Stamtavlor
Om man vill arbeta för att det på
varje nivå i samhället ska vara så att olika grupper finns
representerade i samma proportioner som i totalbefolkningen, då kan
det ju vara nödvändigt att först undersöka hur dessa
grupper nu fördelar sig.
Beträffande män och kvinnor låter
sig detta lätt undersökas - envar har ju en könsidentitet,
vederbörande är antingen man eller kvinna. Beträffande "svensk"
respektive "invandrare" blir det genast svårare.
Detta har ändå inte avskräckt
diskrimineringsombudsmannen Margareta Wadstein eller integrationsministern Ulrica
Messing. Det har nu börjat undersöka hur det förhåller
sig inom statsförvaltningen: vem är vad?
Detta har blivit i magstarkaste laget och
de två damerna får nu mothugg från även andra än
Blågula Frågor och Fri Information.
I Dagens Nyheter den 12/3 -00 polemiserar
Jan-Eric Furubo från RRV mot Wadstein. Han frågar
sig "på vilket sätt kartläggningarna kommer att
påverka klimatet på våra arbetsplatser." Det räcker här inte, menar han, med deklarationer om
sitt goda syfte.
"Men det kanske
allra viktigaste handlar just om den enskilde individens upplevelse - som
anställd eller arbetssökande - av att överhuvudtaget bli
tillfrågad om sin etniska bakgrund och hur man reagerar inför
den genomgång av personalakter och enkäter som DO råder
myndigheterna att genomföra.
Självklara frågor
som kan ställas är 'Hur påverkas synen på mig av att jag nu
fått uppge att jag är muslim, och att detta till och med är
en del av min myndighets officiella dokument?' eller
'Uppfattas det som
illojalt att jag inte vill förbättra min myndighets statistik
eftersom jag anser att min religion är min privatsak?' eller 'Var det så att jag fick den där
tjänsten därför att det såg bra ut i tabellerna - och
är det vad mina arbetskamrater tänker?'"
Furubo konstaterar att uppföljning
av personalens etniska sammansättning påverkar kommande rekryteringar:
"I själva verket
är en sådan påverkan själva syftet med kartläggningarna.
DO menar också att sökande till olika tjänster ska tillfrågas
om sin etniska bakgrund. Detta framgår då hon som ett mål
i sin mall för myndigheternas handlingsplaner skriver att andelen handläggare
med en annan etnisk bakgrund än nordisk ska fördubblas eller att
'handläggare
med utomeuropeisk bakgrund ska rekryteras'. Hur detta ska kunna ske utan att de sökande tillfrågas
om etnisk bakgrund ter sig svårförståeligt."
Furubo avslutar:
"Det handlar om
ett ifrågasättande av DO:s grundsyn: Om syftet med en åtgärd
är gott behöver man inte fundera över icke avsedda konsekvenser.
Tyvärr är ju tillvaron mer komplicerad än så. Mycket
av det som görs av hyggliga skäl och i syften som vi alla instämmer
i kan leda till helt andra effekter än de avsedda."
I Aftonbladet den 18/3 -00
har professor Bo Rothstein ett knivskarpt inlägg under
rubriken "MESSING GER MIG RYSNINGAR".
Det handlar som samma etniska
registrering, vilket Rothstein ser som något mer än "en
tillfällig förlöpning av några blåögda världsförbättrande
byråkrater och naiva politiker", nej det handlar om "en
central del av den svenska politiska kulturen".
Vad Rothestin syftar på
är det kollektivistiska perspektivet. Diskriminering av enskilda individer
kan man sällan göra något åt, men:
"I stället
har man i Sverige satsat på att med olika medel kollektivisera detta
problem genom att ge de grupper som individen anses tillhöra särskilda
förmåner.... De kvinnor som inom universitetsvärlden blivit
diskriminerade vid tjänstetillsättningar har nästan aldrig
kunnat få upprättelse i stället har man satsat på
att tillskapa särskilda tjänster och anslag som bara är öppna
för kvinnor.
Meningen nu är att
man skall åtgärda etnisk diskriminering på samma sätt..."
När det gäller
diskriminering är det alltid, menar Rothstein, enskilda individer som
kränkts och som lider, inte grupper eller kollektiv:
"Den invandrare
från Somalia som blivit diskriminerad skall emellertid i Sverige inte
som individ få upprättelse, utan i stället kompenseras genom
att en annan invandrare från Irak ges företräde till en
annan tjänst."
"... detta är
regeringens syn på problemet. Enskildas oförrätter kan avhjälpas
genom att särskilda förmåner ges till de grupper som dessa
anses tillhöra."
Rothstein pekar på
en paradox, till och med inskriven i grundlagen:
"Å ena sidan
framhålls att särbehandling på grund av kön, religion
etcetera icke är tillåten. På annan plats har man... skrivit
in att det visst går bra att diskriminera någon på grund
av dennes kön, såvida åtgärden ingår i en strävan
att åstadkomma mera jämställdhet.
Det vill säga, enskilda
får diskrimineras, bara syftet är 'gott'. Det moraliskt tveksamma
i denna slags politik har ofta framhållits: botemedlet mot diskriminering
måste vara att sätta in kraftiga åtgärder mot diskriminering,
inte att öka mängden diskriminering i samhället."
Rothstein avslutar:
"I ett alltmer individualiserat
samhälle, där vi alltmer själva väljer våra identiteter
och där nästan alla har flera olika religiösa, etniska och
språkliga identiteter, blir denna indelning av medborgarna i olika
kollektiv med av staten sanktionerade intressen alltmer konstlad. Men det
skall erkännas att den ger mig rysningar.
På den svenska
regeringens begäran stämplade de tyska myndigheterna ett J i min
fars pass 1938. Mina frågor till Ulrica Messing och till DO är
nu följande:
När vill ni att jag ska skicka in mitt pass?
Vad tänker ni stämpla i det?
Hur många offentligt anställda av min 'sort' anser ni vara lämpligt?"