På "Institute of Communcation" finns den
30/3 -04 utlagd en text av Anders Isaksson.
Rubriken löd "TILLITEN TILL
ELITEN" .
Isaksson ställer några
centala frågor:
"Varför
var färre människor sjukskrivna och långt färre
förtidspensionerade förr jämfört med i dag?
För att de var friskare förr? För att jobben var
lättare och påfrestningarna mindre?
Varför
var arbetslöshetsperioderna betydligt kortare förr
jämfört med i dag? För att folk i allmänhet
var mer jobbsugna? För att det fanns fler jobb?
Varför
fanns det inga options- och bonussystem i de större företagen
förr i världen? För att den tidens direktörer
var mindre intresserade av att tjäna pengar och bli rika?
Varför
var politikerna förr i världen mer respekterade än
i dag? För att de var så mycket kunnigare än
dagens politiker, mer vidsynta och mer förtroendeingivande
som personer?"
"Mitt
svar är att det handlar om olika grader av tillit
och att graden av tillit i sin tur hänger ihop med hur vi
organiserar våra institutioner. Det gäller företagen,
det gäller politiken, det gäller trygghetssystemen,
det gäller arbetsmarknaden, ja, det gäller det mesta
som styr och påverkar våra liv. I demokratin har
det sedan grekernas tid för över två tusen år
formulerats i den klassiska frågan vem vaktar väktarna?
Vem vaktar de lagstiftande politikerna så att de inte stiftar
lagar som tjänar dem själva? Vem vaktar poliser och
militärer i deras maktutövning?"
"Vi
måste alla vakta väktarna och väktarna måste
vakta varandra",
menar Anders Isaksson.
"Alla
grupper i ett samhälle försöker definiera sig
själva både gentemot omvärlden och inåt
inom gruppen. Det gäller att skapa mening, upprätthålla
privilegier, väcka förtroende, förklara varför
just min grupp är så betydelsefull för alla andra.
De flesta yrken och sociala grupper håller sig med olika
kodex och regler, läkare räddar liv, journalister håller
tummen i ögat på makthavarna, direktörer skapar
mervärde åt aktieägarna.
Det klassiska
exemplet är adeln. Det är den europeiska historiens
mest framgångsrika politiska klass. De var militärer,
byråkrater och statsråd och hela gruppen hölls
ihop av föreställningar om heder och ära och de
legitimerade sina privilegier med sin beredskap att ta risker.
Officeren gick i spetsen för sina soldater, amiralen var
den siste som lämnade sitt sjunkande örlogsfartyg.
'This for that 'sägar man ibland, förmåner,
ja, men de måste i så fall balanseras av förpliktelser."
Upprätthållandet
av tillit har många namn:
"Social
kontroll är ett, solidaritet ett annat, plikter ett tredje:
Ömsesidighet
var förr en vanlig beskrivning;
Reciprok
altruism eller reciprocitet används ofta av socialpsykologer;
På
vanlig svenska kan man säga ömsesidig egennytta."
"Själv
tycker jag bäst om ömsesidighet, det innefattar allt
och återfinns också i olika varianter i både
profana och religiösa rörelser som ett grundläggande
budord: du ska handla mot andra som du vill att andra ska handla
mot dig själv. I de svenska medeltidslagarna fanns en kärnfull
variant, den handlade om skyldigheten att hjälpa varandra
vid bränder och andra olyckor och löd så här:
Alla äga
brandstod taga och giva, bönder, klerker och så ock
deras hjon. Ingen äger vara fri därifrån.
Innebörden
i detta är att ingen får vara fri från att bete
sig solidariskt, du är ansvarig för din grannes väl
och ve och din granne är ansvarig för ditt väl
och ve. Denna ömsesidighet inom och mellan olika grupper
är basen för varje samhälle, ja själva civilisationens
förutsättning. Du/ni tar ert ansvar, jag/vi tar vårt."
Efter en sekvens
om de svenska folkrörelserna fortsätter Isaksson:
"Alla
dessa olika rörelser och organisationer och företag
hölls ihop av gemensamma normer, gemensamma mål och
gemensamma egenintressen. Det betydde inte alls idyll, tvärtom
fanns många och hårda strider. Att skapa ömsesidighet,
tillit och social kontroll är ingen tebjudning: på
plussidan finns värmen och förståelsen i gemenskapen
med andra, på minussidan kylan och föraktet mot den
som bryter mot normerna och därför kastas ut ur gemenskapen.
LO skapade
uppslutning bakom arbetarnas ömsesidiga solidaritet med
mycket brutala metoder, man annonserade i sina tidningar när
en medlem arbetat som strejkbrytare och avslutade med 'behandla
honom/henne som han/hon förtjänar.' Den enskildes motiv
för att handla osolidariskt var ointressant, det spelade
ingen roll hur ömmande hans/hennes skäl än varit.
Varför? Jo, därför att det gällde att upprätthålla
normerna om absolut solidaritet även om man så skulle
ha svultit ihjälp på kuppen. Men om strejkbrytaren
ångrade sig och medgav sina felsteg, ja, då satte
facket in en annons i tidningen, meddelade att han/hon var förlåten
och att vederbörande åter upptagits i gemenskapen.
Bland företagarna
var konkursen på motsvarande sätt den yttersta skammen.
Den drabbade ju inte bara de anställda utan också
andra företagare som inte fick sina fakturor betalda. En
konkurs betydde social ringaktning och farväl till gemenskapen.
Varför
är det inte så i dag? Varför leder inte konkursen
längre till social utstötning? Jo, därför
att de anställda får lön via staten om företaget
går i konkurs och därför att staten regelmässigt
är den störste fordringsägaren eftersom företaget
inte betalat in de anställdas skatter och arbetsgivaravgifter
och struntat i moms och andra punktskatter. Konkurser kan planeras,
det som drabbar staten drabbar oss alla i teorin men sambanden
är abstrakta, teoretiska. Allas ansvar är i praktiken
ingens ansvar.
Om vi tittar
oss omkring i dagens samhälle kan vi se att en rad av dessa
äldre normsystem brutit ihop. Den praktiska effekten är
att utrymmet ökat för både människor och
sociala grupper att tillgodose sina egna intressen utan att hämmas
och hindras av den ömsesidighet och sociala kontroll som
är basen i alla sociala system. Den enskildes rättigheter
har hamnat i förgrunden utan att balanseras av motsvarande
skyldigheter."
Av detta drar
inte Isaksson slutsatsen att vi ska försöka återskapa
det förgångna - det är omöjligt. Däremot
gäller det att "skapa normer och institutioner som
utifrån vår tids krav och villkor befrämjar
ömsesidighet, social kontroll och tillit."
"Hur
ska det gå till? Ja, vi återgår till frågorna
om direktörernas optioner, sjukskrivningar och förtroendet
för politikerna.
Direktörerna först. Den äldre
kapitalismen byggde på enskilt ägande och ett mycket
smalt ägande av aktier, på börsen var det en
överklass som ägde aktier i varandras företag.
I dag är aktieägandet oerhört brett, aktierna
förvaltas i anonyma fonder av anonyma förvaltare och
därmed har maktbalansen förskjutits till direktörsklassens
förmån. De har skapat en bild av sig själva som
nyckelpersoner, de som skapar mervärden, och utifrån
denna själv bild har de utvecklat metoder att plundra företagen
på pengar, optioner, bonus, vederlag, pensionsförmåner.
Förr var det några hundra aktieägare som skulle
ha plundrats på enorma belopp, i dag är hundratusentals
små aktieägare som var och en förlorar några
tior. De flesta är inte ens medvetna om vad de förlorar.
Mängden, massan, gör skillnaden, försvårar
kontroll och underlättar direktörernas egenintresse
av att maximera sina egna inkomster och förmåner.
Vad ska
vi göra? Vi måste hitta på sätt att organisera
de många små aktieägarnas intressen för
att skapa motvikter mot direktörerna, ifrågasätta
filosofin bakom belöningssystemen, bilda opinion för
lagändringar som befordrar bättre jämvikt i ledningen
av företagen. Var tid kräver sina lösningar, gårdagens
konsumentkooperation bildades för att hålla nere matpriserna,
morgondagens har i stället siktet inställt på
att fördela makten över pensionsspararnas aktier i
börsföretagen.
Politikerna då? Gårdagens
politiker skötte sina uppdrag vid sidan av sitt vanliga
jobb, men i dag har politiken blivit ett yrke och en karriär.
De konstitutionella regelverken utgår från gårdagens
förhållanden, inte från dagens. Hur bör
en författning se ut i dag för att skapa en fungerande
maktbalans mellan väljare och yrkespolitiker. Ska valen
komma tätare? Ska vi ha personval? Behöver folkomröstningar
organiseras annorlunda, ske i efterhand som en väljarnas
överprövning av fattade beslut i riksdagen? Kräver
EU en mer federal organisation än dagens enhetsstat?
Politikerna
är av naturliga skäl inte särskilt intresserade
av sådana frågor, de lever ju ganska gott i dagens
system. Precis som i frågan om direktörernas ersättningar
måste trycket komma utifrån, opinioner bildas, rörelser
organiseras.
Det gäller
också de sociala försäkringssystemen.
De är i dag statens ansvar, något som innebär
att systemen är ömsesidiga i teorin men inte i praktiken.
Vi betalar skatter efter förmåga och får förmåner
efter behov, heter det i retoriken, men i praktiken är alla
relationer assymetriska: den enskilde har en rätt till förmåner
som betalas av ett namn- och ansiktslöst kollektiv och administreras
av statsanställda tjänstemän. Det finns inget personligt ansvar
som ska möta någon annans personliga ansvar för
att betala förmånen.
Därför
har de sociala försäkringarna efterhand glidit över
till rättigheter utan balanserande skyldigheter. Praktiskt
sett har de förvandlats till ett alternativt försörjningssystem.
Man kan nu försörja sig på sitt eget arbete eller
på andras arbete - och allt fler har under de senaste decennierna
kunna välja att göra det på andras arbete. I
dag är det ungefär en miljon människor i arbetsför
ålder som försörjer sig på andras arbete,
arbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade.
Paradoxen
är att vi i dag lever längre än någonsin
tidigare, att vi arbetar för lön betydligt färre
timmar än våra föräldrar och att vi både
är och upplever oss som friskare längre upp i åren
än tidigare generationer - samtidigt som allt fler människor
är långtidssjukskrivna,
antalet
förtidspensionerade växer år och från.
En annan paradox är att vi börjar jobba vid allt högre
ålder och vill lämna arbetslivet allt tidigare, i
dag är den genomsnittliga faktiska pensionsåldern
omkring 58 år. Inget socialförsäkringssystem
i världen klarar i längden en sådan utveckling."
Anders Isakssons
lösning är att "kombinera en statlig grundtrygghet
som är lika för alla oavsett inkomst med att den enskilde
därovanför själv försäkrar sin inkomsttrygghet,
antingen i enskilda ömsesidiga försäkringskassor
eller kollektivt via facket."