En sammanfattning av boken
"S-märkt":
Det råder stora fördomar om invandrare
i arbetslivet.
Den största fördomen är
att arbetsgivarnas skeptiska inställning till invandrare bara är
fördomar, att den inte alls
är grundad på erfarenhet, och att arbetsgivarna t ex sorterar
bort ansökningar med konstiga namn enbart av det skälet att arbetsgivarna
är rädda för konstiga namn.
Trots allt har det funnits invandrare med
konstiga namn anställda i större omfattning i svenskt arbetsliv
sedan 1950-talet. Varför då inte fråga arbetsgivare som
haft invandrare anställda om deras erfarenheter?
Det har Per Broomé och Ann-Katrin
Bäcklund gjort i boken "S-märkt. Företagets etniska
vägval", SNS 1998. I en tidigare studie "Varför
sitter brassen på bänken eller varför har invandrarna så
svårt att få jobb", SNS 1996, där ett fyrtiotal
företag och förvaltningar intervjuades, konstaterades att stora
förändringar i arbetet och invandrarnas kompetens skapar ett gap
mellan vad invandrarna kan och vad företagen vill ha.
I "S-märkt" studeras 8 olika
arbetsplatser: 1. bygglager, 2. läskedrycksfabrik, 3. en avdelning
inom Ericsson, 4. en avdelning inom SKF, 5. en avdelning inom Volvo, 6.
sjukhuskök, 7. invandrarsmåföretagande och 8. Samhall..
Bakgrund: Invandrarnas sysselsättning
har fallit kraftigt både under låg- och högkonjunktur.
Utrikes födda män hade en sysselsättningsgrad på över
85 % i början av 70-talet mot under 50 % i mitten av 90-talet. Samtidigt
som arbetskraftsinvandrarna har ersatts av flykting- och anhöriginvandring
från tredje världen och Östeuropa har arbetslivet förändrats
i riktning mot mer självstyrt arbete, vilket ökar kraven på
social kompetens och språk.
Medan samhället blir alltmer mångkulturellt
blir arbetsplatserna alltmer homogena: svenskar på svenska företag
och invandrare i etniska företag. Varför uppstår inte kreativ
mångfald? Varför säger företagen nej till denna goda
arbetskraft?
Bokens författare ger en förklaring:
när företag
lever i stark konkurrens på en global marknad i en global ekonomi
med samma teknik återstår till slut bara den konkurrensfaktor
som utgörs av "skillnader i arbetskraftens kvalitet".
Svenska företag har mjuk styrning och hålls ihop av starka sociala
normer, inte av hierarkier och tydlig styrning som t ex i USA.
De intervjuade företagen själva
säger att de invandrare som kommer nu inte är arbetskraftsinvandrare.
De har också kommit i en period av rationaliseringar på arbetsmarknaden.
Många arbetsgivare tycker att invandrarna har för höga förväntningar
på jobb, att de inte passar in kulturellt och då särskilt
inte muslimer.
1990 var arbetslösheten (bland män)
52 % för iranier, 30 % för chilenare, 24 % för turkar, 19
% för norrmän, 16 % för finnar och 9 % för svenskar.
De intervjuade företagen:
1) Företag 1 är ett bygglager,
där arbetsuppgifterna inte kräver lång utbildning. Det är
ett nästan helt renodlat svenskt företag. Nästan alla 65
anställda är svenskar. Bara några är (starkt integrerade)
invandrare. De flesta på företaget ser problem med invandringen;
man nämner "en hårdare stad", bidragsberoende. Man
säger att "landet kommer att få betala ett högt
pris för politikernas naiva invandringspolitik". Man tror
inte på inkvotering i det egna företaget: man tror att inkvoterade
invandrare varken skulle bli accepterade av de anställda eller av kunder.
2) PLM läskedrycksfabrik med blandade
anställda. På den studerade
avdelningen finns 65 tjänstemän, varav 7 med invandrarbakgrund,
och 435 arbetare, varav 25 - 30 % är invandrare, som ofta varit anställda
sedan 1970-talet. Arbetet är stressigt och organisationen har bantats.
Kraven på arbetskraften har ökat. De intervjuade tror att kraven
kommer att öka ytterligare och i framtiden kräva 2-4 års
teknisk utbildning samt praktisk erfarenhet, utöver att man måste
kunna svenska och "vara framåt". Ledningen ifrågasätter
om både lågutbildade svenskar och invandrare kan tillgodogöra
sig den vidareutbildning som krävs.
Idag kräver mer av arbetet engelska,
eftersom man jobbar t.ex. med datorer. De anställda måste förstå
elektronik, datateknik, svenska, engelska och matte för att kunna skriva
rapporter och vidareutbilda sig. Numera ställs även större
krav på linjechefer - de måste kunna tala både svenska
och engelska eftersom man samarbetar med USA, något som missgynnar
invandrare. Även för att städa behöver man numera förstå
svenska. Förr anställdes människor med bristande språkkunskaper,
men man har flera anställda som inte skulle fått sina jobb idag.
Arbetsledarna säger att man måste vara övertydlig
mot invandrarna: upprepa och ställa kontrollfrågor.
Andelen invandrare var större för
10 år sedan. Rationaliseringarna har slagit hårt mot invandrarna.
Bl.a. sades sex turkmakedonska kvinnor som förpackade lock upp. Förr
fanns fler enkla manuella "kvinnliga" jobb. Nu finns bara en slags
skyddad verkstad inom företaget, där de sista lågkvalificerade
invandrarkvinnorna arbetar.
På ett av skiften finns en gruppering
av turkar och jugoslaver som är släkt. På andra skift är
nationaliteterna mer blandade. Ledningen vill inte ha grupper som baseras
på familjeband eller nationalitet, då det ger andra lojaliteter
än mot företaget.
Kulturella skillnader framhävs inte.
De anställda ska bedömas efter det arbete de gör. Svenskar
blir ibland förbannade på invandrare, särskilt muslimer,
för deras syn på och beteende mot kvinnor och mot religiöst
betingade beteenden som bönestunder och vägran att städa
toaletter. Många irriteras påtagligt över kulturkrockar
med äldre muslimer, s k stamfäder, som upplevs ha ett störande
patriarkaliskt förhållningssätt till andra muslimer och
familjemedlemmar. Detta tar sig uttryck i att familjefadern skaffar sig
dispositionsrätt över alla familjemedlemmarnas löner eller
kräver att få uttala sig å sin kvinna eller familjs vägnar.
Det är påtagligt hur starkt de svenska männen reagerar på
vad de menar är muslimernas förtryck av sina kvinnor. När
man yttrar något negativt om invandrare kommer nästan alltid
något om kvinnoförtryck med:
"Det finns äkta män som
tycker att det är onödigt att deras fruar springer på utbildning
efter arbetstid när de ska vara hemma och ta hand om hemmet så
att de själva kan gå på klubben. Det finns invandrarmän
som kör hit sina fruar för att jobba och tjäna pengar medan
de själva hänger arbetslösa eller sjukskrivna på klubben.
Muslimska kvinnor säger inte emot sin man, inte gärna emot en
man överhuvudtaget. Det stör mig. De har en annan syn på
kvinnor. Man kan se det på hur de förtrycker sina kvinnor, tar
deras lön, förbjuder dem att träffa andra. Jag blir så
jävla arg. Om jag vill tala med en kvinnlig anställd så
vill jag att hon kommer, inte hennes man eller svärfar. Om jag går
genom fabriken och småpratar med de som jobbar vill jag kunna tilltala
även en muslimsk kvinna utan att hennes kusin störtar fram och
frågar varför jag har talat med henne. Man kan bara inte ha det
så på ett modernt svenskt företag."
Tidigare kunde man alltså arbeta på
fabriken utan att kunna svenska. När arbetsledningen nu bryter upp
vänskaps- eller släktskapsgrupper måste varje anställd
fungera mer självständigt. PLM som har en lång tradition
av att anställa invandrare kommer troligen att minska sin rekrytering
av invandrad arbetskraft.
3) Ericsson Telecom. Den avdelning som studerats tillverkar bl a plåtskåp
och har ca 250 anställda, varav 55 % är invandrare, många
av dem kvinnor. Man har omorganiserat så att arbetsgrupperna fått
större ansvar och därmed måste de anställda lära
sig fler arbetsuppgifter. Behovet av att vara flexibel och utbilda sig har
på så sätt ökat. Många invandrare befinner sig
i en utsatt position då de både har dålig utbildning och
kan svenska dåligt. De som inte klarar kraven placeras i en särskild
"Personal, Ekonomi, Kompetens-grupp", där 90 % är invandrare.
De betraktas inte som inkompetenta, men fyller inte kraven på att
arbeta heltid, skift eller fungera i grupp. "Samhälle och teknik
har sprungit ifrån dem och företaget har inte tagit ansvar för
utbildningen", säger en intervjuad.
Detta beskrivs som en motsats till 50- och
60-talens arbetskraftsinvandrare som var unga och startade direkt i arbetslivet
med svenska kamrater. Även om jobbet innebar att stå vid en maskin
fanns det en arbetsgemenskap. Startbidraget om 600 kr var ett lån
som betalades av med 15 kronor i månaden. Svenskarna var positivt
inställda till invandrare.
70- och 80-talens invandrare tas om hand
på flyktingförläggningar, går på "svenska
för invandrare" och har svårt att få jobb. Många
är äldre, och en del är analfabeter från landsbygden.
På 70- och 80-talen kunde man fortfarande få
jobb utan yrkesutbildning och utan att kunna svenska bra. Det fanns ofta
fler invandrare på arbetsplatsen, så man behövde inte lära
sig svenska. Dessa personer med enkla rutinjobb som inte kan svenska klarar
sig dåligt när kompetenskraven höjs
och man som anställd måste vara flexibel, initiativrik, ha baskunskaper
och vilja att lära nytt, säger man även på denna arbetsplats.
"Vi ställer idag krav på
grundkompetens, t.ex. de fyra räknesätten, svenska och social
kompetens. En tredjedel av invandrarna här var analfabeter. Det blev
en tragisk utsortering. Men vi producerar mer nu på 60 man än
tidigare på 95".
För att lära sig nya maskiner
måste man kunna svenska och man måste kunna lära sig fort.
Företaget ordnar kurser i svenska. Numera testar företaget språkkunskaperna
hos de presumtiva kursdeltagarna, eftersom det hänt att personer som
gått kurser i t ex ritningsgranskning inte kunnat tillräckligt
bra svenska för att få något ut av den.
"Språket är grunden för
acceptans. Omorganisationen sorterar ut dem som inte passar, det är
grymt. Kan du inte svenska och inte avrapportera på datorn är
du körd."
Avdelningen har ändrat rekryteringsgrunder.
Numera går svenska före yrkeskompetens. Motiveringen är
att om man kan svenska kan man utveckla sig, vilket är nödvändigt
när produktionen hela tiden förändras. Man försöker
ordna arbetsrotation, men risken är att invandrare som inte kan tillräckligt
bra svenska inte kommer att klara kraven. Språket är alltså
fundamentalt. Ericsson har dittills försökt med utbildningsinsatser
för att slippa säga upp folk, men i framtiden kanske man väljer
annorlunda.(Not: nu kommer den obligatoriska PK-kommentaren: Det behövs
kunskap om olika kulturers förhållningssätt för att
det ska bli möjligt att använda den resurs invandrarna är.)
De anställda måste numera kunna
arbeta i grupp och diskutera gruppens arbete och måste förstå
arbetsorderna som numera kommer via datorn, inte från arbetsledaren.
En del svenskar blir trötta på att förklara och visa för
invandrare som inte förstår.
Denna avdelning vid Ericsson Telecom upplever
stora problem med personalen, problem som man hänför till den
stora blandningen av människor med olika social och kulturell bakgrund.
Konflikter av flera slag sliter hårt på de produktionsnära
tjänstemännen som ibland känner sig ganska uppgivna. Liksom
på PLM säger man att det inte spelar någon roll varifrån
människor kommer - det viktiga är individens kvalitet. Tidigare
fanns det nationella grupperingar som pratade sitt eget språk på
arbetstid. Arbetsledningen har upplöst dessa grupperingar och tvärtom
blandat så många nationaliteter som möjligt i arbetsgrupperna
för att undvika språkliga kotterier och onödiga konflikter
som man tidigare upplevt på vissa enheter. Men på lunchrasterna
söker sig grupperna till varandra. Många invandrare kommer från
länder med hierarkiskt arbetsliv, där chefen ger order. Speciellt
äldre invandrare har svårt med det nya, där man förväntas
ta egna initiativ. Det händer att invandrare säger att de har
förstått en instruktion fast de inte gjort det, för att
de inte vill tappa ansiktet. En del muslimer går ifrån jobbet
tre gånger om dagen för att be. Några svenskar är
misstänksamma, andra arga över att muslimerna får gå
från jobbet, andra bryr sig inte. Men de ovannämnda och andra
etniska beteenden som man reagerar starkt på diskuteras inte öppet.
"Det är mycket problem med
invandrarna och de har ökat i samband med flödesproduktionen.
Det är bönemattor på arbetet, män som inte tar order
av kvinnliga arbetsledare, rashets mot turken som man inte gillar. ...men
de flesta är bra. Det finns en liten grupp som fuskar, är mycket
sjuka, jobbar svart när de är sjukskrivna. Tidigare bråkade
greker och turkar. Nu bråkar muslimerna mycket. Det blir mer och mer.
En karl tog livet av en kvinna här. Från fängelset ringde
han och undrade om han hade jobbet kvar ."
En invandrare tycker det är skönt
att kristna och muslimer kan arbeta ihop utan att det blir bråk. Invandrarkvinnor
är ofta starkt beroende av mannen. Vid läkarbesök är
det vanligt att mannen för kvinnans talan och berättar för
läkaren hur hon känner sig. Förtrycket av muslimska kvinnor
väcker aggressioner hos den svenska personalen.
Olika kulturer har olika attityder till
arbetsprestationer och tider. En asiat vill ha klara regler och är
van vid att arbeta hårt. En afrikan tar mera lätt på tillvaron.
Detta kan leda till slitningar. En del invandrarkvinnor kläms mellan
arbetets ökade krav och familjekrav. En intervjuad kurdisk kvinna uppskattar
dock friheten i sitt nya liv mycket.
Skillnader i synen på arbete, auktoriteter,
kön och religion har på Ericsson skapat svårigheter i samvaro
och arbetseffektivitet. Spänningar har uppstått om vem som kan
säga vad till vem. Obegripliga konflikter kan uppstå. En kulturellt
homogen grupp har däremot gemensamma sociala koder för de flesta
situationer.
Att förändra en arbetsorganisation
ger upphov till spänningar även i de mest homogena verksamheter.
Påfrestningen blir förstås större bland människor
som har mycket olika bakgrund, kunskapsnivåer och förmåga
att göra sig förstådda. Ledningen har ingen lätt uppgift
och många kände sina krafter hårt frestade.
4) Volvo, Torslandafabriken. Anläggningen som studerats sysslar med kaross,
måleri och montering, har ca 4 200 anställda, varav 35 % invandrare.
Antalet anställda har minskat kraftigt från 7 500 på 80-talet
till alltså 4 200 i mitten av 90-talet och man varslade just 1 200
personer om uppsägning.
Arbetet är löpande band-bundet,
har rationaliserats och organiserats i arbetslag. Lönesystemet är
både individuellt och på enhetsnivå och gör att facket
får ta hand om dem som arbetslaget vill sortera bort. Det finns lättare
lag.
Sedan 50-talet har Volvo haft invandrare
anställda: finnar, jugoslaver, estländare, danskar, portugiser,
spanjorer m.fl, på senare år även chilenare, iranier, irakier
och turkar. Vid högkonjunktur har man anställt nästan utan
urskiljning typ "alla som passerade i Östra Nordstan". De
flesta intervjuade ansåg att detta inte var bra för företaget.
I lågkonjunktur rekryterar man utbildad och kompetent arbetskraft.
Det sker via rekommendationer eller utbildning hos arbetsmarknadsmyndigheten,
vilket båda innebär att man i någon mån är känd
för företaget. Det spelar ingen roll om man är svensk eller
invandrare. Man kräver tre- eller fyraårig teknisk utbildning
och dessutom svenska och social förmåga. Man måste kunna
svenska för att kommunicera med kollegor och ledning, läsa instruktioner,
hantera verktyg och skriva protokoll. Om laget ska ta kvalitetsansvar måste
man kunna diskutera kvalitetsfrågor, dvs kunna svenska. Nya invandrare
tas överhuvudtaget inte in om de inte kan svenska. Det är problem
med äldre invandrare som inte lärt sig svenska. Social anpassningsförmåga
värderas.
"Många av de vi anställde
på 60- och 70-talen har vi inte gett tillräcklig utbildning i
t ex svenska. Under 80-talet anställdes många utan tillräckliga
krav på grundkunskaper. Vi får stora kostnader för detta."
En del svenskar var irriterade över
invandrare som varit här i många år men som vägrade
prata svenska. De flesta ansåg att det blir svårare att jobba
i arbetslag om man inte kan kommunicera.
"Kraven på att kunna tala svenska har gjort att resurspersonerna
i arbetslagen ofta valts bland svenskar. Bara få är invandrare.
Troligen minskar invandrarnas andel överhuvudtaget inom Volvo. Sedan
1992 rekryterar vi via kurser och rekommendationer vilket gynnar folkgrupper
som redan är etablerade inom Volvo: svenskar, finnar och jugoslaver.
Jag tycker knappt man ser afrikaner, turkar eller araber längre i fabriken".
I princip är alla lika inför bandet.
Det råder ingen generell antagonism mellan svenskar och invandrare.
Negativa kommentarer fälls mest om dem som redan slutat. Kanske har
man löst etniska motsättningar genom utstötning. Kriget på
Balkan har gjort att konflikter mellan olika grupper har blossat upp, så
att vissa personer inte kunnat jobba i samma arbetslag. Invandrare från
Afrika och Asien har haft svårt att komma in i laget pg a t.ex. religion,
syn på kvinnan eller på arbete. Många menar att ju större
kulturavståndet är desto svårare har man att arbeta tillsammans.
Europeiska invandrare får inte negativa kommentarer som de från
Afrika eller Asien. Många från Iran, Irak och Afrika som anställdes
på 80-talet har slutat. och kvar finns pålitliga arbetsamma
båtflyktingar från Sydostasien. På fabriken umgås,
äter och fikar svenskar och invandrare ihop, men nästan aldrig
umgås man på fritiden. Andra generationens invandrare som gått
i svensk skola och haft svenska kamrater har blivit svenska. De och deras
föräldrar är starkt negativa mot nya invandrargrupper som
man menar förstör för dem. Föräldrar kan rekommendera
barnen att byta namn, då det är svårare idag när det
är så många invandrare.
Klimatet har blivit hårdare och gruppen
värnar om sina egna. Svenska arbetsgivare förväntas värna
om svenskar och om en arbetsledare är invandrare tar han in fler av
sina egna i sitt arbetslag.
Man orkar inte jobba så många
år vid bandet så många anställda försöker
avancera inom Volvo. De intressanta rollerna går till unga välutbildade
svenskar. Arbetsledarna säger att detta beror på högre kompetens.
Många anställda menar att svenskarna alltid går före.
"Pelle går alltid före Hassan", säger en
invandrare. Alla gynnar sina egna kompisar, släktingar och landsmän,
säger en annan invandrare. Svenskarna kommer i en klass för sig,
sedan de flesta andra och sist araberna, säger en invandrare. Arbetsledarna
säger att det helt beror på kompetens. En man från Sarajevo
är exempel på en person som lyckats bra.
Anställda kan stötas ut från
Volvo, som från alla företag. Många förhållanden
spelar in där. Att peka ut etnisk bakgrund som enda faktor är
att göra det för enkelt, anser de intervjuade. Huvudorsakerna
till utstötning anses vara av personlig/kompetensnatur, men kulturskillnader,
tro, nationalitet och språksvårigheter kan också spela
in.
De intervjuade bedömer att andelen
anställda med helt rutinbetonat jobb kommer att minska. I en högkonjunktur
kan det uppstå brist på arbetskraft i monteringen och man kan
då behöva rekrytera okvalificerad personal, som dock lätt
blir övertalig i en annan situation, vilket blir ett etniskt problem
om man har rekryterat ensidigt etniskt i bristlägena. Om det är
lågkonjunktur blir det också ett etniskt problem om man gynnar
välutbildade svenskar framför tidigare anställd lågutbildad
invandrad arbetskraft.
5) SKF är ett gammalt industriföretag
med tillverkning av kullager som specialitet. SKF har idag verksamhet i
många länder och man kan lätt flytta produktion. Ända
sedan 40-talet har man anställt invandrare: 1950-80 mest finnar, italienare,
ungrare, jugoslaver, från 1980 turkar, iranier, irakier, somalier,
vietnameser m.fl. Fabrikens personal representerar hela efterkrigstidens
industri- och invandringshistoria. De intervjuade berättar om olika
invandringsepoker, hur man tagits emot i SKF och Sverige, men också
hur Sveriges industri och svenskarnas syn på invandrare förändrats.
Invandrare och svenskar beskriver det likartat: i början höll
italienarna ihop som grupp, men grupperna har alltmer lösts upp med
tiden.
På 50-talet hade Sverige behov av
arbetskraft och invandrare kom från ganska närliggande länder,
som Italien, Ungern och Finland. De hade arbete som motiv för flytten.
På 80- och 90-talen har däremot invandrarna kommit till ett Sverige
med sämre ekonomi och de har ofta blivit arbetslösa. Många
invandrare som fick jobb i 80-talets högkonjunktur förlorade det
på 90-talet. Det skedde enligt LAS, men många av de intervjuade
anser att det också berodde på invandrarna själva. De fungerade
mindre bra i verksamheten, säger man. De intervjuade menar att många
som kom från Asien och Afrika inte passade in. De är borta nu
och ingen tycks sakna dem. Undantaget är vietnameserna som är
kvar på arbetsplatsen. De intervjuade anser att bortfallet från
arbetsplatsen beror på att många av de nya inte var intresserade
av industrijobb, utan mer av handel och affärer, och att de ställde
krav på andra och på bättre karriärmöjligheter.
De tidiga invandrarna, som t ex ungrare,
fick arbeta hårt och de tycker att de nya invandrargrupperna har kommit
mest för pengarnas skull. Att människor från Asien och Afrika
särskilt ofta stötts ut förklarar man med deras kultur och
religion, eller att de inte vill arbeta på de villkor som bjuds på
SKF. Man ifrågasätter dessa invandrares motiv för att komma
till Sverige och anser att en del av dem väljer att inte arbeta när
man kan leva gott på bidrag.
En intervjuad säger: "Jag tror
man undviker muslimer. Kulturavståndet är för stort. Europa
är mer likt, från Sicilien till Norrland."
När de intervjuade minns 50- och 60-talen
framträder en i stort sett lyckad anpassning. Finnar, italienare, ungrare
och jugoslaver har etablerat sig i arbetslivet och har familj, hus och bil.
Bilden är att den som ville jobba välkomnades och att kompetens
och ambition avgjorde hur man lyckades, oberoende av etnisk bakgrund. På
80- och 90-talen kom en annan sorts invandrare, från Asien, Afrika
och Latinamerika och de har åkt ut igen, utom de duktiga vietnameserna.
Konsekvenserna är mycket negativa. De nya är "svartskallar"
och bor i ghetton och spänningarna växer. De intervjuade tycker
att man förutsättningslöst tog emot och prövade de nya
som arbetare och yrkesmän, men att de inte dög. De intervjuade
anser att dessa invandrare själva måste ta ansvar för att
inte ligga samhället till last, annars väntar stora konflikter.
De flesta som jobbar på SKF upplever
gränser mellan grupper, t ex svenskar/invandrare, arbetare/tjänstemän,
serber/kroater, från nära länder/från fjärran
länder, nykomna/tidigt komna.
"Italienare, finnar och juggar är
mest dominerande. Många grupper, iranier, irakier, turkar, somalier
lever parallellt med svenskar, inte med dem," säger
en intervjuad. Man är medveten om etnisk bakgrund, men man anser att
individer värderas främst efter yrkesskicklighet och förmåga
att hantera företagskulturen.
Företaget har tidigare behövt
både utbildade och outbildade personer, men efter 1990 har kompetenskraven
ökat kraftigt på SKF (precis som på ovannämnda läskedrycksfabrik
och Ericssson-avdelning ). De anställda måste kunna delta i lagets
arbete, kunna lära sig alla maskiner och styrsystem och helst kunna
ta hand om teknik, logistik, personal och kvalitetsfrågor, lösa
uppgifter i grupp, företräda gruppen och leda gruppen. Man måste
kunna arbeta med huvudet och då måste man kunna kommunicera
på svenska. Utbildningskravet har ökat och idag är det fyraårig
teknisk utbildning som gäller. En hel del invandrare kan inte lyftas
till den nivån även om man satsar mycket utbildning på
dem. De har för dålig grund. Få invandrare har avancerat
till tjänsteman. Företaget har allt färre ingångsarbeten
med låga kompetenskrav och därmed är det också mindre
möjligheter för nya invandrare att komma in.
SKF:s personal har minskat och kommer troligen
att minska mer. De intervjuade ser att man får allt mindre plats för
invandrare, då dessa saknar social kompetens och har mindre förmåga
att tillägna sig nya metoder och tekniker samt skriftlig information.
De bostadsområden där de anställda
bor är segregerade. "På spårvagnen kan man bli
ensam svensk med en hel hop arbetslösa somalier, då känns
det som rena Harlem".
Skriftens författare tycker, tyvärr
lite politiskt korrekt, att man kunde pröva att ha engelska som koncernspråk
och att SKF "borde" ha behov av kulturkunnigt folk som utbildar
folk på SKF:s arbetsplatser i hela världen. Har de negativa erfarenheterna
från 80-talet medfört generellt negativa attityder mot vissa
grupper? undrar författarna.
6) Huddinge sjukhuskök, en mångkulturell arbetsplats.
Här finns ca 64 anställda varav
90 % är invandrare. Här arbetar folk från 10-30 länder
(ingen vet riktigt), t ex Finland, Mellanöstern, Turkiet. Ingen grupp
dominerar. Intervjuarna intervjuade de av de anställda som pratade
någorlunda svenska. Köket finns långt ner i sjukhushierarkin.
Invandrarna själva är medvetna om kökets låga status
och den generellt sett låga kunskapsnivån.
Fyra av fem arbetsledare är svenska
och den femte finsk. Kökschefen är tyska. Ledningen är lätt
matriarkalisk eftersom alla i arbetsledningen är kvinnor. Arbetsledningen
satsar på kompetenshöjning, eftersom nivån på de
anställda är för låg för idag. På arbetsstället
roterar man arbetsuppgifter och ledningen placerar sedan rätt person
på rätt plats. Personalen har minskat och kraven på att
man klarar fler arbetsuppgifter har ökat. Som anställd kan börja
med enkla jobb som disken och avancera till matlagning. Den som inte klarar
arbetet kan degraderas tillbaka till disken. Som anställd avancerar
man på sin kompetens, utan diskriminering, och ledningen uppmärksammar
de som visar intresse och fallenhet.
När undersökningen gjordes höll
sjukhusköket just på att privatiseras och många anställda
var oroliga för att mista jobbet, medan ledningen tycktes uppfatta
förändringen som en spännande utmaning och satsade på
datautbildning och kökssvenska för de anställda. Som anställd
i ett sjukhuskök måste man veta skillnaden på att "hacka"
och "strimla" och om man ska laga mat måste man kunna läsa
recept. Om man ska arbeta i dietköket måste man kunna bra svenska
- ett fel kan bli ödesdigert. För att sköta diskmaskinen
måste man kunna läsa instruktioner på svenska etc. En del
av de anställda som fick sitt jobb på 80-talet kan inte läsa
och skriva och de skulle idag inte fått arbete här, när
det finns bättre utbildad personal.
När en arbetsledare ger instruktioner
till någon som har svaga svenskkunskaper kan missförstånd
uppstå. Instruktioner måste upprepas flera gånger och
detta skapar irritation. Personalen kan ha svårt att erkänna
att de inte förstår. De bara nickar. Arbetsledaren måste
informera tydligt och efteråt kontrollera att det blev rätt,
annars kan det bli fel om och om igen. Kökschefen, som själv är
tyska, kan ställa krav på invandrarna att tala svenska och utbilda
sig.
Citat från anställda:
"Min lillebror och kusin arbetar
också här. Vi pratar vårt eget språk med varandra."
"Jag bryr mig om min religion och
tycker inte om att hålla på med griskött eller att flickor
går i kortkort eller ensamma på stan."
"Chefen har inte med att göra
om man använder sin barnledighet till att åka till Pakistan och
omskära barnet, men du ska jobba och inte utnyttja sjuksystemet för
att åka till Pakistan".
En annan kvinnosyn än den svenska syns
i kommentarer om korta kjolar etc. En invandrad kvinna som är van vid
bara kvinnliga miljöer kan bli orolig av att tilltalas kamratligt av
en manlig arbetskamrat: "Om min man får reda på att
en annan pratat med mig blir han arg." Kvinnor som var centrala
fackliga representanter har erfarenhet av att inte bli trodda eller lyssnade
till när de informerade sin arbetskamrater och det har hänt att
de har behövt be en man informera istället. Kvinnliga chefer anser
att framförallt muslimska män har svårt att ta order av
en kvinna, i alla fall en yngre kvinna.
Svenska arbetsplatser är mindre hierarkiska
än vad invandrare är vana vid. Invandrare är rädda att
göra fel och tar inte egna initiativ, och detta är motsatsen till
vad svenskt arbetsliv väntar sig.
Svenskar och invandrare på arbetsplatsen
har kontakter i jobbet, men umgås inte privat. Invandrarna är
starkt beroende av familjen. Svenskar och invandrare bor segregerat och
många invandrare uttrycker oro för barnens framtid.
En mångkulturell arbetsplats är
troligen den arbetsplats som ställer störst krav på organisation
och ledning. En arbetsplats som ett sjukhuskök kräver samarbete.
På den studerade arbetsplatsen finns stor erfarenhet av mångkulturens
problem och möjligheter. Arbetsledningen anser att kommunikationsproblem
och kulturskillnader gör att man måste vara extra tydlig och
ibland statuera exempel. En anställd man ville t ex inte torka golvet,
då han ansåg att det var kvinnoarbete. Han fick välja mellan
att torka eller sluta. Han slutade.
Invandrarnas kulturkompetens kan tas tillvara
genom att de lagar mat från sina hemländer. Däremot blev
det svårt att genomföra en vecka med svensk husmanskost, eftersom
invandrarna inte visste hur man lagar stekt fläsk med löksås.
Författarna menar att köket borde
kunna ta tillvara invandrarnas kulturspecifika kompetens om man kunde expandera
till nya marknader.
7) Etniskt minoritetsföretag
Boken redovisar en tidigare studie utförd
1989-92 över småföretagande assyrier och syrianer från
Libanon, Turkiet och Syrien bosatta i Södertälje och Botkyrka.
De driver t ex restaurang, pizzeria, livsmedelsbutik, kemtvätt, skrädderi,
sportaffär, konsult/tillverkningsföretag, resebyrå, möbelbutik
samt guldsmedsbutik. Gruppen har starka band med religion, familj och släkt.
Man blev egen företagare av familjetradition
eller för att man inte haft något annat val i hemlandet. Unga,
även utbildade, kan ha svårt att få jobb i Sverige och
då välja att starta eget. Man samarbetar med familjemedlemmar,
släkt, vänner, grannar och andra bekanta. Forskarna citerar en
annan forskare som menar att invandrarföretagare helst anställer
andra invandrare. De som tar anställning hos landsmän lär
sig yrket utan att behöva betala höga initialkostnader. Man är
ofta delägare i företagen.
Företagande kan för en del fungera
som en isolerad ö där man får möjlighet att undgå
att assimileras. Det kan också ge en höjd självkänsla
genom att man undviker förödmjukelser i arbetslivet. För
att klara finansieringen av en företagsetablering kan man under en
startperiod pressa ner levnadskostnaderna genom att bo många tillsammans
och samla ett startkapital samt låna genom vänner och släkt.
Man betalar tillbaka för att inte förlora sin heder och därmed
status inom gruppen, Individen är en oskiljaktig del av familjen och
ett misslyckade återfaller på den. I en hederskultur, som assyrier/syrianer
tillhör, är det viktigt hur man framstår i andras ögon
och att man t ex kan visa välmåga. I den nordeuropeiska lutherska
traditionen är däremot individen den minsta enheter och individen
svarar själv för sina handlingar.
De intervjuade skiljer själva på
folk från landsbygd och stad, människor från Beirut och
Turkiet, på syrianer och assyrier. De intervjuade företagarna
anställde med något undantag helst andra assyrier och syrianer,
gärna familjemedlemmar och släktingar som ansågs dela företagarnas
moral mer än svenskar. Familjemedlemmar hjälper ofta till utan
lön.
Vid sidan av sammanhållning, generositet
och god moral finns avundsjuka och hård konkurrens. Den etniska strukturen
erbjuder stort stöd men är också normgivande, ibland tvingande.
Företagarna kände sig tvingade att vara mönster inför
svenskarna då de kände sig extra påpassade, men inte diskriminerade.
8) Samhall, ett skyddat invandringsföretag
Samhall sysselsätter arbetshandikappade
i meningsfulla arbetsuppgifter som dock inte är direkt konkurrensutsatta.
Den studerade arbetsplatsen har 1 platschef, 4 tjänstemän, 3 arbetsledare
och 135 arbetshandikappade operatörer som arbetar i arbetslag. 60 %
är invandrare från ca 20 länder. Produktionen styrs av kundorder
och omfattar ett antal moment. Resultatet säljs affärsmässigt.
Organisationen är tillåtande och ingen kan sägas upp och
man utsätts inte för några svåra krav. Arbetsuppgifterna
anpassas efter förmågan. Tekniknivån är som på
60-talet.
Både svenskar och invandrare anvisas
arbete i Samhall. Man är lika. Varje person betraktas individuellt
och ses inte som tillhörande en etnisk grupp. Invandrare har samma
chans som svenskar att avancera och det finns inga hierarkier mellan grupper.
Man upplever ingen direkt diskriminering men en viss dold rasism. Invandrare
har ingen förutfattad mening om Samhall och kanske inte upplever samma
degradering som en svensk och trivs därför kanske bättre.
Personerna med invandrarbakgrund värderar tryggheten högt och
jämför med brister i detta i sitt hemland. Arbetsledningen måste
ha tålamod och kunna hantera olika människor. Utbildning och
information måste anpassas så att invandrarna förstår.
Kamrater tolkar och arbetsledare använder praktisk demonstration och
kroppsspråk. Etniska grupper, som t ex spanjorskor, träffas på
rasterna och pratar spanska.
I verksamhetsidén finns att man strävar
efter att hitta jobb på öppna marknaden åt de anställda.
Ledningen anser att det är mycket svårare att placera en invandrare
på den öppna marknaden än en svensk, delvis beroende på
företagen men också på att invandrarna själva inte
vill.
Det förekommer inte mycket teoretisk
utbildning på arbetsplatsen. Man anser att det finns ett mycket stort
behov av grundläggande basutbildning (läsa, skriva, räkna)
och svenska för invandrare. Invandrare med stora språkproblem
hänvisas till enkla rutinbetonade ensamjobb. Den typen av arbete fanns
i industrin på 60-talet, men inte nu. Invandrarna klarar sig i allmänhet
bra i Samhalls-verkstaden. Invandrare med handikapp som inte platsar på
arbetsmarknaden kan få en uppgift inom Samhall. De utför enkla
jobb i delmontering med standardisering och upprepning, men de skulle inte
klara ett arbete på öppna marknaden De klarar t ex inte en slutmontering
som kräver att man läser ritningar och följekort.
Genom att invandrare bereds arbete på
Samhall underlättas integrering på kort sikt. Men de anställda
som är invandrare övar inte upp språkfärdigheter och
på längre sikt gynnas inte integrationen.
Generella slutsatser utifrån de
8 studerade arbetsplatserna:
Författarna till skriften "S-märkt.
Företagets etniska vägval" drar efter att ha studerat
8 arbetsplatser i skilda branscher slutsatsen att invandrares utsikter på
svensk arbetsmarknad är dystra. De flesta av de undersökta arbetsplatserna
kommer troligen inte att anställa fler invandrare eller i alla fall
mycket färre än tidigare. De okvalificerade ingångsjobben
är borta. I stället för egen anställd servicepersonal
för t ex tvätt, städning, vaktmästeri anlitas idag ofta
professionella företag utifrån, som t ex städföretag.
Det arbetet kräver då ofta körkort och att en anställd
kan avfatta rapporter etc. En anställd måste kunna arbeta självständigt
från första dagen för en kund som betalar för tjänsten
på en öppen marknad. Både i servicenäringar och industri
får anställda numera större eget ansvar och man arbetar
oftare i arbetslag, där arbetslaget har inflytande över vem som
ska anställas. Personkemin måste därmed stämma, när
alla är beroende av varandra. Man behöver också gemensamma
normer och mål, enhetliga värderingar och uppträdande
det som kallas en "företagskultur". Från företagens
sida blir man då mer benägen att anställa sådana som
är lika, om inte företagets profil är just mångkultur.
Sverige har en mycket internationell ekonomi.
Man kunde tänka sig att språk och kulturkunskap kunde komma till
nytta, men det betonas sällan från de intervjuade på de
8 arbetsplatserna i studien. Kulturkompetens efterfrågas vanligen
bara i arbete som riktas till de egna landsmännen. Bland exemplen är
det bara i sjukhusköket som invandrarna bedöms ha bidragit med
något, nämligen med maträtter från hemlandet.
Invandrare på de undersökta arbetsplatserna
finns mest i enkla, specifika, starkt avgränsade uppgifter som på
dagens arbetsmarknad allt oftare automatiseras. Med plattare arbetsorganisationer
försvinner också de mellanpositioner som invandrare tidigare
kan ha haft. Andelen invandrade arbetsledare minskade markant när antalet
arbetsledare minskade, vilket invandrare upplevde som minskade karriärmöjligheter.
Personalnedskärningar under 90-talet
kris har drabbat alla med låg utbildning, men speciellt invandrare.
Flera av de undersökta företagen anser att man rekryterade på
för låg nivå på 70- och 80-talen som man nu får
lida för genom dyr utbildning och dyra uppsägningar. Dessa misstag
får inte göras om och personalrekryterarna blir därför
troligen försiktigare. De små invandrarföretagen har ett
annat mönster: de kan sägas preferensdiskriminera (på ett
illegitimt sätt) mot andra än den egna familjen eller gruppen
Det svenska arbetslivet har genomgått
en snabb omvandling. Invandrare med dåliga kunskaper i svenska har
ett underläge gentemot svenskar. Arbetsorganisationen har förändrats
mot mer av självgående arbetsgrupper och där har invandrare
svårare att ta de nya rollerna både genom att de kan ha språkproblem
och genom den svenska kulturen av jämlikhet, demokratiska arbetsformer,
personligt ansvar och yrkesskicklighet. Den sociala kompetens som krävs
är en tyst kunskap, något
som utgör ett avsevärt hinder för invandrare i en så
länge homogen kultur som den svenska kulturen.
I officiella sammanhang bagatelliseras etniska
skillnader men i många intervjuer görs efterhand tydliga uttalanden
om hur man som svensk uppfattar personer med olika kulturer, raser och religioner.
Invandrare har också uppfattningar om svenskar. Tystnaden måste
brytas för att få en effektivare arbetsmarknad för invandrare,
anser Broomé/Hägglund.
I urvalsprocessen när en arbetsgivare
väljer ut en person till ett jobb värderas de sökande. När
en person blir bortvald kan det uppfattas som att det beror på att
han tillhör en viss grupp, t.ex. invandrare. För att avgöra
vad som är ett legitimt urval måste kriterierna granskas. Skriftens
författare ifrågasätter t ex om en viss språknivå
verkligen är nödvändig för alla arbeten.
Anställningsprocessen påverkas
av olika faktorer. Vid sommarjobb kan man t ex ibland ge förtur till
redan etablerade grupper. Invandrare kan favorisera den egna gruppen och
exkludera andra. Ett invandrarägt städföretag uttalar t ex
att man inte anställer ur vissa preciserade invandrargrupper som ansågs
som olämpliga.
På flera företag uppges att arbetsledare
favoriserar vissa grupper. Arbetsledare uppger att man inte vill ha invandrare,
eller muslimer eller vissa nationaliteter. Även de anställdas
arbetsgrupper kan ha inflytande över vem som anställs. En del
föredrar svenskar, men andra etniska grupper kan föredra sin egen
grupp.
Särbehandling på etnisk grund
är vanlig och kan vara en konsekvens av de krav som satts upp för
arbetet. Undantagsvis gynnar de invandrare, t.ex. om man gör medvetna
trainee-program för invandrare. Broomé/Hägglund
anser att det knappast förekommer någon större illegitim
särbehandling på svensk arbetsmarknad. Något sådant
kan inte förklara invandrarnas höga arbetslöshet. Det
kan också vara rationellt för en arbetsgivare att föredra
svenskar, om t ex kunderna föredrar det. Det kan också vara så
att arbetsgivaren från tidigare erfarenheter vet att det är tämligen
stor sannolikhet att invandrarens kvalifikationer är lägre än
vad som kan utläsas av de formella betygen.
Broomé/Hägglund urskiljer
fem mönster för invandrare i arbetslivet:
1. Utestängning
Man stänger vid rekrytering ute alla utom en viss grupp, t ex svenskar
på byggmarknaden, assyrier och syrianer på assyriska och syrianska
företag i Södertälje.
2. Inlåsning
Man definierar ett specifikt område för invandrare, under ett
slags glastak. Svenskar går före vid befordran.
3. Segmentering
Produktionsprocessen delas upp i bitar där man arbetar bredvid varandra,
som på Samhall och i äldre industri
4. Utstötning,
av redan anställda genom omplaceringar, uppmuntran till frivillig uppsägning,
förtidspension men även enstaka trakasserier
5. Mångfald
Detta bygger på tanken att alla gör ett bättre arbete om
de kulturella särdragen tas tillvara. Mångfalden ökar kreativiteten
och bör framstå som lönsam för företaget då
de kan rekrytera de bästa oberoende av ras, religion och kultur. Sjukhusköket
är den enda av de i studien undersökta arbetsplatserna som närmar
sig mångfaldstanken. Den sistnämnda processen är det enda
som leder till integration.
Under 50- och 60-talen dominerade inlåsning
och segmentering på svensk arbetsmarknad, vilket fungerade någorlunda
friktionsfritt. Att arbeta hårt räckte. Under 70- och 80-talen
ändrades mönstret genom förändringen av arbetslivet
i riktning mot utstötning. Under 90-talet ökade utestängningen.
Framtidsfaktorer som företagen bör beakta.
Företag är ekonomiskt rationella
aktörer, men inte obegränsat rationella. De söker inte alltid
det bästa, utan det som är tillräckligt bra eller bättre
än tidigare. Om man söker det optimala ökar risken för
misslyckande. Vid
personalrekrytering tenderar man därför att söka det urval
som med den största sannolikheten ger tillräckligt bra arbetskraft. Om konkurrensen ökar höjs kraven på
arbetskraften. Om företaget hittar tillräckligt bra arbetskraft
i närhetsområdet vidgar man inte sökområdet. Av 70-
och 80-talen lärde företagen att det är dyrt att rekrytera
lågkompetent personal. Det ger höga utbildnings- eller uppsägningskostnader.
Personal som har svårt att ta till sig ny teknik gör omstruktureringar
tröga.
Författarna poängterar att det
inte är företagen som ansvarar för att sänka arbetslösheten
eller bidra till sysselsättningen för vissa grupper. Det är
politiska frågor som ska styras av politiska beslut.
Inför framtiden
Med den pågående globaliseringen
av t.ex. verkstadsindustrin kommer kompetensnivån att behöva
höjas. Bristande språk- och baskunskaper hos arbetskraften på
svensk arbetsmarknad kan göra detta omöjligt.
De små årskullarna som leder
till brist på ungdomar gör att företag med oattraktiva arbetsmiljöer
kan få svårt att rekrytera ungdomar.
Konsumenterna kan komma att se det som viktigt
att företagen har ett mångkulturellt synsätt, precis som
man värderar miljövänlighet. Företagen kan få
större lokalt miljöansvar.
En vinst är att den lokala konkurrensen
ökar när "Nisses korv" står mot "Kemals kebab".
Även tjänsteproduktion som äldreomsorg kan komma att möta
sådan konkurrens.
Andelen invandrare och personer med invandrarbakgrund
fortsätter att öka. SCB beräknar att år 2010 är
var fjärde person invandrare eller barn till invandrare. Bland de unga
är andelen högre: år 2010 är ca 30% i åldersgruppen
25-34 år invandrare eller barn till invandrare. Invandrare som arbetskraft
och integration blir därmed viktigare för företagen.
USA har en diversity-lagstiftning där
arbetsstyrkans etniska sammansättning årligen ska redovisas enligt
lag. Brott mot kravet på diversity kan leda till straff. Det finns
även restriktioner, som att företag utan diversity inte kan få
större kontrakt med staten. Lagstiftningen har främst opinionsskapade
roll, även om en del företag säger att heterogeniteten ökar
effektiviteten. Man hävdar då:
En etniskt, ålders- och könsblandad
grupp har vidare referensramar, mer social dynamik och kreativitet och är
öppnare för förändringar. Otraditionell rekrytering
ökar chansen att hitta begåvningsreserver i tillbakasatta grupper.
God image gör det lättare för företaget att rekrytera
och människor som får vara sig själva stannar längre.
I en internationell värld klarar man
sig bättre med anställda från olika nationaliteter. Mångfald
kan, liksom miljövänlighet, bli ett försäljningsargument.
Detta är vad som sägs officiellt
i USA, men Broomé/Hägglund framhåller att detta kan vara
en modetrend. (Notera: det krävs som nämnts lagstiftning
och styrmedel för att få företagen att tillämpa diversity.
De genomför inte diversity på eget initiativ och frivilligt).
Samtidigt är det svenska samhället nu sådant, med 1,6 miljoner
människor med invandrarbakgrund från många etniska grupper,
att företagen måste vara multietniska (Not: ett cirkelresonemang).
Kunskap om mångfald behövs för
att kunna dra nytta av mångfald, säger författarna. Erfarenheten
från amerikanska företag säger att mångfaldsinförande
är en långsam process. Det går inte bara med en policy
eller utbildningsprogram. Företag som McDonalds, ABB, Handelsbanken,
Posten, Telia och Stockholm Energi satsar på mångfald. Institutet
Sverige 2000 ska bidra till mångfald. Men om man inte kan visa att
mångfald är till nytta kommer knappast mönstren att brytas,
tror författarna Broomé/Hägglund.
Hur ser framtiden ut för de undersökta arbetsplatserna?
Författarna bedömer att det svenska
företaget till en början kan fortsätta som förr, men
när allt fler kunder blir mångkulturella riskerar man att bli
utkonkurrerade.
Invandringsföretaget kan välja
att försvenska sig eller alternativt utnyttja sin mångkulturella
kompetens.
Det mångkulturella företaget
har goda möjligheter till förnyelse av produkter och marknad,
men kan ha svårt att balansera de olika grupperna, och etniska hierarkier
kan utvecklas.
Det skyddade invandringsföretaget Samhall
är beroende av staten.
Ökad avreglering kan öppna möjligheter
för etniska tjänsteföretag.
Leif Pagrotsky har sagt att den stora svenska
generositeten beror på dåligt samvete över andra världskriget,
men att det är omöjligt att fortsätta en sådan politik
för andra än definierade flyktingar. Sveriges generösa välfärdssystem
kan endast bevaras om tillgången till det begränsas.
Kommenterar:
Det som citeras i skriften
"S-märkt. Företagets etniska vägval" är alltså
vad företagen säger själva om sina erfarenheter av mångfaldig
arbetskraft. De säger detta i en officiell studie som de vet ska publiceras,
vilket troligen lett till en viss försiktighet. Forskarna kan också
ha begränsat återgivningen av uttalanden de finner olämpliga.
Ändå är
bilden genomgående mycket lik. Man upplever olika svårigheter
med mångfald, men inga särskilda fördelar. Endast ett företag,
sjukhusköket, nämner en mindre pluspost, nämligen möjligheten
till nya recept. Företagen upplever att olika nationaliteter beter
sig olika, och att muslimer har problem med svensk jämställdhet,
att nationaliteter kan ha problem med varandra. Företagen nämner
språk- och utbildningsbrister hos invandrarna och att invandrad arbetskraft
har svårt att klara sig på en alltmer kompetenskrävande
arbetsmarknad. Företagen anställer inte invandrare för att
det ses som en särskild kreativ fördel, utan bara när det
inte finns annan arbetskraft. Den som haft invandrare anställda försöker
inte öka andelen utan tvärtom minska den om de kan. De tillfrågade
har inte fått frågan om de tror att deras arbetsplats skulle
ha fungerat bättre med en helsvensk eller nästan helsvensk arbetsstyrka.
Det är upp till
egen bedömning: har massinvandringen varit till gagn för Sverige
eller ej?