Helsingforsgrupp

Läget i Sverige inför valet uppmärksammas nu av "British Helsinki Human Rights Group" (BHHRG). På sin webbsida skriver man bland annat, i översättning:

"Sverige är en av Europas äldsta demokratier, men är dess val så rättvisa och korrekta som landets rykte gör gällande...

Inledning

Denna grupps valobservatörer tillfrågas ofta av vanliga väljare i de post-kommunistiska länderna där mycket av BHHRG:s verksamhet sker om det inte finns tillräckligt av problem hemma i väst för att hålla dem sysselsatta. Till skillnad från en del andra grupper för mänskliga rättigheter har BHHRG:s observatörer aldrig arbetat utifrån antagandet att de kommer från länder av perfektion att observera andra..."

BHHRG skriver sedan att de från en svensk korrespondent fått förslag om att övervaka aspekter av de förestående allmänna valen i Sverige. I följande texten tas sedan upp flera viktiga aspekter, bland annat:

Risken för fusk vid röstsammanräkningen, något som underlättas av den rikliga förekomsten av olika valsedlar, redan 18 dagar före valdagen: "Till skillnad från andra valsystem som listar upp alla kandidater/partier på ett enda papper med bara så många valsedlar utgivna som registrerade väljare, skapar den svenska modellen (som liknande modeller i Frankrike, Lettland eller Tjeckien) en frestelse..."with only so many ballots

Risken för missbruk av röstande genom ombud, när det gäller äldre och/eller sjuka, bedöms som stor: "Hur önskvärt det än är att den allmänna rösträtten utövas genom aktivt deltagande av alla registrerade väljare, när anhörig- och poströstning görs absurt lätta och garantier för den verkliga identiteten av enskilda väljare i praktiken ofta inte kontrolleras, då kan rättigheterna för verkliga väljare urvattnas genom fusk. Fixering vid ett högt valdeltagande kan kamouflera likgiltighet eller blindhet för strukturella brister i ett valsystem som gör röstandet alltför enkelt."

Risk för att att valsedlar för vissa partier försvinner och att väljare i vallokalen inte får tillgång till alla partiers valsedlar. "Företrädare för Sverigedemokraterna i Göteborg hade ett specifikt klagomål. De hävdade att valsedlar för deras parti rutinmässigt avlägsnades från postkontor i staden, av motståndare till deras parti. De lät också förstå att postanställda var avsiktligt långsamma med att ersätta avlägsnade eller skadade valsedlar. Detta betydde att deras partis potentiella väljare inte alltid kunde finna partiets valsedlar och kanske valde ett annats partis valsedel, som alltjämt fanns att tillgå."

Ensidigheten i tillgång till mediautrymme. "Partier som ligger utanför samstämmigheten i åsikter centervänster/centerhöger... finner det svårt att få tillgång till media i vare sig nyhetstäckning eller genom annonsutrymme."

Detta gäller inte bara privata företag, utan även myndigheter: "När kommunala myndigheter och andra offentliga aktörer på liknande sätt vägrar tillträde till offentliga byggnader för registrerade partier inkräktar de på de lika möjligheterna i konkurrensen mellan kandidater som alla är medborgare. Vore det inte bättre att lämna till väljarna att avgöra vilka man ska stödja respektive avfärda?"

Skilda uppfattningar redovisas bara på insändarsidorna.

BHHRG noterar också en benägenhet i TV-program att avpolitisera politiken och förvandla allt till underhållning. Man såg "åtskilliga exempel på intervjuer med framstående politiker genomförda i en pratshows avspända atmosfär... Detta främjar inte den sorts intervju som drar fram politikers alternativ och exponerar potentiellt impopulära aspekter. Tvärtom, motsättningar tenderar att undvikas och en konstlad samstämmighet skapas för tittarna, som i själva verket är väljare som antas ska bestämma sig om vilka de vill ha som sina företrädare."

 


Se vidare:

http://www.oscewatch.org/CountryReport.asp?CountryID=51&ReportID=83