är bakgrunden till Kenneths engagemang
i organisationen "Folkviljan och massinvandringen".


|