Publicerat i Stockholms-Tidningen
(s) våren 1994:
Vem behöver
stanna?
Jan Millds artikel bidrar inte i sak till
att skapa klarhet i flyktingdebatten. Men den kan vara en bra avstamp för
att reda ut några grundläggande begrepp. Det är viktigt
att göra, eftersom den svepande oklarhet som präglar Millds artikel
återger den grundvegation i vilken mycken elände slår rot.
Vem behöver stanna i Sverige?
Människor som till följd av sin
politiska övertygelse, sin religiösa tro eller sin etniska tillhörighet
hyser välgrundad fruktan för förföljelse har rätt
till en fristad - asyl i Sverige.
Milld konstaterar att det finns någon
miljard människor som behöver stanna i Sverige. Det kan hända
att de vill komma bort från sitt elände - att de har ett personligt
upplevt behov - men enligt vår lagstiftning behöver de inte stanna.
Milld har förstått att lagstiftningen
tar fasta på att att det är de människor som har starka
skyddsbehov som har rätt till asyl. Sedan gör han en dubbel saltomortal
i ordets rätta bemärkelse - dödshopp - när han säger
att praxis inte fungerar så som regelverket anger och att vi därför
måste avskaffa regelverket. Han redovisar siffror som anger på
vilka grunder asylsökande fått uppehållstillstånd
i Sverige.
Milld har rätt när han säger
att många som beviljas uppehållstillstånd inte uppfyller
utlänningslagens kriterier för asyl. Av detta kan man inte göra
som Milld gör, säga att vi ska avskaffa vår flyktinglagstiftning.
Tänk om vi skulle göra motsvarande på andra samhällsområden?
Skolan fungerar inte som den borde - skall vi därför avskaffa
de regler som skall styra skolan?
Bristerna i asylmottagningen är idag
mycket stora. Det beror inte på lagstiftningen utan på att den
inte tillämpas som den borde.
Den borgerliga regeringen har visat beslutsovilja i flyktingpolitiken. Kosovoärendena
lades på hyllan under lång tid och ledde till en orimlig situation
för de asylsökande och till onödiga kostnader.
När den berättigade kritiken nu
kommer skyller man på invandrarverk och utlänningsnämnd.
Det är fegt och det leder obevekligen till att människor drar
sådana slutsatser som Milld drar - det är fel på flyktinglagstiftningen.
Organisationen kring flyktingmottagningen fungerar inte som den ska. Handläggningstiden
är allt för lång. Det är en viktig uppgift för
en ny regering att finna en mer flexibel och bättre fungerande organisation.
Resultatet blir att det inte alltid är skyddsbehovet som ställs
i centrum för bedömningen om någon skall få stanna
eller ej. Det blir istället en bedömning om det från humanitära
synpunkter är rimligt att utvisa någon som varit i Sverige en
viss tid.
Den nuvarande regeringen har inte gjort
mycket för att förbättra den internationella samordsningen
- .vare sig för att förebygga katastrofer eller för att samordna
den internationella hjälpen. Detta har undergrävt människors
förtroende för att Sverige tar sig ansvar i ett helhetsperspektiv.
Min slutsats av detta är entydig. Vi
behöver en bättre fungerande organisation för flyktingmottagning,
vi behöver en regering som är beredd att fatta beslut, vi behöver
en regering som är beredd att tillsammans med likatänkande utanför
våra gränser arbeta för att förebygga och förhindra
konflikter, vi behöver en regering som förmår ta initiativ
till en fungerande internationell samordning av flyktingpolitiken.
Inget av detta har vi nu. Bristande organisation
och en urspårad praxis leder till att människornas förtroende
för vår flyktingpolitik undergrävs. Det och inget annat
visar Jan Millds artikel. På sitt eget sätt har han gjort några
riktiga iakttagelser om hur verkligheten ter sig - men han har dragit felaktiga
slutsatser. Vi kan försvara en human flyktingpolitik, men för
det behöver vi en handlingsduglig regering.
Margareta Grape