3. Irrationalitet
Irrationaliteten från den korrekta
sidan framgår när man talar om att det inte får finnas
"vi och dom". Svenskar får inte känna en egen identitet.
Samtidigt förkastar man assimilering - invandrare måste behålla
sin egen kultur. Där får det alltså finnas ett "vi"
och en egen identitet. Man mäter med olika mått.
Ett annat exempel på irrationaliteten
är förhållningssättet till problem, kopplade till invandringen.
Finns det några sådana?
Tidskriften Moderna Tider efterlyste för
en tid sedan lösningar. När Blågula Frågor angav sådana
(minskad invandring, återvandring, anpassning) svarade redaktören
att det inte fanns något egentligt problem - problemet i sammanhanget
var att det fanns människor som kritiserade de generösa flyktingpolitiken.
Ytterligare ett exempel på samma sak
är TV-programmet "Svar direkt" den 23/10 -97. En person påtalade
att många svenskar flyttat från området Angered och att
det nu bor för många invandrare där. Detta uttalande väckte
anstöt hos en person som menade att så får man inte säga:
det finns aldrig "för många invandrare", då invandring
är "berikande". En annan person försäkrade att
det också fanns en inflyttning av svenskar till Angered, och att många
av dem som flyttat därifrån längtade tillbaka.
Om man inte ens kan enas om en verklighetsbild
och om att det existerar ett problem, då lär man
ju heller inte kunna enas om några förslag till lösningar!
Bakom denna ovilja att erkänna förekomsten
av problem kan anas en rädsla för att ett sådant erkännande
kan tolkas som riktat mot invandrare i allmänhet, med påföljd
att många invandrare - en redan "utsatt grupp" - känner
sig illa till mods. Det skulle också, befarar man, kunna förstärka
en främlingsfientlighet och ge "rasisterna" s.a.s. vatten
på sin kvarn.
I längden är detta en ohållbar
position. I längden kan sanningen inte förtigas. Om man ändå
framhärdar i att försöka sig på detta blir det alltmer
uppenbart för allt fler att vad man sprider är en förljugen
bild.
Men än så länge framhärdar
många i att invandringen är lönsam för Sverige. Därvid
sprids dimridåer: man blandar ihop tidigare arbetskraftsinvandring
med dagens flykting- och anhöriginvandring. En glidning sker också
mellan lönsamhet i ekonomisk mening och "berikning" i kulturell
och mer subjektiv mening.
Flyktingmottagning har vi ju aldrig haft
av nationalegoistiska eller ekonomiska skäl utan av humanitära
skäl och solidaritetskäl. Människor kommer hit för att
de behöver skydd, inte för att de är lönsamma. Detta
är ju den officiella bilden, men den har på något sätt
fallit i glömska.
Man skiljer inte längre på flyktingar
och invandrare. Bakom detta kan anas att även anhängarna av den
generösa linjen är medvetna om att asylinstitutionen blivit en
bakdörr för migranter, när möjligheterna till arbetskraftsinvandring
försvunnit.
Parallellt med resonemanget om invandringens
förment positiva ekonomiska effekter för Sverige förs ett
rakt motsatt resonemang: "det handlar om människor" -
då blir ekonomiska aspekter ovidkommande. På kostnader får
man inte tänka, det är omoraliskt.
Genomgående sticker man huvudet
i sanden inför uppenbara förhållanden - och begär
att även andra ska göra det.
Ett tydligt exempel på detta var när
Kajsa Ekholm-Friedman offentligt omnämnde att de betyg som afrikaner
presenterar inte alltid är tillförlitliga, dokument om examina
är ofta köpta eller förfalskade. Ett faktum, därtill
ett i forskarkretsar allmänt känt faktum, men det var inte politiskt
korrekt att tala om hur det låg till.
Förhållningssättet huvudet-i-sanden
har sin motsvarighet i fenomenet "hugga huvudet av budbäraren".
Om någon anför faktauppgifter, gör iakttagelser eller ger
uttryck för åsikter som inte passar in i denna mall av harmoni,
väcker det häftiga reaktioner.
Tag arbetslösheten. Även för
gymnasieutbildade svenska ungdomar är det nu svårt att få
ett arbete i Sverige - hur skulle det då kunna finnas arbete för
den som kommer hit från Afrika eller Asien? I praktiken kommer dessa
till en permanent arbetslöshet och ett livslångt bidragsberoende.
Men det får inte erkännas att
den aktuella invandringen är förenad med stora kostnader, än
mindre att dessa måste betalas av någon. Den mest elementära
grundskole-matematik ogiltigförklaras.
Det får inte sägas att dessa
utgifter pga invandringen går ut över andra angelägna utgifter
inom kommunerna, som barnomsorg, skola och åldringsvård. Säger
man så betyder det att man "ställer grupp mot grupp".
Till råga på allt är det svaga och utsatta grupper som
ställts mot varandra.
Denna förmyndarattityd är negativ
på flera sätt:
Den skapar en frustration, människor känner sig kränkta.
Den kan vänja medborgarna vid att de inte ska bry sig.
Den blockerar nödvändiga åtgärder för att komma
åt de verkliga problemen.
Ansatser till att demokratiskt kanalisera
opinionen mot det som är fel, försök att politiskt organisera
dem som drabbas, fördöms i media. Det stämplas som försök
att "utnyttja ett missnöje" och att "fiska
i grumligt vatten".
Länge har uppenbara fakta förnekats,
om t ex hög våldsbrottslighet och högt socialbidragsberoende,
om svartjobb och diverse fiffel bland invandrare. När fakta inte längre
kan förnekas drar man inte slutsatsen att den politiska kursen måste
läggas om. Nej, istället upprättas nya försvarlinjer.
De nya försvarslinjerna lyder: Visserligen
är bidragsberoendet högt bland invandrare, men detta återspeglar
bara att de är diskriminerade på arbetsmarknaden. Visserligen
är kriminaliteten hög, men detta återspeglar bara invandrarnas
svåra sociala situation. Det handlar om ett "socialt problem".
Felet är inte en orealistisk invandringspolitik,
felet är att Sverige inte ordnat arbeten och att svenskarna inte släppt
in invandrarna i samhället. "Problemet är svenskt",
som Juan Fonseca uttrycker saken.