1.
Bakgrund
Riksrevisionsverket
(RRV) presenterade i slutet av juni 1995 den s.k. "fuskutredningen"
(RRV 1995:32-33) som regeringen hade givit myndigheten i uppdrag att genomföra
1994-04-14. Rapporten kartlägger förekomsten av fusk med förmåner
och bidrag av social karaktär av personer med invandrarbakgrund. Totalt
bedöms att fusk och överutnyttjande kostar 5-7 miljarder årligen.
RRV gavs också 1994-12-12 i uppdrag att kartlägga omfattningen
av fusk med arbetslöshetsersättningen. Utredningarna hade initierats
av en skrivelse från utlänningssektionen, polismyndigheten i
Malmö 1994-03-07. Skrivelsen var ställd till Socialdepartementet
och handlade om det tilltagande fusk man upptäckt med socialförsäkringssystemen.
Ett stort antal arbetslösa invandrare hade tillskansat sig möjligheter
att på bekostnad av socialförsäkringar genomföra många
och långa nöjesresor till hemländerna. Tidigt 1993 hade
signaler nått socialdepartementet om fusket. Riksdagen biföll
10 november, 1993 socialförsäkringsutskottets förslag om
att regeringen skyndsamt skulle genomföra utredningen. Uppdragsbrevet
till RRV daterat 1994-04-14 hade undertecknats av dåvarande socialministern
och folkpartiledaren Bengt Westerberg. Han var sålunda väl medveten
att omfattande försäkringsbedrägerier pågick på
samma gång som hans parti drev en "generös" invandringspolitik
och gisslade svenska folket för deras oginhet och främlingsfientlighet.
2. Malmöpolisens
brev till regeringen
Låt
oss backa något i händelseförloppet och granska skrivelsen
som Polismyndigheten i Malmö ställde till socialdepartementet.
Thore Jeppson, utredare vid Utlänningssektionen, Polismyndigheten,
Malmö, har gjort omfattande utredningar av det missbruk som sker av
socialförsäkringssystemen. Jeppson sammanfattade sina synpunkter
i en skrivelse i april 1994 till Göran Rådö på Socialdepartementet:
"Jag
vill fästa departementets uppmärksamhet på det fusk som
innebär att ett stort antal socialbidragstagare och arbetslösa
får många och långa nöjesresor till utlandet bekostade
av socialförsäkringarna. Genom att de enskilda personerna underlåter
att meddela socialtjänsten om resorna, är det tyvärr mycket
vanligt att bidrag utbetalas för perioder som tillbringas utomlands.
Mycken
förslagenhet, initiativ rikedom och osanningar används för
att få det att verka som om vederbörande befinner sig i Sverige
hela tiden. Vänner eller släktingar brukar vara behjälpliga
för att genomföra bedrägeriet. Vanligen går resorna
till länder i Östeuropa, Afrika och Asien. Dessa länder har
lägre kostnadsnivåer än vad Sverige har. På så
vis räcker pengarna längre tid än i Sverige.
Att
denna form av fusk med bidrag är omfattande i Malmö, och sannolikt
även i andra större städer upptäcktes under en halvårsperiod
när myndigheten systematiskt undersökte bidragstagare som undersöktes
i olika utredningar. Ca: 80 % av bidragstagande invandrare hade stämplar
i passen och hade uppburit bidrag lagligt.
Vinsterna
för samhällsekonomin är uppenbara genom att dessa bedrägerier
avslöjas. Genom att de utvandrande personerna finns kvar som folkbokförda
i Sverige blir det fullt möjligt att på olika sätt exploatera
förmåner som egentligen enbart är avsedda för de som
bor i Sverige. I detta sammanhang kan vi helt bortse från EES-avtalet
eftersom de som fuskar alltid bor i länder utanför EES-kretsen.
Statens
Invandrarverk och Utlänningsnämnden är entydiga. PUT (Permanent
Uppehållstillstånd) skall återkallas om bosättningen
har upphört. Det kan vara svårt att upptäcka de som utvandrat
och som inte rapporterat detta till myndigheterna. Att PUT-innehavare är
obenägna att anmäla sig som utvandrade beror på att det
är ekonomiskt fördelaktigt att stå kvar som folkbokförd
även efter utvandringen.
Det
är tyvärr inte ovanligt att barnbidrag, bidragsförskott,
bostadsbidrag och kommunalt bostadstillägg sätts in på bankkonton
två år efter att utvandring skett. Så
länge som en person är folkbokförd i landet så är
denne också med i Försäkringskassan och samlar automatiskt
folkpensionspoäng.
Ett
av skälen för utvandrande, att göra tillfälliga besök
i Sverige, är att besöka släktingar och vänner samt
förlänga sitt PUT.
Ett
annat skäl är att nyttja tjänster inom sjukvården.
Specialistvård kan vara mycket billigare här än i det land
som man utvandrat till. Eftersom utvandrarna behåller sina patientbrickor
och låtsas vara folkbokförda här åtnjuter de samma
vård som övriga bosatta i Sverige. Exempelvis kommer utvandrade
iranska kvinnor till Sverige några månader före förlossningarna
för att föda i Sverige. Några månader efter förlossningarna
återvänder de till Iran. Motsvarande vård i Iran skulle
kosta så mycket att det är billigare att flyga till Sverige.
När vårdens personal och övriga resurser är hårt
ansträngda i budgetnedskärningstider ter det sig märligt
att personer som frivilligt flyttat från Sverige kan komma hit och
erhålla vård som de inte är berättigade till. Tyvärr
är det möjligt så länge som folkbokföringsregistreringen
består, samt vad gäller utländska medborgare, så länge
som PUT ej är återkallat.
Ett
stort antal av de personer som "invandrat" till Sverige under
de senaste 10-15 åren, och som vid tillfället var över 40
år, har ej alls kunnat etablera sig på arbetsmarknaden. Många
har förtidspensionerats. De har beviljats hel folkpension i form av
förtidspension, fullt pensionstillskott samt kommunalt bostadstillägg.
En hel del av dessa pensionärer har flyttat tillbaka till sina ursprungsländer,
exempelvis Ungern, Polen, Tjeckien och Chile. De har härigenom beviljats
full folkpension (ersattes senare med garantipension), pensionstillskott
samt med kommunalt bostadstillägg. En del av de här pensionärerna
har flyttat tillbaks till sina ursprungsländer. Om Försäkringskassan
får vetskap om att utvandring har skett så återkallas
pensionsbeslutet och utbetalningarna avbryts. De som utvandrat försöker
med olika manövrar få det att se ut som om de är bosatta
i Sverige.
Avslutningsvis
säger Malmö polisens skrivelse, dat 1994-03-07, att samhällsekonomin
skulle vinna betydande summor om de utländska medborgare som utvandrat
från Sverige får sin PUT återkallade".
3. Fuskutredningen
Malmöpolisens
skrivelse satte fart på Bengt Westerberg och den dåvarande borgliga
regeringen. I ett regeringsbeslut nr 24 daterat 1994-04-14 gavs Riksrevisionsverket
i uppdrag att kartlägga omfattningen av fusk med de sociala bidragssystemen.
I direktivet till RRV sägs att: "utredningen
bör i första hand inriktas på kartläggning så
att den omfattar frekventa och beloppsmässigt väsentliga socialförsäkringsförmåner".
Av regeringens uppdrag framgår det klart att RRV skall utreda om det
finns skillnader mellan svenska och utländska medborgares fusk. "Allt
fler har blivit berättigade och systemets totala utgifter utvecklats
på ett icke förutsebart sätt och oacceptabelt sätt."
I slutet av
juni 1995 presenterades stencilutgåvan av den s.k. "fuskutredningen".
Senare under 1995 och under 1996 utkom särskilda utgåvor av utredningen
som behandlar var sitt "fuskområde". Dessa innehåller
förslag till åtgärder för att stävja fusket. Den
utredningsmodell som utvecklats vid polismyndigheten i Malmö var tänkt
att ligga till grund när systemet införs vid ett 10-tal kommuner
med högt invandrarinslag. I vanlig ordning dolde massmedia sambanden
och framställde utredningen som om svenska folket i allmänhet
fuskar med bidrag.
De bidragsområden
som i första hand RRV studerat är: förtidspension, A-kassa,
KAS, bidragsförskott, underhållsbidrag, bostadsbidrag, sjukpenning
och tillfällig föräldrapenning. Därutöver har förekomsten
av dubbla ersättningar från olika bidragssystem, fusk bland läkare,
kontrollsystem i såväl Sverige som i andra länder, studerats.
Med fusk menas i utredningen den eller de som gör anspråk på
ett bidrag och lämnar felaktiga uppgifter för att få bidraget.
Med överutnyttjande menas utnyttjande av bidrag eller förmån
på ett sätt som inte avsetts. De grupper som analyserats är
uppdelade på:
Svenska medborgare uppdelade på: i Sverige födda och utomlands
födda
Utländska medborgare uppdelade på: Latinamerika, Afrika, Iran,
Irak, Turkiet, och Libanon, f.d. Jugoslavien och Grekland, övriga välden.
Under 1994
tillsattes ett projekt benämnt SANNA inom försäkringskassans
centralkontor i Stockholm med uppgift att analysera fuskets utbredning och
ge förslag till motåtgärder. Vid ett av försäkringskassans
kontor i Bandhagen har projektet granskat samtliga försäkrade
som är födda vissa år. Ett särskilt kontrollprojekt
bedrivs även vid lokalkontoret i Södertälje. Åtskilliga
försäkringsbedrägerier har uppdagats.
4. Sociala
systemen - bakgrund
De sociala
välfärdssystemen byggts upp under flera decennier. Sveriges hushåll
är mottagare av bidrag och försäkringsersättningar motsvarande
c:a 350 miljarder per år. Detta motsvarar ca 30 % av hushållens
disponibla inkomster. De direkta bidrag som utbetalas till barnfamiljer
utgör en mindre del c:a 50 miljarder kr. Därtill kommer arbetsmarknadsersättningar
på c:a 43 miljarder. Till skillnad från försäkringsersättningar,
som i stort sätt bara betalas ut i de fall förvärvsinkomsterna
uteblivit eller satts ned, utgår de behovsprövade bidragen till
familjer med låg försörjningsgrad.
Administrationen
av de sociala systemen har i hög grad automatiserats och bygger på
avancerat datorstöd. Affärsvärldens kommersiella termer "kund
och leverantör" har vunnit acceptans och Försäkringskassan
har tagit till sig honnörsorden "nöjda kunder", "kunden
i centrum", och "den försäkrades ombud", vilka
spridits till lokalkontoren.
De signaler
och trender som funnits ute i samhället, till för bara något
år sedan, har bl a varit mindre kontroll. Kunderna har uppmanats att
skaffa bankkonton och bidragen skyfflas snabbt i väg med hjälp
av modern datorteknik, såväl inom som utom landet, utan att kassan
har en aning om var pengarna hamnar. Man har skapat system som effektivt
utbetalar pengar på samma gång som fuskaren skyddas från
upptäckt med hänvisning till den personliga integriteten. Möjligheterna
till automatisk kontroll är mycket dåliga. Man har till
och med avsiktligt konstruerat datorsystemen så att samkörning
mellan olika system försvåras. Lagar och centralt uppbyggda
datorsystem har medfört att Försäkringskassan har blivit
fångar i systemet.
Därtill
kommer att polis och åklagare under senare år är mindre
benägna än tidigare att prioritera försäkringskassebedrägerier.
Motiveringarna är att det i de enskilda fallen vanligtvis rör
sig om små belopp i förhållande till andra bedrägerier.
Påföljden med att fuska innebär återbetalning
av ett räntefritt lån till Försäkringskassan.
Ränta påförs ju inte förrän den tidpunkt då
kravet framställs. I de flesta fall är osäkert om det finns
något att återkräva.
Det är
inte konstigt att det spridit sig en uppgivenhet hos personalen när
möjligheten att spåra och beivra fusk inte prioriteras. Tidigare
har det överskuggande målet varit kampen mot ohälsan men
under senare år har en förskjutning skett mot snabbare beslut.
Kassans personal säger att den enda riktigt klara signal man
uppfattar i dag på lokalkontoren är att begreppet "goda
resultat" är liktydigt med korta handläggningstider.
Kommunernas socialsekreterare har nåtts av motsvarande signaler. Samtidigt
som personalstyrkan skärs ner skall fler "kunder" klaras
av.
Följden
blir att man många gånger tvingas betala till en högljudd
och pockande kundkrets utan att hinna följa upp fallen. För att
skydda personalen mot hotfulla kravställare har vissa kassor tvingats
bygga skyddsanordningar i krossäkert glas. Sverige har sålunda
skapat fiskala system för kontroll och insamling av skatt för
att finansiera sociala system som inbjuder till fusk, som nyttjas till bristningsgränsen
av främlingar från hela världen. De sociala systemen saknar
nästan helt kontrollmöjligheter med hänvisning till den personliga
integriteten. Var finns logiken?
5. Förtidspensioner
Under senaste
decenniet har vi haft en stark ökning av antalet förtidspensionärer,
antalet utbetalda pensioner har under perioden ökat med c:a 85 000.
1993 fanns 414 000 förtidspensionärer i landet och 1994 var de
422 000. Under 1995 räknas med c:a 450 000. Det årliga tillskottet
är mellan 40-50.000 arbetstagare. Ser man till utvecklingen för
åren 1990-1993 har den varit kraftig i Sverige, till skillnad från
de nordiska grannländerna som haft stabila förhållanden.
Till förtidspensionärerna utbetalades 1993 c:a 37 miljarder kronor.
Därav utbetalades i huvudförmånen förtidspension/sjukbidrag
11 345 miljarder, och i tilläggspension 20 665 miljarder, i pensionstillskott
2 745 miljarder, kommunalt bostadstillägg 2 027 miljarder, barntillägg
66 miljoner och slutligen handikappersättning 485 miljoner. Av de drygt
414 000 förtidspensionärerna år 1993 var 250 000 pensionärer
på heltid. Av svenskar födda i Sverige var andelen förtidspensionärer
6 % och av utomlands födda svenskar 15 %. Andelen var lägre eller
lika som för svenskar födda i Sverige bland utländska medborgare
bosatta i Sverige. För greker och jugoslaver var andelen förtidspensionärer
20 %.
RRV uppskattar
beloppet för fuskande förtidspensionärer till mellan 600
miljoner och 2 miljarder kronor. Årligen flyttar c:a 11 000 nya förtidspensionärer
till sina hemländer. Det totala antalet utflyttade förtidspensionärer
beräknar man till c:a 35 000. Det betyder att i stort sett hälften
av alla förtidspensionärer med invandrarbakgrund lämnat landet.
Antag att två tredjedelar av dem är heltidspensionärer som
erhåller 5 000 kronor per månad och resten är deltidspensionärer
som erhåller 2 500 kronor per månad, vilket är mycket lågt
räknat. Utöver fusket försvinner minst 1,8 miljarder till
hemflyttade förtidspensionärer! Hur många som simulerat
sig till förtidspension, ja det finns det ingen som vet!
Tabell 1:
Förtidspensionärer 1992
A-kassa Svenska
medborgare Svenska, födda utomlands Utländska medborgare
Tot.population 4 771 135 st 319 600 st 361 455 st
Andel bidrag 10 % 12 % 11 %
Antal 477 113 st 38 352 st 39 760 st
Tot belopp 20,5 miljarder 1,89 miljarder 1,88 miljarder
Tabell 2 visar
A-kasseutnyttjande 1992. Tabellen skall läsas på följande
sätt. Första raden visar totalpopulationen mellan 16 och 64 år.
Raden efter visar andel i populationen med förtidspension. Rad tre
visar antal A-kasseberättigande. Sista raden visar belopp i miljarder
kronor för respektive kategori.
7. Vitt
och svart arbete
Omfattning
av "vitt" arbete dvs. helt öppna arbetsinkomster på
samma gång som A-kassa utgår är svår att uppskatta
beroende på att någon sådan undersökning inte gjorts
tidigare. Vid jämförelser med andra länder antar man att
det felaktigt utbetalda beloppet är 1 % vilket skulle innebära
c:a 430 miljoner av de totalt 43 miljarder som betalas ut. Under hela år
1994 fick 857.000 medlemmar vid något tillfälle ersättning
från A-kassa. Endast 2 fall av svartjobb rapporterades under perioden!
Omfattning
av "svart" arbete d.v.s. dolda arbetsinkomster på samma
gång som A-kassa utgår, är betydligt svårare att
mäta och komma åt. Här finns två vägar att välja,
att följa den som arbetar eller granska dennes arbetsgivare. Det förstnämnda
har visat sig svårt och ineffektivt i samtliga länder som försökt.
Den senare metoden är att koncentrera på branscher och arbetsplatser
där problem kan tänkas föreligga. Det förutsätter
razzior och identitetskontroll. Vid arbetsplatskontroller är det vanligt
att påträffade misstänkta uppger att de är verksamma
utan betalning. Det är ju i och för sig inte brottligt att
arbeta utan lön men det är dock anmärkningsvärt att
förekomsten av ideellt arbete utan lön inom restaurangbranschen
är så omfattande.
Sanering av
svartjobb inom vissa branscher med högt invandrarinslag såsom
taxi, städning, och restaurang, har inletts. Det nya taxiförarbeviset
är ett exempel på detta. RRV beräknas att skatteundandragande
för svarta löner uppgår till 7,5 miljarder och för
företagare 37,5 miljarder som helhet i "branschen". Erfarenheter
från andra länder visar att när väl svartjobben väl
bitit sig fast i samhället så sitter dom också kvar. Ofta
kombinerade med kriminalitet. Uppemot 10.000 personer uppehåller sig
illegalt i Sverige. Det är rimligt att anta att en del försörjer
sig med svart arbete, resten på annat oärligt sätt.
8. Bidragsförskott
och bostadsbidrag
Bidragsförskott
och bostadsbidrag uppgick tillsammans till c:a 10 miljarder kronor för
1994/95. Dessa statliga transfereringar svarar för 25 % av det statliga
stödet till barnfamiljer. Bidragen utgår till hushåll som
uppbär båda förmånerna och i stor omfattning kännetecknas
av fusk och överutnyttjande. Därför behandlas dessa gemensamt.
Upphovet till fusk inom systemet är att det i stor utsträckning
visat sig bero på parternas (vårdnadshavare och underhållsskyldig)
lämnade uppgifter. Kassan har ofta kunnat konstatera att det förekommer
många fall av skenbara separationer. Parterna uppger till kassan att
de separerat och flyttat från varandra. Den underhållsskyldige
som sägs ha flyttat, bor ändå kvar med den som uppges vara
vårdnadshavare.
Skenbara separationer
visar sig nämligen lönsamma för samtliga familjer med två
vuxna där endast den ena föräldern har inkomst och där
den andre inte har rätt till bidrag eller försäkringsersättningar.
Om en familj med två vuxna, som har mellan 5-7 barn, och en av föräldrarna
har inkomst på 18.000:-, och den med inkomsten blir vårdnadshavare
blir vinsten 8.000-10.000 per månad. Ju högre inkomst och ju
fler barn de har, desto mer lönar sig en skenbar separation. Sammanlagt
var antalet giftermål 34.812 och skilsmässor 22.571 för
1992. Vid skilsmässorna var 48.485 barn involverade. Endast 23 % av
de underhållsskyldiga betalar för sig som de ska! Hur många
skenbara skilsmässor som begicks och hur mycket bidragsförskott
som utbetalas, ja det finns ingen som vet. Bara att antalet och beloppen
är höga.
Exempel
1: I ett litet samhälle i Y-län bodde tre familjer.
Familjerna har tre barn vardera och har nära släktskaps- och vänskapsförhållanden.
Officiellt har samtliga män skilt sig från sina hustrur. Man
1 gifter sig därefter med kvinna 2. Kvinna 1 gifter sig med man 3,
osv. Familjerna hade också ansökt, och fått beviljat, bidragsförskott
för de nio barnen. Ingen av de underhållsskyldiga har någon
möjlighet att betala underhållsbidrag. Resultatet blev att staten
tvingades betala 56.304 kronor i månad till familjerna. sammanlagt
ökar statens kostnader i detta 168.912 kr per år. Två av
familjerna har dock under perioden återvänt till sitt gamla hemland.
Försäkringskassan utreder f n detta fall. Detta exempel 1 är
från RRV stencilutgåva. Samma exempel finns med i detaljutgåvan
från 1995 dock med den sista raden censurerad!
Exempel
2: I Malmö företags under nov och dec 1994 en totalundersökning
av de underhållskyldiga som bodde på c/o-adresser i ett förortsområde
utanför Malmö. Sammanlagt rörde det sig om 170 personer.
Handläggningen visade sig vara tidskrävande men när 120 ärenden
var behandlade hade 15 stycken resulterat i indragna bidragsförskott.
Sammanlagt rörde det sig om 29 barn. Dessa ärenden motsvarar årliga
utbetalningar på c:a en halv miljon kronor. Ett par av ärendena
har polisanmälts.
9. Sjukpenning,
lön och tillfällig föräldrapenning
Sjukpenningen
är den dominerande delen av sjukförsäkringen. Den betalas
ut vid sjukdom vid nedsättning av arbetsförmågan med minst
en fjärdedel. Reglerna för sjukpenning har ändrats vid flera
tillfällen de senaste åren. Bl a 1992-01-01 då ansvaret
för de första 14 dagarnas sjukskrivning överfördes från
kassan till arbetsgivarna och 1993-04-01 då en karensdag infördes.
De vanligaste typerna av fusk med sjukpenningen är att sjukskriva sig
hos ordinarie arbetsgivare och arbeta "svart" hos en annan arbetsgivare.
Att uppbära sjukpenning samtidigt med andra förmåner, exempelvis
studiebidrag, tillfällig föräldrapenning och A-kassa är
också vanligt.
Att vara sjukskriven
utan att vara arbetsoförmögen är enklast de första sju
dagarna, därefter krävs läkarintyg. Sjukdomsbeteendet har
ändrats efter regelförändringarna. Det finns inga undersökningar
gjorda om fusk med sjukförsäkringen efter förändringarna.
10. Invandrare
med falska uppgifter
Sedan 1980
har Sverige tagit emot bortemot 700.000 invandrare inklusive "flyktingar"
med anhöriginvandring. Ett mycket vanligt förekommande fusk gäller
vilseledande uppgifter om flyktingstatusen som sådan. Ett omfattande
fusk av närliggande slag kan konstateras när det gäller falska
identiteter och släktskapsrelationer. Enligt gällande lagstiftning
(SFS 1990:1526) får inte blodprov tas för fastställande
av föräldraskap vare sig på mödernet eller fädernet
såvida inte modern själv pekar ut en man som fader eller själv
ger sitt samtycke för egen del. Dessa rättigheter missbrukas och
sätts ur spel när invandrare med ett stort antal barn avsiktligt
lämnar falska uppgifter vid invandring, eller en tid därefter,
enbart för att få största möjliga ekonomiska bidrag,
exempelvis bidragsförskott.
Det förekommer
också att kvinnor uppger sig vara biologisk mor till ett stort antal
barn som rimligtvis inte kan vara egna. Motivet är att få in
barnen i Sverige. Här rör det sig om skilda synsätt i olika
kulturer beträffande vilket ansvar en vuxen skall ha för egna
och andras barn. En del invandrare från vissa Afrikanska länder
anser sig utifrån sin kultur ha ansvar för släkt och vänners
barn som inte överensstämmer med den svenska lagstiftningens syn
på föräldraansvar (Sk kulturberikning red anm.). Involverade
svenska myndigheter känner sig helt maktlösa i dessa situationer
och anser sig tvingade att acceptera berättelserna som lämnas.
Det kan gälla fall med enda upp till 10 barn och vuxna i familjen saknar
försörjningsförmåga. I ett sådana fall handlar
det om ca 30.000 kr per månad i direkta bidrag och i många fall
lika mycket till i kostnader som faller inom andra områden. Avsaknaden
av kontrollmöjligheter lämnar tyvärr fältet fritt för
en ökning av denna form av fusk.
Exempel
1: En x-nsk familj kommer till Sverige och försäkringskassan
i Malmö. Kvinnan uppger att hennes make inte är far till barnen
utan det är andra män. Hon ansöker därför om bidragsförskott.
Kassan misstänker dock att det är maken som är far till barnen
men eftersom kvinnan förnekar detta, tvingas kassan acceptera berättelsen
och betala bidragsförskott på ca 3.500 kr per månad. Enligt
x-nsk kultur vore det ytterligt ovanligt att en kvinna skulle kunna ha tre
barn med andra män än maken och ändå vara gift med
densamme.
Exempel
2: En x-nsk kvinna uppger vid invandringen att två medföljande
yngre kvinnor är hennes barn. Hennes mödraskap fastställs,
bidragsförskott och bostadsbidrag utgår. Efter en tid uppger
kvinnan att "barnen" egentligen är hennes systrar och att
hon vill få det rätta förhållandet registrerat men
att hon ändå skall kvarstå som vårdnadshavare och
få behålla sina bidrag. Kassan drar in bidragsförskottet
och omprövar bostadsbidraget men ärendet överklagas av kvinnan
till länsrätten. Efter yttrande från SIV fastställs
att det rör sig om syskonrelation men att kvinnan ändå fastställs
som vårdnadshavare och att bidrag skall utgå.
Exempel
3: Två bröder har sökt tillstånd för
försäljning av färdigpackade livsmedel. Ingen av bröderna
har något inregistrerat företag som kan knytas till tillståndet
som gäller under tre år. Uppgiven adress är samma adress
som den ena brodern och hans fd hustru. Trots detta har bostadsbidrag utbetalats
för ensamstående med två barn samt bidragsförskott
för dessa. Men bidraget har dock en annan adress. Denna adress är
en c/o adress hem till en svåger till brodern. Svågern har ett
bostadsbidrag beviljat som ensamstående och studerande. Denna broder
går för närvarande helt sjukskriven. Sjukersättningen
från kassan går på avi hem till fd hustrun. När c/o
adressen kontrolleras får man besked om att värden inte känner
till någon annan boende i denna lägenhet än innehavaren.
Värden anser dessutom att bostaden är väl liten för
att fler skall kunna bo där.
Den andra
brodern är inte sjukskriven men har uppburit särskilt vuxenstudiestöd
samt barntillägg för ensamstående under samma tid som hans
fd hustru även uppburit denna typ av bidrag med barntillägg via
CSN. Denna broder är även han skild och skriven på en c/o
adress. Vid uppföljning råder samma mönster som för
broder nummer ett. Denne broders fd hustru har också bidragsförskott
för barn samt ett bostadsbidrag som ensamstående. När kassan
i sin tur följer upp denna person som inte säger sig ha någon
inneboende sväller det ut i ännu fler inblandade. Man kan fråga
sig vem som bor ihop med vem och vilka bidrag som skall utges eller ej.
11. Tafatta
kontroller
Fuskutredningen
föreslår ett antal kontroller för att stävja fusket.
Försök därtill har börjat införas. För att
komma tillrätta med dubbla bosättningar föreslås att
alla lägenheter i landet skall numreras och komplettera befintliga
datorregister. Försök med detta har inletts i Högalids församling
i Stockholm, samt i Sandviken. Detta rapporterade Svenska Dagbladet sommaren
1996 på fem rader på insidan, utan att ange orsaken varför
varje fastighetsägare skulle tvingas numrera lägenheterna. Hur
många decennier skulle det att numrera alla lägenheter i Sverige?
I ett försök
att komma åt de avdöda och utvandrade pensionärerna föreslås
att kontroll görs varje år av att de "lever". Personligen
är det tänkt att den misstänkte döde årligen,
i stället för som tidigare var 10:e år, på uppmaning
av Försäkringskassan i Sverige, via upp sig på svensk ambassad!
12.
SAMMANFATTNING
Låt
oss sammanfatta och rekapitulera. Invandringspolitiken har skapat en nationell
och ekonomisk kris som lett till förödande konsekvenser för
Sverige. Den stora ekonomiska invandring den moraliska eliten drivit igenom
mot det svenska folkets vilja dränerar våra sociala välfärdssystem
som har kommit att nyttjats på ett okontrollerbart sätt dels
med fusk, dels på "legalt" sätt. De uppemot 700 000
som kommit under 1980-talet har dålig förankring på svensk
arbetsmarknad och sämre kommer den att bli. Överhuvud taget är
främlingarnas intresse för yrkesarbete mycket litet. Sverige är
det enda land som medger att anhöriga flyttar hit i samband med den
asylsökande når målet; PUT. För år 2000 beviljades
c:a 10 000 asylsökande PUT på samma gång som c:a 22 000
anhöriga också beviljades uppehållstillstånd. Av
siffrorna kan man sluta sig till att det är "anhöriga"
som skall "skyddas" snarare än asylsökande. För
år 2001 ser det ut att bli en nya "all time high" siffror.
Totalt bedömer
RRV i utredningar att fusk och överutnyttjande uppgår till 5-7
miljarder årligen. Därav: personer som har arbetslöshetsersättning
mot gällande regler 800 miljoner. Svart arbete 1,5-3,3 miljarder. Överutnyttjande
och systembrister uppgår till 2,8 miljarder varav utflyttade invandrare
400 miljoner. Men RRV´s utredning bedömer inte hur stora belopp
invandrarna nyttjar helt "legalt" enligt sociala regelverken.
Då talar vi i stället om belopp i storleksordningen 100 miljarder
årligen.
Tågordningen
är sålunda följande.
a) Först anländer "flyktingar" till Sverige
och säger sig vara förföljda.
b)
Därefter erhåller "flyktingarna" PUT (Permanent
Uppehållstillstånd) och alla sociala förmåner.
c) Slutligen utvandrar "flyktingarna"
till sina hemländer eller far på "semester" med alla
ekonomiska förmåner förmedlat elektroniskt till vistelseorten
via svenska banker!
Målet
är förtidspension eller garantipension (tidigare folkpension med
pensionstillägg) och därefter återresande till hemlandet
med bibehållande av alla förmåner!
Handläggarna
på Invandrarverket tvingas acceptera många falska berättelser
om orsaken till asylsökande. Genom att ljuga om familjesambanden tar
man hit många av sina landsmän som det är möjligt.
Målet för de asylsökande är att pressa fram maximala
bidrag ofta med konstruerade och komplicerade familjesammansättningar.
Att i efterhand kontrollera familjestatus med avseende på bidragsfusket,
är ett hopplöst arbete för handläggarna.
Så här
rullar det stora asylbedrägeriet på - år efter år.
En degenerering av samhällets alla funktioner som en följd därav.
Främst drabbas skola, sjukvård och åldringsvård.
Svenska pensionärer pungslås och får betala för de
oönskade främlingarnas invasion. Den generation som byggde upp
Sverige drabbas hårt. Naturligtvis finns det konsekvens i galenskapen.
Helt cyniskt
räknar makthavarna med att svenska pensionärer inte mäktar
protestera mot neddragningarna. Ty de har ju inte som vana att uttrycka
sitt missnöje med oroligheter på stan vilket däremot de
oönskade främlingarna tagit som sed om de anser sig missgynnade.
Med sin prioritering visar makthavarna att svenska pensionärer inte
är önskvärda i den "multikulturella drömmen".
Etablissemanget har bestämt sig för att lyckliggöra svenska
folket med "mångkulturella samhället" om man så
skall leda dem dit försedda med handklovar och ögonbindel!
(Källor:
Statistiska Centralbyrån - SCB, Brister i folkbokföringen Dnr
2574/94 samt "Fuskutredningen, Riksrevisionsverket RRV 1995:32, 33
och 34 samt RRV 1996:3. Malmöpolisens, utlänningsrotelns brev
till Socialdepartementet 1994-03-07)