Ja till bildning

Ebba Witt-Brattsström i SvD den 16/11 -07:

"BRISTEN PÅ BILDNING GÖR ALLA TILL FÖRLORARE
 
Jag älskar det här landet, kanske för att det aldrig upphör att förvåna mig i all sin motsägelsefullhet. Här finns ett rikt och varierat huvudspråk som man inte vill 'tvinga på' sina invandrade medborgare, här finns en intressant litteraturhistoria som man inte för död och pina vill lära ut i skolorna, här finns en kulturdemokratisk tradition som mörkats.
 
I stället täcker i dag begreppet kultur allt och inget..."
 
"Det hör till den svenska paradoxen att det jag då lärde mig av det socialdemokratiska folkhemmets bildade arbeterskor och arbetare är exakt vad jag nu hoppas skall väckas till liv av en borgerlig kulturpolitik, nämligen idén om medborgerlig bildning för alla. Det förutsätter respekt för varje individs utvecklingspotential, vilket är motsatsen till dagens kulturradikalism som på oklara grunder utgår ifrån att nysvenskar som kommer från andra sidan jordklotet inte har organ eller behov av att fatta vare sig svensk eller västerländsk kultur.
 
Det vill säga: utgångspunkten för en borgerlig kulturpolitik måste vara förvaltning av det gamla klassamhällets kulturarv som folkbildningsrörelsen under 1900-talet med blod, svett och tårar slet åt sig - och förändrade. Formeln är kontinuitet och maximal tillgänglighet till traditionell kvalitetskultur, såsom litterära klassiker, historiska muséer, bibliotek med böcker på hyllorna, opera, konsertverksamhet, teater, dans. Kultur i denna bemärkelse är nämligen det kitt som förenar generationerna i ett demokratiskt samhälle, ett kollektivt minne att debattera, javisst, men vars betydelse inte går att förneka.
 
Paradoxen igen: samtidigt som det 'svenska' sätts ur funktion som 'främlingsfientligt' så installeras en verkligt exkluderande gemensam nämnare för yngre generationer genom en galopperande brist på elementär bildning, språkfärdigheter inräknade, samt ett illavarslande modeförakt för tanken på en gemensam ('vit mans') kulturhistoria som få ens har en lightversion av. Som universitetslärare kan man få frågor som: Varför skrev Edith Södergran på svenska fast hon var finska? Varför var heliga Birgitta katolik när Sverige är protestantiskt?
 
Till följd av den svenska folkhemspolitiken hade vi under några decennier en majoritetskultur som kunde omfattas av alla som levde i landet och som återspeglades i skolans kursplaner. I dag kan den beskådas i 'Minnenas television' och möjligen tenteras av i några av högskolans mest proletariserade humanistiska ämnen. I övrigt råder ett ansvarslöst marknadstänkande, kombinerat med politiskt korrekta diktat uppifrån.
 
Arbetarrörelsen vid förra sekelskiftet visste att obildning inte bara ger människor ett fattigare liv utan också underblåser sociala konflikter. Nu är vi där igen. Med den avgörande skillnaden att den här gången är alla förlorare, inte bara de sämst lottade. Jag hoppas att Lena Adelsohn Liljeroth kan vända utvecklingen.
"