Aktuell kommentar - vecka 16/04
Importerat judehat
I den politiska debatten finns en benägenhet
att dela in i vitt eller svart, i behagligt eller obehagligt, i anständigt
eller oanständigt, i goda eller onda, i vänner eller fiender.
Därigenom buntas en uppsättning åsikter gärna ihop
till ett paket, som man förväntas antingen helt
acceptera eller helt förkasta.
Ett sådant område är vad
som med rätt eller orätt brukar kopplas till begreppet "antisemitism".
Begreppet i sig är tveksamt, då man med det avser judehat. Judar
är ju inte det enda semitiska folket, dit hör även araber.
Bättre är således att tala om judehat, när
detta är vad man syftar på.
Här bör man hålla isär
olika saker.
Å ena sidan:
Ifrågasättande av klokskapen i bildandet av staten Israel
Pläderande för en självständig palestinsk stat
Fördömande av regeringen Sharons
politik
Kritik av kampanjandet kring "Förintelsen" som ett medel
att skuldbelägga
svenskar och tysta invandringskritik
Kritik av kampanjandet kring "Förintelsen" som ett medel
att pressa ut pengar
En intellektuell diskussion om vad som är historiska
fakta.
Å andra sidan:
Ett allmänt hat mot judar
Förföljelse av enskilda individer, som är judar
Hyllande av nazisternas fruktansvärda övergrepp mot judarna.
Trots allt tal om antisemistism - t.o.m.
vi inom Blågula frågor ju anklagats för sådant - har det knappast förekommit
några allvarliga eller omfattande uttryck för judehat i Sverige
sedan mitten av förra seklet.
Nu står vi uppenbarligen inför
en ny situation, att döma av en artikel i Sydsvenskan den 10/4 -04:
"'JÄVLA JUDE!'
Ropen in i butiken
har blivit vardagsmat. De stora skyltfönstren har krossats otaliga
gånger det senaste året. Klottret av hakkorssymboler lyser som
hatiska brännmärken på fasaden flera måndagsmorgnar
när mannen kommer till sin affär för att öppna."
Sedan trappas det upp:
"Mitt på dagen
viner stenar, någon kastar in ett trasigt armstöd från
en stol genom ytterdörren. Och så smäller det. En grupp
skolungdomar som länge trakasserat honom tar sig åter in i affären.
Nu ska juden få vad han tål. De rasistiska slagorden ackompanjeras
av knytnävsslag.
Affärsinnehavaren
slås blodig och en äldre kund attackeras också med slag
i huvudet.
Nej, det här är
inte en beskrivning av Kristallnatten i Berlin den 9 november 1938. Det
här är Malmö, våren år 2004..."
Och det rör sig inte om bara något
enstaka övergrepp. Den judiske butiksägaren har efter upprepade
angrepp utrustats med polisens överfallslarm. En sådan åtgärd
vidtas bara när läget är allvarligt.
Situationen i Malmö har förändrats
drastiskt sedan mannen kom till Sverige för trettio år sedan:
"Med fasorna från
Förintelsen i bagaget, som berövade honom flera familjemedlemmar,
och med hustruns smärtsamma minnen från den antisemitiska vågen
i Polen på 1960-talet, var det ett himmelrike för paret att bo
och verka i Malmö och Sverige.
- Vi var så välkomna,
och behövde aldrig ens tänka tanken på att dölja vårt
judiska ursprung. Men de senaste åren har all den tryggheten försvunnit.
Vi har blivit villebråd igen och jag kan inte låta bli att dra
paralleller till Nazityskland, säger hustrun."
På 30-talet var det brunskjortor som
marscherade. Idag kommer judehatet från annat håll. Det är
fråga om ett importerat judehat:
"I dag kommer hoten
främst från islamistiska krafter, som använder Mellanösternkonflikten
som förevändning för att sprida sitt judehat.
De ungdomsgäng som
attackerat butiken har varit sammansatta av pojkar med olika ursprung. Måltavlan
har dock alltid varit "juden". Vandaliseringarna av fasaden och
skyltfönstren, som skett i skydd av mörkret, har tidsmässigt
oftast varit kopplade till lokala demonstrationer mot staten Israel."
Med detta inte sagt att Malmös muslimer
i allmänhet skulle acceptera övergrepp mot judar:
"... är det
befriande att höra imamen och kultursekreteraren Ali Ibrahims kompromisslösa
fördömande av attackerna.
- Det här är
fullständigt oacceptabelt. Jag kommer självklart att ta upp det
i fredagsböner och göra fullständigt klart att i Sverige
visar vi varandra respekt och lever i fred. Att ge sig på oskyldiga
människor är fruktansvärt, säger han.
Den nya antisemitismen
i Europa och Sverige har annars ofta bagatelliserats eller sopats under
mattan."
Vid de svartkläddas bärsärkagång
mot poliser och polishundar i samband med stödgalan för Israel
i Stockholm i mars syntes en banderoll med texten "Intifada över
hela världen". Är det uttryck för denna globala "intifada"
när judar nu angrips det sätt som beskrivs i Sydsvenskan?
Man kan tycka det ena eller det andra om
konflikterna i Mellanöstern, men det är inte acceptabelt att detta
våld sprids till vårt land. Sverige
måste vara ett samhälle där alla kan leva i trygghet, oavsett
etnisk bakgrund och oavsett åsiktskillnader.
Judar ska därvid inte utgöra något
undantag.