Aktuell kommentar - vecka
43/01:
Lyckad diskriminering
Enligt en SCB-undersökning, beställd
av Integrationsverket, har sysselsättningen bland invandrare under
de senaste två åren ökat med 5,5%. Det är en snabbare
ökning än för etniska svenskar. Totalt är nu 62 procent av de utrikes födda i arbete.
Detta kan jämföras med siffror
från 1997, som finns på vår blågula faktabank.
Då var denna andel för invandrare med svenskt medborgarskap 60
procent, och för utländska medborgare 45 procent. Sammantaget
skulle siffran för utrikes födda 1997 ha hamnat på cirka
53 procent. 1) En ökning under tre år 2) med 9 procentenheter. Mätt
i procent skulle ökningen ligga på cirka 17%. 3)
Även om frågetecken kan sättas
för Integrationsverkets SCB-siffror finns ingen anledning att betvivla
riktigheten i stort: Arbetslösheten sjunker nu bland invandrare i Sverige.
Och det är väl bra?
Blågula Frågors principiella
ståndpunkt är självklar - det är önskvärt
att nedbringa arbetslösheten till ett minimum. Alla friska människor
i arbetsför ålder ska kunna klara sin försörjning genom
eget arbete:
Det är ett intresse ur mänsklig synvinkel.
Det är ett intresse ur samhällsekonomisk synvinkel.
Jämfört med utvecklingen under
första halvan av 90-talet ser det ut som om ett trendbrott. Då
ökade arbetslösheten i allmänhet, och den ökade särskilt
bland invandrare.
Nu minskar arbetslösheten bland invandrare.
Detta är ur en synvinkel naturligt, det har skett under en period av
allmänt minskad arbetslöshet.
Ur individsynpunkt är det också
naturligt att man efter några år i det nya landet börjar
få fotfäste på arbetsmarknaden, och detta skulle kunna
ha givit utslag om invandringen stannat av. Men så är ju inte
fallet, tvärtom. Sedan mitten av 90-talet har antalet beviljade PUT ökat år från år.
De nya siffror som Integrationsverket presenterat
är till stor del resultatet av en drastisk lagstiftning, ett ihållande kampanjande och
en målmedveten diskriminering av etniska svenskar. Som Mona Sahlin
deklarerade: det är "Muhammed" som ska ha jobbet, om det finns flera
likvärdiga sökanden. 4)
Detta har beskrivits av tidskriften Fri
Information, bl.a. i artikeln "Fördel invandrare - nackdel svenskar"
från nr 1/01.
"Regeringens proposition
1997/98:16 'Sverige, framtiden och mångfalden - från invandrarpolitik
till integrationspolitik' röstades igenom av våra folkvalda 1999
och är nu lag. Det är väl sympatiskt av våra 'förtroendevalda'
att rösta igenom något sådant! Att rösta igenom förslag
som slår mot de egna landsmännen som dessutom är skattebetalare
och står för riksdagsmännens löner.
Bland många egendomliga
paragrafer kan man på sidan 92 i denna proposition läsa följande:
'11.2.6 Riktlinjer för
Arbetsmarknadsverket...
utgå från att godkänt betyg i sfi är tillräckligt
för att en person skall kunna ta del av arbetsförmedlingens insatser
och åtgärder, samt
prioritera arbetslösa nyanlända invandrare som genomgått
introduktionsprogram och vidta åtgärder för att undvika
väntetider och passivisering.'
I en annan proposition
1997/98:177, 'Ny lag om åtgärder mot etnisk diskriminering i
arbetslivet', som också är lag nu, kan man i sammanfattningen
läsa bl.a.
'Varje företagare
blir skyldig att speciellt informera invandrare om lediga tjänster,
och varje sökande invandrare ska i princip kallas till intervju. En
arbetssökande invandrare som inte anställs har rätt att få
en skriftlig uppgift av arbetsgivaren om vilka meriter den hade som fick
tjänsten. Om han då anser sig förbigången kan han
anmäla arbetsgivaren för diskriminering. Det åligger
arbetsgivaren att bevisa att han inte diskriminerat'.
Vidare:
'Som diskriminering räknas
t ex att kräva att de anställda talar svenska på arbetsplatsen
och att inte underlätta för dem att utöva sin religion'.
Idag diskrimineras långtidsarbetslösa
svenskar och speciellt 'äldre'. Men detta verkar vara av underordnad
betydelse för samtliga våra riksdagspolitiker som försöker
att övertrumfa varandra, då det gäller omtanken om invandrarna.
Många väl kvalificerade långtidsarbetslösa svenskar
har år efter år sökt arbete och
deltagit i olika mer eller mindre meningslösa utbildningar och arbetsmarknadsprojekt
. De flesta 'överåriga' blir heller aldrig ens kallade till en
intervju och än mindre får de tillbaka sina ansökningshandlingar...
Varför är det
inte lika angeläget att lagstifta mot åldersdiskriminering som
mot etnisk diskriminering?"
I sin presentation av siffrorna om minskad
arbetslöshet bland invandrare talar verkschefen Andreas
Carlgren lyriskt om "mångfaldens möjligheter".
Detta knyter an till en uppfattning som de politiskt korrekta försöker
sprida, men som bara är en myt, nämligen att en arbetsplats skulle vinna på
att bestå av olika etniciteter.
En annan del av den politiskt korrekta bilden
är att det framförallt är invandrare som skapat Sveriges
välstånd, att dagens invandrare är mer välutbildade
än dagens svenskar och att vårt land inte klarar sig utan invandrare.
Etniska svenskar är s.a.s. sekunda vara inom produktionen.
Sanningen är ju en annan. När
Sverige nådde sin internationella topposition i välfärdsligan
var andelen invandrare i befolkningen ännu liten. Det är också
så att just svenskar kommit med många av de viktiga uppfinningar
som påverkat människors vardag runtom i världen. 5)
Den ideologiska utgångspunkten för
att genom "mångfaldsplaner", propaganda och hot om sanktioner
gentemot arbetsgivare försöka få fram en lika stor andel
invandrare inom olika branscher, yrkesgrupper och företag som andelen
av befolkningen är att den
enda, eller i varje fall huvudsakliga, orsaken till underrepresentationen
för invandrare är fördomsfulla attityder och diskriminering
från arbetsgivare.
DENNA PROPAGANDA har nu bedrivits så
länge och så intensivt att många av de politiskt korrekta
själva blivit offer för den. Det tror uppriktigt att det förhåller
sig så.
Men verkligheten är den, att vi må
vara lika mycket värda, men vi är inte alla lika. Vi är tvärtom
olika.
Vad är det som händer, när
intresse, kompetens, mm får styra? Jo, vi får vissa "snedfördelningar".
Ungefär som att det alltid varit så att barn från hem med
välbärgade och välutbildade föräldrar i Sverige
hävdat sig bättre inom utbildningsystemet. 6)
Och vad händer då, om man börjar
kvotera och med konstlade medel tvingar fram en proportionalitet? Jo, det
blir inte längre kompetensen som avgör.
Man får inte längre "rätt man på rätt
plats".
Innebörden blir dubbel:
A. Vissa grupper diskrimineras, i detta fall etniska svenskar (arbetslösheten
totalt minskar inte - vissa får arbete bara på bekostnad av
andra).
B. Kvalitén
i produktionen blir lidande.
För att bli helt konkret, låt
oss taga ett tänkt exempel. Någon som kan dålig svenska,
har svag lokalkännedom och liten erfarenhet av att framföra ett
fordon tillåts ändå bli bussförare. Resultatet kan
bli kommunikationsproblem på radion (med trafikledningen), att man
kör fel och att det blir vagnskador.
Statistiken hyfsas, men det har ett pris. Ett pris som andra än Andreas Carlgren - tevagnsmannen
- i slutändan får betala.
1) Gruppen "utrikes
födda" innefattar de båda nyssnämnda grupperna. Här
ingår finländare, norrmän och danskar. Det rör sig
om människor i arbetsför ålder, dvs 16-64 år. Som
varande "i arbete" räknas, får vi förutsätta,
även de i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. (Åter till
texten)
2) Eller tre och ett
halvt år - den exakta tidsperioden för SCB-undersökningen
framgår inte i medias redovisning. (Åter)
3) Skillnaden mellan
en ökning i procent och en ökning i procentenheter kan vara stor!
Om Miljöpartiet i opinionsmätningarna plötsligt klättrar
från 3% till 6% så betyder detta i procent räknat en ökning
med 100. I procentenheter räknat betyder det en ökning med 3.
(Åter)
4) Något som
lätt kan åstadkommas - det är ju bara att göra måttet
för "likvärdig" tillräckligt trubbigt. (Åter)
5) Agafyren, Gustaf Dalén år 1905.
Blixtlåset, Gideon Sundbäck år 1900. Blåslampan,
Carl Rickard Nyberg år 1881. Dynamit, Alfred Nobels år
1862. Kylskåpet, Balzar von Platen och Carl Munters år
1918. Mjölkningsmaskinen, Gustaf de Laval år 1894. Separatorn,
av Gustaf de Laval år 1878. Propellern, var John Ericsson år
1837. Ångsprutan, John Ericsson år 1829. Rörtången,
J P Johansson 1899. Skiftnyckeln, J P Johansson 1899. Säkerhetständstickan,
G E Pasch 1844.. (Åter)
6) Det behöver
alltså inte ha ett dugg att göra med främlingsfientlighet. (Åter)
x