Aktuell kommentar
- vecka 7/06
Fyra
gränslösheter
Fanns det alls någon
vettig tanke från Jyllands-Postens sida med publiceringen
av Muhammedteckningarna?
Ayaan Hirsi Ali tillhör dem som försvarar
JP:s agerande. Hon ser ett självändamål i att
utmana muslimska tabun, för att därigenom belysa oförenligheten
mellan fundamentalistisk islam och västerländskt demokratiska
värden. Muslimer i väst skulle därigenom tvingas
välja, och förhoppningsvis därvid anamma demokratiska
värderingar. På så vis kunde muslimer i väst
bli en brygga, för påverkan av muslimska länder
i demokratisk riktning.
Åtminstone agerandet
från svenska makthavare ger dock anledning till oro. Det
ser ut att kunna bli precis tvärtom -att påverkan
går i motsatt riktning. Nämligen att västländer
faller undan för fundamentalistiska muslimers hot och att
vår yttrandefrihet steg
för steg inskränks.
Ett exempel på den saken var SVT-programmet
"Debatt" den 7/2, där Dilsa Demirbag-Sten
och imamen Mehmet Kaplan medverkade (bilden) 1).
Demirbag-Sten frågade
programledaren Lennart Persson varför man i programmet
inte visade de JP-teckningar som diskussionen skulle handla om,
men Persson kunde inte ge något klart svar. Det var uppenbart
att orsaken låg i en hotbild, i rädsla för våldsaktioner
mot det svenska samhället.
Ett annat exempel på undfallenhet gav
UD och Laila
Freivalds några dagar senare, med stängningen
av Sverigedemokraternas webbsida.
Ytterligare ett exempel utgör svenska
skolor,
som nu rensar ut varje avbildning som kan sägas föreställa
profeten Muhammed. Hagaskolan i Varberg har beslutat att till
förlaget returnera en lärobok i religionskunskap för
mellanstadiet, tryckt 1993.
Detta tredje exempel visar
samtidigt på något annat, nämligen hur man från muslimskt
håll hela tiden skärper sina krav och för varje
eftergift vill ha något mer.
Först var ju problemet
inte avbildningen i sig, av profeten i Muhammed. Problemet var
det sätt, på vilket teckningarna i Jyllands-Posten
var utformade.
Abd al Haqq Kielan 2) - som efter att ha
övergått till islam fått stort utrymme i våra
massmedia - var påfallande skarp och kategorisk när
han debatterade JP:s teckningar med Dilsa Demirbag-Sten i TV-nyheterna
i början av februari. Imamen jämförde dem med
antisemitisk propaganda mot judar från nazismens Tyskland.
De aktuella teckningarna hetsar mot muslimer, hävdade han.
Senare visade
det sig att för Abd
al Haqq Kielan
var i själva verket varje avbildning av profeten ett problem.
När det framkom att skolan i Halland använde en lärobok
innehållande avbildningar av Muhammed tagna dels från
en persisk handskrift från 1300-talet, dels från
en irakisk handskrift från 1200-talet.
I dagstidningar
förklarade imamen att han fann detta "plågsamt"
och han efterlyste "respekt". För att ge
eftertryck åt detta krav hänvisade han till den aktuella
"upphetsningen" bland muslimer.
På ett
antal olika sätt försöker muslimerna nu flytta
fram sina positioner.
Man kan
tala om åtminstone fyra gränslösheter:
1.
Danskarna förutsatte
att det var deras ensak, vad som publicerades i danska tidningar.
3)
Genom
alla protesterna gör muslimska krafter nu klart att de förkastar
det synsättet.
När det
gäller sådant som kan kränka muslimer finns inga
landsgränser. I varje land på jorden, även
västländer som Danmark och Sverige, måste man
underkasta sig Koranens påbud.
Det gäller
tydligen varje publikation, oavsett upplaga. I princip omfattas
även enstaka bilder.
2.
Som framgår ovan omfattar
förbudet även historiska bilder, ja varje form av profet-avbildning.
I princip räcker det med att liten grabb sitter och ritar
en streckgubbe, och kallar gubben för "Muhammed".
Befrielsen från humor verkar vara total i fromt islamska
kretsar.
3.
Om Abd al Haqq Kielan ger inryck
av att alla muslimer skulle bli kränkta av Muhammedavbildningar
i allmänhet så blir han där motsagt av Mehmet
Kaplan. Denne hävdar att det är olika från muslim
till muslim, det finns ju olika inriktningar inom islam.
Denna linje fick stöd
av David Thunfjäll , en form av islamolog, i SR:s
"Studio ett" under ve ckan som gick. Thunfjäll
betonar att världens 1,3 miljarder muslimer består
av individer. Thunfjälls budskap var att vi måste
"ha en lyssnande attityd med sunt förnuft".
Med andra ord: redan vad en
grupp av muslimer kan tänkas upplea som kränkande ska
föranleda självcensur från människor i omvärlden.
4.
En fjärde gränslöshet
ligger i den typ av bestraffning som kan drabba oss, om vi inte
visat vederbörlig "respekt".
Det kan bli kollektiva bestraffningar
som i New York, London eller Madrid.
1) Mehmet
Kaplan är
ordförande för "Sveriges unga muslimer".
Han är också partipolitiskt aktiv, inom Miljöpartiet.
2) Abd
al Haqq Kielan hette tidigare Leif Karlsson. Han konverterade
till islam 1984, blev imam och är nu ordförande för
"Svenska Islamiska Samfundet".
3) Det
var naturligtvis därför som statsminister Rasmussen
inte ville ta emot företrädare för ett antal muslimska
länder med anledning av JP-teckningarna. Den danska regeringen
tyckte att den hade inte med den saken att göra, vad tidningar
i Danmark publicerade.