Hedersvåld

Pernilla Ouis, som forskat kring hedersrelaterat våld, skriver den 1/12 -05 i Sydsvenskan:

"Omvänd rasism att inte uppmärksamma kränkningar

"Hedersdebatten har präglats av röster som påstår att detta våld är uttryck för en allmän patriarkal norm. 'Vi svenskar dödar och misshandlar våra kvinnor också' , sägs det nästan med stolthet för att lägga locket på.

Jag hävdar med bestämdhet att hedersvåldet är specifikt och skiljer sig från 'vanligt manligt svartsjukevåld' eftersom både män och kvinnor är både offer och förövare.

Hedersmord är planlagda mord som sker inför en publik. Manligt våld mot kvinnor fördöms och föraktas i Sverige, men där hedersideologin råder applåderar publiken när hedern är återupprättad. Visst är det skillnad, en ideologisk sådan."

Pernilla Ouis försvarar tänkandet i att det finns ett "vi" och ett "dom":

Det har sagts att vi inte ska skapa ett 'vi och dom'-tänkande. Varför inte? 'Vi' gör uppenbarligen inte såhär, medan det finns 'dom' som gör på ett annat, i vårt tycke, förkastligt sätt. Varför ska de skyddas? Det är omvänd rasism att inte uppmärksamma de kränkningar som människor med invandrarbakgrund utsätts för i hederns namn.

Hon har intervjuat flickor i Mellanöstern:

"Flickorna vittnar om hur hedersideologin kringgärdar dem på alla sätt: de har begränsad rörelsefrihet, får inte leka med pojkar, de måste stanna inomhus, de utsätts för våld vid minsta lilla felsteg. De riskerar tvångsäktenskap. Allt detta är allvarliga brott mot FN:s barnkonvention."

Ouis tar också upp kopplingen mellan hedersvåldet och islam:

"'Hederstänkandet har inte med religion att göra', är en annan klyscha i debatten. Det är kanske inte kopplat till en enda speciell religion, men får resonans i alla religioner med en kyskhetsetik. Religiösa företrädare har varit dåliga på att ta avstånd från hedersvåld.

En del svenska debattörer verkar tro att hedersideologin kommer att växa bort med andra generationens invandrare. Ingenting kan vara mer fel; hederstänkandet är starkast bland invandrarungdomar i förorten. Hemlandets normer blir mer konservativa i en migrationsprocess. Hedersvåld är ett hett debattämne i Mellanöstern och är inte något som helt oproblematiskt accepteras där längre. Det är inte 'deras kultur' som vi ser här, det är en anomali."

 


 

 Se vidare:

Hirsi Ali

Förföljare och förföljda

Två krafter som motverkar förståelse