Tid att tänka nytt

Först WTC-dådet, sedan det danska folketingsvalet, därefter Fadimemordet i Sverige. Inom loppet av ett halvår har dessa och andra händelser förändrat debattklimatet om invandringen. En ny medvetenhet märks i massmedia. Allt var inte så svart-vitt och så okomplicerat. Det finns frågor att ställa.

Även personer som själva gått i bräschen för det mångkulturella projektet framför nu kritik och reservationer. Således skriver Lena Askling i Aftonbladet att vi måste "föra en ärlig dialog och våga problematisera olikheterna, de svårigheter invandring och integration faktiskt innebär."

Detta är sannerligen nya tongångar. Gudrun Schyman varnade så sent som hösten 1999 för att se problem med invandringen: "Den problemfixeringen skapar ... en legitimitet för människor att se invandrare som just problem och icke önskvärda. Det skapar en grogrund för rasism..."

Detta synsätt har utgjort en grundbult i det politiskt korrekta tänkandet: verkligheten får inte betraktas utan skygglappar. Det är något som vi inom föreningen Blågula Frågor flera gånger kunnat notera under vår snart tioåriga verksamhet.

När tidskriften Expo stämplade vår organisation som "obehaglig" berodde det just på att vi pekat på negativa följder av den förda invandringspolitiken.

När tidningen Journalisten vägrade ta in en annons för vår bok "Försvara Demokratin!" motiverades det av redaktören med att vi "ser öppna gränser och en generös flyktingpolitik som roten till många av Sveriges problem".

När vi överösts med alla dessa tillmälen har det främst berott på att vi presenterat icke önskvärda fakta.

Det vore ju inte för tidigt att få en normal demokratisk debatt om invandringen i Sverige. Det vore rimligt att denna fråga behandlas som andra politiska frågor. Några frågor inställer sig ändå vid läsning av Lena Asklings rader:

Ska det betyda att vi som redan för tio år sedan såg vad Askling ser idag, och försökt säga ifrån, nu får upprättelse? Ska stämplandet av oss som "främlingsfientliga", "rasister" och allmänt ondskefulla hävas?

Kommer tidskriften
Expo att detroniseras från sin roll som objektiv granskare och opartisk expert? Kommer de makthavare som bär ansvaret för den uppkomna situationen att tona ned sina egna anspråk på moraliskt tolkningsföreträde?

Tyvärr finns anledning till skepsis. Detta ger fp-politikern Nyamko Sabuni en påminnelse om i en intervju i Sydsvenskan den 9/2 -02. Visserligen ska vi svenskar få diskutera invandringsfrågan, som danskarna nyligen fått, men det ska ske för att behandla våra "rädslor och fördomar".

Ena sidan skulle alltså sitta på en piedestal, där meningsmotståndare kan betraktas som några slags patienter. Detta duger naturligtvis inte! I en sund debatt måste alla deltagare befinna sig på jämlik nivå. Envar måste gå in med förutsättningen att själv kunna ha något att lära.

De politiskt korrekta är inte så fria från fördomar som de själva gärna vill tro. Den mest utbredda av alla fördomar är nog att invandringskritiken främst baserar sig på irrationalitet, fördomar och en falsk verklighetsbild.

Vi lever ju i en ny folkvandringstid. I Europa sjunker nativiteten, i u-länderna ökar befolkningarna snabbt. I Europa finns en utbyggd infrastruktur och fungerande samhällen, i u-länderna växer fattigdom och misär. Parallellt med detta utvecklas kommunikationerna. Sammantaget skapar detta ett migrationstryck som inte är övergående.

Kombineras en omfattande invandring dessutom med en kravlöshet gentemot de nyanlända och ett förtryck av ursprungsbefolkningen, då bäddar man för problem!

Detta var möjligt att se, för den som ville, redan för tio år sedan. Våra redaktörer var dock förblindade av politisk korrekthet. De såg som sin uppgift att inte se. Nog kunde en ursäkt idag vara på sin plats.

Ett minimum är att man nu kliver ned från sina piedestaler. Den som hela tiden haft fel är inte en bättre människa än den som från början haft rätt.

Jan Milld Anders Sundholm

 


 

Denna artikel, från februari 2002, har sänts till Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet. Ingenstans har den tagits in.