Ur Blågula FRÅGOR nr 1/97:

 


Cuba si! Schori no!

En del av mina åsiktsfränder inom flyktingpolitiken lägger Pierre Schori till last, att han har vänskapliga relationer till Fidel Castro på Kuba. Jag räknar mig inte dit.

I den mån Schori ser viktiga förtjänster hos Castro så har vi där tvärtom någonting gemensamt. Fidel Castro är nationalist, i positiv bemärkelse. Han står emot utländsk aggression.

Min kritik mot Pierre Schori gäller hans agerande inom svensk politik. Som invandringsminister är han i själva verket en katastrof! Det har han hunnit visa redan efter en kort tid på posten.

Tre exempel:

 


KNIVEN I RYGGEN

Efter iraniern Shakeris självmord uttalade sig Pierre Schori i TV, och tog avstånd från tjänstemännen på Invandrarverket och Utlänningsnämnden. Deras handläggning hade varit felaktig - de hade uppträtt som "okänsliga" byråkrater.

I själva verket hade de ju inte alls gjort något fel. De hade tillämpat givna föreskrifter, beslutade av inte minst regeringen. Shakeri var inte flykting.

Om de inte ska tillämpa gällande regler, vad ska de då gå efter? Ska den enskilda tjänstemannen avgöra frågan helt efter sina egna känslor? Vad var får vi då, om inte godtycke!

Minst av allt blir resultatet "tydlighet", som Schori i andra sammanhang pläderar för.

Eller menar Schori att vattendelaren i beslutsprocessen ska vara:

A. att de som hotar med självmord ska få stanna

B. att de som inte hotar inte ska få stanna?

Då har ju tjänstemännen ändå fått något att gå efter. Och då vet också de asylsökande vad som gäller...

"RAPPAKALJA"?

Ingrid Björkman, Jan Elfversson och Åke Wedin har skrivit en ny bok, utgiven på SNS. "Flyktingpolitikens andra steg" heter den, och har två tankelinjer.

1.

Flyktingar i Sverige kan ses som en resurs. De som inte längre har skyddsbehov och vill återvända ska kunna få utbildning för att fungera som en form av biståndsarbetare. Och hjälpa sitt eget land i dess utveckling. Ett sådant arrangemang skulle alla vinna på:

u-landet, som får hjälp

Sverige som nu lidar av massarbetslöshet

individen, som kan få känna sig nyttig.

2.

Flyktingmottagningen ska följa andra principer, vi övergår till att konsekvent tillämpa en regional flyktingmottagning. Det betyder att de som ändå tar sig direkt till Sverige hänvisas till uppsamlingsläger i närområdet, i UNHCR:s regi.

Sedan kan eventuella kvotuttagningar ske, för vidare resa till ett avlägsnare land, exempelvis Sverige. Men då alltjämt i UNHCR:s regi.

Då kommer vi bort från det missbruk som nu torpederar asylsystemet, att man överklagar, gömmer sig och rotar sig - för att i slutändan få stanna på andra grunder än skyddsbehov. Då får vi också bort ekonomiska incitament att söka asyl till ett bestämt land.

Detta förslag har väckt avsky hos en ung forskarstuderande, Mats Deland - i massmedia utnämnd till "expert", så där i allmänhet. Expert inte bara på ekonomisk historia, utan även på moral och anständighet, sanning och rätt. Deland avfärdar SNS-boken som "rappakalja".

Och Schori instämmer "till fullo", i DN den 12/12 -96: "'Rappakalja', säger Mats Deland. Så kan man också kalla det." Det gamla vanliga, alltså. Meningsmotståndare avfärdas med etiketter och tillmälen, istället för att bemötas i sak.

Få svenskar har så seriöst än Ingrid Björkman ägnat sig åt flyktingpolitiken, lagt ned mer tid och engagemang i frågan. Ingen har klarare än hon kunnat visa på galenskaperna i vad som sker.

Men hon tillhör inte gänget. Hon är inte "god-känd". Således känner sig Schori kunna ta ut svängarna. Det kan han göra utan att riskera något.

ALL FOR NOW...

Svensk flyktingpolitik de senaste 10 åren utgörs av en rad "engångsåtgärder", som givit signaler för nya migrantvågor, som framtvingat nya nödlösningar. Till raden av engångsbeslut lades i höstas ytterligare ett.

Ett 50-tal personer, mest irakier, hämtades till Sverige från Lettland. Detta är ju något principiellt nytt, människorna behöver inte ens själva ta sig hit. Vi ordnar även transporten!

Till detta kommer det sätt, på vilket transporten sker, hela inramningen. Människorna flygs in, med särskilt flygplan. På Arlanda väntar TV-kameror och mikrofoner. Betecknande är där en detalj, hur en av irakierna avslutade sitt TV-uttalande: "That is all I have to say for now" (det är allt jag har att säga för ögonblicket). Han kände sig tydligen som en amerikansk toppolitiker på besök, media skulle stå på kö för ett ytterligare "statement", senare.

Ja, vad ska de tro? De måste uppfatta oss svenskar som helt galna!

Och hur uppfattar balterna det inträffade? Om grunden för att hämta hit irakierna var att de hade det materiellt svårt, där de befann sig - hur många fler människor finns det inte i Baltikum som har det materiellt svårt där de befinner sig? Om alla människor har samma värde - ska inte även nödlidande ester, letter och litauer flygas in till Sverige?

Till detta kommer ytterligare en aspekt. Till grund för att se det inträffade som en engångsåtgärd ligger att Sverige nu förmått de baltiska staterna att skriva under Genèvekonventionen och förbinda sig att i fortsättningen själva ta emot flyktingar. Hur ska de få råd med det?

Jag gillar inte allt med Fidel Castro. Men han företräder ändå en form av nationell stolthet och värdighet, han representerar en nationell självbevarelsedrift.

Sådana politiker skulle vi behöva även i Sverige.

Jan Milld