|
|
|
|
Augusti 2006
Den
31 augusti 2006: |
Mer
bus och hyss
I
City den 28/8 kunde vi läsa följande rubrik: “Trots
misshandel, våldtäkt, knarkbrott och koppleri. KRIMINELLA
TAXIFÖRARE KAN FORTSÄTTA KÖRA.”
Ur
artikeln:
“Över
30 taxiförare har hittills i år blivit av med sin taxilegitimation
efter att ha begått allvarliga brott. Men det finns inget sätt
att tvinga taxichaufförerna att lämna in legitimationen. Kriminella
förare kan därför fortsätta att köra.”
Hur
kan det bli så? City förklarar:
“
Länsstyrelsen kräver tillbaka taxilegitimationen från
dömda förare. Men det finns inga påföljder eller
straff för de som vägrar.
Varlen Vägverket, länsstyrelsen eller polisen följer
upp och ser till att legitimationen verkligen lämnas in.
Taxibolagen informeras inte när en anställd blir av med taxilegitimationen.
Det skulle strida mot personuppgiftslagen. Länsstyrelsen har heller
inte uppgifter om var den dömde arbetar.
Många förare som blir av med taxilegitimationen överklagar
beslutet. Processen kan ta ett par år och under tiden behåller
föraren taxilegitimationen.”
De
kriminalla förarna kan alltså fortsätta köra -
med möjlighet att begå ytterligare brott mot kunder.
Eller
att “bråka” med kunderna,
som Tove Nandorf på DN skulle ha uttryckt saken...
För
att inte tala om de aktuella bomberna i Turkiet och Irak - vilka busiga
upptåg! |
Den
30 augusti 2006: |
"Bråk"
på DN
Ord
är för författare och journalister vad hammare är
för snickare eller penslar för målare. Verktyg.
Mot
den bakgrunden kan man fråga sig vad Dagens Nyheter lägger
in i begreppet “bråk”. Frågan
aktualiseras genom åtminstone två konkreta fall.
1.
Den
31 augusti 1997 hade DN en notis med rubrik “Bråk
uppstod”.
Vad som faktiskt hade hänt var att fyra unga sverigedemokrater
på väg från ett torgmöte överfallits ett
40-tal vänsterhuliganer, beväpnade med tillhyggen. Sverigedemokraterna
slogs blodiga och måste uppsöka sjukhus.
Här
finns ju två aspekter:
a) Skuldfrågan. DN presenterar en bild av att ingen
är särskilt skyldig till det inträffade. Eller att det
finns två parter, mellan vilka skulden kan fördelas ungefär
lika.
b) Våldets karaktär. “Bråk”
antyder att det rörde sig i huvudsak om verbala tillmälen,
kombinerat med några ovänliga knuffar.
I
själva verket rörde det sig om ett helt oprovocerat överfall
och om grovt våld. Uppenbart för envar som vill använda
sitt förstånd.
2.
Den
28 augusti 2006 hade DN en helsidesartikel om Sverigedemokraterna, där
det läggs partiet till last att man “vill
slänga ut invandrare som bråkar”.
Först
väljer alltså DN-journalisten - Tove
Nandorf - slentrianmässigt det negativt värdeladdade uttrycket
“slänga ut” när hon syftar på “utvisa”
eller “avvisa”.
Sedan
återkommer begreppet “bråk”. I likhet med nio
år tidigare ligger här en bagatellisering av det aktuella
brottet. I praktiken handlar det ju om grova våldsbrott - brott
där det finns offer.
Brottsoffer
i Sverige får dagligen erfaraatt redan ett lägenhetsinbrott
eller en fickstöld kan riva upp mentala sår. Vid våldsbrott
är det, där vederbörande överhuvudtaget överlever,
ofta fråga om skador för livet. Och om ett svårt lidande.
För
DN väger detta uppenbarligen lätt, jämfört med angelägenheten
av att i valtider svartmåla Sverigedemokraterna.
Mord
och misshandel, överfallsvåldtäkter och förföljelse
- för DN är detta bara att “bråka”!
Vilken
utsökt förolämpning och raffinerad kränkning av
de 10.000-tals människor
i Sverige som varje år utsätts för dessa typer av
brott! |
Den
29 augusti 2006: |
Pride
Oavsett
vad man i sak kan tycka om homosexualitet - nog är det märkligt
med dessa Pridefestivaler och detta HBT-kampanjande!
Jag
menar, hur har detta som på en given signal kunnat bli en så
viktig fråga? Hur har åsikter som intill nyligen vara ganska
udda nu plötsligt kommit att anses som så självklara?
Hur kommer det sig att hela etablissemanget ställer sig bakom och
ger “full gas”.
Konkret
tänker jag på:
•
Medverkan av partiledare, biskopar, polischefer mm som talare vid Pridefestivaler.
•
Citys löpsedel i början av augusti om den då förestående
festivalen.
Alla
Stockholmsregionens invånare förutsattes engagera sig i detta
evenemang, för några egentligen ganska små grupper.
•
Polisers deltagande i manifestationen - iförda uniform.
I
vilken annan demonstration skulle uniformerade poliser tilllåtas
deltaga, såvida det inte handlade om något rent polisfackligt?
Skulle det tillåtas i ett tåg, anordnat av Sverigedemokraterna?
Skulle det ens tillåtas vid Första Maj?
Ska
inte staten stå neutral mellan olika politiska strömningar?
Framförallt: ska inte just den grupp - polisen - som har monopol
på våldsanvändning i samhället stå fri i
förhållande till olika grupper?
Min
undran blir: var har besluten fattats om denna opinionsbearbetning?
Och
varför? Vem är dirigenten bakom det hela?
Uppenbart är
att det ingår i ett större projekt för norm- och samhällsupplösning.
Påtagligt
är hur ensidigt HBT-kraven riktar in sig på svenska
kyrkan, och de kristna. På islam ställs inga motsvarande
krav, fastän muslimerna nu är så många i Sverige.
Kurt
Lundgren har skrivit träffsäkert om detta:
"När
kommer till exempel Mona Sahlin, uschekta, uschekta, att ställa
följande krav på svenska muslimer och imamer:
* Ni skall ha imamer som också är homo- och bisexuella. Ty
HBT-frågor skall öppet diskuteras i moskeerna.
* Ni skall ha kvinnliga imamer annars drar vi in alla bidrag.
* Ni skall viga homosexuella muslimer, män som kvinnor, annars
tar vi ifrån er rätten att viga överhuvudtaget.
* Ni får inte tvinga på barnen hälsovådliga slöjor
och kläder ty det strider mot FN:s barnkonvention.
* Ni får inte förbjuda era egna barn att bada tillsammans
med andra barn i våra kommunala badhus; ni måste låta
era flickor delta i simundervisningen; eljest måste vi koppla
in de sociala myndigheterna.
Varför är vi så underdånigt fjäskiga, inställsamma
- varför ställer inte regeringen samma krav på muslimer
som på kristna människor?"
Just
det: varför? |
Den
28 augusti 2006: |
Ut
ur garderoben?
Nästan
samtliga sektioner inom Riksdags7partiet har inför det förestående
valet bedyrat att de sätter "HBT-frågorna" högt. Homosexuella, bisexuella och transsexuella ska veta att det
nu kan "komma ut ur garderoben". Något som
- det kan många intyga - "känns skönt".
Konkret
handlar det om att de ska få gifta sig och ha rätt att adoptera
barn. Eller att få en insemination fixad.
Frågan
är om det inte finns en grupp som här glömts bort. Expressen
den 15/8 tog upp ett konkret fall: En kyrkvaktmästare, som haft
samlag med en död kvinna, drabbas av ett oförstående
samhälles fördömande och repression.
Expressens
kommentator skriver: “Nekrofili, att
tända sexuellt på döda, är ett av de mest tabubelagda
sexuellt avvikande intressen som finns i vårt samhälle.”
Ingen
nekrofil vågar framträda i Expressen. Alla gömmer sig
s.a.s. fortfarande i sina respektive garderober.
Den
nyligen avhållna Pride-festivalen tog
på intet sätt upp nekrofilernas situation. Här föreligger
tveklöst en diskriminering!
Nekrofiler
är en grupp som ännu ej omfattas av den ökade frigjordheten
och toleransen i vårt samhälle. Frågan är: ska
utvecklingen i riktning mot ökad öppenhet fortsätta,
så att skam- och tabubeläggningen av även nekrofili
försvinner?
Jag
tänker på den politiska radikaliseringen under 1960-talet.
Först bildades KFML, sedan tillkom KFMLr.
Får
vi snart se HBT-rörelsen på motsvarande sätt
kompletteras med en HBTn-rörelse?
Kommer
Pride-festivalerna att få konkurrens av en radikalare variant
för raserande av gränser, en variant som vill bygga broar
mellan de levande och de döda?
|
Den
27 augusti 2006: |
Mer
prat
En
annan exponent för gränslösheten och dumheten är Centerledaren
Maud Olofsson. Pratbubblan.
Hon
motsätter sig krav på kunskaper i svenska för utlänningar
som ska få svenska medborgarskap.
Språkkunskaper
är bra, förkunnar Maud, men det behöver inte vara i just
svenska.
Är
inte en förutsättning för "integration" att
människor som bor på samma plats och ska ha med varandra
att göra kan kommunicera med varandra? Hur ska invandrare någonsin
kunna komma in i vårt samhälle, om de inte kan förstå
vad andra säger? Hur ska de kunna få ett erbete?
Vad
hjälper det om alla invånare i ett samhälle i och för
sig kan ett språk, men att man har varsitt språk?
En
förutsättning för en i verkligheten fungerande kommunikation
är naturligtvis att man har ett gemensamt språk. Det kan vara svenska eller engelska, esperanto eller swahili.
Om
landet är Sverige - där de flesta människor redan kan
svenska, där de flesta böcker och dokument finns på
svenska och där det som skrivs i tidningar/tidskrifter eller sägs
i radio/TV mestadels sker på svenska - talar om inte annat praktiska
skäl för att därvid välja just svenska.
Varför
skapa problem, där de inte finns?
Som
politiker borde Maud Olofssen istället se som sin uppgift att försöka
lösa i verkligt föreliggande problem. |
Den
26 augusti 2006: |
Kulturrevolution
Det
är en skakande dokumentärserie som gått i TV om maoismens
Kina. Under kampanjen "Det stora språnget" ville Mao
bara höra goda nyheter - inga obehagliga fakta. Således,
när jordbruket inte förmådde prestera i verkligheten,
rapporterade de olika folkkommunerna alltmer in luftsiffror. I slutänden
dog 38 miljoner människor av svält.
Istället
för att lära av dessa förödande misstag gasade Mao
bara på, genom den s.k. Kulturrevolutionen. En hysteri piskades
upp bland unga aktivister, som såg världen i bara svart och
vitt. Antingen var man inne på den rätta vägen, dvs
Maos, eller så var man revisionist och ond.
Kyrkor
och tempel raserades, böcker brändes och egendom förstördes.
Människor förnedrades och mördades. Allt det gamla skulle
raseras och på ruinerna av detta skulle ett nytt samhälle
spira.
I
själva verket ökade bara eländet.
Detta
ger mig en del associationer till dagens Sverige. Här genomförs
också radikala förändringar. Ett nytt samhälle
- det "mångkulturella" - sägs vara här och
ett gränslöshetens evangelium predikas:
Det
finns inte längre "vi och dom". Inga svenskar, ingen
svenska historia, ingen svensk kultur. Inte heller finns det raser eller
ärftliga anlag. Ja, frågan är om det ens finns män
och kvinnor. Eller sanning och lögn.
Ingen
person kan tydligare förknippas med denna gränslöshet
än Mona
Sahlin (s). Åtskilliga gånger har hon i TV-rutan entusiastiskt
proklamerat att "Vi måste våga tänka
väldigt nytt".
xFotomontage
Den
kinesiska kulturrevolutionen pågick i slutet av 1960-talet. En
sak är att människor i Kina kunde ryckas med - de utsattes
ju för en så ensidig opinionspåverkan. Det märkliga
är att det även i Sverige på den tiden fanns åtskilliga
entusiaster, med "Maos lilla röda" i handen.
När
vi idag ser motsvarigheterna till dessa enögda och våldsamma
rödgardister - i form av AFA, Osynliga Partiet mm - så handlar
det i stor utsträckning om ättlingar till 60-talets revolutionsromantiker.
De
för det ideologiska arvet vidare.
|
Den
25 augusti 2006: |
Mötesrätt
"DE
TÄNKER SLÅ TILL I DAG IGEN - Extremister hotar att sabotera
valmöte." Så löd en framsidesrubrik
i City en 22/8. Inne i tidningen blev artikelrubriken: "Extremister:
Vi ska krascha festen i dag".
Detta
var ungefär också vad som skedde. Manifestationen mot fastighetsskatten,
arrangerad av Skattebetalarna och Villaägarna, fick våldsamma
inslag. De fyra borgerliga partiledarna, som medverkade på mötet,
var chockade.
Även
Centerns, Kristdemokraterna, Folkpartiets och Moderaternas - ja, även
Socialdemokraternas - egna valmöten hade tidigare utsatts för
störningar. Fler aktioner har utlovats, av "Osynliga partiet"
(dvs anarkister och kommunister). Endast Vänsterpartiet undgår
mötessabotage.
Nu
är de borgerliga partiledarna upprörda.
Tänk
om de hade reagerat redan 1998, när Ian Wachtmeisters "Det
nya partiet" fick sina valmöten saboterade och sin
valkampanj förstörd!
Tänk
om riksdagspartierna hade lyssnat på BGF:s protester, efter våra
erfarenheter i Stockholm sommaren 2002!
Tänk
om man någon gång hade reagerat på något av
de grova övergreppen mot Sverigedemokraterna!
Nu
har ett antal ungdomar genom åren skolats in i en hatfylld mentalitet
och i ett våldsbeteende. De har fått lära sig att mot
politiska meningsmotståndare är alla metoder tillåtna.
Vad
det handlar om är ju inget mindre än ett grundskott mot demokratin,
om brott som borde ge det allra högsta straff. Men
så länge de drabbade bara var "rasister" valde
man att tiga.
Det
som nu inträffar får mig att tänka på Martin Niemüllers antinazistiska dikt från 1930-talet:
"Först
förföljde de kommunisterna,
men
jag protesterade inte
för
jag var inte kommunist.
Sedan
förföljde de..."
Yttrandefrihet
finns inte, om den inte finns för meningsmotståndare. |
Den
24 augusti 2006: |
Orättfärdig
beskattning
Fastighetsskatten
är redan i sig orättfärdig, då den avser skatt
på ägande, inte på inkomst.
Ser
man till vad skattemedlen används till, blir orättfärdigheten
dubbel.
Fastighetsskatten
har ökat efterhand, genom att taxeringsvärdena höjts
- ofta som en följd av att grannar sålt till överpriser
i områden där efterfrågan överstiger tillgången.
Den ger nu inkomster för staten i storleksordningen 25-30 miljarder
kronor varje år. Detta motsvarar vad u-landsbiståndet kostar - 1 procent av BNP.
Med
vilken rätt kan staten ta pengar från medborgarna för
att skänka till andra länder?!
De
borgerliga partierna har haft svårt att ange hur en slopad fastighetsskatt
ska finansieras.
Mitt
förslag: slopa samtidigt u-landsbiståndet, som ett statligt
åtagande! Ha gärna kvar biståndet i sig, men basera
det på frivilliga insatser - dvs antingen helt ideellt arbete
eller avlönat arbete, finansierat genom gåvor från
människor som vill hjälpa.
Om
de goda är så många och så goda som de själva
vill tro, då bör det inte vara något problem att även
med en sådan modell hålla biståndet på en hög
nivå. |
Den
23 augusti 2006: |
Friska
njurar
I
sak är fastighetskatten lika absurd som beskattning av friska njurar.
Dessa
organ representerar ju också ett värde, genom de pengar som
man kan få för dem vid en avyttring. Med läkarvetenskapens
framsteg blir transplantationer allt lättare att genomföra.
Efterfrågan
på friska njurar saknas knappast, och kan med ett ohälsosamt
liv i kombination med koncentration av pengar hos vissa personer, komma
att stiga. I takt därmed lär priserna och de fiktiva värdena
också gå i höjden.
Och
ett nytt potentiellt skatteobjekt har skapats... |
Den
22 augusti 2006: |
Konfiskation
Fastighetsskatten
är principiellt orimlig.
Det
handlar inte om beskattning av inkomster - genom vare sig arbete eller
kapital. Det är själva innehavet och/eller nyttjandet av viss
egendom som beskattas.
En
sak är att man får betala skatt vid försäljning,
på en vinst. Då har det ju blivit en inkomst. Men här
handlar det om beskattning av helt fiktiva värden, av pengar som
inte finns!
Om
den som drabbas har små inkomster kan vederbörande tvingas
ta lån, med fastigheten som säkerhet, för att kunna
betala sin fastighetsskatt. Denna skatt blir därmed konfiskatorisk.
|
Den
21 augusti 2006: |
Fastighetsskatt
De
borgerliga partierna hade enats (?) om att fastighetskatten ska slopas.
Förslaget drevs av Kristdemokraterna.
Knappt
hade det gemensamma kravet presenterats förrän de andra borgerliga
partierna började vackla. Maud Olofsson uttyckte saken med en återanvändbar
politikerformulering: hellre genomföra kravet litet senare och
se till att det blir bra, än att hasta igenom någonting dåligt.
Problemet
i sammanhanget var att ange hur ett slopande av fastighetskatten ska
finansieras. Den drar nu in cirka 28 miljarder kronor till staten. Socialdemokraterna kontrar: varfirån
skulle dessa pengar tas?
Och
från att vara en fråga som ger de borgerliga initiativet
och gör att de hamnar på offensiven, sker motsatsen. En splittrad
och velig borgerlighet visar upp sig.
Tänk
hur annorlunda det hade varit om de borgerliga representerat en annan
invandringspolitik!
Invandringen
kostar varje år belopp i storleksordningen 10 fastighetsskatter.
Då skulle de borgerliga med automatik kunna få trovärdighet
om finansieringen av en slopad fastighetsskatt.
Och
man kunde vända på steken: om Sverige nu dragit på
sig så stora fasta utgifter att denna skatt inte kan slopas, då
beror det på en ansvarslös socialdemokratisk utgiftspolitik! |
Den
20 augusti 2006: |
Tortyroffer
Masoud
Kamali har tydligen hamnat ur askan i elden. Från tortyren i Iran
har han kommit till Sverige, där - konstaterar han bittert - tortyren
av honom är värre.
Några
synliga spår av den svenska tortyren företer han inte, uppenbarligen
handlar det om en form av psykisk tortyr, som han tvingats utstå.
Inslag i denna raffinerade svenska tortyr är meriterade forskare
som säger emot honom, politiker som inte oreserverat uppskattar
hans insatser och journalister i riksmedia som ställer kritiska
frågor till honom.
Vad
mången svensk i detta läge spotnant undrar blir naturligtvis: om Kamali flydde från den iranska tortyren -varför flyr han
inte nu från den svenska och värre tortyren?
Varför
dröjer han sig kvar i Sverige? Vad hindrar honom från resa
härifrån? Kan det vara så att svenska myndigheter sätter
hinder i vägen?
Vad
är i så fall motivet?
Vårt
samhälle har ju satsat en del på högre utbildning åt
Kamali. Kan det vara så att myndigheterna nu vill ha honom kvar
i landet som yrkesaktiv för att få igen satsat kapital? |
Den
17 augusti 2006: |
Fortsatt
krig
Den 2 augusti skrev jag om den lågintensiva
krigföring som pågår i Sverige.
Av lokaltidningen "Mitt-i-Haninge"
den 15/8 framgår hur detta krigande fortsätter.
Rubrik: "TVÅ
MÄN DÖMDA FÖR BRUTAL MEJSELATTACK. Överföll
och nästan dödade medpassagerare på pendeln."
"När de berusade
männen fick tillsägelse att lugna ner sig gick de till i stället
attack med skruvmejslar mot den obeväpnade mannen." "Huggen
kom bakifrån samtidigt som den unge mannen fick ta emot sparkar
och slag." "Totalt fick kamraten ta emot sju mycket kraftiga
hugg med skruvmejsel mot ryggen. Ett av huggen, det mot ena lungan,
var direkt livshotande."
Detta kan inte ha varit bara en spontan fyllegrej.
Tre unga män ingick i huggargruppen - samtliga var beväpnade
med skruvmejslar.
Uppenbarligen har stickverktyg som skruvmejslar
nu ersatt knivar, mot mejslar råder ju inget förbud. Våldsmännen
anpassar sig till de hinder som samhället försöker sätta
upp.
Här nämns i och för sig inget
om etniciteten hos förövarna, men om de varit etniska svenskar
och offren varit invandrare skulle detta säkerligen ha framgått
-och ha rubricerats som rasistdå". Precis som i de forna
kommunistdiktaturerna i Östeuropa är vi i dagens Sverige hänvisade
till att försöka läsa "mellan raderna".
JAG TÄNKER OCKSÅ PÅ den terrorism,
som riktar sig mot flygtrafiken. Hittillsvarande kontroller fungerar
inte längre. Sprängmedlet kan vara en vätska, där
det räcker med några deciliter för att orsaka en förödande
olycka.
Den nyligen aktuella planen mot ett antal flygplan
över Atlanten kunde avslöjas och stoppas tack vare ett tidigare
tips från en person i ett muslimskt område i England, som
tyckte att en bekant agerade misstänkt.
Men om incheckningskontroller inte är pålitliga
och om inga tips inkommit, då kan ett terrordåd lyckas.
Ändamålsenligt för att i möjligaste mån minska
riskerna skulle vara att särskilt kolla personer ur de grupper
som de med största sannolikt är fråga om - muslimer
med bakgrund i Asien eller Afrika. De som hittills varit inblandade
i terrordåd eller planering av terrordåd har haft sina rötter
i dessa områden, även om påfallande många av
dem varit födda i ett västland.
Masoud
Kamali och hans utredning vill dock inte vara med om något
sådant. Ur SvD den 11/8:
"...polisens möjligheter att stoppa
personer på gatan och kontrollera dem, ska begränsas. I dag,
skriver utredaren, finns en oacceptabel diskriminering inom polisen
mot somliga medborgare. Obligatorisk vidareutbildning av poliser, som
också föreslås, räcker inte för att motverka
problemet. Alltså måste patrullerande polisers möjlighet
till 'godtyckliga ingripanden' inskränkas,.."
Ska polisen inte längre få ingripa
utifrån misstankar? Måste man gå efter någon
slags slumpgenerator vid ingripanden? Då lär det inte kunna
bli mycket effektivitet i polisarbetet!
Visst är det osympatiskt med diskriminering,
men här föreligger ju en direkt målkonflikt. Nog måste
säkerhetshänsyn väga tyngre! |
Den
15 augusti 2006: |
Avbön
för personangrepp
Marie
Demker ju rätt, när hon skriver att hon utsatts för personangrepp.
I varje fall har jag gjort mig skyldig till ett sådant, när
jag skrev att jag upplever henne som "en extremt obehaglig
figur". Personangrepp blir det när man tillskriver en
individ vissa negativa egenskaper.
Annorlunda
hade det varit om jag skrivit att hon "företräder
extremt obehagliga politiska åsikter" eller "ger
prov på extremt obehagliga attityder". Då riktar
sig kritiken mot hennes attityder och åsikter - som hon själv
valt, och är fri att ändra på.
Det
faktum att jag skrev som jag gjorde var ett misstag. Förklaringen
ligger i en frustration över att utvecklingen fortsätter att
rulla på åt fel håll och att ingenting som jag och
andra sverigevänner gör tycks kunna hindra detta. I media
är det bara en åsiktriktning i invandringsfrågan som
släpps fram.
Marie
Demker och hennes likasinnade huserar i massmedia, jag och andra invandringskritiker
är hänvisade till bloggar och flygblad. Vi får ingen
dialog.
Nu
är kanske mina inledande resonemang ett finlir utan praktisk betydelse.
För Demker är det nog likvärdigt om jag formulerar min
kritik på det ena eller andra sättet. Begreppet "personangrepp"
ger hon förmodligen en så vid innebörd att även
kritik av hennes åsikter räknas dit.
I
kraft av sin roll som forskare har hon kastat sig in i den politiska
debatten, med i högsta grad kontroversiella åsikter. Sedan
blir hon förvånad över att få reaktioner och mothugg.
Men
just detta är politikens vilkor. Innebörden av demokrati är
att argument bryts mot argument. Det betyder att envar får finna
sig att blir granskad och emotsagd.
Även
den som gör anspråk på att vara forskare. |
Den
13 augusti 2006: |
Obehagligt
igen
Marie Demker har
jag varit inne på tidigare. År 1999 skrev jag om denna statsvetare på "Millt sagt". År 2002 lade jag på BGF ut en text om henne, skriven av Lars Berglund.
Den 5 augusti i år, på denna blogg, skrev jag om henne under
rubriken "Extremt obehagligt".
Den
8 augusti hade Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs
universitet, en indignerad artikel på SvD:s
kultursida, under rubriken "HATET FÅR FRITT
SPELRUM I EN ÖPPNARE DEBATT". Hon ondgör
sig där särskilt över kritik via bloggar på internet.
Artikeln
inleds med ett ifrågasättande av fri debatt: "I
demokratiska stater sätter vi en ära i att medborgarna kan
och vill engagera sig i politiken. Men kan det engagemanget ta vilka
former som helst och fortfarande vara ett stöd för demokratin?"
Professorn
har, enligt egen utsaga, överösts av "förolämpningar
via mejl, forum och brev, dock inte som förtroendevald utan som
forskare."
Orsak: "Jag hade problematiserat den svenska
främlingsfientligheten, något som man inte gör ostraffat.
Särskilt inte som kvinnlig professor. Variationen i de förklenande
omdömena om mitt kön, min kompetens och mina förståndsgåvor
hade onekligen en bredd som jag imponerades av."
Hon vet också att sätta etiketter på avsändarna: "Mejlen kom från populister och högerextremister."
Demker
jämför med vad som framkommit i en utredning om hot mot politiker: "I huvudsak kommer trakasserierna från missnöjda medborgare,
psykiskt sjuka, rasister och högerextrema."
"Utredningen
konstaterar också att det finns ett klart samband mellan medieexponering
och trakasserier. Många tidningar (denna inkluderad) uppmanar
också läsarna att diskutera till exempel debattartiklar,
något som oftast urartar i personangrepp, förolämpningar
och invektiv.
Den rationella diskussionen är mycket långt borta. Härom
morgonen kunde jag åhöra hur människor bokstavligen
skrek åt varandra i SR:s eget debattforum Ring P1 utan att programledaren
reagerade.
Och vissa bloggar, hemsidor och diskussionsforum på nätet excellerar i personangrepp på såväl kända som
okända.
Men det vore fel att ta ifrån den enskilde ansvaret för sina
handlingar. Bara för att kommunikationströsklarna sänkts
kan vi inte använda varandra som spottkoppar."
Demokratin
behöver tydligen "tuktas", enligt professorn. Hon avslutar
med ett rop på "auktoritativt
implementerade normer."
Gehör
har professorn i varje fall fått så långt att Svenska
Dagbladets kultursidesredaktion fann hennes synpunkter värda en publicering. |
Den
10 augusti 2006: |
Djurskydd
De som vurmar för
det mångkulturella projektet och talar sig varma för "mångfald",
förstår de själva innebörden av vad de arbetar
för? Jag undrar!
Innebörden
är ju att olika uppsättningar värderingar ska samexistera
sida vid sida, i samma samhälle. Detta hymlar knappast de politiskt
korrekta om. Men har de förstått vad detta kan komma att
betyda helt konkret?
I
många sydligare länder har människor en helt annan inställning
till djur än vad vi svenskar vanligen har. Det som vi kan bli djupt
upprörda över, och se som djurplågeri, berör inte
på samma sätt människor i många asiatiska länder.
För
några veckor sedan såg jag en - i och för sig mycket
bra - naturfilm från Vietnam. Till bilden hör också
att jag har en positiv inställning till vietnameser och andra ostasiatiska
folk. Ändå: när det visades bilder från en marknad,
ochhur man där klippte benen av levande ödlor - då kunde
jag bara inte längre titta!
Jag
tänker också på den bortrövade hund, som jag skrev
om den 20 juli.
Nyligen kunde jag konstatera att en efterlysning satt upp - fortfarande
- i butiken:
Det
var alltså fråga om en liten hund av rasen Papillon.
Ägarna
skriver: "Vi vill gärna ha tillbaka
våran lilla hund, han är gammal och behöver vår
kärlek."
Eftersom
anslaget fortfarande sitter uppe har hunden uppenbarligen inte kommit
tillrätta.
Vilka
stal denna lilla hund, och vilket syfte? Var det för att ösa
samma typ av kärlek över den som ägarna gjort? Eller
hade hunden stulits för att säljas, och inbringa pengar?
Vad
betalde man då för? Var det för att ha en liten hund
att träna kamphund mot?
Detta
kan vi inte säkert veta, men nog är farhågan befogad!
|
Den
7 augusti 2006: |
Våldsam
yrkesgrupp?
"VÅLDSAMMA
TAXIFÖRARE NYTT PROBLEM FÖR POLISEN". Så löd en rubrik i Stockholm CITY den 4/8. Tidningen skrev:
"Taxiförare
som slår ner folk, sliter dem ur bilen, stjäl deras bagage
och drar kniv mot andra taxiförare. Anmärkningsvärt många
polisanmälningar de senaste dagarna handlar om våldsamma
taxiförare."
Det
finns också exempel (även om det inte togs upp i denna artikel)
på att taxiförare givit utländska turister bittra minnen
av Sverige. För bara en kortare körning har tusentals kronor
debiterats. Turisterna trodde väl att i Sverige är alla människor
ärliga, och hade inte begärt något pris i förväg.
Tidningen
redovisar konkreta exempel från Stockholm denna sommar:
"31
juli: En taxiförare som parkerat med tomgången på
i Åkersberga och blir ombedd av en man att stänga av motorn
blir så arg att han rusar ut och fäller mannen med ett knytnävsslag.
3
augusti: En taxiförare blir oense med en kvinna om betalningen
och drar då med våld ut henne ur bilen ... så att
hon enligt polisanmälan skadar höften.
3
augusti: En taxiförare som just låtit sin passagerare
stiga ur bilen på Arlanda kör därifrån med bagaget
och är nu efterlyst misstänkt för stöld.
3
augusti: Två taxiförare börjar bråka
utanför Åhlens i city om en kund och den ene drar enligt
polisanmälan upp en kniv som han håller mot den andres hals."
Hur
förklara detta? Hur kan det komma sig att flera taxiförare
i Sverige börjat bete sig på detta sätt?
Martin
Virelius, facklig företrädare (Transport) säger till
City att "mycket av taxieländet
har sina rötter i den stora avregleringen 1990. Det blev en fördubbling
av antalet bilar i storstäderna... många ska dela på
en begränsad kaka och en del av dem blir desperata och mer eller
mindre galna,.."
Men
vilka taxiförare är det som blir så "galna"?
Vad jag skulle vilja veta är om en enda av dem som uppträtt
våldsamt och oprofessionellt varit etnisk svensk. Jag förväntar
mig inte att så är fallet.
Inte
heller förväntar jag mig att våra media ska ens våga
antyda att de våldsmän det här handlar om har utländsk
bakgrund. Till min förvåning fortsätter så Virealius
sitt resonemang:
"Taxikörandet
har blivit en nödlösning framför allt för invandrare
som diskrimineras på arbetsmarknaden och inte får några
andra jobb."
Ett
anmärkningsvärd öppenhet. Samtidigt ryms där alltså
ett ursäktande. Människor som diskrimineras så kan naturligtvis
känna en frustration, vilken sedan måste få ett utlopp.
Ytterst
är nog alltihop ditt och mitt fel. |
Den
5 augusti 2006: |
"Guilt-by-association" är ett beprövat
grepp inom den politiska propagandan.
Ytterligare
ett exempel på detta grepp ger gratistidningen "Stockholm
CITY" den 3/8. Över en helsida sträcker sig rubriken "HÖGEREXTREMA PARTIER STORSATSAR INFÖR VALET".
Artikeln illustreras med bilder från NSF-verksamhet .
Artikeln
handlar dock om tre olika organisationer: SD, ND och NSF. Med andra
ord klumpas Sverigedemokraterna, Nationaldemokraterna och Nationsocialistisk
Front samman. Alla vill ju minska invandringen.
Innebörden
blir att inga krav kan föras fram om en restriktivare invandringspolitik
utan att vederbörande organisation klumpas ihop med nazister.
Logiken
blir densamma som att klumpa ihop socialdemokraterna och moderaterna
med nazipartiet i Tyskland på 1930-talet. Alla vill de ju minska
arbetslösheten.
Tidningen
skriver:
"Framförallt
Sverigedemokraterna har jobbat hårt på att tvätta bort
rasiststämpeln och blir mer rumsrena. Men bakom fasaden har partierna
samma invandrarfientliga budskap:
-
De har en extremt obehaglig syn på invandrare och andra kulturer.
Det är inget att hymla om, säger Marie Demker."
Demker ska gälla för att vara forskare, men blandar helt ihop sina
personliga värderingar med det faktasökande som ankommer en
forskare. Vad Demker i praktiken vänder sig emot är varje
krav på invandrare att anpassa sig till det land, dit de sökt
sig.
För
min del upplever jag Demker som en extremt obehaglig figur. |
Den
4 augusti 2006: |
Elförsörjning
I
folkomröstnngen om kärnkraften 1980 fick linje 2 och linje
3 tillsammans 80% av rösterna. Linje 3 ville avveckla kärnkraftverken
inom 10 år, linje 2 inom 25-30 år. "Avveckling
med förnuft" kallade sig denna linje, bakom vilken stod
(s) och fp.
En
anledning till att man inte ville avveckla snabbare var ekonomiska överväganden:
elektriciteten fick inte bli för dyr. Svensk industri behövde
tillgång till billig el för att kunna konkurrera med utlandet.
En
outtalad förutsättning, som en självklarhet, var att
den svenska kraftproduktionen skulle vara till för att klara våra
nationella kraftbehov.
En
anledning till att man ansåg sig kunna fortsätta driva kärnkraften
i ytterligre tre decennier var säkerhetsmässiga överväganden.
De svenska kärnkraftsverken ansågs vara så mycket säkrare
än de i andra länder.
Beträffande
det senare visar det sig nu att en mycket allvarlig olycka var nära
att inträffa i Forsmark förra veckan. Det handlade om ett
fel med hjälpkraften som finns i samband med fler kärnkraftverk.
Beträffande
el-priserna vet vi vad som hänt: de har skjutit i höjden.
Så höga är de nu att pappers- och massaindustrier kan
tvingas slå igen. Samtidigt gör det statliga Vattenfall miljardvinster
och dess direktörer får rekordbonusar.
Chefer
på Vatenfall hänvisar till "marknaden". Men var
inte orsaken till avregleringen just att marknaden skulle skapa konkurrens
och därigenom prispress?
Man
hänvisar även till EU, som inte tillåter avvikelser
från nuvarande system. En uppenbarligen oförutsedd konsekvens
av EU-medlemskapet .
Eller
fanns det något parti som vid folkomröstningen om EU 1994
framhöll denna innebörd av medlemskapet?
|
Den
2 augusti 2006: |
Lågintensiv
krigföring
Förra
veckan märkte jag att ovanligt många busskurer var sönderslagna
i Haninge. Enstaka kurer får emellanåt rutorna krossade,
men denna gång fanns en systematik. Varenda kur utmed vissa linjer
var skadad. En deprimerande syn för väntande trafikanter.
Vid
Västerhaninge station var det samma vecka svårt att få
plats med alla bussar. Där fanns nämligen tre extra ledbussar
uppställda. De fanns där för att ersätta pendetågen
till Nynäshamn. Länge har tågtrafiken dit varit opålitlig,
av olika anledningar - stökigt på tågen, föremål
utslängda på rälsen, mm. Denna gång var orsaken
en brand.
Brunnit
har det också gjort i skogen denna sommar. Inte bara pga värmen
- bränderna tros i flera fall ha varit anlagda.
Många
av bränderna i skolor har definitivt varit anlagda. Det gäller
även bilar.
Ur "Stockholm CITY" den 31/7:
"Flera
bränder anlades på olika håll i Fittja natten mot söndag."
"Vid
tvåtiden i går natt försökte en eller flera okända
personer att tända eld på Storvretaskolan i Fittja."
"En
timme senare, vid tretiden i går morse, brann tre bilar på
en parkeringsplats på Krögarvägen.
Även
i Upplands-Bro har någon eller några anlagt sex bränder
i torrt gräs på marken och i en container."
Veckan
innan rapporterade samma tidning om att förskolan Ugglan i Alby
totalförstördes vid en nattlig brand.
Och
utomhusvåldtäkterna har fortsatta att öka. Även
där talas om värmen som orsak, men jag hävdar bestämt,
att också mänskliga viljeyttringar finns med med bilden...
I
NOTISFORM droppas dessa nyheter, men vandaliseringen och våldet
har nu nått en sådan omfattning att det börjar likna
en form av lågintensiv krigföring mot Sverige.
Vilka
begår dessa brott?
Varför
gör de det?
Varifrån
kommer detta hat mot svenskarna och det svenska samhället? |
Den
1 augusti 2006: |
Primitivo
Negro
Kurdo
Baksi på Svartvitt och Fredrik Malm på Expo reagerade ju starkt
mot polisens efterlysning på sin interna radio, där man beskrev
några efterlysta våldsbrottslingar som "blånegrer".
Tidningen
"Stockholm CITY" har ryckt ut när ett polisbefäl
i samtal med en journalist ironiskt beskrivit den pågående
invandringen av kriminella till vårt land som "berikning",
Eritreaner har kunnat känna sig kränkta.,
Den
statsunderstödda organisationen "Centrum mot rasism"
har tidigare, som bekant, blåst till strid mot GB, när företget
lanserade en ny glass under namnet "Black Nogger".
Jag
kan nu tipsa om ett föremål för nya kampanjer och nya
drev:
Det
handlar om ett lådvin från Italien, som säljs av Systembolaget.
En
närmare titt avslöjar följande:
Alltså:
vinet heter "Il Conte", men har en underrubrik av grövsta
rasistiska slag:
"Primitivo
Negroamaro" -
tro det eller ej, men just så står det!
Hur
ska män och kvinnor från Afrika känna sig inför
en sådan kränkning?
Detta
tillåts exponeras i systembutiker runtom i Sverige, helt offentligt!
Varför
har ingen reagerat? Varför har inte massmedia slagit larm? Varför
tiger CMR?
•
Hur länge har detta pågått?
•
Hur länge har ledningen för Systembolaget tänkt låta
det fortsätta?
•
Hur förklara fadäsen?
Förvisso
finns nu många frågor att rikta till Anitra Steen! |
|
|
|
|
|
|