April -98
Mediamakt
Vad och vem styr svensk flyktingpolitik?
Möjligen har media ett visst inflytande i sammanhanget, och möjligen
är fallet med de två ugandiska barnen ett exempel på den
saken.
I radioprogrammet "Efter tre"
framkom att journalister spelat en aktiv roll i att organisera demonstrationer
av barn.
Ungefär som Aftonbladets bilder för
inte länge sedan, på unga uniformsfetichister.
Frågor
Hur kom dessa ugandiska barn till Sverige?
På vilka grunder kom deras släktingar hit? Har utlänningsnämnden
haft tillgång till någon viktig information som inte framkommit
i media? Hur kunde nämnden, med denna nye ordförande, med utpräglat
generös profil, fatta ett sådant beslut? Det finns många
frågor i sammanhanget.
Så här skriver DN den 2/4 -98:
"För två
och ett halvt år sedan, i november 1995, kom inte mindre än åtta
barn till den svenska ambassaden i Kampala och hävdade att de hette
Okumu. Alla hade också identiska födelsebevis utskrivna samma
dag.
Barnen vill till Sverige
och sökte uppehållstillstånd, eftersom deras pappa Kenneth
redan hade det.
Men ingen av dem, inte
heller Brian och Faidah, fick komma till Sverige...
Hur Brian och Faidah
sedan kommit till Sverige är det ingen på den svenska ambassaden
som vet, eftersom något visum till dem inte utfärdats i Kampala
och inte heller på den svenska ambassaden i Nairobi."
Omättliga
media
I radiogprogrammet "Gomorron
världen" fick en panel bestående av tre dagstidningsredaktörer
diskutera fallet med de två ugandiska barnen, under rubriken "massmedias
makt över flyktingpolitiken".
Rubriken lät antyda möjligheten
av ett kritiskt perspektiv, men detta uteblev helt. De tre debattörerna
var överens om att ingen kritik fanns att rikta mot media för
dess agerande i det aktuella fallet, inga betänkligheter fanns om att
media kanske har för stor makt i dessa sammanhang.
Den reflexion som gjordes, och som på
sitt sätt kanske var kritisk, var att media bara kunde hjälpa
ett fåtal personer genom sina insatser - de flesta PUT-sökande
förblir anonyma.
Den samstämmiga slutsatsen från
debattörerna blev att själva reglerna och tillämpning av
reglerna måste bli sådana, att media aldrig behöver ingripa.
Med andra ord: varje gång ska myndigheterna fatta "positiva"
beslut när det finns barn och humanitära aspekter med i bilden.
VAD DENNA DEBATT signalerar är en upptrappning.
Redan har man uppnått är att drastisk utvidgning av asylgrundande skäl. Nästa steg blir tydligen att människor
i stor omfattning ska få stanna även utan asylgrundande skäl,
nämligen på humanitära grunder. Med dessa kommer sedan en andel anhöriginvandrade.
Så går diskussionen i Sverige
efter att vi har facit, efter att larmrapport efter larmrapport kommit, om
konsekvenserna av den invandring som skett. Massmedia utgör en säkerhetsrisk,
redaktörerna en samhällsfara.
Westindoktrinen
Charles Westin är professor
i invandringsforskning. Den 31/3 har han ideologiskt inlägg på
DN Debatt, med utgångspunkt från fallet med de två ugandiska
barnen. Rubriken på inlägget lyder "Avvisningen ett
stöd åt nynazister".
Den tes som Westin driver
är alltså denna: Helt bortsett från vad som är bra
för dessa barn och vad som är en humanitär och/eller bra
flyktingpolitik, bör dessa barn få stanna - för rasisternas skull.
En avvisning skulle nämligen
innebära att "spela rasisterna i händerna".
Det säger sig självt, att något sådant bör inte
ske.
Med kännedom om hur
ordet "rasist" numera används i korrekta kretsar får
väl antagas, att Westin till rasisternas skara räknar både
Blågula Frågor och alla andra organisationer som försöker
verka för en restriktivare flyktingpolitik.
Logiken i denna doktrin
som Charles Westin lanserar blir att vi alla bör lägga ned vår
verksamhet - då ökar vi möjligheterna till en restriktivare
flyktingpolitik.
"Svensk häktad"
Rapporterna har duggat tätt
på sistone, om svenskar som burit sig illa åt, och ger Sverige
dåligt anseende utomlands.
"Svensk häktad i Norge"
förtäljer en en
notis-rubrik i DN den 5/4. I texten, författad av Lars Johansson, talas
närmare bestämt om "en svensk medborgare i 40-årsåldern".
Brottet var haschsmuggling: "nästan 100 kilo hasch påträffades
i mannens bil... Mannen tros ingå i en större liga."
En del uppgifter lämnades alltså
om denne svensk, men var det inte en detalj som Lars Johansson hade glömt?
Nog blir en och annan läsare nyfiken
på om det var en "svensk" i bemärkelsen infödd
svensk, eller om det var en utlänning som lyckats förvärva
ett svenskt medborgarskap (som alls inte är svårt - man behöver
inte ens kunna tala svenska).
"Svensk läkare"
Tidigare (den 22/2) skrev DN om en 52-årig
svensk läkare som inte utlämnas till Norge. Han är misstänkt
för sexuella övergrepp mot sju norska kvinnor.
Konsekvent talades om mannen som bara en
"svensk läkare".
Ingenstans framskymtade i den notisen att
mannen i själva verket är är afrikan, från Eritrea.
"Svensk terroristmisstänkt"
I Sydsvenskan den 7/3 återfinns en
artikel med rubriken "Gripne svensken välkänd för
Säpo".
Denne svensk var gripen därför
att han misstänktes arbeta för den algeriska terrororganisationen
GIA. I artikeln sägs dock att mannen faktiskt är född i Algeriet.
Vidare: "Algeriets regering har
anklagat flera europeiska länder, däribland Sverige, för
att genom en släpphänt asylpolitik ha blivit baser för algerisk
terrorism."
Här måste konstateras att det
är värre än så. Det handlar inte bara om beviljande
av uppehållstillstånd, det handlar också om hur lättvindigt
man delar ut svenska medborgarskap.
Var går gränsen?
"HANDIKAPPAD POJKE HOTAS AV AVVISNING".
Så löd rubriken på en DN-notis,
ett TT-telegram, den 9/4. Ur texten:
"En 14-årig
handikappad kurdisk pojke hotas av avvisning. I utlänningsnämndens
beslut står att samhällets intresse att reglera invandringen
ska gå före barnets bästa.
Pojken kom till Bollnäs
och sin farbrors familj för sju månader sedan då farföräldrarna
skickade honom till Sverige. De gamla orkade inte längre ta hand om
honom eftersom han inte kan gå själv utan måste bäras.
Hans friska syskon är dock kvar i turkiska Kurdistan."
Blågul kommentar
Ser man bara till barnets
bästa, låter man humanitära skäl vara avgörande,
då kan beslutet bara bli ett - pojken bör få stanna.
Frågan är
dock mer komplicerad än så, av två skäl:
1. Blir en praxis etablerad, att handikappade
och vårdkrävande barn i olika länder kan sändas till
Sverige, och att vi tar över ansvaret för dem om de bara lyckats
sätta sin fot på svensk mark - då kan detta snart leda
till ett stort antal liknande fall.
2. Svensk sjukvård och vård
av gamla går redan på knäna - det råder en konkurrens
om resurser. Mer humanitet gentemot barn från andra länder leder
till mindre av humanitet gentemot svaga grupper av svenskar.
I fallet med det kidnappade
paret i Dagestan var Pierre Schori klar över situation. Ser man bara
till det enskilda aktuella fallet, då kan skälen i och för
sig väga över för en generös/mjuk linje. Men man måste
se längre än så, eftersom en sådan linje med stor
sannolikhet resulterar i nya kidnappningar.
Situationen blir principiellt
densamma med vårdbehövande barn som skickats hit från andra
länder.
Frågan är
dock om Pierre Schori kan inse det.
Gränslös sanslöshet
Stockholms kommun har upprättat en
"mångfaldsplan", framgår det av en DN-artikel den
9/4. Innebörden av denna plan anges i fyra punkter:
1. Ingen etnisk diskriminering får förekomma i Stockholms
stad
2. Staden ska på ett aktivt sätt arbeta för att
personer med olika bakgrund anställs
3. Genom särskilda program ska staden öka antalet chefer
och personal på mellannivå med utländsk bakgrund
4. Under 1998 ska alla nämnder och bolag formulera sina egna
program för ökad mångfald.
Finns inte här en självmotsägelse?
Strider inte den första punkten mot de övriga punkterna? Blir
det inte fråga om just diskriminering, av etniska svenskar, för
att uppnå detta mål av "mångfald"?
"Våra egna
mätningar visar att var tredje Stockholmare med utländsk bakgrund
inte tycker att deras kunskaper och erfarenheter tas tillvara",
säger Stig Hanno, chef för integrations- och arbetsmarknadsenheten
i Stockholm. Men har några motsvarande mätningar gjorts beträffande
etniska svenskar i Stockholm?
Finns inte anledning förmoda, att ett
motsvarande förhållande kan gälla där?
"CHEFER HAR OFTA SVENSK BAKGRUND"
konstaterar en mindre artikel invid, liksom den första skriven av Anders
Orrenius:
"Trots att 20 procent
av Stockholmarna har utländsk bakgrund är det väldigt få
invandrare som har några framstående positioner i kommunen.
Bland tjänstemännen på stadsledningskontoret, där Stockholms
stads viktigaste beslut fattas, är endast nio procent födda i
ett annat land. Det visar en utredning av Usk, utrednings- och statistikkontoret
vid Stockholms stad."
"Väldigt få" - vad
jämför Orrenius då med? Vilket annat land har en högre
andel utlandsfödda på höga positioner?
Tydligen ska målet här vara att
andelen i ledande positioner måste motsvara andelen i befolkningen.
Är 20 procent av stockholmarna utlandsfödda, då ska 20 procent
av cheferna på toppnivå också vara utlandsfödda.
Logiken i detta resonemang blir att om Kina
skulle drabbas av inbördeskrig och Stockholm få ett kraftigt
flyktingtillskott, så att var tionde invånare är en kinesisk
bonde - då skulle detta kräva ett omedelbart genomslag i kommunens
förvaltning.
Självklart tar det tid att komma in
i ett nytt samhälle, det är inget konstigt med det!
Laglöshet?
Ett nytt begrepp har dykt upp i medias nyhetsartiklar:
"paragrafmänniskor". Begreppet användes i samband med de två
ugandiska barnen, som riskerade avvisas till Uganda.
Med begreppet avses uppenbarligen personer
med arbetsuppgift att försöka tillämpa lagar och paragrafer.
Begreppet har en tydligt negativ klang och
budskapet kan tolkas på två sätt:
1. En välvillig tolkning är att paragrafmänniskor
är onödigt rigida och fantasilösa, mer av empati och en generösare
tillämpning av paragraferna efterlyses.
2. Utrymme lämnas dock för även en annan tolkning.
Det ska alls inte finnas människor som ägnar sig åt att
tolka lagar och paragrafer.
Men i så fall behöver vi väl
inte heller paragrafer?
Lösningen
på ett dilemma?
Vid många tillfällen - nu senaste
i samband med massmedias kampanj kring de två ugandiska barnen - har
det framkommit att det finns ett utbrett engagemang bland svenskar för
avvisningshotade barn. Det finns uppenbarligen en vilja hos många
att manifestera generositet, en önskan att få visa sig från
sin bästa sida.
Samtidigt finns andra svenskar, som är
mindre entusiastiska. Ofta är detta svenskar som själva befinner
sig en utsatt position och som befarar att det blir de som på ett
eller annat sätt får betala. De upplever att de generösa
är generösa med andras pengar.
Häri ligger naturligtvis
ett dilemma. Hur lösa detta?
Vad som skulle behövas är en konstruktion
som reglererar att den generositet som de generösa förespråkar
står någorlunda i paritet med vad de själva kan och vill
bidraga med.
LÖSNINGEN skulle kunna vara inrättandet
av en fond. Dit man får
betala pengar, eller förbinda sig att över en tidsperiod göra
regelbundna inbetalningar av en viss storleksordning.
Utifrån läget i fonden kan sedan
avgöras hur många uppehållstillstånd som ska beviljas
på humanitära grunder. Eller vilka som ska väljas - vårdkrävande
fall kommer ju att kosta mer, då blir det plats för färre.
Grundiden är alltså att man så
att säga "rättar mun efter massäcken". Fonden skapar
en kvot, och storleken på denna kvot kan påverkas av
envar - genom att man personligen skänker pengar eller undertecknar
förbindelser om att skänka pengar. Egna, skattade, pengar.
Då skapas bättre möjligheter
för en generös flyktingpolitik, utan att det behöver leda
till sådana motsättningar inom det svenska samhället. Risken
minskar att grupp ställs mot grupp.
Susanne Reuter
Skådespelerskan Susanne Reuter tillhör
dem som vill gå allra längst i generositet. I en tidningsartikel
häromdagen uttrycker hon uppfattningen att barn alltid ska få stanna i Sverige, om detta bara är vad de
själva vill.
Varför inte uppkalla fonden efter henne?
Ge den namnet "Reuter-fonden"!
Destruktivt?
I polemiskt nit tillgriper
de korrekta ibland argument, som även i de egna leden måste framstå
som skruvade.
Ett exempel refereras av
Lars Berglund i Sydsvenskan den 3/3 -98. Om pläderingen från
några företrädare för Röda Korsets Malmödistrikt
skriver han:
"Mattsson, Hägelmark
och Zubicky påstod i sin artikel att det är destruktivt
med etnisk homogenitet. Med en sådan inställning hamnade de i ett egendomligt
resonemang som legitimerar ett angrepp mot vad de betecknade som en 'onaturlig
homogenitet'. Vi etniska svenskar skulle tydligen lida av ett sådant
onaturligt tillstånd. Mångetniciteten skulle vara bättre
för fredens skull, enligt deras resonemang."
"Låt oss sätta
in Mattssons och hans vänners resonemang i ett större perspektiv.
Med deras retorik blir alla homogena befolkningar såsom t ex tibetaner,
papuaner, indianer, maorier, japaner, finländare, skandinaver, aboriginer,
bushmän, pygméer och samer onaturliga på grund av sina
genetiska sammansättningar. Har man en sådan åsikt är
det lätt att hamna i föreställningen om att alla s k homogena
folk snabbt bör blandas upp med andra folk för att bli riktigt
naturliga."
"Viljan till mångfald
kan hamna i samma hemskheter som viljan till rasrenhet.... Man får
hoppas att retoriken i ungdomarnas artikel beror på oförstånd.
Men den visar ändå hur lätt det är att falla in i rasistiska
mönster med förment goda avsikter, precis som nazisterna gjorde."
Handikappade intervjuare
Johan Ehrenberg, ETC-redaktörn, var
intervjuad i P1 den 18/4, "Lördagintervjun".
Ehrenberg fick frågar kring upplåning,
skuldsättning och statsskuld. Hans linje är offensiv: i en situation
av arbetslöshet är det fel att betala av på statsskulden,
det är till och med OK att låna upp mer.
På journalisternas attacker blev hans
återkommande svar: "Det beror på vad man använder
pengarna till!"
Med andra ord: används de lånade
pengarna till produktiva investeringar, då är det ekonomiskt
sunt. Då kan man senare betala igen, med ränta. Inga problem.
Vad journalisterna inte frågade eller
påpekade - förhindrade av sin politiska korrekthet - var att
verkligheten ser annorlunda ut. En halv miljon människor har invandrat
till Sverige sedan mitten av 80-talet och de flesta av dessa har hamnat
i bidragsberoende. Mycket av pengarna sänds dessutom utomlands, ger
inga spin-off-effekter i den svenska ekonomin. Detta ligger fjärran
från produktiva investeringar.
Ehrenbergs resonemang skulle möjligen
kunna tas på allvar, om han reagerade mot detta slöseri. Men
det gör han inte, för i denna fråga är också
han politiskt korrekt.
Merit Wager
Och hur är det flyktingadvokater och
motsvarande? Hur är det med Merit Wager? Har hon hon
klart för sig, att det finns ett samband mellan inkomster och utgifter?
Merit Wager var ju ombud för Schakeri,
iraniern som begick självmord (när hon fick reda på självmordsförsöket
larmade hon Expressen istället för ambulansen). Wager tillhör de
mest militanta i kampen för en generösare flyktingpolitik.
Den 4/2 -98 hade Merit Wager en insändare
i DN under rubriken "Inte mycket kvar efter skatt".
Wager anser att skatterna är för höga, förespråkar
skattesänkningar.
Vem ska betala för denna generositet,
om inte ens Wager själv vill medverka?
Olika slutsatser
I mitten av mars gick det
våldsamt till på flyktingförläggningen i Flen, Jättunaförläggningen.
Fem kurder blev knivhuggna av georgier och måste föras till sjukhus,
en med livshotande skador. Polisen i Flen vittnar om att detta inte är
någon engångsföreteelse, de får göra ständiga
uttryckningar till flyktingförläggningen.
Med anledning av detta måste
man fråga sig: Vad det är för människor som numera
tar sig till Sverige och söker asyl?
Under 70-talet var bilden
ganska tydlig. De latinamerikaner som kom hit flydde för sina liv,
de förföljdes på grund av sin politiska aktivitet, sina
försök att skapa en bättre framtid för sitt folk. Det
var till stor del en elit vi fick hit, hederliga människor som inte
ville bli en belastning för det land som tog emot dem.
Den nu aktuella strömmen
av asylsökare har tydligen en annan sammansättning. En hel del
är helt enkelt kriminella element.
Denna slutsats stärks
av vad som tidigare framkommit genom material som Blågula Frågor
fått tillgång till:
rapporter från SIV respektive RPS (redovisat i boken "Lagom
är bäst!")
Eva Bergqvists skrift "Granne
med SIV"
brev från Bo Liljeroos.
MEN DET VISAR SIG, att man
kan dra diametralt motsatta slutsatser av det som inträffat på
denna flyktingförläggning.
Riksdagsledamoten Ulla Hoffman
(v) anser att problemet ligger i alltför låg standard: trångboddhet
samt otillräckligt antal toaletter och duschar. Problemet är så
att säga svenskt.
Vi satsar inte tillräckliga
resurser.
Lättskrämd minister
I Mosaik den 21/4 deltog bl.a. Magnus Karaveli
och Lars Engqvist, vår nye integrationsminister.
Engqvist fann i slutet av programmet Karavelis
tankar "skrämmande".
Ministern hade ändå kommit fram
till att det var bättre att möta sådant i öppen debatt,
än att förbjuda. Den socialdemokratiska strategin är: "upplysning"
Ombedd att precisera vad i Karavelis resonemang
som varit så skrämmande förklarade Engqvist att det gällde
utgångspunkten hos denne, att det finns ett "vi".
Det finns inte "vi och dom", menade
Engqvist. Att tänka så är farligt.
Med andra ord: vi svenskar finns inte.
Om detta ska vi nu upplysas.
Inkonsekvens
(1)
MEN HUR stämmer detta Mosaik-uttalande
från Engqvist med vad samme Engqvist sade för bara någon
vecka sedan, som helt nytillträdd minister?
Han sade att det är framförallt
vi svenskar som måste ändra våra attityder.
Där existerade vi alltså.
Inkonsekvens (2)
FÖR ÖVRIGT fanns
i själva Mosaik-programmet en mycket tydlig uppdelning i "vi och
dom", eller mer exakt "vi och han".
"Vi" bestod där
av alla andra, förutom Magnus Karaveli. Vid sidan av Lars Engqvist
ingick i denna vi-grupp Alexandra Pascalidou (programledare), Rawia Morra
(poet/debattör), Henning Mankell (författare), Åke E. Andersson
(framtidsforskare) och Kelly Tainton (artist).
I vi-gruppen framstod ingen
persons resonemang eller uppträdande som "skrämmande"
för Lars Engqvist. I varje fall inte så att det ledde till något
påpekande från ministern.
Respekt och tolerans?
Nämnda Mosaik-program var illustrativt
- det visade vad det mångkulturella kan betyda i levande livet.
Rawia Morra anlitades även
denna gång - precis som den 15 april 1997 - att vara en slags torped, och omväxlande göra
aggressiva utfall, omväxlande håna och locka fram skrattsalvor.
I ett avseende var Pascalidou
tydligen ändå bränd sedan den 15/4 -97 - det räcker
inte med att vara 4 mot 1. Denna gång var man 6 mot 1.
Utan lösningar
I senaste numret av Fri Information - ett digert dubbelnummer - kan man hitta
ett citat från Leif Blomberg i en riksdagsdebatt den 2/12 -97:
"Jag har både
hört och läst väldigt mycket om vad Juan Fonseca säger.
Varje gång talar han om vilket elände det är här i
Sverige. Han talar om samhällets baksida. Det är bra att vi får
veta och se hur det är. Men någon gång skulle jag från
Juan Fonseca vilja få konkreta förslag om vad vi skall göra
åt detta problem. Som en betydelsefull socialdemokrat borde Juan Fonseca
i debatten bidra till att det också går att hitta lösningar."
Svaret från Fonseca blev förtörnat,
han upprepade hur mörkt läget är, men några lösningar
kunde han fortfarande inte ange.
Se vidare "De god-kända":
"Mediale Juan"
"Invandrare"?
Ett annat äldre material, som fortfarande
är aktuellt: Thomas Idergaard, MUF-ordförande hade en debattartikel
i Hallands-Posten den 17/12 -97, under rubriken "Invandrarfientlig
utredning".
Idergard polemiserade mot s-politikern Lena
Gonäs, som varnat för att öppna gränser mot öst
kan leda till en omfattande arbetskraftsinvandring från andra sidan
Östersjön, med tanke på skillnaderna i löneläge
där mot här.
Idergards tes var att ett sådant resonemang
är invandrarfientligt.
Möjligen skulle kunna hävdas att
Gonäs´ resonemang är negativt för den som i en framtid,
med öppna gränser, skulle ha blivit invandrad. Och i den bemärkelsen
"fientligt" - om man nu ska använda ord så
slappt som sker i politiskt korrekta kretsar.
Men "invandrare"?
Är man invandrare redan innan man faktiskt har migrerat?
Eller syftar Idergard på dem som redan
idag är invandrade till Sverige? Skulle Gonäs linje drabba dem?
Det kan man inte säga, det är snarare tvärtom! En omfattande
östinvandring skulle ju skapa hård konkurrens om okvalificerade
arbeten i Sverige - både pressa lönenivåer och leda till
fler arbetslösa.
Eller tänkte Idergrad så
här: "invandrare"
är både de som redan invandrat och de som i en framtid kan tänkas
invandra till Sverige? Är det fråga om en enhetlig grupp, med gemensamma
intressen?
I så fall ger Idergard prov på
ett kollektivistiskt tänkande, av fundamentalistiskt slag.
Nationalism farlig?
Erik Blix varnar i sin Metro-kolumn i veckan,
för ett antal -ismer, därbland "nationalismen".
En insändarskribent ger honom mothugg vad gäller egoism och/eller
ekonomism, men instämmer beträffande nationalism. Den är
verkligen farlig.
Vad är det då man talar om? Vet
man själva det? Det kan väl inte vara nationalism i bemärkelsen
demokrati och gemensamt ansvarstagande för vårt lands framtid?
Det måste vara någon annan form
av nationalism, men det klargörs inte.
Se även "Tre citat".
"Stolthet"
I Helsingborgs Dagblad den 19/4 skriver
Karl Steinick bitskt och ironiskt om dem som känner "stolthet"
över att vara svensk, under rubriken "Lingonsylten
tillkomme oss alla":
"Den nye integrationsministern
debatterar i radion med en nationalist och det talas om stoltheten över
det svenska.
Vadå stolt? Vore
det inte bättre om alla nöjde sig med att vara stolta över
egna prestationer. Hur kan man känna stolthet över något
man inte åstadkommit själv? Stolt över vad? Över lingonsylt?
Över Strindberg? Över Gustav Vasa?
Den senare är det
väl som skåning svårt att vara stolt över i så
fall, och Augusts verk var trots allt hans, det har varken du eller jag
eller integrationsministern del i.
Lingonsylten tillkomme
oss alla, skinnskalle som korvätande kurd."
Det ligger något i detta. Men i konsekvensen
namn ska vi svenskar heller inte behöva skämmas över vad
andra gjort - t ex vad de tyska nazisterna gjorde mot judarna på 30-talet.
Det är ett aningen fyrkantigt uttryck,
det där att "känna stolthet". Vad det egentligen handlar
om är ju att man ska få ha en sund
självkänsla. Den
som har det behöver inte leta efter någon som är svagare
att ge sig på, behöver inte hävda sig genom att trampa på
andra.
Däremot vågar man stå för
en egen uppfattning, även när det inte är populärt.
Med tårar som vapen
"JAG GRÄT NÄR JAG INTE
FICK VARA KVAR", så
lyder rubriken på en helsidesartikel i Aftonbladet den 25/4. Den handlar
om Alexandra Pascalidou, som inte får vara kvar som programledare
för Mosaik - trots att hon själv vill det.
Så här säger hon till AB:s
reporter, Anita Hansson:
- Jag är knäckt
av det här. Jag har varit sjukskriven efter de tidigare mordhoten och
så kommer det här på toppen av allt.
- Det var viktigt för
mig att visa mig och komma tillbaka efter att ha blivit hotad. Jag ville
visa att jag inte var rädd.
VAD AFTONBLADET taktfullt
förbigår med tystnad är att de hot som det här talas
om tillkommit under medverkan av just Aftonbladet.
Under texten till en stor färgbild
på Alexandra säger hon vidare:
- Jag grät och bad
att få göra de sista programmen, men jag fick inte".
JÄMFÖR DETTA MED JABAR AMIN, som
efter 7 månader som s-medlem krävde att få kommas med på
riksdagslistan för socialdemokraterna i Västerbotten. Han är
man, så han kunde inte gråta - men i princip var det samma typ
av beteende. I princip la sig Amin på rygg, sprattlade och skrek:
"Jag är invandrare! Ändå
får jag inte som jag vill! Dom är dumma!"
"Vår nya skam"
"VÅR NYA SKAM", så heter den rubrik som Aftonbladet valt för
sin senaste artikelserie. Som tidningen själv presenterar den:
"Vår historia har en rad
skamfläckar.
o Nazitågen genom Sverige under
andra världskriget
o Baltutlämningen 1946
o Tvångssteriliseringen av tusentals
svenskar ända in på 1970-talet."
Och nutidens skamfläck är enligt
Aftonbladet:
"Behandlingen
av flyktingar under 1990-talet".
"Flyktingar"? Det handlade ju
om människor som blev avvisade - för övrigt till enorma kostnader
genom ofta chartrat flyg - alltså befanns de inte ha skyddsbehov.
Även för dem som faktiskt kan
ha skyddsbehov är det rimligt att de söker asyl på närmare
håll, än att man tar sig ända till Sverige, om man bor i
Afrika.
"Hanteringen är ovärdig",
lyder AB-rubriken den 28/4. Kanske det, avvisningar är nog svårt
att gära till någonting lättsamt, i synnerhet när den
som ska avvisas kan hitta på i stort sett vadsomhelst. (Polistidningen
skrev för några år sedan om en kvinnlig polis som fick
sitt ansikte förstört för livet, ett rakbldd skar upp hela
hennes kind.)
Så vad är AB-journalisternas
alternativ? Ska det alls förekomma några avvisningar? Ska Sverige
ha ens ambitionen till en reglerad invabdring?
NATURLIGTVIS är det så, att många
av dessa människor verkligen har det svårt, men Sverige kan inte
åta sig att lösa hela världens problem. De begränsade
resurser vi kan satsa, de ska sättas in där de kan hjälpa
flest eller kan verka bäst förebyggande.
Och om vi svenskar återigen ska skämmas
så förfärligt - hur blir det då med danskar, norrmän
och finnar? Sverige är Europaetta i generositet.
Se för övrigt AB-artikeln
"Sluta skämmas!", från 1995.
Populism
REDAN OMFÅNGET på Aftonbladets
artikelserie är anmärkningsvärd. i över en vecka har
serien pågått, med totalt över 50 helsidor.
När ska ett sådant mediautrymme
ägnas enskilda svenskars problem? Finns det inte också svenskar
som har det svårt?
Det verkar som om Aftonbladet hade förutsett
den invändningen, för på framsidan den 28/4 lyder tjocka
rubriker: "UNGA HAR INTE RÅD MED VÅRD - en av fem
kan inte gå till tandläkaren".
Alltså: Aftonbladet
står samtidigt på allas sida. Allt åt alla.
Vad man inte låtsas om, är att
resurserna är begränsade. Skulle vår flyktingpolitik göras
än mer generös, då skulle det bli än mindre pengar
över för vård och annat, åt unga som gamla
Är det inte sådant som man brukar
kalla "populism"?