Aktuell kommentar - vecka 49/99:
Lika behandling
De fyra 08-tidningarnas
kampanj kring nazismen väcker frågor och reflexioner.
Hur mycket av denna politiska polarisering, denna oförmåga att
kommunicera demokratiskt och denna alltmer utbredda våldsbenägenhet,
beror på den invandringspolitik som bedrivits under de senaste tjugo
åren?
Om inte nazisterna funnes - skulle media då uppfinna dem? Fyller nazisterna
ett behov, för att tränga undan andra frågor från dagordningen?
62 svenskar har hängts
ut med fotografi och namn i de stora tidningarna. Som en direkt följd
av detta har Anders Ärleskog, 23 år, blivit utesluten ur sin
fackförening, Metall. Dessutom har han avskedats från sin arbetsplats
och lär hindras från att få arbete på annat håll.
Allt som en direkt följd av medias kampanj.
Sant är att Ärleskog
är nazist. Sant är också att nazismen är en vidrig
våldsideologi. Man skulle t.o.m. kunna hävda att den är
så mer idag än på 30-talet.
Då visste inte alla
vart det skulle bära hän. Somliga nazi-anhängare på
den tiden kan ha haft delvis hedervärda ideal. Men idag har vi alla
facit, vi vet vad nazismen ledde till. Att i det läget pryda sig med
hakkors och göra hitlerhälsningar framstår som antingen
direkt sjukt eller raktigenom ondskefullt.
Så visst måste
nazismen bekämpas! Ändå ger denna hetsjakt dåliga vibrationer. Media gör sig till på en gång polis
och åklagare, domare och jury. 1)
Må vara att man inte
får vara medlem i en facklig organisation som rymmer målsättningar
om demokrati och anti-våld, om man själv arbetar för motsatsen
2). Men att berövas möjligheterna
att klara sin egen försörjning... vad blir logiken i det? Ska
Ärleskog försörja sig genom att råna banker i fortsättningen?
Är det vad vi vill?
Hur ändamålsenliga är överhuvudtaget de åtgärder som
nu vidtas? Är de ägnade att göra nazisterna mindre våldsbenägna?
Är de ägnade att motverka deras nyrekrytering?
I huvudsak finns två
vägar att bekämpa nazismen - den juridiska och den politiska.
1. Den "juridiska" rymmer
i ena änden fördömanden och stämplingar, i andra änden
förbud och straff.
2. Den "politiska" rymmer
dels argumenterande och dialog, dels åtgärder mot de faktiska
brister i samhället, som ger nazisterna grogrund.
Det ena utesluter naturligvis
inte det andra, men nog är slagsidan idag påtaglig, mot det förra!
SKULLE MAN ÄNDÅ
ge sitt stöd, fullt ut, åt så repressiva åtgärder
som nu demonstreras i fallet Ärleskog - då måste det rimligen bli mycket viktigt
att klart definiera vem som är "nazist" och här dra
en bestämd gräns!
Annars kan det bli som i
Niemöllers dikt - man börjar med en grupp (i detta fall nazisterna),
fortsätter med en annan ("rasisterna") osv, tills det slutligen
inte finns någon kvar som kan protestera.
De som borde vara särskilt
noga med att göra denna distinktion är givetvis de som själva
förespråkar de hårdaste tagen mot nazisterna. Märkligt
nog tycks det vara precis tvärtom. Förespråkande av hårda
tag går ofta hand-i-hand med en påtaglig vaghet i begreppsanvändningen: invandringskritisk görs liktydigt
med "främlingsfientlig", vilket blir detsamma som "rasist",
vilket blir detsamma som "nazist".
Detta hamnar inte bara på
tvärs mot demokratiska principer och humanistiska värden, det
är dessutom kontraproduktivt, om det var demokrati man ville befrämja.
Vilken väg lämnar man öppen, för den som ställer
sig kritisk till denna sanslösa invandringspolitik?
Aftonbladet ägnade
ett helt uppslag åt att särskilt angripa Sverigedemokraterna.
3) Vad som lades dem till last var att det finns personer
i gränslandet, människor som står och väger - ska de
satsa på demokratiskt och parlamentariskt arbete eller ska de ansluta
sig till nazisterna? 4)
Är inte det förra
något som bör uppmuntras? Är det inte på den demokratiska
arenan som striden ska föras, mot de åsikter och argument man
vill bekämpa? Om dessa s.k. högerextrema åsikter är
så dåliga som man förutsätter, då bör man
väl kunna vara optimist om utgången av en sådan strid?
5)
Vad man, åtminstone
i princip, skulle kunna kritisera Sverigedemokraterna för är om
de i sin verksamhet inte själva gör vad de kan, för att klart
dra denna gräns mot nazismen. Här räcker det inte med fernissa!
"ALLA MÄNNISKORS
LIKA VÄRDE". Det måste rimligen betyda att man behandlar människor
lika och mäter med samma mått. Sker så i detta sammanhang?
Nej, det gör det inte!
I annat fall skulle man
nu följa upp uthängningen av de 62 svenskarna med en motsvarande
uthängning av t ex 6) de många invandrare som terroriserar
andra människor i det svenska samhället. 7)
Det skulle kunna bli en
"guldgruva" för Aftonbladet och Expressen. Ett outsinligt
material, som kan fylla tidningarnas mittuppslag varje dag under flera år.
Porträtt och namn, kriminalregister och bakgrund till att de hamnat
i Sverige. Ungefär som Blågula Frågor givit några
fåtal exempel på under "PUT".
Detta är faktiskt
ingen orimlig jämförelse. Parallellerna mellan dessa kriminella
grupperingar är både många och slående:
Ideologi. Gruppsammanhållning och våldsbenägenhet.
Rasism och föreställningar om sin rätt att förtrycka
andra.
Oåtkomlighet. Inom - den slutna - gruppen formas normerna.
Där är man oåtkomliga för värderingsmässig
påverkan utifrån, det är "kamraternas" gillande
som söks.
Terror. Man skrämmer sig fram, hotar för att genomdriva
sin vilja. Få vågar således vittna mot dessa figurer.
Det svenska samhället
måste visa musklerna mot alla dessa samhällsfiender. Till att
börja med måste de lagar och instanser som redan finns utnyttjas
fullt ut. Så sker inte idag.
Därutöver måste
kriminalpolitiken läggas om. Vad vi behöver är ett gemensamt,
nationellt, projekt. Både för skolan, rättsväsendet och annat.
1)
a) De journalister som här
agerade var anonyma. b) En del av de uthängda
var inte nazister.
2) Men
detta är långtifrån självklart! Idén med en
facklig organisation är ju att alla måste ställa upp, om
det blir arbetskonflikt. Att då utesluta den arbetare som själv
vill vara med i facket blir inkonsekvent.
3) Till
sin hjälp tog man här Tina Hallgren, som varit aktiv SD:are för
över fem år sedan, och som gick över till nazisterna. Hon
används nu som slagträ och sanningsvittne. Var det inte snarare
hon som borde konfronteras med kritiska frågor från Aftonbladet:
varför lämnade hon SD? Vad var så bra med nazismen? Om en
person som hon inte trivdes i SD - bör inte det snarast ses som ett
plus för organisationen?
4) Ungefär
som varje individ rymmer en potential att göra bra eller dåliga
saker. Här gäller det väl att försöka uppmuntra till de rätta valen,
inte att förkasta 6 miljarder imänniskor därför att
de kan tänkas göra fel (och en del emellanåt faktiskt gör
det).
5) Blågula
Frågor är knappast överens med Sverigedemokraterna om allt
- kanske är vi djupt oense om
mycket. Men vi i BgF tror oss kunna hävda vår linje vid en eventuell
konfrontation (i annat fall skulle vi nog ta intryck och ändra åsikter).
6) En
annan grupp att hänga ut är naturligtvis dessa våldsdyrkande
AFA-aktivister. Utan rånarluvor.
7) Om
detta våld sedan sker med eller utan rasistiska förtecken, med
eller utan politiska förtecken, har för offret mindre betydelse
- skadad är man ändå, fysiskt och psykiskt.